vincentvega 07.12.2005 21:07:18 | |
---|
Jos esimerkiksi on tällaiset: |-E-C---C-E-C---E-|-E-C---C-A-C---E-|-G---------------|-----------------| |-----B---C---B---|-----B-------B---|---B-A-B-G-B-A-B-|-G-B-A-B-G-B-A-B-| |-A---------------|-A-------E-------|-G---------------|---------G-------| |-----------------|-----------------|-----------------|-----------------| |-----------------|-----------------|-----------------|-----------------| jos vertaa esim kitaran tabuihin, mitä tässä meinaa noi viivat? |
KoskPaavo 07.12.2005 21:41:40 | |
---|
Ei jummarra, eiköhän samalla vaivalla vois opetella vanhat kunnon nuotit, JOS tuo on pianotabulatuuria, niin siinä tapauksessa mielestäni aivan anuksesta. Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta... |
Adawolf 07.12.2005 22:46:34 | |
---|
Jos esimerkiksi on tällaiset: |-E-C---C-E-C---E-|-E-C---C-A-C---E-|-G---------------|-----------------| |-----B---C---B---|-----B-------B---|---B-A-B-G-B-A-B-|-G-B-A-B-G-B-A-B-| |-A---------------|-A-------E-------|-G---------------|---------G-------| |-----------------|-----------------|-----------------|-----------------| |-----------------|-----------------|-----------------|-----------------| jos vertaa esim kitaran tabuihin, mitä tässä meinaa noi viivat? Niin, en ole itsekään noita ennemmin nähnyt, mutta voisko ne olla vaikka esim. eri oktaaveja? Ei mulla kyllä siis mitään varmaa tietoa ole. Bring me my kebab. |
musamies 07.12.2005 23:49:23 | |
---|
Ei jummarra, eiköhän samalla vaivalla vois opetella vanhat kunnon nuotit, JOS tuo on pianotabulatuuria, niin siinä tapauksessa mielestäni aivan anuksesta. En tajua mitä hyötyä tuollaisista tabulatuureista on nuotteihin verrattuna?! Mä en ole vieläkään malttanut opetella nuotteja, mutta silti ymmärrän niitä kokonaisuutena kohtuullisesti, vaikken yksittäisiä nuottimerkintöjä välttämättä täysin ymmärräkään. Kaiken maailman tabulatuurit pitäs kieltää lailla! ;-) |
projekti 08.12.2005 00:02:03 | |
---|
Ei kait tuossa oo mitään järkeä. Ja koskettimiin ei tosiaan tarvita mitään taplatuureja. Onko flyygeleissä säröpedaalia? |
baron 08.12.2005 00:04:37 | |
---|
Mä oon joskus kitaristikolleegoille ihmetellyt tabujen mielekkyyttä ja ne on selittäneet, että siitä löytää sormitukset etc miettimättä kun taas sama nuotti voitaisiin soittaa monesta kohtaa. Pianolla kun yksi nuotti voidaan soittaa vain yhdestä kohtaa, niin ainakin tämä mielekkyys tabuista jää puuttumaan. Mitähän jää jäljelle? My name is Baron, Sir Baron. |
musamies 08.12.2005 00:08:07 | |
---|
Mä oon joskus kitaristikolleegoille ihmetellyt tabujen mielekkyyttä ja ne on selittäneet, että siitä löytää sormitukset etc miettimättä kun taas sama nuotti voitaisiin soittaa monesta kohtaa. Mä en pianoa tai muita koskettimia soittaessa juurikaan mieti mitään sormituksia, vaan laitan näpit niinkuin helpoimmalta tuntuu. Jos niistä kitara tabuista löytyy soinnut, niin silti niiden mielekkyys tuntuu vähän kyseenalaiselta koska mulle ainakin on tärkeää minkä käännöksen soinnusta otan vai otanko kenties useammankin. |
BaariMikko 08.12.2005 00:13:10 | |
---|
Mä en pianoa tai muita koskettimia soittaessa juurikaan mieti mitään sormituksia, vaan laitan näpit niinkuin helpoimmalta tuntuu. On tässä herännyt sellainen kysymys, että mahdatko soittaessasi tai soittamisesta puhuessasi miettiä ylipäätään yhtään mitään? "Mun puhelin ei tunnista sanaa 'yhelle'!"
