Aihe: vanhat marshall nupit??
1 2 3 4 5 6 7
kivi
09.12.2005 00:36:57 (muokattu 09.12.2005 00:40:50)
kiitos kaikille tästähän tulee opettava kierros:)
miten muuten tuo mainitsemasi london city vahvistin?
minkälainen peli se on? luin jostain et on tehty halvemmista osista kuin marshall? mutta näkyykö tai kuuluuko mitenkään?

London City on ja ei oo samanlainen - siinä on enemmän headroomia ja EQ:iden rakenne on erilainen, itse asiassa mä luulen, että koko tone-osasto on kähvelletty Hiwattilta, niin että kun tonepotikat kääntää nollaan, vahvistin todellakin hiljenee täysin, ja vastaavasti puolivälin yläpuolella alkaa korostaminen. Marshall'han ei näin tee. Soundi on siis funkimpi, Ampegimpi tai Hiwatimpi, jos niin voi sanoa. Halpis se ei kuitenkaan ole, rakenne on varsin järeä ja siisti PTP ainakin mun tapauksessa, omani lienee sieltä 60-70-lukujen taitteesta.

onko fenderillä mitään vastaava saundista nuppia?

Ei oikeastaan, mutta melko pienellä modaamisella sekä Bassman 50 että Bassman Ten -nupit muuttuvat varsin marshall-soundisiksi rokkikoneiksi. Samoin luonnollisesti marshall-kopiot Carlsbro TOP, Monster 100 ja Laney Klipp. Vielä 90-luvulle tultaessa vanhatkin Bassman 50:t olivat muuten aivan törkeän halpoja (600 mk /kpl iästä riippumatta), olisinpa älynnyt säilyttää kun niitä pyöri mullakin nurkissa kolmin kappalein.

Fender-nuppien kuningas on kuitenkin Dual Showman Reverb, eli Twinin nuppiversio. Siitä kun laittaa kanavat yhteen, niin toimii. Ei ole marshall, mutta on samalla kertaa tiukka ja Fender. Muutenhan Fender on enemmänkin combovahvistimistaan tunnettu, ja niitä onkin erinomaisia, mm itseltänikin löytyvä vanha Princeton Reverb, jonka speksien pohjalta ne ihka ensimmäiset Mesa/Boogiet valmistettiin.

siis super bass oisi kuitenkin täysin sama vahvistin muuta kuin se vastu vai mikä nyt olikaan 1 imputissa?

Kondensaattori, ja kyllä, jos puhutaan JMP SuperBassista. Jos puhutaan uudemmista SuperBasseista, esim JCM800-sarjan SuperBassista (kyllä, se on hassusti nimetty ihan samalla tavalla), niin ne ovat sitten muutenkin eri koneita kuin kitarakoneet.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kivi
09.12.2005 00:49:36
Vähän offtopic, mutta olen antanut itselleni kertoa, että täälläkin paljon kehutun Peavey Classic 30:n etuaste olisi Marshallin (mallia ei tiedossa) klooni. Onko kellään parempaa tietoa?

Eipäs nyt aleta kiroilla, kun keskustelu on oikeista vahvistimista eikä Hartley Peaveyn hengentuotteista
:-)

Kun mennään oikein perusteisiin, niin useimmat perinteiset putkivahvistimet pohjautuvat jossain määrin Fender Bassmaniin ja sen edeltäjään, siihen elektroniikkakilpailun projektivoittajaan, jonka Leo-setä sitten noin vain rippasi.

Kun Peavey Classic 30 tuli markkinoille, soitinkauppias usutti mua testaamaan sen. Myöhemmin päätin, että siitä voi saada ihan riittävän koticombon kun vaihtaa putket toisenlaisiin ja säätää vähän, mutta mitään sukkia jalassa pyörittävää elämystä en oo kyllä yhdestäkään Peaveyn tuotteesta saanut. Varsin hyvä peli ensimmäiseksi oikeaksi vahvistimeksi, tai vaikka takahuoneessa jamitteluun, mutta siihen se mun mielestäni jää.

