Nikolas 07.12.2005 20:09:10 | |
---|
olen nyt muutaman vuoden kitaraa soitellut ja soinnut ja pienet soolotkin menevät vielä jotenkuten. Mutta miten olisi hyvä alkaa improvisoimaan esim kappaleen melodiasta yms? mistä tietää mikä ääni sopii mihinkin sooloo ja jotain sinnepäin ? :D onhan tämä vähän outo kysymys mutta kun en koskaan ole yhtään kitaratuntia ottanut että omalta pohjalta kokonaan. |
overthewall 07.12.2005 20:24:12 | |
---|
Aloita vaikka etsimällä kitarasta eri kohdista samat sävelet kuin soinnuissa. |
Strutsi 07.12.2005 20:26:24 | |
---|
olen nyt muutaman vuoden kitaraa soitellut ja soinnut ja pienet soolotkin menevät vielä jotenkuten. Mutta miten olisi hyvä alkaa improvisoimaan esim kappaleen melodiasta yms? mistä tietää mikä ääni sopii mihinkin sooloo ja jotain sinnepäin ? :D onhan tämä vähän outo kysymys mutta kun en koskaan ole yhtään kitaratuntia ottanut että omalta pohjalta kokonaan. Tähän auttaa lääke nimeltä musiikin teoria. Tutkit että missä sävellajissa biisi kulkee ja mitä sointuja niissä menee. Sitten sovellat jotain skaalaa siihen luovasti ja omaperäisesti. "No onhan proge ihan mukavaa jos se on hyvää eli sopivan hevahtavaa" |
Nikolas 10.12.2005 11:05:20 | |
---|
seleevä... mistäs sitä teoriaa olisi helpointa alkaa opettelemaan..? kun en oikeastaa paljoakaan tiedä näistä skaaloista yms... |
Eddie 10.12.2005 11:20:28 | |
---|
seleevä... mistäs sitä teoriaa olisi helpointa alkaa opettelemaan..? kun en oikeastaa paljoakaan tiedä näistä skaaloista yms... Menepä vaikka tuonne Musiikin teoria ja säveltäminen -keskustelualueelle ja lue aiheesta FAQ:eja. Niiden luulisi auttavan jo paljonkin. "Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles |
Strutsi 10.12.2005 14:40:49 (muokattu 10.12.2005 14:54:11) | |
---|
seleevä... mistäs sitä teoriaa olisi helpointa alkaa opettelemaan..? kun en oikeastaa paljoakaan tiedä näistä skaaloista yms... Minä kävin kansalaisopistossa pari vuotta ja soitin siellä läpi pari kitarakirjaa ja sillä pääsi hyvin alkuun. Sitten totesin että sillä opettajalla ei ollut minulle enää mitään annettavaa. Tiedän kyllä ainakin yhden kaverin joka on aivan kokonaan itseoppinut ja kyllä se soittaa aivan helvetin hyvin ja tietää asiat. Kyllähän netistä löytyy vaikka mitä. E: Täytyy nyt vielä mainita että konservatoriossa varmasti kyllä saisi kaikkein pätevintä opetusta. Huomaa jo esim. kansalaisopiston ja konservatorion hintojen eroista "No onhan proge ihan mukavaa jos se on hyvää eli sopivan hevahtavaa" |
Kirjasto..( mene sinne) Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä |
J.Ahonen 10.12.2005 17:12:44 | |
---|
Tähän auttaa lääke nimeltä musiikin teoria Mulla toimi semmoinen lääke että veivasin niin kauan että kuulosti oikealta. Diggaan lihasmuistia. Sitten joskus vuosia myöhemmin katoin et mitäs tämä teoria on? Tuli siinä mieleen eihän näitä kaipaa, kun kuulee jo asteikot ja mikä sopii mihinkäkin. Moodeja tsekkasin sitten jo vähän teorian kautta. Mutta toisaalta, vedä fiiliksen mukaan, tsekkaa teoriaa jos haisee paskalle niin sitä se on, jos saat tyydystä teorian osaamisesta niin jatka toki sen lukua. |
Ville81 10.12.2005 22:33:46 | |
---|
Pentatonisella pärjää yllättävän pitkälle. Sitä kun voi muutella kappaleen luonteen ja tyylin mukaan aika hyvin. Ja tietty soolojen ja riffien kopioiminen levyltä - se on se kaikista vanhin ja monen mielestä paras tapa. |
LamaAjanElvis 10.12.2005 23:02:24 | |
---|
Minä en tiedä mistä minä osaan sooloni, vaikken yhtäkään skaalaa tiedä, mut kannattaa vaan vedellä kaikenlaisen musiikin päälle jotain, niin eiköhän se siitä. In the city.... you must fight to survive. He sold tortillas on the corner.
And the mob wanted in.
Sormet lähtee soundista. |