JMP71 08.12.2005 15:38:45 (muokattu 08.12.2005 15:38:59) | |
---|
Pääpointtina se että tutkijat ja tiedemiehet sanovat että ei ole haitallista lapsille ja nuorille. Mjaa.. olen kyllä käsittänyt asian ihan päinvastoin. Poliitikot taas väittävät että on haitallista, koska haluavat lisäpontta uralleen, ja etsivät syntipukkeja. ...E: Tätä komppaan. Alkoholi lyhentää ihmisen ikää, mutta toisaalta ehtii nähdä kaksin verroin. -K.Palsa- |
Nimismies 08.12.2005 16:11:25 | |
---|
Mikä ensinnäkin on väkivaltaviihdettä? Viihde, joka sisältää väkivaltaa vai jonka ensisijainen sisältö on väkivalta? Onko esimerkiksi Sin City väkivaltaviihdettä, kun siinä sarjakuvamainen roiskiminen on aika isossa roolissa? Jäävätkö silloin koko sarjakuvan (ja elokuvan) hienostunut tyyli, upea dialogi ja mieleenpainuvat hahmot tuon vastenmieliseltäkin kalskahtavan sanan alle? Pelkästään väkivaltaan nojaava viihde harvemmin jaksaa kiinnostaa ketään kovinkaan pitkään. Hyvin harva jaksaa jauhaa jotain SOF2:sta tai Postal 2:sta kovinkaan kauaa, sillä pelinä ne eivät ole mitenkään kummoisia ja ainoa funktio niissä on väkivallalla roiskiminen. Ne ihmiset, jotka näistä peleistä kiinnostuvat, ovat juuri niitä ihmisiä jotka jaksavat huvikseen ajella GTA:ssa ihmisten päälle, sulkevat Simsissä hahmon ikkunattomaan huoneeseen ilman ruokaa ja huitelevat Black and Whitessa apinaa turpaan tunnin verran. Tuskin kukaan terveellä järjellä varustettu jaksaa kiinnostua tällaisesta kovinkaan pitkään. Ja minusta on parempi, että nuo häiriintyneemmät yksilöt rääkkäävät niitä tunteettomia pikseliukkoja naapurin kissan sijaan. Romantikkoitkijä #36. Senkin rontit. Menkää ja järjestäytykää Muusikoiden kirjailijaklubiin: Täällä näin. |
MrHands 08.12.2005 16:35:03 | |
---|
Väkivaltaviihde on sellasten kukkahattutätien ja kalukukkarosetien kehihittelemä termi ja nimismiehen kirjoitus oli huono. |
Helvetinpartaterä 08.12.2005 16:58:23 | |
---|
Pelkästään väkivaltaan nojaava viihde harvemmin jaksaa kiinnostaa ketään kovinkaan pitkään. Hyvin harva jaksaa jauhaa jotain SOF2:sta tai Postal 2:sta kovinkaan kauaa, sillä pelinä ne eivät ole mitenkään kummoisia ja ainoa funktio niissä on väkivallalla roiskiminen. Kyllä siinä SOF2:ssa oli ainakin hyvä moninpeli, jota tulee vielä nykyäänkin joskus pelailtua. Mutta itse aiheeseen: Itse tuli katsottua alle kymmenvuotiaana kaikki Arskat, Robocopit ja Taksikuski. Tässä kuitenkin täytyy ottaa esille se asia, että vahempani katsoivat kanssani samalla. Peleistä puhuttaessa ei kyllä sitten ole ollutkaan minkäänlaista valvontaa koskaan. Mitä nyt joskus äityli huolestui, kun tuli pelailtua Resident Eviliä normaalia enemmän. Siitä en teidä vaikuttivatko ne psyykkeeseeni tai mitään, mutta ainakin kavereiden välisiin leikkeihin tulivat mukaan Mortal Kombatit ja pellepainit. Niissä sitten joku aina itsensä ainakin vähän satutti. Niin ja tietysti Turtlesin katsomisen jälkeen piti hakea lähimetsköstä pari kepakkoa ja mennä hutkimaan nokkospusikoita poikki ja pinoon. Ahh the memories... Manavava!