-Säveltäjämestari |
musamies 08.12.2005 00:19:17 (muokattu 08.12.2005 00:28:28) | |
---|
On tässä herännyt sellainen kysymys, että mahdatko soittaessasi tai soittamisesta puhuessasi miettiä ylipäätään yhtään mitään? Menee vähän jo sivuraiteelle, mutta silloin jos soittaminen sujuu hyvin, niin mietin fiiliksiä, eläydyn ja vapautan henkisiä voimia. Jos ei suju hyvin, jää mekaanisempaan suorittamiseen ja kipaleen viemiseen läpi. Siis toivon nimenomaan, että saan käyttöön myös epätiedostavampaa henkistä voimaa analyyttisen ja kontrolloivan lisäksi. Mun musiikillinen unelma olisi ehkä olla mykkäelokuvien säestäjä Wurlizer:eilla tai pianolla, mutta meitä ei enää tarvita :-(( Miettimiseni on ehkä tämäntapaista - otetaan kaksi kuvaa periaatteessa samasta kohteesta eli meidän kylän läpi menevästä kanavasta. http://www.asikkalalainen.net/kuvat/14.jpghttp://www.asikkalalainen.net/kuvat/16.jpg Ihan eri fiilis? Joku voisi ajatella, että kuvat on samanlaisia koska kummassakin on yksi vesikulkuneuvo kanavassa. |
18is9 08.12.2005 09:48:00 | |
---|
Sitä olen tässä joskus miettinyt, kun en kiippareita oikeasti osaa soittaa, että kuinka hyvin noita sormituksia yleensä pitäisi treenailla esim. pianolla. Sen ymmärrän että väistämättä jossain Rachmaninovin pianokonsertoissa on pätkiä joita ei voi soittaa kovin monella tavalla, mutta onko oikeilla/hyvällä sormituksilla yleensäottaen kiippareiden soitossa kamalasti väliä? musamiehen tekstistä ymmärsin että hän ainakin soittaa aika vapaalla kädellä ilman kamalan tarkkaa säätämistä. Paljonko teillä menee aikaa sormituksia miettiessä vai tulevatko ne ihan itsestään? Tauskatan minulla on klassisen kitaran soitto, jossa yksinkertaisinkin biisi voi johtaa huonosti sormitettuna täysin mahdottomaan paikkaan. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
akisetä 08.12.2005 09:48:25 | |
---|
Mitähän jää jäljelle? Se jää jäljelle, että tuosta tabulatuurista näkee suoraan A, E, B jne. Nuoteista soitettaessa ainakin minä joudun jokaikistä pallukkaa tiirailemaan " onko se nyt E... eikun se onkin F... ei kun sittenkin G.. ei se ole sekään.. VOI P****LE!" Tuollaista se minun nuotinluku on :D Opin korvakuuloltakin nopeammin kuin nuoteista. Tietysti asiaa vois auttaa jos viitsisi opetella nuotit kunnolla :) |
baron 08.12.2005 09:59:17 | |
---|
Sitä olen tässä joskus miettinyt, kun en kiippareita oikeasti osaa soittaa, että kuinka hyvin noita sormituksia yleensä pitäisi treenailla esim. pianolla. Sen ymmärrän että väistämättä jossain Rachmaninovin pianokonsertoissa on pätkiä joita ei voi soittaa kovin monella tavalla, mutta onko oikeilla/hyvällä sormituksilla yleensäottaen kiippareiden soitossa kamalasti väliä? musamiehen tekstistä ymmärsin että hän ainakin soittaa aika vapaalla kädellä ilman kamalan tarkkaa säätämistä. Paljonko teillä menee aikaa sormituksia miettiessä vai tulevatko ne ihan itsestään? Tauskatan minulla on klassisen kitaran soitto, jossa yksinkertaisinkin biisi voi johtaa huonosti sormitettuna täysin mahdottomaan paikkaan. Ei pianolla ole erityisiä sormitusongelmia, ei ainakaan "rytmimusiikissa" (muusikkojen liiton termi muulle kuin "klassiselle musiikille) My name is Baron, Sir Baron. |
Ei pianolla ole erityisiä sormitusongelmia, ei ainakaan "rytmimusiikissa" (muusikkojen liiton termi muulle kuin "klassiselle musiikille) hoho... Saapuilija |
musamies 08.12.2005 11:13:45 | |
---|
musamiehen tekstistä ymmärsin että hän ainakin soittaa aika vapaalla kädellä ilman kamalan tarkkaa säätämistä. Paljonko teillä menee aikaa sormituksia miettiessä vai tulevatko ne ihan itsestään? Näin on, että aika vapaaksi heittäydyn jos mulla on sellainen tunne, että homma on hanskassa. Ensin tietenkin opettelen vieraita kappaleita esim. kotona. Sormituksisa tulee mietittyä ehkä silloin jos yrittää ottaa jotain sointua mihin ei sormet meinaa yltää. |
mack the knife 08.12.2005 11:23:58 | |
---|
Näin on, että aika vapaaksi heittäydyn jos mulla on sellainen tunne, että homma on hanskassa. Ensin tietenkin opettelen vieraita kappaleita esim. kotona. Sormituksisa tulee mietittyä ehkä silloin jos yrittää ottaa jotain sointua mihin ei sormet meinaa yltää. C-duuri: 12345454. Näin opetti mun ensimmäinen pianomaikka. Karhu karvat kapsahutti, hukka huulet humpsahutti, kettu kielen kepsahutti. Se oli vitun synty. |
Fuzzy Boner 08.12.2005 11:24:46 | |
---|
C-duuri: 12345454. Näin opetti mun ensimmäinen pianomaikka. Hoho! m.net on välillä ylivoimaisesti parasta viihdettä. Saapuilija |
baron 08.12.2005 12:46:00 | |
---|
C-duuri: 12345454. Näin opetti mun ensimmäinen pianomaikka. Mä taas tykkään tehdä itse sormitukset C-duuri: 222222222 My name is Baron, Sir Baron. |
mack the knife 08.12.2005 12:50:05 | |
---|
Mä taas tykkään tehdä itse sormitukset C-duuri: 222222222 Tuokin on kyllä jees. Kovemmassa tempossa vähän ehkä pykii, mutta ei se mitn. Ja pääasia, että on hyvän näköistä. Karhu karvat kapsahutti, hukka huulet humpsahutti, kettu kielen kepsahutti. Se oli vitun synty. |
Epämuusikko 08.12.2005 12:53:35 | |
---|
C-duuri: 12345454. Näin opetti mun ensimmäinen pianomaikka. Jos tuota vähänkään tajusin niin toinen hoho. "It's hard to have a relationship in this business, man. You're always travelling, keeping weird hours, you know. It's gonna take a very special woman, you know....
or a bunch of average ones". -Bill Hicks |
mack the knife 08.12.2005 12:57:12 | |
---|
Jos tuota vähänkään tajusin niin toinen hoho. Kyllä sä tajusit. Siitä vaan järjestyksessä. Ja legatona vielä, niin menee kunnon vääntelyksi. Karhu karvat kapsahutti, hukka huulet humpsahutti, kettu kielen kepsahutti. Se oli vitun synty. |