Aihe: Vanha Hellaksen Helsinki-piano vai Fazer?
1
marikai
04.12.2005 23:26:27
Olemme ostamassa pianoa, ja hirveän vaikeaa se on, kun en niistä mitään tiedä, vain äänestä tiedän miltä kuulostaa omaan korvaan.. Haluan hyvin soivan, en mitään pimputinta, sellaisen, josta on perinnöksi lapsillekin, mutta en mitään kamalan kallista kuitenkaan. Olen soittanut paljon viisitoista vuotta sitten, mutta taidot on ruostuneet.. Nyt aion palauttaa ne, ja innostaa lapsiakin.

Löysin musiikkiliikkeestä upeaäänisen pianon, joka on myyjän mukaan 60-luvun lopulla valmistettu Hellaksen Helsinki-malli, tyyliltään jotain chippendalea kai. Koneisto on Rennerin, ja se on kunnostettu. Liikkeessä oli myös lähes soittamaton Fazerin piano (kuitenkin "sisään soitettu"), ehkä kymmenisen vuotta vanha, mutta vanha Hellas päihitti sen mennen tullen. Fazerin pianolla olisi hintaa 1650 e, Hellaksella supertingittynä 2200 e. (Molemmat hinnat ovat puolitutunkauppaa hyvin tingittyjä) Kumpiko olisi järkevämpi valinta? Myyjä kehui kauheasti sitä hellasta, onkohan se todellakin hyvä? Olen kuullut moitteita Hellaksen pianoista, mutta onko vanhat parempia? Vähän tuo hintakin hirvittää, kun ei ollut ihan noin kallista tarkoitus ostaa..
Mikael
04.12.2005 23:29:16

Jos se Hellas miellyttää korvaa niin se. Ei toi hintaero niin valtava ole, että sen takia kannattais harmitella sit vuosia...
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
mr.muzak
04.12.2005 23:29:41 (muokattu 04.12.2005 23:33:21)
Olemme ostamassa pianoa, ja hirveän vaikeaa se on, kun en niistä mitään tiedä, vain äänestä tiedän miltä kuulostaa omaan korvaan.. Haluan hyvin soivan, en mitään pimputinta, sellaisen, josta on perinnöksi lapsillekin, mutta en mitään kamalan kallista kuitenkaan. Olen soittanut paljon viisitoista vuotta sitten, mutta taidot on ruostuneet.. Nyt aion palauttaa ne, ja innostaa lapsiakin.

Löysin musiikkiliikkeestä upeaäänisen pianon, joka on myyjän mukaan 60-luvun lopulla valmistettu Hellaksen Helsinki-malli, tyyliltään jotain chippendalea kai. Koneisto on Rennerin, ja se on kunnostettu. Liikkeessä oli myös lähes soittamaton Fazerin piano (kuitenkin "sisään soitettu"), ehkä kymmenisen vuotta vanha, mutta vanha Hellas päihitti sen mennen tullen. Fazerin pianolla olisi hintaa 1650 e, Hellaksella supertingittynä 2200 e. (Molemmat hinnat ovat puolitutunkauppaa hyvin tingittyjä) Kumpiko olisi järkevämpi valinta? Myyjä kehui kauheasti sitä hellasta, onkohan se todellakin hyvä? Olen kuullut moitteita Hellaksen pianoista, mutta onko vanhat parempia? Vähän tuo hintakin hirvittää, kun ei ollut ihan noin kallista tarkoitus ostaa..

Eikö 3000e:llä sais jo uuden Yamahan ?

E: Itse itselleni vastatakseni, saa. Mä suosittelen ostaa uuden yamahan, paljon parempi soundi ku molemmissa noissa.
Mikael
04.12.2005 23:40:46

E: Itse itselleni vastatakseni, saa. Mä suosittelen ostaa uuden yamahan, paljon parempi soundi ku molemmissa noissa.

Hmm... nyt tulee varmaan kuonoon, mut mun mielestä noi Yamahat ei oikeen soundaa miltään. Tai siis perushyvältä juu, mut jotenkin persoonattomilta. Makuasioita tietty...
mr.muzak
04.12.2005 23:43:29
Hmm... nyt tulee varmaan kuonoon, mut mun mielestä noi Yamahat ei oikeen soundaa miltään. Tai siis perushyvältä juu, mut jotenkin persoonattomilta. Makuasioita tietty...

