Aihe: Kylmät väreet, miksi?
1 2
Tabbu
20.07.2003 11:53:19

Jeps!

Ihmettelen tässä, että miksi kuullessamme jotain uutta, hienoa ja vaikuttavaa, kylmät väreet käyvät kropan läpi? Usein koen tämän klassisessa musiikissa tai hienossa elokuvan kohtauksessa. Sattuisiko joku lääkärin serkku tietämään tämän tarkoitusta. Kaikellahan on tarkoitus?

Mutta joo. Kaikkea sitä pitääkin ihmetellä..

Tabbu
"Säveltäjän tehtävänä on ylläpitää ja edistää yleistä henkistä hyvinvointia ja kehitystä tuomalla sisältöjä, joita hyödyntämällä kulttuurin kuluttaja kykenee tuottavampaan yhteiskunnalliseen toimintaan"
Mouhi
20.07.2003 13:51:16

Jännä kysymys, jota en itse ole tullutkaan ajatelleeksi. Itselleni kylmiä väreitä tulee erityisesti livemusiikkia kuunnellessa, pahimpia "värisyttäjiä" on varmaankin Dave ja Heikki Silvennoinen.
Ilmiö sinällään on kyllä jännittävä. Tapahtuakseen se vaatii kovaa keskittymistä ja eläytymistä, ja sitten kun tapahtuu jotain, esim. erittäin hyvä sävel tai venytys ja vibraatto jossain kohtaa, niin selkää pitkin juoksee hiiriä. Kyllähän se on tosi soittajan merkki, kun tällaisia ilmiötä kuulijassaan saa aikaan, imho.
Fysikaalista syytä en tähän keksi... ehkä se on jonkinlainen "herätys" kuulijalle.
It's not the speed that kills you.
jms
20.07.2003 14:04:00
juu, mulla tulee aina noita kun kuuntelen Testamentin livejä kovalla völyymillä
Raipe
20.07.2003 14:11:51
Kylmiä väreitä minulle aiheuttaa musiikin lisäksi joidenkin ihmisten ääni.
Maestro
20.07.2003 14:36:18
Eiköhän tuo ole osa musikaalisuutta.musiikistahan on tarkotuskin saada tunteita,ja nuo kylmät väreet ovat mitä parhaimpia tunteita.Olen kuullut että on sellasiakin ihmisiä jotka hikeentyy kuullessaan musiikkia,eli todella hyvä noin päin.
Xebeche
20.07.2003 14:43:01
Yhden Helsingin Sanomien tämänpäiväisen artikkelin mukaan korvissa on n. 90 akupunktiopistettä, joten musiikkia kuunneltaessa tulevat kylmät väreet voivat liittyä puhtaasti fyysiseen nautintoon.
Always be ready to speak your mind, and a base man will avoid you. - William Blake
Mimi
20.07.2003 17:04:07
Mun kaverin isä on lääkäri, mutta enpäs osaa silti paremmin selittää niitä väreitä ku edellisetkään, itse olen huomannut samankaltaisia tunteita kun kuulen jostain jonkun todella hyvän biisin jota en ole ennen kuullut; itkettää ja väristyksiä kulkee pitkin vartaloo... Ja kyseessä ei tarvitse edes olla mikään sydäntämurskaava biisi, vaan tota tapahtuu oli musiikki sitten heviä tai jotain akustista menoo...
per aspera ad astra
Aegis
20.07.2003 19:24:08
Itse olen miettinyt ihan samaa. Kylmiä väreitä tuntuu saavan etenkin melodioista.
Tosimies ei käy paskalla.
Raipe
20.07.2003 19:39:13
Kahvista saa myös, ja moni on varmasti saanut joskus koulunpenkillä, kun opettaja vinguttaa taulua liidulla.
Nimismies
20.07.2003 19:39:44
Hm...itse en muista mistä musiikista saan kylmiä väreitä, mutta Taru Sormusten Herrasta: Sormuksen Ritarit - elokuvan alku saa aina uskomattomat määrät väreitä aikaan.
"Rockmusiikissakin on voimaa" - Petri Anjalankoskelta
Paas
20.07.2003 20:25:02
Minä koen tuollaista kun katselen Nightwishin live-dvd:tä. Aina kaikissa mahtipontisissa kohdissa karvat nousee pystyyn ja kylmät väreet kulkevat selän poikki.
Myös Gammarayta kuunnellessa nousee joskus karvat pystyyn kun oikein keskittyy siihen musiikkiin.
Paas
20.07.2003 20:26:02
Hm...itse en muista mistä musiikista saan kylmiä väreitä, mutta Taru Sormusten Herrasta: Sormuksen Ritarit - elokuvan alku saa aina uskomattomat määrät väreitä aikaan.

