Aihe: Kitaran maadoituksesta
1 2
simop
07.12.2005 01:03:58
Onko ns. lifesaver-kytkennän asentamisessa järkeä, jos kitaran pleksi ja mikkikolot on vuorattu alumiiniteipillä? Tällöinhän kytkentä ei kuitenkaan suojaisi kosketettaessa metallisiin potikannuppeihin, mikkivalitsimen varteen ja pleksin ruuveihin.

Haittaako, jos Straton pleksin alumiiniteippivuorauksessa on pieniä aukkoja? Kts. kuva http://koti.mbnet.fi/simopot/rakentelu/pleksi.jpg
Pienten palojen liimaaminen on niin hankalaa, koska käyttämäni teippi on todella tahmaista eikä pieniä paloja saa helposti irti siitä taustapaperista.

Mitä kautta pujottamalla saan siististi yhdistettyä maadoitusjohdon Straton kiinteään (hardtail) tallaan?
Juzzu
07.12.2005 08:47:46
Haittaako, jos Straton pleksin alumiiniteippivuorauksessa on pieniä aukkoja?

Ei pitäisi haitata. Toimii se autokin Faradayn häkkinä vaikka peltivuorauksessa aukkoja kyllä riittää.

Pienten palojen liimaaminen on niin hankalaa, koska käyttämäni teippi on todella tahmaista eikä pieniä paloja saa helposti irti siitä taustapaperista.

No mikset liimaa isompia, ei se haittaa vaikka menee wanhan päälle.

Mitä kautta pujottamalla saan siististi yhdistettyä maadoitusjohdon Straton kiinteään (hardtail) tallaan?

Minä varmaan yrittäisin porata tallan kiinnitysreiän "sisältä" läpi puhalle reiän joko potikkakoloon tai tallamikin koloon. Ehkä. Vaikea sanoa näkemättä sun romppeita.
fox
07.12.2005 12:49:46

Onko ns. lifesaver-kytkennän asentamisessa järkeä, jos kitaran pleksi ja mikkikolot on vuorattu alumiiniteipillä? Tällöinhän kytkentä ei kuitenkaan suojaisi kosketettaessa metallisiin potikannuppeihin, mikkivalitsimen varteen ja pleksin ruuveihin.

Suuremman osan soitto-ajasta tuskin oot noissa kyseisissä osasissa kiinni. Itse oon aina laittanu, riippumatta muista vuorauksista. Ei se maksa juuri mitään, se vastus ja konkka..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
vrajala
07.12.2005 13:19:09
Kyllähän tota lifesaveria vois viedä sen verran pidemmälle, että erottaisi signaalimaan noista häiriösuojauksista, komponenttien kuorista ja kielimaasta. Eli jakin jälkeen jaetaan maa kahtia ja toiseen sitten se lifesaveri. Tämä vedetään vaikka potikan kuoreen, josta sitten maadotetaan komponenttien rungot, häiriösuojukset sekä kielet. Sitten se toinen maa toimisi pelkästään signaaleille eikä siis menisi lifesaverin kautta. Tätä varten joutuisi tietysti pykäämään jonkinlaisen kytkentäpisteen joka olisi irti häiriösuojauksista. Vaan ei tuo toteutus nyt hankalaa olisi, kysymys lienee kait ennemmin notta onko hommasta mitään hyötyä?

Ja mikäli tossa oli jotain epäkohtia, niin laitetaan ne viikon toisen maanantain piikkiin...
Mää sano.
simop
07.12.2005 13:28:36
No mikset liimaa isompia, ei se haittaa vaikka menee wanhan päälle.

Noku se pleksistä ylimenevä teippi on niin hankalaa leikata pois.

Minä varmaan yrittäisin porata tallan kiinnitysreiän "sisältä" läpi puhalle reiän joko potikkakoloon tai tallamikin koloon. Ehkä. Vaikea sanoa näkemättä sun romppeita.