No sä ehkä mietit tätä vähän eri kantilta. Jos haetaan studiossa erilaista piano-soundia niin tokihan muitakin löytyy. Jos haetaan hyvää soitinta jolla on myös arvoa tulevaisuudessa niin yammut on kärjessä. Uskoisin että kysyjällä on enemmän soundierot sormissa kuin siinä mikä soitin on kyseessä. Ei millään pahalla:)
Mikael
04.12.2005 23:48:22 (muokattu 04.12.2005 23:50:35)

No sä ehkä mietit tätä vähän eri kantilta. Jos haetaan studiossa erilaista piano-soundia niin tokihan muitakin löytyy. Jos haetaan hyvää soitinta jolla on myös arvoa tulevaisuudessa niin yammut on kärjessä. Uskoisin että kysyjällä on enemmän soundierot sormissa kuin siinä mikä soitin on kyseessä. Ei millään pahalla:)

Joo, varmaan ihan totta tuo. Toisaalta jos se vanha Hellas on soundiltaan kysyjää miellyttävä, niin veikkaisin että uus jammu ei oo ihan lähellä sitä soundia. Kokeilemallahan se tietty selviää. Lisäksi tietty vanhoissa pianoissa on omat murheensa ja tollanen uus yamaha on varppina aika vaivaton valinta.
mr.muzak
04.12.2005 23:53:48
Joo, varmaan ihan totta tuo. Toisaalta jos se vanha Hellas on soundiltaan kysyjää miellyttävä, niin veikkaisin että uus jammu ei oo ihan lähellä sitä soundia. Kokeilemallahan se tietty selviää. Lisäksi tietty vanhoissa pianoissa on omat murheensa ja tollanen uus yamaha on varppina aika vaivaton valinta.

No kaikki vanhat hellakset ja fazerit mitä mä oon tavannut on olleet järjestäin heikkoja. Onhan niissä "erilainen" soundi, mutta sopiiko se sitten kaikkeen on eri asia..Mielipiteitä tietysti, mutta yleis-pianoksi ostaisin uuden yamahan. Tietty jos jostain käytetty (
baron
05.12.2005 09:15:47

Mä oon joskus parikymmentä vuotta sitten ostanut pikkujammun (C-109) ja ollut kyllä kovin tyytyväinen.
My name is Baron, Sir Baron.
jyrkik
05.12.2005 17:01:55

Ostin muinoin (-97) uuden pikku-Yamahan - E108 muistaakseni oli malli. Kolmen vuoden omistuksen aikana se viritettiin 5 kertaa eikä mokoma silti alkanut pitää virettä. Lisäksi sointi oli bassopuolelta aika köyhä. Myin sen sitten pois ja ostin tilalle pienellä vaihtorahalla 80-luvun alun ison Kawain. Sen jälkeen ei ole vaihto tullut mieleen. Ja tuohon aikaan pikkujammut sentään tehtiin vielä Japanissa. Nykyään vissiin Kiinassa. Toki isommat Jammut tehtäneen yhä Japaniassa ja ne ovat toki kaikin puolin loistevehkeitä. Hinnatkin ovat kuitenkin eri luokkaa.

Tuon pienen Jammun hinta oli tuolloin 19000mk - nykyään vastaavat maksavat n. 3000e. Jokainen valitsee tietysti soittimensa omien korviensa perusteella, mutta usein vanha laatupeli voi olla uutta budjettimallia parempi ratkaisu.

J
Corvus
05.12.2005 19:35:42
60-luvun alusta oleva Hellas Helsinki löytyy. Rennerin koneisto, kunnostettu kertaalleen kokonaan, vasarat hiottu. Viritetty säännöllisesti. Kaikupohja on ehjä. Pianon kaappi on tehtaalla kauttaaltaan kunnostettu (lakka pois ja uusi tilalle).

