Aihe: (Toisten) soittokamojen kunnioitus?
1 2 3 4
Teijo K.
17.11.2005 11:53:54

Toisella keikallani soitti meidän bändi sekä kaksi muuta. Toisessa näistä oli basisti ja toisessa ei. Meitin bändin soundcheckin jälkeen tesmaili soundejaan seuraava, jossa siis oli basisti. Itelläni oli tietenkin opiskelijalle maltaita maksanut Ampegin bassocombo lavalla, jota sitten seuraavan bändin basisti aivan ilman lupaa käytti. Oli vielä combon nähdessään todennut notta "Vai mitä et mä soitan tolla myös?", johon vastasin vain tylysti ei. Heidän soundcheckin aikana ryntäsin sitten lavalle ja vein virtapiuhan mukanani. Perkele tommonen peli ei vetele. Annoin sitten kuitenkin oman bändin keikan jälkeen sen lainaksi, mutta vain sillä ehdolla, että itse olen paikalla ja jos jotain tavaroilleni käy, niin rikkoja maksaa automaattisesti uuden hinnan niistä.

Tavaroita on tullut lainattua sitten useammankin kerran ja ylläolevasta periaatteesta en ole koskaan myöntänyt minkäänlaisia poikkeuksia. Onneksi kuitenkaan millekään tavaralle ei ole käynyt mitään.

Tossa kyllä syyllistyit mun mielestä vallitsevien tapojen vastaiseen käytökseen. Yleensä yhteiskeikoilla oletetaan, että rumpalit ja basistit käyttävät samoja laitteita vaihtoaikojen minimoimiseksi. Se on se peruslähtökohta, että jos joku tuo yhteiskeikalle bassokamat niin niitä sitten kaikki kanssa käyttää. Vaihtoehtoja on sitten tasan kaksi. Joko soitat vierailla kamoilla, tai tuot omat paikalle tietäen että niitä käyttää sitten kaikki muutkin illan bändit. Optimitilanne on, että paikalle ei edes tuoda kuin yhdet bassokamat.

Sama pätee siis muuten myös rumpalien kannuihin. Virvelit, pellit ja pedaalit nyt vielä vaihtuu, mutta jos joku välttämättä haluaa omat kannut käyttöön, mutta ei anna muiden niihin koskea saa eri huonoa auraa itselleen pitkäksi aikaa ja vielä diivan maineen päälle.

Se on sitten eriasia jos basson rooli vaatii laitteisiin jotain sellaisia erikoisjärjestelyjä että musiikin toimivuuden takia on jollain pakko olla tietyt laitteet, jotka taas niiden erikoislaatuisuuden takia ei kelpaa muille. Tai jos se kaikkien käyttöön tuotu laite on Hartken vx.
Munsta.
kivi
17.11.2005 12:11:13 (muokattu 17.11.2005 12:13:18)
Arva:

Tossa kyllä syyllistyit mun mielestä vallitsevien tapojen vastaiseen käytökseen. Yleensä yhteiskeikoilla oletetaan, että rumpalit ja basistit käyttävät samoja laitteita vaihtoaikojen minimoimiseksi. Se on se peruslähtökohta, että jos joku tuo yhteiskeikalle bassokamat niin niitä sitten kaikki kanssa käyttää. Vaihtoehtoja on sitten tasan kaksi. Joko soitat vierailla kamoilla, tai tuot omat paikalle tietäen että niitä käyttää sitten kaikki muutkin illan bändit. Optimitilanne on, että paikalle ei edes tuoda kuin yhdet bassokamat.

Sama pätee siis muuten myös rumpalien kannuihin. Virvelit, pellit ja pedaalit nyt vielä vaihtuu, mutta jos joku välttämättä haluaa omat kannut käyttöön, mutta ei anna muiden niihin koskea saa eri huonoa auraa itselleen pitkäksi aikaa ja vielä diivan maineen päälle.

Se on sitten eriasia jos basson rooli vaatii laitteisiin jotain sellaisia erikoisjärjestelyjä että musiikin toimivuuden takia on jollain pakko olla tietyt laitteet, jotka taas niiden erikoislaatuisuuden takia ei kelpaa muille. Tai jos se kaikkien käyttöön tuotu laite on Hartken vx.

Totta puhuu Arva. Mä olin jo pari kertaa kirjoittamassa aiheesta Ihme Basistille vastineeksi, mutta en oikein keksinyt miten asia sanotaan.