No tuossa on mun "romppeet" ja vielä (epätarkka) lähikuva tallasta. Onko nyt helpompi sanoa jotain? :)
http://koti.mbnet.fi/simopot/rakentelu/romppeet.jpg
http://koti.mbnet.fi/simopot/rakentelu/talla.jpg

Onnistuuko tuosta pienestä reiästä poraamaan potikka- tai mikkikoloon?
Juzzu
07.12.2005 13:43:25
Onnistuuko tuosta pienestä reiästä poraamaan potikka- tai mikkikoloon?

Njaa. Hankalaa.
Mä tekisin sillei että jyrsisin tuon tallan alle pienen kolon (tilaa piuhalle joka on kolvattu tallan pohjaan), tekisin samanlaisen uran tallamikin kolon luota kohi tallaa, ja yhdistäisin nämä kaksi koloa läpiporauksella.
fox
07.12.2005 22:42:16

Onko otta että EMG:n aktiivimikkejä ei tarvitse maadoittaa? Ja mitä noilla kolojen teippaamisella foliolla haetaan takaa? (hivenen epävarmuutta)

Jos tarkoitat, ettei suositella kielimaadoitusta aktiivi-EMGgien kanssa, niin olet oikeassa. Muuten asennus samalla lailla kuin millä muulla tahansa, Ns. miinus-signaali mikiltä yhteiseen maadotuspisteeseen. Sähö ei kulje jos on tolpanväli johtoja pois! (Noin ns. karusti sanottuna)
Kolojen teippaamisella pyritään sähköiseen eli "Faradayn häkki"- tyyppiseen häiriösuojaukseen, ettei kaikenmaailman loisteputki- ja monitori-hurinat yllätä kitaran signaalia.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Tim
07.12.2005 23:24:22

Noku se pleksistä ylimenevä teippi on niin hankalaa leikata pois.
Ei tota teippiä tartte koko pleksin alus olla täynnä. Se häkkihän tulee niinku kontrollikolojen kohdille, eli riittää, että reikien kohdalla on pleksin alla teippiä.
Pitää kolo vuorata kokonaan, kolosta tulevaa teippiä kääntää vähä pleksin alle, että se saa kontaktin siihen pleksin alapuoleiseen teippiin. Siinä tulee sitten joka puolelta se kolo teippailtua.

Jos ei teipin liima ole sähköäjohtavaa, niin pitää viritellä jotain 'hyppylankoja' liittämään teipinvedot yhteen. Tosin monissa ainakin tätä varten myytävissä teipeissä on sähköäjohtava liima.
simop
08.12.2005 00:08:41
Pitää kolo vuorata kokonaan, kolosta tulevaa teippiä kääntää vähä pleksin alle, että se saa kontaktin siihen pleksin alapuoleiseen teippiin.

Kiitos vinkistä. Ajattilinkin, että tuohon pitäisi viritellä joku johto välille, mutta noinhan se menee kätevästi.

Jos ei teipin liima ole sähköäjohtavaa, niin pitää viritellä jotain 'hyppylankoja' liittämään teipinvedot yhteen. Tosin monissa ainakin tätä varten myytävissä teipeissä on sähköäjohtava liima.

Kyllä on liima on johtavaa. Testasin tämän jo ennen teippailua yleismittarilla. En tiedä mitä tarkoitusta varten tämä teippi on tehty, nappasin sen mukaani Säästötalosta, koska siinä luki "Alumiiniteippi" eikä hintakaan ollut paha - 1,75 euroa 5 metrin rullasta. :)
Juzzu
08.12.2005 09:59:34
Onko otta että EMG:n aktiivimikkejä ei tarvitse maadoittaa?

Jos oot tekemässä kitaraa alusta asti, niin kannattanee laittaa se maadoituspiuha kuitenkin sinne valmiiksi, mutta jättää kytkemättä. Jos joskus myöhemmin kitaraan tuleekin sitten passiivimikit, niin on mukavasti maadoituspiuha valmiina odottamassa.
vrajala
08.12.2005 11:35:41 (muokattu 08.12.2005 11:39:58)

Juzzuhan tossa jo neuvoskelikin ja samoilla linjoilla ollaan. Mä en tiedä "oikeasta" tavasta, mutta yhden tuollaisen olen tehnyt poraamalla tallan alle ensin suoran reiän (n. Ø6 ja 5mm syvä), josta porasin sitten vinosti 4 mm reiän mikkikololle. Tuon suoran reiän tarkoituksena on ainoastaan helpottaa sen vinon poraamista, alku kun on muuten vähän hankala.

