Aihe: Mikrofonin johdot ??
1
Velli
18.07.2003 15:20:54
Mulla on kitara tuossa nyt levällään tarkoituksena vaihtaa vm. -88 olevaan ibanez RG-550:een tallamikki. Ongelma on seuraavanlainen:

Seymour Duncanissa on piuhoja: punainen, valkoinen, musta, vihreä ja maadoitusjohto.

nykyisessä mikissä on piuhoja: valkoinen, punainen ja maadoitusjohto.

Miten tuo nyt tulee kytkeä että tuo SD toimii samalla tavoin kuin tuo vanha mikki? Laitanko SD:n valkoisen vanhan valkoisen paikalle ja SD:n punaisen punaisen paikalle? Ja jos näin, niin mitä noille ylijääville (musta, vihreä) johdoille pitäisi tehdä??

Olen todella kiitollinen jos joku tähän osaa vastata. LaXu:lla muistaakseni ainakin oli juuri vastaavanlainen vaihto ollut.
Pekkatapio
18.07.2003 16:03:33 (muokattu 18.07.2003 16:04:17)
SD:n sivuilla on Support - Schematics -osio, josta löytyy lisäapua. Noin äkkiä kuitenkin sanoisin, että punainen ja valkoinen juotetaan toisiinsa, vihreä maahan ja musta kuumaksi johdoksi.

EDIT: Niin ja se maadoitusjohto kans maahan.
Gypsy
18.07.2003 16:15:53
Noin äkkiä kuitenkin sanoisin, että punainen ja valkoinen juotetaan toisiinsa, vihreä maahan ja musta kuumaksi johdoksi.

EDIT: Niin ja se maadoitusjohto kans maahan.

Just, Noin ne tulee
Velli
18.07.2003 16:29:20
Joo, kiitos. Nyt on muuten homma selvä, mutta se pitää vielä kysyä, että mitä tuo termi "kuuma johto" tarkoittaa. Olen vasta aika alkaja meinaan näissä hommissa.
Miikathebest
18.07.2003 16:40:18

Joo, kiitos. Nyt on muuten homma selvä, mutta se pitää vielä kysyä, että mitä tuo termi "kuuma johto" tarkoittaa. Olen vasta aika alkaja meinaan näissä hommissa.

se on se missä kulkee se signaali.
sesesese
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
Gypsy
18.07.2003 16:50:43
Joo, kuumassa kulkee signaali ja ibanezissa se tuli sinne mikinvalitsimelle
Velli
18.07.2003 16:58:34 (muokattu 18.07.2003 17:00:24)
se on se missä kulkee se signaali.
sesesese

Tämä selvä, mutta muuten ei ollutkaan ihan selvä vielä tämä homma, eli:

Juotan nyt siis vihreän ja "värittömän" maahan ja punaisen ja valkoisen toisiinsa. Kuinkas tästä eteenpäin:

Mulla on nyt siis kaksi juotosta jäljellä: musta ja punainen/valkoinen. Vanhassa mikissä on siis vain punainen ja valkoinen. Kumman paikalle juotan tuon mustan ja kumman paikalle puna/valkoisen?

Toivottavasti tuosta nyt otti jotain selkoa.

edit: Kitarassa on siis H/S/H-mikitys ja 5-way switch, eli siinä täytyy olla puolitus mukana.
Gypsy
18.07.2003 17:36:06 (muokattu 18.07.2003 17:38:58)
Noita yhistettyjä punasta ja valkosta et juota minnekkään. Pelkästään yhistät ne toisiinsa ja kierrät vaikka teippiä vähän päälle ettei paljas johdonpää näy. Ja tuo musta eli kuuma tulee sinne mihin vanhassa mikissä kuuma meni eli pitäs mennä sinne mikkikytkimelle
LaXu
18.07.2003 17:37:57
Ibanezin sivuilta löytyy myöskin noita kaavioita. Ei tosin wanhoille malleille, mutta eipä kai ne ole mihinkään muuttunut.

Mutta Duncanin sivuilta löytyvässä kaaviossa H/S/H mikitykselle vihreä menee maahan, valkoinen ja punainen sekä musta switchiin. http://www.seymourduncan.com/websit … tics/hum_sing_hum_vol_tone_spl.html

En osaa auttaa tarkemmin, kun Musamaailma hoiti silloin mikkien vaihdon (olin itse intissä) vm. 1989 RG550 skebaani.
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
Gypsy
18.07.2003 17:40:17 (muokattu 18.07.2003 17:42:32)
valkoinen ja punainen sekä musta switchiin.

Mutta tässä tapauksessa on sitten joku kelan puolitus. Jos ei tarvi kelanpuolituksia niin sitten tolleen miten just kirjotin. Kyllä ne silleen tulis että musta switchiin ja punanen ja valkonen pelkästään yhteen eikös näin
LaXu
18.07.2003 17:55:02
Mutta tässä tapauksessa on sitten joku kelan puolitus. Jos ei tarvi kelanpuolituksia niin sitten tolleen miten just kirjotin. Kyllä ne silleen tulis että musta switchiin ja punanen ja valkonen pelkästään yhteen eikös näin

Näin se on. Mutta Ibanez RG:ssa on vakiona niin, että 5-asentoisen kytkimen väliasennoissa on käytössä talla- tai kaulamikki puolitettuna + keskimikki.
Gypsy
18.07.2003 17:59:07
Mutta Ibanez RG:ssa on vakiona niin, että 5-asentoisen kytkimen väliasennoissa on käytössä talla- tai kaulamikki puolitettuna + keskimikki.