Joka tapauksessa nyt puhutaan ihan eri sarjasta. Vaikka irrottaisi sen ääntähuonontavan logonkin
;-)

(Huomaatteko, mullakin on oma snobismini.)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
svilo
09.12.2005 07:41:27
Marshall Super Lead ´72 : www.vilo.net/superlead

Marshall Super Bass ´72 : www.vilo.net/superbass72

Super Bass -> Super Lead : shared cathode -> split cathode on V1

Super Bass on "musikaallisempi" kuin Super Lead, enemmän "munaa" (IMO)

Nämähän on niitä laitteita joita ei soitella kotona, treenikämpällä....vaan Stadionilla :)

Nojoo, keinokuormalla pääsee nauttimaan normaalioloissa, tai hyviä päristimiä eteen.

Yksi vaihtoehto on modata PPIMV (master volume) ja lisää rutinaa (one wire mod), molemmat voi poistaa jälkeenpäin, jos pelkää arvon laskevan....

-sv
- tone is everything -
nikander
09.12.2005 08:16:03
superfly
09.12.2005 08:50:00
Kun Peavey Classic 30 tuli markkinoille, soitinkauppias usutti mua testaamaan sen. Myöhemmin päätin, että siitä voi saada ihan riittävän koticombon kun vaihtaa putket toisenlaisiin ja säätää vähän, mutta mitään sukkia jalassa pyörittävää elämystä en oo kyllä yhdestäkään Peaveyn tuotteesta saanut. Varsin hyvä peli ensimmäiseksi oikeaksi vahvistimeksi, tai vaikka takahuoneessa jamitteluun, mutta siihen se mun mielestäni jää.

Joka tapauksessa nyt puhutaan ihan eri sarjasta. Vaikka irrottaisi sen ääntähuonontavan logonkin
;-)

(Huomaatteko, mullakin on oma snobismini.)

Ei auttanut logon irroitus, peeveli. Sen sijaan kombon modaaminen nuppimalliseksi ja 4x12-kaapin törkkääminen sen perään teki tuosta jo ihan oikean vahvistimen kuuloisen. Ihan eri meininki on nyt ja buusterin kanssa saundi on kyllä lähellä tiettyjä Marsuja. Räyhärokkiin toimii komeasti.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Charger
09.12.2005 08:53:33
Olen maininnutkin aikaisemmin täällä että mulla on 50 W SuperLead 70-luvun puolivälistä. Maksoin koko komeudesta n. 200 € aikoinaan... Kuten Kivi mainitsikin tuolla aikaisemmin, kyseessä on vahvistin jolla on yksi soundi, ja helvetin hyvä soundi onkin. Itse soitan tuota nuppia tyylillä "tulpat korviin ja nupit kaakkoon". Keinokuormista en perusta, jos haluan soittaa hiljaa, käytän siihen hommaan sopivampaa vahvistinta. Vahvistimen säröytyminen alkaa siinä nupit klo 9 hujakoilla, ja klo 12 jälkeen ei oikeastaan äänenvoimakkuus kasva, vaan särön määrä. Jos rokkikonetta etsii, tuosta parempaa en kyllä osaa äkkiseltään sanoa.

Onkos kukaan soitellut enemmänkin bassoa tuommoisen nupin kautta? Kokeilin bassoa 2 inputissa ja kuulosti aika rouhealle...
svilo
09.12.2005 09:04:11
Mites nämä kloonit: http://www.tonemerchants.com/Germino_Amps.htm

Kokeilin 55 lo-vo mallia, hieno peli, hienoa työtä, ei mene ruvelle niin hienosti, pedaaleja syö erittäin hienosti...

-sv
- tone is everything -
varakeef
09.12.2005 09:23:41
Ja kun joku nyt kuitenkin haluaa Majorin, niin Kitarapajalla on juuri nyt yksi ja Custom Soundsilla toinen.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
rattledad
09.12.2005 09:38:04

Tuollainen vanha JMP kannattaisi siis kunnostaa? Vai onko pilalla jos muuntajan joutuu vaihtamaan? Entä mitä putkiparin poisto tekeekään impedanssille?
kiminukkumatti
09.12.2005 09:53:15
no kiitos paljon taas kaikille tästä tulee hyvä oppi tunti:)
ja kiitos että olette jaksaneet nähä vaivaa ja kuvia ja linkkejä laittaa myös.

eli jos haluan sitä 1959 saundia niin saan sen myös pienillä muutoksilla tuosta bass versiostakin?

mitäs tietoa olis tommosesta impact 60w nupista?
onko yhtään verrattavissa mitenkään?

ei kellään sattuis olemaan ylimääräisenä vanhaa marshallin ylä kaappia? pelkkä runkokin käy? tai joku hyvä musta kopiokin? ei elementtejä pakko olla.

kimi
SirElwood
09.12.2005 09:56:01 (muokattu 09.12.2005 09:56:39)
Tuollainen vanha JMP kannattaisi siis kunnostaa?

