Aihe: Basic erot urkujen soitto VS. piano.
1
samulijp
05.12.2005 10:00:59
Paremmaksi olisi pyrkimys eli miten "urkutyyliä" soittoon?

Paras lähtökohta varmaan on kuunnella suosikkiurkureita ja opetella heiltä parhaimmilta kuullostavat maneerit.
"Kaikki muu paitsi musiikki on turhaa" Mnet
baron
05.12.2005 10:04:45

No onhan se oleellinen ero, että uruissa kosketuksen voimakkuus ei vaikuta äänen voimakkuuteen ja että ääni on yhtä voimakas koko ajan kun kosketin on painettuna (jollet käytä volyymipedaalia)

Amatööreille (niinkuin muille bändin jäsenille) on tosi vaikea tajuta, että pianoon verrattuna kyseessä on täysin eri soitin, kun tyhmälle näyttää samannäköiseltä.

Kyllähän sähkö- ja akustinen kitarakin voivat näyttää suht samannäköiltä ja jos pannaan banjot ja mandoliinit vielä samaan pinoon, niitten erot pystyvät hätäisesti sisäistämään.
My name is Baron, Sir Baron.
Sir Henri
05.12.2005 11:37:01
Paremmaksi olisi pyrkimys eli miten "urkutyyliä" soittoon?

Vastaus: Osta Jon Lordin ja Hoochie coochie menin live-DVD. Siinä näkee kuinka urkuja oikeasti soitetaan. Urkujen ja pianon soiton erohan on siinä että urkuja voi soittaa kuka tahansa mutta pianoa vain ne jotka oikeasti osaavat jotain. Itse kuulun vielä ensinmainittuun ryhmään ja tavoitteeni on edistyä molemmissa.
Liika on liikaa mutta kohtuus on liian vähän.
musamies
05.12.2005 11:40:45 (muokattu 05.12.2005 11:42:33)
Mistä se ero syntyy? Pianoja ja urkujahan ei soiteta samalla tavalla. Ovathan ne ihan eri soittimia jo lähtötilanteessakin vaikka samannäköisellä koskettimistolta niitä molemia käskytelläänkin. Mutta mitkä on ne olennaisimmat erot soittotekniikassa? Itse soitan urkuja enemmän "lipsauttelemalla" kuin pianoja mutta mutta..

Tuohon haluaisin lisätä, että urkutyylejäkin on niin monenlaisia alkaen seurakunnan kanttorin virsien säestystyylistä, Klaus Wunderlich tyyliä, Doorsin urkuri tyyliä, Santanan urkuri tyyliä, Jimmy Smith tyyliä, teatteriurkutyyliä, BACH:ia soittavan konserttiurkurin tyyliä.

Eli se, joka osaa säestää virsiä perisuomalaisella tyylillä, ei välttämättä automaattisesti osaa vaikka Jimmy Smithille ominaista tyyliä ja sama toimii myös toisinpäin.

Sellainen ihminen, joka ekaa kerttaa soittaa pianoa, niin soitto on ekalla kerralla aika todennäköisesti aika "persiistä". Samoin käy myös helposti jos ei ole aikaisemmin soittanut uruilla, eikä ole opetellut mitään tyyliä itselleen.

Vastaus: Osta Jon Lordin ja Hoochie coochie menin live-DVD. Siinä näkee kuinka urkuja oikeasti soitetaan. Urkujen ja pianon soiton erohan on siinä että urkuja voi soittaa kuka tahansa mutta pianoa vain ne jotka oikeasti osaavat jotain. Itse kuulun vielä ensinmainittuun ryhmään ja tavoitteeni on edistyä molemmissa.

En allekirjoita tuota, että urkuja voisi soittaa sen enempää kuka tahansa kuin pianoakaan.
baron
05.12.2005 11:54:36 (muokattu 05.12.2005 11:58:01)

". Samoin käy myös helposti jos ei ole aikaisemmin soittanut uruilla, eikä ole opetellut mitään tyyliä itselleen.