Vertasin jossain vaiheessa Steinwayn pystypianoon, ja kyllähän tuo jälkimmäinen aika houkutteleva peli oli. Hintaa olisi ollut 12000 USD + verot vuonna 97.

Lastulevypianoista ei kannata edes keskustella samana päivänä. Äänen lisäksi kosketus on selvästi erilainen.

En kuvittele, että pianon ääni ajan kanssa paranisi, mutta kyllä perinteinen isokokoinen (127cm korkea) Hellas pärjää edelleen vertailussa muutaman tonnin hintaisten uusien pianojen kanssa. Jälleenmyyntiarvon kannalta uusi Yamaha saattaa olla helpompi tapaus, koska vanhat pianot ovat aina yksilöitä ja yllätyksiä saattaa tulla.

Ei se Yamahakaan mikään sijoituskohde ole, joten kannattaa antaa korvien ja sormien päättää. Jos joku tuttu pianoteknikko tarkastaa laitteen etukäteen, niin riskit pienenevät jonkin verran.

t -martti-
marikai
05.12.2005 22:26:04
Kiitos kommenteista :) Siis tuo Hellaksen hinta 2200 on kyllä ihan maksimi, mitä olemme valmiit pianosta maksamaan (sekin on jo reilusti aiottua enemmän, mutta...), joten uusi Yamaha ei tule kyseeseen. Kuulostelin hiukan sellaisenkin ääntä, mutta ei se minusta mitenkään vanhaa pianoa upeammalta kuulostanut...

Ajattelin kysäistä paikkakunnan pianonvirittäjää avuksi pianon arviointiin, jos hän vaikka voisi käydä katsomassa onko se hintansa arvoinen peli. Tämän virittäjän pitäisi olla ammattitaitoinen, hän virittää kuulemma ison lähikaupungin konserttitalon pianot.
baron
06.12.2005 13:02:19

Kiitos kommenteista :) Siis tuo Hellaksen hinta 2200 on kyllä ihan maksimi, mitä olemme valmiit pianosta maksamaan (sekin on jo reilusti aiottua enemmän, mutta...), joten uusi Yamaha ei tule kyseeseen. Kuulostelin hiukan sellaisenkin ääntä, mutta ei se minusta mitenkään vanhaa pianoa upeammalta kuulostanut...

Ajattelin kysäistä paikkakunnan pianonvirittäjää avuksi pianon arviointiin, jos hän vaikka voisi käydä katsomassa onko se hintansa arvoinen peli. Tämän virittäjän pitäisi olla ammattitaitoinen, hän virittää kuulemma ison lähikaupungin konserttitalon pianot.

Toi virittäjä on hyvä idis, sen pitäisi tunnistaa, onko laitteessa jotain kalliiksi tulevia perusvikoja.
marikai
19.12.2005 22:39:17
No niin, meille tulee piano :) Pianonvirittäjä kävi viime viikolla katsastamassa Hellaksen, ja totesi sen kunnossa olevaksi, eikä sanonut sen ostamisessa olevan riskiä. Joten teimme kaupat, ja torstaina se tuodaan... jee, jännittää :)
baron
20.12.2005 01:26:36

No niin, meille tulee piano :) Pianonvirittäjä kävi viime viikolla katsastamassa Hellaksen, ja totesi sen kunnossa olevaksi, eikä sanonut sen ostamisessa olevan riskiä. Joten teimme kaupat, ja torstaina se tuodaan... jee, jännittää :)

No hyvä, pääset joululaulut soittamaan!
marikai
01.01.2006 16:08:31
Kyllä täytyy sanoa, että en kadu ostosta! On sitten todella hieno ääni, ja mukava soittaa tuolla pianolla! On jo vähän sormistakin ruosteet liuonneet... vaikka aluksi tuntui, että eihän tästä tule yhtään mitään... Kävin nuorena vuosia musiikkiopistoa, ja olen suorittanut 1, 2 ja 3/3 peruskurssitutkinnot, mutta eipä enää oikein siltä tunnu... Vaan kyllä se tästä vielä! Saan ensi viikolla kotipuolesta vanhat pianonuottini, jospa ne vanhat kappaleetkin vielä tulevat näpeistäni ulos jossain vaiheessa :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)