Kyllä.

Vai onko pilalla jos muuntajan joutuu vaihtamaan?

Ei, mutta uusi muuntaja taitaa olla aika hinnoissaan. EDIT: Siis ulostulo- vai verkkomuuntaja?

Entä mitä putkiparin poisto tekeekään impedanssille?

Ei mitään.
kiminukkumatti
09.12.2005 14:20:39
viellä piti kysyä että miten sarjanumeroa luetaan vanhoissa marshalleissa? eli jos sarja numeron lopussa on a niin se tarkoittaa -69-70? b71 c72 ja niin edelleen vai?
voiko numerosta päätellä mitään ?

kimi
maza
09.12.2005 14:23:46

Ei, mutta uusi muuntaja taitaa olla aika hinnoissaan. EDIT: Siis ulostulo- vai verkkomuuntaja?

Kumpi hyvänsä lähtee alle satasella. Ei tietty ilmaista, mutta ei nyt mitään ihan älytöntäkään mun mielestä.
Mörtti
09.12.2005 14:40:36
viellä piti kysyä että miten sarjanumeroa luetaan vanhoissa marshalleissa? eli jos sarja numeron lopussa on a niin se tarkoittaa -69-70? b71 c72 ja niin edelleen vai?
voiko numerosta päätellä mitään ?

kimi

http://www.blamepro.com/mar/date1.htm
kivi
09.12.2005 18:21:35 (muokattu 09.12.2005 18:26:53)
Kumpi hyvänsä lähtee alle satasella. Ei tietty ilmaista, mutta ei nyt mitään ihan älytöntäkään mun mielestä.

Niin, joku mikätahansa muuntaja, vaikkapa Hammond, joita noi varaosamuuntajat taitaa yleisimmin olla. Mutta kyllä se vahvistimen soundi on sen verran päätemuuntajasta kiinni, että sikäli tuo alle satasen muuntaja ei välttämättä ole se juttu.

Ja Sir Elwood, EI! Pääteputkien puolittaminen saattaa hyvinkin muuttaa impedanssia aivan radikaalisti, vaikka joissain vahvistimissa se on jotenkin erikseen otettu huomioon. Siteeraan itseäni vuosien takaa:

"(Putkivahvistimen tehon voi puolittaa ottamalla pääteputkipareista - niitä isompia putkia - aina toiset parista pois, mutta se on toinen juttu, ja silloin pääteasteen impedanssi kaksinkertaistuu, eli kaiutinjakkien päällä olevat merkinnät eivät pidäkään enää paikkaansa, vaan 8 ohmin reiästä tulee 16 ohmia ja 16 ohmin reiästä peräti 32 ohmia. Eli jos on vaikka 8 ohmin kaappi ja vahvistimesta putket puolitettu, pitää yrittää laittaa nuppi nimellisesti 4 ohmille - kaapin impedanssin tulee AINA olla vähintään sama tai isompi kuin vahvistimen, ei koskaan pienempi.)"

Sen sijaan putkivahvistimen teho ei muutu impedanssin muuttuessa, transistorivahvistimen teho yleensä muuttuu.
(Handsome Dick Manitoba)    
Volle
09.12.2005 18:32:22
Ja Sir Elwood, EI! Pääteputkien puolittaminen saattaa hyvinkin muuttaa impedanssia aivan radikaalisti, vaikka joissain vahvistimissa se on jotenkin erikseen otettu huomioon. Siteeraan itseäni vuosien takaa:

"(Putkivahvistimen tehon voi puolittaa ottamalla pääteputkipareista - niitä isompia putkia - aina toiset parista pois, mutta se on toinen juttu, ja silloin pääteasteen impedanssi kaksinkertaistuu, eli kaiutinjakkien päällä olevat merkinnät eivät pidäkään enää paikkaansa, vaan 8 ohmin reiästä tulee 16 ohmia ja 16 ohmin reiästä peräti 32 ohmia. Eli jos on vaikka 8 ohmin kaappi ja vahvistimesta putket puolitettu, pitää yrittää laittaa nuppi nimellisesti 4 ohmille - kaapin impedanssin tulee AINA olla vähintään sama tai isompi kuin vahvistimen, ei koskaan pienempi.)"