Yhteiskeikoille on tapana tuoda kyllä omat nupit, mutta oletusarvoisesti pienemmille lavoille kasataan vain yhdet kaapit, joita kaikki saavat käyttää. Bassokamoja ja rumpuja (miinus pellit, virveli, bassarinpedaali) käyttävät kaikki, ehkä joka sadannella keikalla on erikseen sovittu että paikalla on kahdet bassokamat (hyvä syy on se, että jonkun nimikkokamat ovat niin oudot ettei niistä kukaan mitään järkevää irti saa - koskaan ei ole käynyt, ettei kamoja saisi käyttää, ei edes ulkomaisten bändien kanssa).

Kuka mitäkin tuo, sovitaan etukäteen, ja jos on kertonut tuovansa bassokamat, on selvä etikettivirhe kieltää niitä käyttämästä. Meillä lukee aina infossa erikseen, että kitaranuppeja ei lainata, mutta kaapit on vapaata riistaa meilläkin, samoin meidän bassostäkki on aina kaikkien käytössä (se yleensä päätyy lavalle, koska roudaamme ajoissa ja kamat ovat isoimmat).

Tilanne muuttuu vasta todella isoilla lavoilla, joilla rumpusetitkin on eri pääbändin setin ollessa korokkeella ja lämppärin setin jossain lavan etuosassa. Niihin jokainen tuo kaikki omat kamat.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Ihme Basisti
18.11.2005 20:47:39
Arva ja Kivi:

Joo ymmärrän ton kamojen käyttötyylin, mutta asia oli niin että ei oltu sovittu mitään, että kuka tuo kamat yms. sekä ko. basistilla oli itsellään vielä oma, vahvistin mukanaan. Sen takia vain suutuin, kun itse en tosiaankaan ollut tottunut kyseiseen kirjoittamattomaan sääntöön, sekä ko. basisti oli vittupää käyttäessään vahvistintani kieltonikin jälkeen. Jos lupaa olisi kysynyt, niin olisin kyllä lainannut, nimittäin jo lava oli pieni joten kamojen roudaaminen olisi ollut hankalaa.

Ja itseasiassa tuona iltana minä en ollut ensimmäisenä "diivailemassa", vaan kyseisen bändin rumpali, joka ei suostunut lainaamaan omia rumpujaan muille bändeille (aivan, ei mitään). Onneksi kolmannen bändin kitaristilla oli omat rummut (hän soittaa siis myös rumpuja), joten häneltä sai sitten rummut lainaan, paitsi haikka, ride ja crash oli niin huonoja, jotta meidän piti mennä kysymään koulultamme niitä lainaan (tämäkin onnistui vain sen takia, että minä ja bändimme kitaristi olimme osoittaneet normaalia suurempaa kiinnostusta bänditoimintaan tunneilla kuin muut, sekä aikaisempi yhteistoiminta auttoi suostuttelussa).

Ja toiselle bändille siis roudattiin keikkojen välissä ne omat rumpunsa lavalle.
Tämmönen basistin retku
BassBeast
19.11.2005 13:20:23

Jep jep. En lainaa omia kamojani oudoille tyypeille, enkä mielellään ollenkaan. Toisen bändin kitaristi oli kerran jauhattanu kitaralla minun bassocombon läpi. Vähä pisti ketuttaan, mutta onneksi ei ollu mitään särkyny. Siispä siitä lähtien kun sain tietää että niillä joku voi veivata ilman lupaa niin aloin ottaa kombosta mukaan aina virtajohdon ja sulakkeen. Kaikki muu sälä kulkee aina mukana. Ei todellakaan kehtaa jättää sinne reenikselle muutaku kombon ja kaapin. On se kumma homma kun ei osata kysyä sitä lupaa kamojen käytöstä. Käytöskouluun! En ole itse syyllistynyt toisten kamojen raiskaukseen ja sen verran oon sivistynyt että kysyn luvan jos tartten jotakin.
Kato Sauli terve! Mitä prinssinakki?
kimple
23.11.2005 12:52:35

