Aloin säätämään tuota LTD M-302-keppiä ja löysytin kaularautaa puolisen kierrosta (kyllä, enemmän kuin suositellaan..). Kielet toki löystyivät mutta ominaissoundikin muuttui selvästi pehmeämmäksi. Ilmeisesti rauta oli ollut jotenkin liian kireällä ja jonkinlaista omituista värähtelyä aiheutti aiemmin. Huomenna sitten lisää säätöä. Onko teillä kokemuksia raudan säädön vaikutuksista kitaran soundiin? In Goth We Trust! The 666 Club #4
Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta |
Les Fender 10.12.2005 14:49:35 | |
---|
Eiköhän se kuitenkin enemmän vaikuta soivuuteen että kaula on säädetty oikein. Se taas minkälaisen kompromissin soimisen ja soitettavuuden välillä tekee on jokaisen itse päätettävä. Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
Aki 10.12.2005 15:05:31 | |
---|
ominaissoundikin muuttui selvästi pehmeämmäksi. Toi soundiin vaikuttaminen liittyy ihan puhtaasti siihen kolmiulotteiseen tilaan joka kielellä on soida. Kaulasi ei nyt siis värähtele yhtään eri tavalla, mutta kielet eivät plekunnäpäytyksen alussa osu otelaudan muihin nauhoihin samalla tavalla kuin jos kaularauta on "oikein" säädetty. Jos välität soittimestasi ja sen kunnosta esim vuoden päästä, suosittelen säätämään kaularaudan suositusten mukaisesti. Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!! |
ReBeat 11.12.2005 01:20:32 (muokattu 11.12.2005 01:21:21) | |
---|
Mulla ei oo tarkkaa kuvaa siitä miten kaularauta makaa kaulan sisällä, mutta tuli mieleen, että erilaisilla säädöillä saattaisi muuttua se kontakti kaularaudan ja puun välillä. Voikohan olla niin että kireällä säädöllä rauta ottaa jostain kohtaa selkeästi puuhun kiinni, mutta kun kaularauran säätää löysäksi niin kontaktia ei enää ole (paitsi ankkurointikohdissa ainakin). Ja että tuo vaikuttaisi sitten soundiinkin? Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
JuliusUK 11.12.2005 12:33:57 | |
---|
Olisko mikkien etäisyys kieliin se asia joka vaikutti soundiin? Jos löysäsit kaularautaa, kielet etenivät mikeistä ja äänen voisi olettaa olevan hieman heikompi, joka saattaa tuntua pehmedyeltä kun ne kielet kuitenkin sen verran vähän muuttivat etäisyyttä. Vad sa juden till taxiföraren? - Mera G.A.S.! |
32788 11.12.2005 13:30:58 | |
---|
Niitä mikkejä voi sitten säätää ihan niitten vieressä olevista ruuveistakin... Hei, täähän on harmaa! |
Aki 11.12.2005 13:35:59 | |
---|
erilaisilla säädöillä saattaisi muuttua se kontakti kaularaudan ja puun välillä. En nyt tarkemmin selitä miten se rauta siellä makaa, mutta raudan ollessa löysällä kielet tuovat roimasti jännitystä kaulaan. Kun kaularauta kiristetään siihen mihin pitää, puu on lähempänä normaaliasentoa, ja näin ollen kaiken järjen mukaan soi vapautuneemmin. Jos tollaista eroa edes on, sitä ei takuulla huomaa niin pienellä vaihtelulla, mitä soittokelpoiset säädöt antaa myöten. Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!! |
Mando 11.12.2005 14:14:12 | |
---|
Aloin säätämään tuota LTD M-302-keppiä ja löysytin kaularautaa puolisen kierrosta (kyllä, enemmän kuin suositellaan..). Kielet toki löystyivät mutta ominaissoundikin muuttui selvästi pehmeämmäksi. Jos soundi on mielestäsi parempi ja soitettavuus kohdallaan, niin hyvä. Onnittele itseäsi hyvästä säätötoimenpiteestä! Kitaran kaula on säädettävä ihan tarkoituksella. Yhtä ainoaa oikeaa säätöasentoa ei ole olemassakaan. Toisen soittotyyli vaatii enemmän reliefiä kuin toisen. Joku haluaakin enemmän räminää, joku ei siedä sitä lainkaan. Varsinkaan yleisiä suosituksia löysempi kaularaudan säätö EI ole vaarallinen kaulalle; yksitoiminenkin rauta palauttaa kaulan taatusti suoremmaksi, jos niin halutaan. Sen sijaan liian kireällä pitäminen voi olla huonompi juttu; jos kaula jämähtää liian suoraan tai jopa takakenoon, pelkkä kielten veto ei välttämättä riitäkään palauttamaan reliefiä. Tämäkin piti nuorempana oppia kantapään kautta... |
Henko 11.12.2005 20:12:50 | |
---|
Ei kai sen kaularaudan säädön soundiin pitäisi vaikuttaa, mutta joissain tapauksissa kaularauta saattaa kyllä resonoida tietyillä nuoteilla, ja se kuuluu sit ihan vahvaristakin. Mustikoiden.netin jäsen nro 22944 |
Laiskiainen 11.12.2005 20:31:52 | |
---|
Mulla ainakin vaikutti silleen että kun kaulaa löysäsin ja talllaa laskin niin nyt vasta rämisee. Korkeat kuolevat ennen aikojaan jne.. Tosi hyvä olen säätämään. Ei kai auta muu kuin kuskata keppi nolona säädettäväksi. |
J.Hollström 11.12.2005 20:35:27 | |
---|
Jukka Hollström |
Henko 12.12.2005 16:25:47 | |
---|
Jos kaularaudan säätö on hakusessa, niin tsekatkaa vaikka tämä basistin tekemä ohje Mikä tässä lauseessa mättää? :) Mustikoiden.netin jäsen nro 22944 |