Edit: Mä en juottanut piuhaa kiinni lainkaan, poistin ainoastaan eristeen ja jätin johdon puristukseen tallan ja kannen väliin. Ei välttämättä paras tapa mutta toimii kuitenkin.

Ja seuraa mainos. Hankalien tallamaadoitusten poraamiseen saa Biltemasta n. 20 cm pitkiä 3mm teriä, hinta muistaakseni parin euron kieppeillä. Onnistuu pidempikin reikä eikä tarvitse huolehtia istukanjäljistä kannessa.

Tosin tässä tapauksessa tollasta pitkää terää ei välttämättä tarvita.
Mää sano.
simop
08.12.2005 14:05:20
Juzzuhan tossa jo neuvoskelikin ja samoilla linjoilla ollaan. Mä en tiedä "oikeasta" tavasta, mutta yhden tuollaisen olen tehnyt poraamalla tallan alle ensin suoran reiän (n. Ø6 ja 5mm syvä), josta porasin sitten vinosti 4 mm reiän mikkikololle. Tuon suoran reiän tarkoituksena on ainoastaan helpottaa sen vinon poraamista, alku kun on muuten vähän hankala.

Edit: Mä en juottanut piuhaa kiinni lainkaan, poistin ainoastaan eristeen ja jätin johdon puristukseen tallan ja kannen väliin. Ei välttämättä paras tapa mutta toimii kuitenkin.

Kiitoksia vinkeistä. Enköhän mä sen jostain välistä saa sinne pujoteltua. :)
Itse olin ajatellut tehdä johdolle uran kitaran runkoon pleksin ja tallan alle, mutta sitten johtoa olisi ehkä näkynyt pleksin ja tallan välistä.
Tuo poraustekniikka on parempi.

Ja seuraa mainos. Hankalien tallamaadoitusten poraamiseen saa Biltemasta n. 20 cm pitkiä 3mm teriä, hinta muistaakseni parin euron kieppeillä. Onnistuu pidempikin reikä eikä tarvitse huolehtia istukanjäljistä kannessa.

Hukkaan meni mainoksesi, koska eihän täällä tuppukylässä mitään Biltemaa ole. :)

Tosin tässä tapauksessa tollasta pitkää terää ei välttämättä tarvita.

No joo, mutta joku terä kuitenkin. Mulla ei taida olla 1-5 millin teriä ollenkaan, joten jostain niitä on hankittava.
Metal90
08.12.2005 22:15:36
Jos oot tekemässä kitaraa alusta asti, niin kannattanee laittaa se maadoituspiuha kuitenkin sinne valmiiksi, mutta jättää kytkemättä. Jos joskus myöhemmin kitaraan tuleekin sitten passiivimikit, niin on mukavasti maadoituspiuha valmiina odottamassa.

Kun tallaksi tulee Tune-o-matic + kieltenpidike,niin kannattasiko se maadoitus piuhan pätkä pistää sen kieltenpidikkeen toisen tapin alle litistyksiin?
ESP. Astetta paree
vrajala
08.12.2005 22:43:54
Kun tallaksi tulee Tune-o-matic + kieltenpidike,niin kannattasiko se maadoitus piuhan pätkä pistää sen kieltenpidikkeen toisen tapin alle litistyksiin?

Mä tein muistaakseni juurikin näin ensimmäisen kitaraprojektin kanssa. Sillä, onko se tallan vaiko peräkappaleen kiinnikkeissä, ei ole paljonkaan merkitystä. Laita sinne minne helpommin menee.

Tossa litistämisessä on sellanen nihkeä puoli, että mikäli johto tulee ankkurin reikään reiän sivusta, leikkaantuvat piuhan karvat helposti poikki. Ainakin mikäli kannen puumateriaali on kovaa. Kannattaa kovertaa johdolle sellanen pieni tila, johon se mahtuu juuri ja juuri taittumaan.
Mää sano.
Metal90
08.12.2005 23:12:42
Mä tein muistaakseni juurikin näin ensimmäisen kitaraprojektin kanssa. Sillä, onko se tallan vaiko peräkappaleen kiinnikkeissä, ei ole paljonkaan merkitystä. Laita sinne minne helpommin menee.