"I'm gonna rip your head off and shit up your neck!" |
tähtivaeltaja 08.12.2005 17:14:11 (muokattu 08.12.2005 17:21:41) | |
---|
Pääpointtina se että tutkijat ja tiedemiehet sanovat että ei ole haitallista lapsille ja nuorille. Mjaa.. olen kyllä käsittänyt asian ihan päinvastoin. Niin, siis jos puhutaan tietokonepeleistä, niin asia on näin. Eli motoriikkaharjoitusta, käden ja aivojen yhteistoiminta, älylliset haasteet. Niin, älylliset, joissakin toimintapeleissä:) ... ee 'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -Frank Zappa |
MV 08.12.2005 17:30:34 (muokattu 08.12.2005 17:31:10) | |
---|
Kyllähän sitä tuli kaikki mahdolliset hirveydet ja räiskimiset jo ala-asteella katsottua ja paskana sitä sitten yöllä oltiin mutta en mä mitenkään väkivaltainen ihminen silti ole...Kai mullekkin jauhettiin sitten, että ei tuolla tavalla voi oikeasti turpaan vetää ilman ettei jätkä joudu vähintään sairaalaan...Kyllä luulisi, että jokainen sen tajuaa sanomattakin. Mutta en nyt sitten tiedä kun asiasta niin paljon puhutaan... |
Feggy 08.12.2005 18:43:52 | |
---|
Väkivaltaviihde ei tee kenellekään hyvää. Lockman (Hki) hakee basistia. Bo Diddley/Garage/Television/Clash. 30 biisiä ja kämppä Kaapelilla. Sulla perustaidot, bändikokemusta ja kamat. Soita Taito 050-545 4165 tai Heikki 050 431 4963 |
Väkivaltaviihde on sellasten kukkahattutätien ja kalukukkarosetien kehihittelemä termi ja nimismiehen kirjoitus oli huono. Ahaa. Kertoisitko miten parantaisit sitä? On aina hyvä oppia uutta. Romantikkoitkijä #36. Senkin rontit. Menkää ja järjestäytykää Muusikoiden kirjailijaklubiin: Täällä näin. |
KooAa 08.12.2005 18:54:52 | |
---|
Väkivalta viihteenä on tavallaan vastaava kuin väkivalta siviilielämässä. Sitä käytetään koska muuhun ei pystytä. Kalju juntti #1 KooAalla ei ole merkitystä sukupuoliyhteyden onnistumiseen. |
HCW 08.12.2005 19:58:04 | |
---|
Avainsana: MEDIAKASVATUS Tuo on onneksi pakollista nykyisen OPS:in mukaan.Eri asia miten hoidetaan kouluissa. Omassa työpaikassani ei kauhean hyvin, mutta keväällä ehkä saadaan muutos asiaan. Lisäksi kaikki vaikuttaa kaikkeen. Lapsen oma sen hetkinen psyykkinen-tasapaino, kasvatus, ympäristö jne.jne. Loputon suo, sanon ma. Rek-tum-ta-ka-tum! |
Antti1997 05.01.2006 16:04:40 | |
---|
Kiitos tähänastisista kommenteista, vieläkö jollain tulee jotain mieleen? :) Minä olen karambola. Hedelmä kuin vanha viisaus. |
Jani The Rock 05.01.2006 16:15:33 | |
---|
Mä oon katsonut aina väkivaltaviihdettä ja silti musta tuli siviilipalvelusmies. Kyllä mä näkisin, entisenä ammattikasvattajana, että väkivaltaviihteellä on selkeästi vaikutuksensa. Pahinta on mun mielestäni se, että väkivaltaviihteessä syy ja seuraus -jatkumo jää kovin heikoksi, peräti olemattomaksi. Jos olisin diktaattori, lähettäisin kidutuskammioon sellaset vanhemmat, jotka eivät välitä vahtia millaisia pelejä heidän lapsensa pelaavat ja millaisia ohjelmia he katsovat. Vastuu kun on edelleen vanhemmilla eikä medialla tai viihdeteollisuudella. Tarjontaa tulee silloin kun on olemassa kysyntää. Vanhempien lompakosta tuo ns. viihde maksetaan. Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 |
MrHands 05.01.2006 16:16:03 | |
---|
Ahaa. Kertoisitko miten parantaisit sitä? On aina hyvä oppia uutta. Korvaisin kaikki 'sanat' pillunkuvilla! |
Milkop 05.01.2006 17:03:14 (muokattu 05.01.2006 17:03:54) | |
---|
Mä oon katsonut aina väkivaltaviihdettä ja silti musta tuli siviilipalvelusmies. Sama täällä. Jos väkivaltaviihde pistää lapsen pään sekaisin, niin syy on kyllä minusta silloin pelkästään lapsessa (tai vanhemmissa, jotka antavat lastensa moista katsoa). Itse tulee väkivallasta "nautittua" sen eri muodoissa, kuten pc-peleissä tai elokuvissa, enkä koe olevani sen väkivaltaisempi kuin moiselta tavaralta varjellut kanssaihmiset. Tärkeää on se, että tajuaa oikean ja fiktiivisen väkivallan eron. |