Minäkin olen huomannut että joissain elokuvissa on mahtavia karvoja nostattavia kohtauksia.
mikko1
21.07.2003 14:32:11
The Cult - Rise biisin kertosäkeessä...
"We don't care what you say, fuck you!" The Germs - Fuck You
jannu
21.07.2003 14:44:46
Ekan kerran muistan kylmien väreiden tulleen joskus yläastella kun kuulin Metallican "One":n, siinä Kirkin soolon aikana joka alkaa "Darkness imprisoning me..."-kohdan jälkeen.

Nyttemmin biisejä joista irtoaa samat fiilikset on löytynyt lukuisia. Se on useimmiten vain yksi tietty kohta biisistä, joka aiheutaa kylmät väreet.
Muhwi
22.07.2003 22:00:56
Joskus on sattunut jopa lukiessa oikein kunnon väristys, esmes Taru Sormusten herrasta ja se runo sormuksisa

Kolme sormusta haltiakuninkaille alla auringon,
seitsemän kääpiöruhtinaille kivisaleissaan,
yhdeksän ihmisille, jotka vie tuoni armoton,
yksi Mustalle Ruhtinaalle valtaistuimellaan
maassa Mordorin, joka varjojen saartama on.
Yksi sormus löytää heidät, se yksi heitä hallitsee,
se yksi heidät yöhön syöksee ja pimeyteen kahlitsee
maassa Mordorin, joka varjojen saartama on.

Tuli jopa äsken kirjottaessa, samoin tänään aikaisemmin kun kuuntelin pitästä aikaa Creamin live-esityksiä (kovalla).
It wasn't me, it was the Other Guy.
hurme
22.07.2003 22:46:47

Minäkin olen huomannut että joissain elokuvissa on mahtavia karvoja nostattavia kohtauksia.

entäpä requiem for a dreamin teema, kylmät väreet iskee, ainakin mulla
Puutteet korvaavat lahjakkuuden -keppinen-
Tuowinen
23.07.2003 00:25:28
Joskus on sattunut jopa lukiessa oikein kunnon väristys, esmes Taru Sormusten herrasta ja se runo sormuksisa

Mun tapauksessa tuon viimeinen lause saa väreet aikaan. Varsinkin englanniksi tuo lause kuulostaa upealta....

In the land of Mordor, where the shadows lie....

hrrrrr.......
"Vihollisen työtä! Näitä töitä hän rakastaa: ystävä sotii ystävää vastaan; uskollisuus eksyy sydänten järkkyessä."
-Mickill-
23.07.2003 00:37:29
Nyt lähiaikoina kylmiä väreitä on tullut Metallican livekeikkoja katsellessa/kuunnellessa. Varsinkin niissä kohdissa missä yleisö laulaa ihan helvetin kovaa mukana. Esim. Creepin Death..DIE DIE DIE!
Politix Are Nothing, Fucking Is Something.
Jaristoteles
23.07.2003 08:29:29
Tommi Liimatan Pan Alley -soololevyllä siinä yhdessä biisissä jonkanimeäennytmuista laulitaan "Keinuu, keinuu, keinuu - keinuu, keinuu, keinuu"

Väreitä. Juuri tuossa kohdassa. Koettakaa.
Ei olis kiva olla Saharassa kun kaikki pierut menee sinne.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)