Kyllä mäkin olin vähän sitä mieltä, että impedanssi muuttuu, mutta eihän kaapin pidä putkivahvistimella olla impedanssiltaan isompi kuin vahvistin. Avoin virtapiiri, eli tilanne ilman kaappia, tarkoittaa ääretöntä impedanssia. Ei kai sitä kohti ole hyvä mennä?

Transistorivahvistinhan sen sijaan kärähtää, jos sitä ajaa liian pieni-impedanssiseen kaappiin. Tämän olen ihan käytännössä nähnytkin. :)
Nam.
kivi
09.12.2005 18:42:39 (muokattu 09.12.2005 18:43:06)
Kyllä mäkin olin vähän sitä mieltä, että impedanssi muuttuu, mutta eihän kaapin pidä putkivahvistimella olla impedanssiltaan isompi kuin vahvistin. Avoin virtapiiri, eli tilanne ilman kaappia, tarkoittaa ääretöntä impedanssia. Ei kai sitä kohti ole hyvä mennä?

Transistorivahvistinhan sen sijaan kärähtää, jos sitä ajaa liian pieni-impedanssiseen kaappiin. Tämän olen ihan käytännössä nähnytkin. :)

Parempi että kaapin impedanssi on hiukan liian iso kuin liian pieni, koska:
liian pieni impedanssi = oikosulku
liian suuri impedanssi = liikaa kuormaa

Kumpi pahempi? ;-)

Transistorivahvistimille ilmoitetaan minimi-impedanssi, jota ei saa alittaa. Tämä on usein selkeästi pienempi kuin vahvistimen normaali käyttöimpedanssi, sanon minä muistaen kuinka edesmennyt volyyminpalvoja-basisti sai 100W bassonupistaan 800 wattia kytkemällä stäkkinsä 2 ohmiin. Tosin kyllä se sitten haisikin hassulle
:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
maza
09.12.2005 18:53:31 (muokattu 09.12.2005 18:54:22)

Niin, joku mikätahansa muuntaja, vaikkapa Hammond, joita noi varaosamuuntajat taitaa yleisimmin olla. Mutta kyllä se vahvistimen soundi on sen verran päätemuuntajasta kiinni, että sikäli tuo alle satasen muuntaja ei välttämättä ole se juttu.

Okei, vähän valehtelin. 100w mallin varaosamuuntaja on vähän kalliimpi:
http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=3_4_39

Henkilökohtaisesti mulla on sellainen fiilis, että Hammondin muuntajat soundaavat lähinnä paremmalta kuin alimitoitetut Marsun omat tekeleet. Tietysti jos joku diggaa siitä että bassoa leikkaantuu vielä päätteessä niin homma on erilainen (tämänkin kyllä pystyy kompensoimaan) ja silleen.

Juttuhan on siten että kun otat puolet pääteputkista pois, impedanssi tasan tarkkaan tuplaantuu, jos ja kun anodijännite pysyy about samana.

Kaapin impedanssin suhteen homma ei loppupeleissä ole kovinkaan tarkka. Kysymys on kuitenkin vain päätemuuntajan ja pääteputkien keskinäisestä sovituksesta. Mikäli sovitus ei ole optimaalinen, pääteputkista ei saada suurinta tehoa irti, ja myös taajuusvaste muuttuu. Tällä tavoin voidaan myös hakea eri soundeja.

Putkivahvistin ei hajoa, jos päätemuuntajan toisiolla kuormana on oikosulku. Yleinen käsitys siitä että putkistyrkkari hajoaisi liian pieneen kuormaan on usein kiinni a) virheellisestä biasoinnista ja b) takaisinkytkennästä, joka saattaa aiheuttaa oskillaatioita joissain tilanteissa, vaikka normaalisti auttaakin saamaan päätteestä mahdollisimman paljon puhdasta tehoa irti.

Sen sijaan putkivahvistimen teho ei muutu impedanssin muuttuessa, transistorivahvistimen teho yleensä muuttuu.

Kts. ylle. Transistorivahvistimista saadaan käytännössä poikkeuksetta suurin mahdollinen teho mahdollisimman pieneen kuormaan. Liian pieni kuorma saattaa kyllä sitten jo käräyttää päätetrankut, mikäli päätettä ei ole suojattu.
Dinorocker
09.12.2005 19:15:04
Hintaa piisaa mutta oli se loistava kun testasin...

http://www.superostis.net/kitaravahvistimet.php?tuote=7
Outrider
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)