Tossa litistämisessä on sellanen nihkeä puoli, että mikäli johto tulee ankkurin reikään reiän sivusta, leikkaantuvat piuhan karvat helposti poikki. Ainakin mikäli kannen puumateriaali on kovaa. Kannattaa kovertaa johdolle sellanen pieni tila, johon se mahtuu juuri ja juuri taittumaan.

Toimin siis näin.Ja monet kiitokset kuinka olet sinäkin avustanut ja antanut paljon ajattelimisen arvoisia asioita.Kiitos ja kumarrus.Eihän sitä ikinä tiedä vaikka alkaisin kitara joskus nikkariksi.( ja olisihan hienoa jos tuo ekakin onnistuisi kunnolla ) Puupuolelle amikseen olen menossa( kaksois tutkinnon teen )
ESP. Astetta paree
Metal90
08.12.2005 23:31:50
Vieläkin jäi tuo EMG:N maadoitus epäselväksi X) Eli sitä ei tarvi ollenkaan maadoittaa?
ESP. Astetta paree
Gypsy
09.12.2005 00:10:02 (muokattu 09.12.2005 00:11:36)

Paitsi jos tekee mieli kokeilla vaikka luisia tallapaloja tai muuta vastaavaa, jonka vois kuvitella olevan todennäkösempää kun kieltenpitimen vaihtaminen johonkin sähkööjohtamattomaan malliin. Laittaisin sinne kieltenpitimen ankkureihin.

Ja sinne ankkurireiän pohjalle voi laittaa vaikka jousen, johon kielimaajohdon liittää, niin ei katkeile karvat. Tosin yleensähän yks säikeistä noissa käytetäänkin. Tai sitten kolvaa johdon päähän pienen metalliliuskan jonka laittaa ankkuritapin ja puun väliin. Tai mitä vaan.

EMG:ssä liität "kuuman" sinne minne passiivimikkienkin kuuma piuha menis. Ja sen ympärillä olevan piuhan/punoksen kolvaat potikan kuoreen. Ainoostaan kielimaadotuksen jätät kytkemättä. Eli sen johdon joka menis potikan kuoresta sinne kieltenpitimelle.
vrajala
09.12.2005 00:10:55
Ollos hyvä.

EMG ei suosittele kielimaadoituksen käyttöä omien mikkiensä kanssa. Mutta rakennusvaiheessa kannattaa laittaa se piuha paikalleen, joskin jättää kytkemättä. Näin mahdollinen siirtyminen passiiveihin on myöhemmin helpompaa.

Eli kielimaata ei tarvita eikä sen käyttöä suositella.
Mää sano.
vrajala
09.12.2005 00:24:31
Paitsi jos tekee mieli kokeilla vaikka luisia tallapaloja tai muuta vastaavaa, jonka vois kuvitella olevan todennäkösempää kun kieltenpitimen vaihtaminen johonkin sähkööjohtamattomaan malliin.

Hyväksymme perustelun. Vaikka en kyllä ole ikinä kuullut luisista tai ylipäätään sähköä johtamattomista paloista TOMissa.

Ja sinne ankkurireiän pohjalle voi laittaa vaikka jousen, johon kielimaajohdon liittää, niin ei katkeile karvat. Tosin yleensähän yks säikeistä noissa käytetäänkin. Tai sitten kolvaa johdon päähän pienen metalliliuskan jonka laittaa ankkuritapin ja puun väliin.

Totta nuokin, joskin mun mielestäni on helpompi raapasta puuhun pieni avarrus. Mutta eikö tuo jousisysteemi vaadi, että johto tulee holkin alle? Tällanen taas ei mun nähdäkseni onnistu, mikäli maajohdon reikä tehdään holkin reiästä käsin. Yksisäikeisen käyttö on järkevää, vaan kun ei aina loju nurkissa ihan kaikkea.
Mää sano.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)