Schnowotski 05.01.2006 17:07:52 | |
---|
Väkivaltaviihde vaikuttaa, mutta ei sillä stereotyyppisellä tavalla, että jos katson väkivaltaisen ohjelman niin minun pitäisi sitten seota ja lähteä potkimaan mummoja. Väkivaltaviihde on osa kulttuuria, ja kulttuuri kasvattaa lapset tiettyyn suuntaan. En haluaisi kukkahattutäteillä, mutta kulttuurin suunta on osoittanut tiettyjä hieman arveluttavia piirteitä: 15-vuotiaiden keskenmenot, yleinen välinpitämättömyys, individualismi, identiteetin pirstoutuminen + mielenterveysongelmat/päihteet jne. Kuten aiemmin joku jo mainitsi, mediakasvatus olisi aika kova sana. Ja terveysviestintä: ahneuteen perustuvalla medialla on auktoriteetti, eikä siinä ajatella yhteistä hyvää. |
Axis86 05.01.2006 20:29:31 | |
---|
Ihmiset ovat jo ammoisista ajoista lähtien nauttineet ankarien taistelujen katselusta ovatpa ne sitten fyysisiä tai eivät(kilpailuvietti), senpä takia en ymmärrä, miksi väkivaltaviihdettä pidetään niin paheksuttavana lapsen kehitykselle. Kai se on jokin ihmisen sisällä oleva sadistinen pikkupiru, joka nauttii siitä, kun joku toinen ottaa turpaan tai jotain toista sattuu. Sama pätee Arska-elokuviin ja vaikkapa nyrkkeilyyn, K1:seen ja muihin kamppailulajijuttuihin...tai ainakin mä luulen niin Vittu, ketään ei kiinnosta! |
funkyboss11 05.01.2006 21:36:31 (muokattu 05.01.2006 21:39:32) | |
---|
Minä olen katsellut väkivaltaelokuvia pienestä asti. Suosikkielokuviani ensimmäisellä luokalla koulussa olivat mm. Cronenbergin "Kärpänen" (joka oli muistaakseni K18-leffa) ja Terminator 2, mutta silti olen suhteellisen rauhallinen ihminen. Itse en kuitenkaan anna 9-vuotiaan pikkusiskoni pelata väkivaltaisia pelejä tai katsoa väkivaltaelokuvia. Uskon kuitenkin, että ihminen, joka toteuttaa väkivaltatekoja nähtyään väkivaltaelokuvia ei voi olla tervejärkinen. Ihmisen täytyy olla jo valmiiksi sekaisin, jos tulee väkivaltaiseksi nähtyään väkivaltaisia elokuvia tai pelattuaan väkivaltaisia tietokonepelejä. "Ihminen itkee syntyessään. Ja kun hän on itkenyt tarpeeksi, hän kuolee." - henkilöhahmo "Kyoami" Akira Kurosawan elokuvassa "Ran" |
juuso a 05.01.2006 22:10:50 | |
---|
Muistanpa ajan kun (meitä) lapsia alettiin holhoamaan television katsomisen suhteen. Olin muistaakseni neljännellä luokalla (joskus 80-luvun puolivälissä) kun opettaja toi kouluun lehtiartikkelin jossa joku ääliöpsykologii väitti että Pätkis (sen aikainen sikermä erilaiisa piirrettyjä esim. Aku Ankka, Väiski Vemmelsääri jne.) vaikuttaa lapsiin huonosti. Se oli siellä luokan takana olevalla ilmoitustaululla sitten luettavana se artikkeli hyvin pitkän aikaa. Eipä siinä sitten kauaa mennytkään kun tämän Pätkiksen näyttäminen lopetettiin TV:ssä. Joku ennakkotapaus siinä vissiin oli taustalla mutta enpä satu muistaa mikä. Myöhemmin tämä johti mm. siihen että elokuvista alettiin leikkaamaan videolain mukaisesti raaimpia kohtauksia. Jopa elokuvateatteria alettiin sensuroimaan. Tämän lain alaisena elettiin sitten ihan helvetin pitkään ja mun mielestä täysin aiheetta. En ainakaan usko että itse olisin yhtään sen väkivaltaisempi ihminen vaikka nämä mielestäni täysin turhat sensuroinnit olisikin jätetty väliin. Ääh.. Emmie jaksa. |
Henko 09.01.2006 19:07:30 | |
---|
Väkivaltaviihde on tosimiesten viihdettä. Mustikoiden.netin jäsen nro 22944 |
Jormaz 09.01.2006 20:58:44 | |
---|
Pelasin Postal 2:n jopa kahteen kertaan läpi. Sen jälkeen kovasti viihdytti Manhunt. Manhuntia väkivaltaisempaa peliä ei ole vielä löytynyt mutta etsintä jatkuu. In Goth We Trust! The 666 Club #4
Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta |