Aihe: Onko cd:ssä parempi soundi kun vinyylissä?
1 2 3 4 5 6 7 8
J.Hollström
08.12.2005 12:58:14
Ihan mielenkiinnosta aiheeseen olen järjestänyt itselleni vertailevaa testiä omilla laitteillani kuunnellen samaa levyä molemmissa formaateissa, eli molemmat lähteet yhtäaikaa soimaan ja vaihdellen vahmistimen inputtia. Olen demonnut saman myös ystävilleni. Tulokset ovat olleet yksimielisiä.
Jukka Hollström
Teijo K.
08.12.2005 13:00:01

Ihan mielenkiinnosta aiheeseen olen järjestänyt itselleni vertailevaa testiä omilla laitteillani kuunnellen samaa levyä molemmissa formaateissa, eli molemmat lähteet yhtäaikaa soimaan ja vaihdellen vahmistimen inputtia. Olen demonnut saman myös ystävilleni. Tulokset ovat olleet yksimielisiä.

Mie olen kanssa parilla levyllä kokeillut, samoin yksimielinen tulos. No miehän tietenkin aina tiedän kumpi formaatti siellä soi, mutta kafrut ei.
Munsta.
PomppoK
08.12.2005 13:12:04

Cd kuulostaa paremmalta mun korvaan ja luultavasti se vinyylin parhaus on psykologista.

Eikö se CD:nkin parhaus ole yhtä lailla psykologista, jos kerta esim. mun ja monen muun maailmassa se on useinmiten se 'huonompi' vaihtoehto?

Ei spekseilläkään tee juuri mitään, ellei osaa (kyllin) tarkasti lukea niitä ja valmiiksi määritellä mieltymyksensä samalla kielellä. Joku voi hyvinkin osata, mutta veikkaampa kakkosta valtaosan kohdalla, harrastavienkin keskuudessa. Mennään jo ammattitietouden puolelle ja kysymyksien tyyliin "onko olennaista olla taitava säveltäjä ollakseen kykenevä tulkitsija?" äärelle.

Mun mielestä on turha meuhkata ja yrittää takoa 'järkeä' päähän edes teknisiin 'todisteisiin' vedoten. Jäitä hattuun, kyse on kuitenkin vaan äänentoistosta eikä kuulijakuntakaan täällä ole välttämättä erityisen valikoitunutta ottamaan vastaan tieteellisesti pätevää dataa.
"Once black, you never come back."
Musta Arkipyhä
08.12.2005 14:15:03 (muokattu 08.12.2005 14:16:10)
Eikö se CD:nkin parhaus ole yhtä lailla psykologista, jos kerta esim. mun ja monen muun maailmassa se on useinmiten se 'huonompi' vaihtoehto?

No se kuuntelukokemus on tietysti subjektiivinen.Tekniset speksit on sitten asia erikseen.Ymmärtääkseni cd menee noiden speksien osalta vinyylin "ohi".

Mun mielestä on turha meuhkata ja yrittää takoa 'järkeä' päähän edes teknisiin 'todisteisiin' vedoten. Jäitä hattuun, kyse on kuitenkin vaan äänentoistosta eikä kuulijakuntakaan täällä ole välttämättä erityisen valikoitunutta ottamaan vastaan tieteellisesti pätevää dataa.

Minä taas käsitin PeteH:n kommentit niin ,että korjattiin vääriä tulkintoja spekseistä joita vinyyliharrastajien kohdalla ketjussa esiintyi.Koskien nyt esim. tuota signaalinkäsittelyä.

Mutta nämähän on muuten paljolti mielipideasioita.Olen kuullut kaverista joka vaihtoi vahvistimeensa kaikki kondensaattorit ja ero oli kuulemma kuultavissa..:-)
Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi..
Zammy
08.12.2005 14:16:38
Kuten on jo monta kertaa tullut sanottua niin ei siinä ulostulevassa signaalissa ole mitään portaita vaan se on aivan yhtä tasaista kuin mitä lp-soittimestakin tuleva signaali, ja itse asiassa tasaisempaakin kun mukana ei ole liasta ja kulumisesta johtuvia risahduksia tms. muita epämusikaalisia signaaleja.

Ja kuten jo totesinkin, että näinhän asia on. Mutta jokatapauksessa se pyöreän mukava signaali on siellä koneen sisuksissa ollut portaittaisena.

Ja vaikka ne yksittäiset luvut ovatkin likiarvoja niin on ne kuitenkin tarkempia likiarvoja ja lähempänä alkuperäistä kuin mihin tuollaisella mekaanisella systeemillä ikinä päästään.

Tähän mä en ole koskaan vastaan väittänyt.

No jos katsot sitä LP-levyn uraa mikroskoopilla niin ei sekään aivan tasainen ole vaan kyllä sielläkin on kaikenlaista pykälää ja muuta ylimääräistä johtuen juurikin kulumisesta ja liasta.

Niinkun jo aiemmin sanoin, niin ei nuo mun jutut ollu mitään viittauksia cd:n tai lp:n paremmuuteen. Koetin vain alunperin tuoda lisää selvennystä siihen ketjun alussa esiintyvään kuvaajaan
Susikoira Roi Orbison
PomppoK
08.12.2005 14:51:36 (muokattu 08.12.2005 14:53:24)

No se kuuntelukokemus on tietysti subjektiivinen.Tekniset speksit on sitten asia erikseen.Ymmärtääkseni cd menee noiden speksien osalta vinyylin "ohi".

Teknisten speksien kannalta, ja niillekin on määriteltävä jotkin ideaaliarvot pohjaksi.

Minä taas käsitin PeteH:n kommentit niin ,että korjattiin vääriä tulkintoja spekseistä joita vinyyliharrastajien kohdalla ketjussa esiintyi.Koskien nyt esim. tuota signaalinkäsittelyä.

Njuu, molempiin 'leireihin' suuntasin kirjoitukseni, välillä se korjailu/todistelu menee hieman överiksi, puolin toisin. Keskustella toki saa ja faktat laitettakoot ojoon, mutta edelleenkin, mittaustulokset ovat vain mittaustuloksia, eikä kyse ole välttämättä paremmuudesta vaikka lukemat ovatkin suuremmat/pienemmät jonkin 'eduksi'. Mitään absoluuttista referenssiä ei edelleenkään ole, valitettavasti. Sinfoniaorkesteri soi konserttisalissa parhaimmillaan komeasti, mutta hyvältä se ghettoblasterikin saattaa kuulostaa betonisessa alikulkukäytävässä.
Musta Arkipyhä
08.12.2005 15:02:42 (muokattu 08.12.2005 15:03:10)
mittaustulokset ovat vain mittaustuloksia, eikä kyse ole välttämättä paremmuudesta vaikka lukemat ovatkin suuremmat/pienemmät jonkin 'eduksi'.

Niin tai ne ovat ehkä "paremmat" (huono sanavalinta!) mittaustulosten osalta - ei muuten.Kuuntelukokemus on sitten mielipideasia.Ja jos siitä vinyylin käsittelystä tulee hyvä fiilis niin mikäs siinä.

Mitään absoluuttista referenssiä ei edelleenkään ole, valitettavasti.

Ei niin.Mitata voidaan vain mitattavissa olevia asioita.
Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi..
PomppoK
08.12.2005 15:15:16 (muokattu 08.12.2005 15:15:51)

Niin tai ne ovat ehkä "paremmat" (huono sanavalinta!) mittaustulosten osalta - ei muuten.
Mitata voidaan vain mitattavissa olevia asioita.

...ja tulkita määreitä vapaasti, tai yleisten trendien / hyvä soundi -käsitysten pohjalta, mitä niitäkin on useita.

Menee filosofian puolelle jo seuraavaksi.

Se siitä, osaltani.
askomiko
08.12.2005 16:44:36
Sounditesti pitää tehdä niin, että soitat LP:tä, ja tallennat sen CD:lle. Sitten vertaillaan onko ero iso. Näin ollaan edes jokseenkin yhteismitallisessa tilanteessa.
Veni, vidi, flatus.
Tulin, näin, pierin.
Teijo K.
08.12.2005 17:06:34

Sounditesti pitää tehdä niin, että soitat LP:tä, ja tallennat sen CD:lle. Sitten vertaillaan onko ero iso. Näin ollaan edes jokseenkin yhteismitallisessa tilanteessa.

Hauska juttu, että nuo minun sounditestit on tehty juuri noin. Halusin saada vinyylilevyistä autossa toimivat versiot ja äänittelin koneelle sitten muutaman.
Munsta.
askomiko
08.12.2005 17:12:40 (muokattu 08.12.2005 17:13:21)
Aa. No sehän hyvä. Mikä koettiin ratkaisevaksi eroksi?
Veni, vidi, flatus.
Tulin, näin, pierin.
Sinap
08.12.2005 18:58:31
Digitaalikoodin keksintö on mun mielestä nerokas. Näytteitä sen verran kun tarvii. Tuskin meistä kukaan valittaa siitäkään, että liikkuvassa kuvassa on näytteitä vain 25 per sekunti..niin paitsi kärpäset ;)
Gandhi
08.12.2005 19:38:53
Kaveripiiristä ei löydy keltään sen tason levysoitinta ja oheislaitteistoa, että minä lp:n soundista mitään tietäisin.

Mielenkiintoista että sitten kuitenkin kerrot cd:n olevan parempi ääneltään! :)

Ja onneksi kovana vinyyliharrastajana voin todeta, että niitä sissejä on paljon jotka julkaisevat musiikkinsa pelkästään/ensin vinyylinä ennenkuin lähdetään hopeakiekkojen kanssa pelleilemään... Resistance is fertile!
Lopetan ennen kuin jatkan.
t-termiitti
08.12.2005 20:38:27

.....niin paitsi kärpäset ;)

Niitä tuskin haittaa pikselitkään, koska niiden silmätkin koostuu tietynlaisista pikseleistä. Välittävätköhän ne näytön värien bittisyvyydestäkään mitään?

On nää tietokoneen näytön värit niin puutteelliset, likiarvoja todellisista väreistä kaikki, prkl. toista ne on aidot analogiset värit vanhan ajan analogisissa televisioissa!! Niissä väreissä oli sitten sitä "lämpöä"!
Tulokset 1 - 10 noin 58 osuman joukosta haulle "meaning of life is 43". (0,09 sekuntia)
Zammy
08.12.2005 21:03:32
Mielenkiintoista että sitten kuitenkin kerrot cd:n olevan parempi ääneltään! :)

Ai missä?
Susikoira Roi Orbison
plikk
08.12.2005 21:34:24 (muokattu 08.12.2005 21:36:36)
Hahaa! uusi allekirjoitus

Edit. Ei sopinut kokonaan
Älä paina!
"On nää tietokoneen näytön värit niin puutteelliset, likiarvoja todellisista väreistä kaikki, prkl. toista ne on aidot analogiset värit vanhan ajan analogisissa televisioissa!! Niissä väreissä oli sitten
t-termiitti
08.12.2005 23:33:54

Hahaa! uusi allekirjoitus

Edit. Ei sopinut kokonaan

sullapas hieno allekirjoitus! melkeimpä anal-oginen.
Tulokset 1 - 10 noin 58 osuman joukosta haulle "meaning of life is 43". (0,09 sekuntia)
Umpihullu
08.12.2005 23:37:22
Eiköhän se ole vempaimista kiinni kumpi kuulostaa paremmalta. Molemmat kuulostaa hyvältä tai huonolta, kun tarpeeksi vääntää ja kääntää.
Muista syödä nautaa, jos joudut kaivamaan hautaa!
J.Hollström
09.12.2005 09:50:27

Niin, tällä voi testata kuinka hyvin CD äänittää LP:tä. Alkuperäiseen kysymykseen tällä ei saada vastausta. Tai jos ko. CD kuulostaa paremmalta kuin alkuperäinen, niin signaali on matkalla muuttunut.

Käsittääkseni parempi ei ole synonyymi sanalle autenttinen.
Jukka Hollström
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)