Kyllä, näinhän se kannattaa laittaa kun niin on alkuperäsessäkin. Ja kun mikki on viis johtonen niin siihenhän pystyy tekeen vaikka mitä kytkentöjä näitten lisäks
Velli
18.07.2003 18:09:39
Eli nyt kun siis on puolitus kyseessä, niin laitanko sen punaisen entisen punaisen paikalle ja valkoisen entisen valkoisen paikalle? Mikkivalitsimesta lähtee yksi musta piuha volumeen, eli olisiko nyt niin, että tämä yksi musta ohjaa kaikkien mikkien volumeja, koska niissä vanhoissa mikeissä ei ole ollenkaan mustaa? Eli toisin sanoen: tarvitseeko sitä Seymour Duncanin mustaa piuhaa juottaa yhtään minnekään?? Kiitos LaXu tuosta SD:n kaaviosta, mutta se oli vähän erilailla kuin mitä tuossa mun kitarassa (nuo mustat hämäävät).

Vielä sen nyt haluaisin varmistaa että onko se puolitus noissa punaisessa ja valkoisessa piuhassa?
LaXu
18.07.2003 18:28:46
Eli nyt kun siis on puolitus kyseessä, niin laitanko sen punaisen entisen punaisen paikalle ja valkoisen entisen valkoisen paikalle? Mikkivalitsimesta lähtee yksi musta piuha volumeen, eli olisiko nyt niin, että tämä yksi musta ohjaa kaikkien mikkien volumeja, koska niissä vanhoissa mikeissä ei ole ollenkaan mustaa? Eli toisin sanoen: tarvitseeko sitä Seymour Duncanin mustaa piuhaa juottaa yhtään minnekään??

Vertailin SD:n kaaviota Ibanezin kaavioon (http://www.ibanez.com/wiring/wire.asp?y=1994&w=RG550) ja sen perusteella sanoisin, että uuden mikin valkoinen ja punainen juotetaan alkuperäisen mikin punaisen johdon paikalle, uuden mikin musta piuha taasen alkup. mikin valkoisen piuhan paikalle. Vihreä ja paljas johto menee maahan, volapotikan kuoreen kiinni.
LaXu
18.07.2003 19:21:00
Oletko varma, että tallamikin johdot olivat noin? Eli valkoinen kolmannessa ja punainen viimeisessä korvakkeessa? Ibanezin kaaviossa näet ne ovat juuri päin vastoin. No, joka tapauksessa minun mielestäni musta piuha SD:n mikissä menisi tuohon viimeiseen korvakkeeseen ja valkoinen ja punainen kolmanteen.
Velli
18.07.2003 19:33:11
Oletko varma, että tallamikin johdot olivat noin? Eli valkoinen kolmannessa ja punainen viimeisessä korvakkeessa? Ibanezin kaaviossa näet ne ovat juuri päin vastoin. No, joka tapauksessa minun mielestäni musta piuha SD:n mikissä menisi tuohon viimeiseen korvakkeeseen ja valkoinen ja punainen kolmanteen.

Tarkistin asian vielä ja kyllä se on siinä mun piirroksessa ihan oikein! Asiaan saattaa vaikuttaa kenties se että noi ibanezin kytkennät on vuosimallia > -94. Ehkäpä ne vaihtoi johdotusta jossain välissä? En tiedä, mutta laitan sen varmaan noin, niin kuin sanoit. Odottelen vielä hetken jos jollain on jotain sanottavaa vielä asiasta. Meneekö tuolla kertomallasi johdotuksella nyt sitten toi mikkien kytkentä noin niin kuin edellisessä viestissä sanoin että se pitäis mennä?
LaXu
18.07.2003 19:51:52
Tarkistin asian vielä ja kyllä se on siinä mun piirroksessa ihan oikein! Asiaan saattaa vaikuttaa kenties se että noi ibanezin kytkennät on vuosimallia > -94. Ehkäpä ne vaihtoi johdotusta jossain välissä? En tiedä, mutta laitan sen varmaan noin, niin kuin sanoit. Odottelen vielä hetken jos jollain on jotain sanottavaa vielä asiasta. Meneekö tuolla kertomallasi johdotuksella nyt sitten toi mikkien kytkentä noin niin kuin edellisessä viestissä sanoin että se pitäis mennä?

Pitäisi ainakin meikäläisen järjen mukaan mennä. No, jos ei toimi niin vaihdat vain johtojen paikat (eli pun+valk -> viimenen ja musta -> kolmas korvake), ei siinä sen kummempaa pitäisi olla.
LaXu
18.07.2003 20:27:43
Minkäs mikin muuten laitoit Ibaneziisi?
Velli
18.07.2003 23:53:14
Minkäs mikin muuten laitoit Ibaneziisi?

Yes! Tuntuu toimivan juuri niin kuin pitääkin.
Seymour Duncanin Custom Customin löin kiinni.

Iso kiitos kaikille avusta ja LaXu:lle plussa vaivannäöstä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)