TOI on maailman rasittavinta ja vittumaasinta hommaa!! Kyllä luulis et jos toisen soittokamoja saa lainattua nii luulis ny et ne saa pidettyä siinä kunnos mis ne on ennen lainaamista ollu! Ja vielä kaikkein vittumaasinta on se että niitä lainaillaan ilman lupaa... Kysykää ny hyvät ihmiset lupa toisten tavaroitten lainaamiseen!
Tympee Huttunen
23.11.2005 13:09:30 (muokattu 23.11.2005 13:14:30)
Kyllä lupa pitää juu kysyä. Ja jos käyttää toisen kamoja luvan kanssa on mielestäni se myös korvattava jotenkin, auttamalla roudauksessa tms (vaikka sitä ei edes pyydetä). Nykyään on viina vielä niin halpaa, että jos menee bändille juttelemaan tarjoamalla kossupulloa/kaljakoria, niin eiköhän kamoja saa kernaasti lainata.
Minä Mikä sua vaivaa Mauri? Onko sulla tauti?
Rämppy
25.11.2005 16:52:45
Vuosia sitten treenikämällämme asustaneen toisen bändin kitaristilla oli tapana lainailla mun styrkkaria, kun sen oma oli joku "huono&halpa ja useimmiten rikki". Loppujen lopuksi se taisi käyttää pääasiassa mun kamoja -myös keikoilla silloin kun keikat ei menneet päällekäin. Aika pitkään hyväksyin tilanteen kaveriavun nimissä, mutta lopulta ilmoitin, että "osta ittelles omat kamat". Jotenkin alkoi ottaa pattiin, kun joku selkeästi loisii toisen kamoilla eikä viitsi hankkia omaa kalustoa. Toinen fidutuksen aihe oli luvalla tai luvatta lainattujen kamojen suurpiirteinen kohtelu. Kolhuja tuli ja vähän väliä piti muistuttaa, että se on styrkkari eikä mikään baaritiski.
Nyt meijän kämpillä on semmoinen kuri, että joka jannulla on omat kamat. Kämpällä voi käyttää satunnaisesti kaverin kamoja, jos omat on esim. huollossa. Keikoille lainataan vain omistajan luvalla.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Hannu H.
26.11.2005 10:52:12 (muokattu 27.11.2005 19:30:36)

Mulla ny ensmästä kertaa kamaa lainassa keikalla. Pari mikkiä, ständejä, piuhoja, DI-boksi... ei ne ainakaan vähän kahden jälkeen vielä ollu paskana tai hukassa kun kotiin lähdin... =) Tupakille ja savukoneelle todennäkösesti haisevat joten kitaraständiä pitänee tuulettaa jonkunaikaa (helkkarin fiksu veto pistää karvaa tommoseen joka on tulossa keikkakäyttöön... :D)

EDIT: Laitteet vahingoittumattomina (en tosin kaikkia ole vielä kytkeny ja testannu, mutta noin päällisinpuolin) himassa. Vaan tuttuja sällejä kun oli niin en mitään hasardia epäillytkään..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Jouluinen sävellyskilpailu
MOIhei
28.11.2005 16:22:20

Meijän treeniksellä on kaupungin kustantamat 2xkitara vahvari,basso vahvari, laulu kamat sekä rummut. Ja kaikki paitsi laulu kamat on paskana. rumpuja vielä soittaa, mut noi kaikki vahvarit on paskana. Ihme meininkiä ku pitää yhteiset kamat rikkoo.
"And rock 'n' roll isin't about sex and drugs, it's about music." Andy McCoy
Diablero
01.12.2005 01:34:23
Joo on se aika kumma kun ei voida kunnioittaa toisen omaisuutta.

Mun toisen bändin treeniksellä on viime aikoina ollu sensorttista ongelmaa että kun siellä treenaa kolme bändiä, niin yksi näistä bändeistä "lainaa" meidän PA:ta.
Eihän siinä muuta ongelmaa mutta kun eivät ole lupaa kysyneet koskaan, ja sitten jostain syystä, vaikka mikserissä on n. 13 kanavaa ihan vapaana, niin niiden pitää aina repiä käyttöön se meidän laulukanava ja säätää siitä EQt ym. ihan päin p*rsettä. Voitte varmaan arvata miten v*ttumaista on joka treeneissä tuhlata ensin vartti siihen että selvittää sieltä johtoviidakosta ensin että miksei laulu kuulu ja sen jälkeen vielä yrittää säätää siedettävät soundit. RAIVOSTUTTAVAA!
Samainen "bändi" kaikenlisäksi viljelee kaljapullojaan joka paikkaan ja niitä onkin löytynyt meikäläisen bassokaapin päältä ja lattialta särkyneinä ym. ym. Se ei aiheuta meikäläiselle mitään ilon hetkiä kun tulee reenikselle ja näkee että mun uuden 2*15 tuumaisen Laneyn päällä on bissepulloja joissa on puolet jäljellä ja lasinsiruja lattialla.
Kaiken huippuna eräskin kerta kun näytti lähinnä siltä että meidän lattimonitorin päälle oli hypitty varmaan kaljapäissään niin että siinä kiinni oleva plugi oli katkennut sisään.
Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua VIELÄKIN joka päivä
pstj
01.12.2005 11:58:46

Kiitän hiljaa jumalia että ei tarvitse jakaa treenikämppää kenenkään kanssa...

Rumpali meinasi lainata demon tekoon kaverinsa rumpusettiä. Ei siinä muuten mitään, mutta kun studio on toisessa kaupungissa ja kamat yöpyy tod. näk. pakettiautossa jännittää vähän kuinka käy.
Oma bassokombo on ollut kerran lainassa ja täytyy sanoa että kyllä silloin vähän hirivtti missä kuosissa se tulee takaisin, vaikka lainaajat hyvin tunsikin.
Eli ymmärrän hyvin vaikkei kamojaan joku lainata haluakaan, varsinkin kun on täällä kokemuksia lukenut.
Pierced men are better prepared for marriage. They've experienced pain and bought jewelry.
varakeef
01.12.2005 12:24:56
Aika monessa yhteydessä on käytetty kamoja enemmän tai vähemmän ristiin sulassa sovussa. Pääasiassa lupaa on aina erikseen kysytty, joidenkin kanssa käytännöstä on muodostunut yksi jatkuva lupa (ilmoitetaan, jos ei jostain syystä lainata).

Se on aina hienoa, kun kitarvahvistinboxin ja kitaralaukun kylkeen on ilmestynyt ulkomaisen lentoyhtiön matkatavaratarra ja lainaajan nimi. :)
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
ten
05.12.2005 13:29:11
Itsestäänselvyys pitäisi olla, että kamojen lainaamiseen kysytään omistajan lupa! Jos tolla tavalla toisen kamoja kohtelee, niin kyllä siitä pitäisi sitten omistajalle mainita ja kysyä, että "mitenkä me nyt voitais tää korvata?". Itse ainakin mielelläni lainaan kamojani (tutuille) jos vain nätisti pyydetään. Ja itsekin aina pyydän lupaa toisten kamojen käyttämiseen/lainaamiseen.

Ymmärrän ketjun aloittajan ärtymyksen. Toihan on periaatteessa ihan sama, kun ottais kaverin auton lainaan ilman lupaa ja palauttais ihan paskasena ja peilit vinossa.
THV-klubi #44. "Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis
pardy
05.12.2005 21:50:04 (muokattu 05.12.2005 21:57:11)

Mentiin tässä bändimme kitaristin kanssa yhden toisen bändin kämppään muutama viikko sitten niiden rumpalin kanssa jammailemaan ja tämä otti sitten oman käden oikeuden lainata samassa bändissä soittavan kitaristin vahvaria, joka on meidänkin sessiokitaristi.

Jostain syystä onnistui pöläyttämään savut pihalle tuosta vahvarista kun kytki siihen lisäkaappia. Kytkentä oli kylläkin aivan päin vittua, mutta eipä siitä sen enempää... Eli vahvarista karkas savut ja välittömästi sen jälkeen tää meidän kitaristi sitten soitti tuolle toiselle kitarisrille joka asuu muualla että niin pääs käymään ja ilmoitti heti että maksaa tietty korjauksen.

Joskus saattaa käydä helposti silleen että jos kamojen omistaja on tuttu ja tietää että saisi joka tapauksessa luvan lainata niitä kamoja niin ei sitä aina jostain syystä viitsi/vaivaudu/mitä tahansa kysymään lupaa siihen lainaukseen. Mutta sen puutteen tää meidän kitaristi paikkas heti sillä että reilusti soitti että se oli sen moka ja maksaa korjauksen. Mun mielestä toi on se oikea meininki.

Eli sanoisin että jos tunnen tyypin hyvin, saatan itsekin käyttää sen kamoja ns. luvatta, mutta katson ettei omistajalle jää mitään huomautettavaa tai ikäviä yllätyksiä vaan sellaiset tunnustetaan välittömästi. Se on mun mielestä sitä kunnioitusta, ei välttämättä niinkään että aina kysyy luvan. Tai en tiiä, näin mä asian näkisin. Mutta jos on vähänkään etäisempi henkilö kyseessä kenen kamoja lainataan niin kyllä silloni mun mielestä pitäis olla ehdottomasti omistajan suostumus.
varakeef
06.12.2005 01:22:56
Jostain syystä onnistui pöläyttämään savut pihalle tuosta vahvarista kun kytki siihen lisäkaappia. Kytkentä oli kylläkin aivan päin vittua, mutta eipä siitä sen enempää...

Kyllä spontaanijameissakin hyvän käytöksen raja kulkea aika lähellä tuota kytkentäosastoa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
pardy
06.12.2005 23:29:53

Kyllä spontaanijameissakin hyvän käytöksen raja kulkea aika lähellä tuota kytkentäosastoa.

No itse hieman enemmän asioista tajuavana en ikävä kyllä kerennyt huomaamaan mitä se sääti mutta ihan totta kyllä toi. Ei pitäis mennä toisten kamoilla mitään säätämään, varsinkaan jos ei ole erittäin 100% varma että mitä tekee, on oikein.
casey jones
07.12.2005 09:15:10
Meikalaiselta eras kaverin bandi lainasi luvatta tamburiinia...no ei siina mitaan etta sen luvatta veivat kun se on niin pikkunen ja kai sita nyt voi helisyttaa vakka lupaa ei kysykkaan mutta kun menin itse kampille ja aloin ihmetteleen kuin mini kokosia pelteja on joka paikassa. Loysin tamburiinini palasia joka nurkasta..en voi kasittaa kuinka niin laiha jannu (vitun pitkatukkamulkvisti) kuin se kaverini edes saa sita soitinta niin palasiksi....koskaan han ei tasta kylla ilmoittanut mitaan..kylla vahan vitutti mutta ei enaan..en ole pitka vihainen ja tapahtuneestakin on jo nelja pitkaa vuotta..vaikka olikin hyva tamburiini.
nobody loves me but my mother!
FuzzFaze
07.12.2005 15:17:51
Kaikki tuollaiset luvatta lainaamiset on kyl inhottavia juttuja, ainakin sillon ku tilanne ei ole kovinkaan selvä. Tämän kirjoituksen aloittajan tapauksessahan asia on päivänselvä: lainaaja korvaa, jos hajoittaa, oli lainaaja sit tuntematon soittaja tai isäukko. Valitettavasti tilanne ei aina ole niin yksiselkoinen, koska aika usein käy luvatta soitoissa tai muussa niin, että esim. vahvistimeen tulee vain pientä vikaa ja vahvarin omistaja on tietenkin sitä mieltä, että vika oli lainaajassa. Lainaaja taas ajattelee luonnollisesti, että vahvistimessa oli vikaa jo aiemmin. Asiaa vielä saattaa vaikeuttaa, että kiista on kahden toisensa tuntevan kaverin kesken. Pyytääkö kaverilta korvausta vai katsoa sormien välistä? Itsellä on ainakin joskus vaikeaa pyytää, kun helposti saa tiukkiksen maineen.

Tämän viestiketjun lukemisen jälkeen saa helposti sellaisen kuvan, että ei kannata hankkia treenikämppää kenekään muun kanssa, eikä varsinkaan lainata kellekään mitään. Ainahan vahvistimet hajoitetaan ja kaljat lentävät tuuletusaukoista sisuksiin. On toki tärkeää ymmärtää lainaamisen vaarat ja treenikämpillä sattuu kaikkea inhottavaa, mutta silti on myös hyvä tiedostaa, mitä positiivisia puolia treenikämpän yhdessä jakamiseen liittyy, ainakin jos toinen bändi on tuttu. Itse ainakin koen esimerkiksi yhdessä saadut tiedot, taidot ja kokemukset tärkeämmäksi kuin joskus sattuvat vastoinkäymiset. Ei tästä tämän enempää.
Perintöä odotellessa...
pablo gnu
09.12.2005 15:59:56
lupa pitäis älytä kysyy,,,, !!!???
lihamylly
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)