Aihe: Vox AC50
1
JoKo
08.12.2005 18:14:34
Voxivanhus kärähti.. vahvistin oli täysillä ja efektejä edessä kovalla. Soolon se jaksoi loppuun, nauhoituksen kuuntelun ajaksi väänsin vahvistimen keinokuormasta hiljaiseksi (THD Hot Plate load asentoon). Sitten se meni hiljaiseksi. Putket hehkuu, kaappi ja kaappipiuhat toimii, sulakkeet ovat kunnossa, keinokuormakin on ok. Jotain pientä ohutta ääntä sieltä kuuluu kun vahvistin on kovalla.

Mistäköhän vikaa kannattaisi alkaa hakemaan? Ajattelin pyytää elektroniikasta tietävää tuttavaani katsomaan saisiko sen kuntoon "kotikonstein" vai kannattaako se viedä suoraan spesialistille..

Onko noissa 60 luvun voxeissa kaikissa sama kytkentä, vai onko se muuttunut vuosien varrella?

Kiitos etukäteen avusta..
SirElwood
08.12.2005 18:19:38
Ulostulomuuntaja sanonu ittesä irti?
Kumiankka
08.12.2005 22:30:47
Oireista päätellen tuo Voxi on tullut tiensä päähän, siis siirtynyt vahvistinten yläkerran orkesteriin. Vanhoissa vokseissa on lisäksi käytetty ongelmajätteeksi luokiteltua materiaalia elektrolyyttikondensaattoreissa ym niin tuosta rojusta eroon pääseminen voi tulla kalliiksi. Meidän bändillä oli tuollainen kerran, hajosi samalla tavalla, eikä sitä kannata enää korjata, AC50 ei todellakaan ole niitä onnistuneimpia malleja, käytti ilmeisesti ties mitä huonoja putkia joita ei saa enää mistään. Onneksi tuttu kaveri on kaatopaikalla töissä, ja jos pistät yksityisviestiä niin voin auttaa hävityksessä edulliseen hintaan tai vaikka maksaa vaikka postikulut. Yksi tuttu saattaisi ottaa siitä joitain varaosia, keräilee kaikkea roinaa ja niinpoispäin. Jos potikannuppeja tai vox-merkkejä on jokunen tallella, hän saattaisi antaa vaihdossa jopa pienen toimivan transistorivahvistimen, jolla pääset taas soittamaan kun rojusta on päästy eroon.

Leikki sikseen, edellinen oli pilaa. Koita saada Vox asiantuntevalle korjaajalle jos et itse pysty korjaamaan. Nuo on aika hirvittäviä piuhahässäköitä ihan tehtaan jäljiltä, ihme ettei rautalankamiehiä kuole enemmän sähköiskuun. Muuntajia ja kaikkia osia noihin löytyy ja kytkikset on netissä, mutta voi olla kallista tilaustavaraa. Rautalankamiehet väittää että tuo on "maailman paras bassovahvistin". Kerran tuollaisella soittelin ja kuulosti helvetin hyvältä, kitaralla ja bassolla.
maza
09.12.2005 09:22:40

AC-50 on hieno, käsityönä valmistettu point-to-point vahvistin (olettaen, että kyseessä on 60-luvun malli). Soundillisesti se on hyvin lähellä legendaarista AC-30-mallia. EL34 ja EL84-pääteputkissa on hyvin samanhenkinen soundi.

Mikäli vahvistinta ei ole perushuollettu, suosittelen tosiaan konkkaremonttia. Olen sellaisen yhdelle AC-50:lle tehnyt ja konkista tulee kustannusta suunnilleen sata euroa. Samalla vaihdoin ja putsasin potikat ym. ja vaihdoin (alkuperäiset!) putket uusiin. Voi olla, että ongelma ratkeaa jo ihan perushuollolla.

Päätemuuntaja kannattaa varmuudeksi mitata. Eihän ensiön ja toision välillä ole oikosulkua? AC-50:ssä on myös kohtuullisen erikoinen bias-kytkentä, eli pääteputkien katodeilta tulee maihin muistaakseni 50 ohmin vastus. Tämän lisäksi päätteellä on myös fixed bias -henkinen erillinen biasjännite. Tsekkaapa tuo vastus nyt ainakin...

Seuraavaksi kannattaa ajaa signaalia suoraan vaiheenkääntäjälle ja varmistaa, että vika on tosiaan päätteessä. Kokeilithan molempia etuastekanavia?

Mjoo, onnea korjaukseen vaan :)
JK
10.12.2005 19:17:34
Rautalankamiehet väittää että tuo on "maailman paras bassovahvistin". Kerran tuollaisella soittelin ja kuulosti helvetin hyvältä, kitaralla ja bassolla.

Kuullostaa bassolla helkkarin hyvältä. Mulla on vm. -65 AC50 ollut basson perässä nimenomaan rautalanka/beatmusaa soittaessa.
Tehoja on julmetusti, botnea löytyy ja ihan sama minkä kaapin lykkää perään niin soundi on kohdillaan.
Tällä hetkellä kaappina mm. 4 x 8" Ashdown.
Muu kama vaihtuu, Vox pysyy!
"Koirani ovat kaikkiruokaisia ja pitävät erityisesti pienistä lapsista"
JoKo
11.12.2005 14:53:56
Kuullostaa bassolla helkkarin hyvältä. Mulla on vm. -65 AC50 ollut basson perässä nimenomaan rautalanka/beatmusaa soittaessa.
Tehoja on julmetusti, botnea löytyy ja ihan sama minkä kaapin lykkää perään niin soundi on kohdillaan.
Tällä hetkellä kaappina mm. 4 x 8" Ashdown.
Muu kama vaihtuu, Vox pysyy!

Mulla se on ollut lähinnnä kitaran kaverina. Pitäisi varmaan kokeilla sitä useammin basson kanssa, on yksi ylimääräinen 2x10 bassokaappikin, pitäs vaan hommata sitä voxin ruutukangasta siihen, näyttäisi tyylikkäämmältä!

Yleensä olen bassohommat hoidellu 70-luvun V-4:llä, soitellaan sellaista vähän nyrjähtäneen popin ja reggaen tapaista. Pitänee ottaa se voxikin kohta alkaviin äänityksiin mukaan, niin saa vähän vaihtelua bassosoundiinkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)