Mä oon soittanut "koko ikäni" pianoa enkä osaa soittaa urkuja enkä edes halua osata.
maza
05.12.2005 11:55:36

Selvin ero uruissa ja pianossa on mainitun dynamiikan lähteen (kosketusvoimakkuus vs. swell-pedaali) lisäksi tietysti kaksi eri sormiota ja jalkio verrattuna pianon yhteen koskettimistoon. Rokkitouhuissa tietysti harvemmin jalkiota tai edes kahta sormiota käytetään, mutta kuitenkin. Itsekään en ole kovin hyvä soittaja, mutta kummasti on koviakin muusikoita saanut hiljaiseksi kun ottaa jalkion soitantoon mukaan. Ei ole mitään hirveän yleistä se jalkion soitto nimittäin.
Muita juttuja: kannattaa muistaa, että toisin kuin pianossa, urusta saat käytännössä niin pitkän äänen kuin haluat. Lisäksi uruissa ei ole sustain-pedaalia, joten se
asettaa omat rajoituksensa soitolle. Myös vibraton/choruksen ja Leslien tyylikäs käyttö on oma juttunsa.

Jos omaa pianotaustaa jonkin verran ja urkujen soitto kiinnostaa, suosittelen tutustumaan eepokseen nimeltä Hammond Organ Complete. Kirja on kirjoitettu nimenomaan pianosta urkuihin siirtyvälle soittajalle ja sisältää pirusti hyviä harjoituksia ja levyn, joka taustalla on helppo treenata.
joel.makinen
05.12.2005 12:09:46
Suomalaisista urkureista mainittakoon Jukka Qustavson. Että ostappa parit Wigwamin alkuaikojen levyt, niin kuulet, miten urkuja soitetaan loistavasti ja vieläpä itseopetellulla tatsilla.
musamies
05.12.2005 12:57:19
Rokkitouhuissa tietysti harvemmin jalkiota tai edes kahta sormiota käytetään, mutta kuitenkin.

Mä lähden lähes aina siltä pohjalta vaikka vetelisin yksitasoisella midi koskettimistolla, että on kaksi manuaalia käytössä vaikka spilattuna. Tällä tavoin toimien saa myös kätevästi lisättyä äänikertoja haluamiinsa kohtiin kun voi lennossa yhdistää kaksi tasoa yhdeksi ja valita vaan toisen tai splitattuna molemmat.
Leikari
05.12.2005 16:30:17 (muokattu 05.12.2005 16:31:24)
Mistä se ero syntyy? Pianoja ja urkujahan ei soiteta samalla tavalla. Ovathan ne ihan eri soittimia jo lähtötilanteessakin vaikka samannäköisellä koskettimistolta niitä molemia käskytelläänkin. Mutta mitkä on ne olennaisimmat erot soittotekniikassa? Itse soitan urkuja enemmän "lipsauttelemalla" kuin pianoja mutta mutta..

kunnon urkurin pitää osata urkurien "likit" ml. volumepedalin ja muiden säätöjen (urusta ja efekteistä riippuen) käyttö - - jalkiobasson soittajat on tietysti alan aatelia

soittoahan sinänsä on eri tilanteissa ja tilanteisiin - on eri asia olla bändin yksikätinen urkuri kuin "viihdettä hammondilla" soittaja

hyvästä pianistista ei ehkä siksi tule hyvää urkuria, että ei ole "asennetta" - so. että usein pianisti on aloittanut ja oppinut pianoon & ilmaisemaan sen ominaisuuksien avulla - temput on uruissa toiset ja tuntuu siksi niin rajoittuneelta, että ei tarpeeksi kiinnosta päästä sisälle - - tämä on aivan puhtaasi omaa "päättelyäni"/arvausta

.. minäkin oikeasti olen alunperin "pianomies" ja sittemmin musiikkityyliseikoista ja "laiskuudesta" johtuen pääpainotteisesti syntikoihin ja muihin sähköhärveleihin siirtynyt
Soitetaan jamia!
musamies
05.12.2005 17:19:02
kunnon urkurin pitää osata urkurien "likit" ml. volumepedalin ja muiden säätöjen (urusta ja efekteistä riippuen) käyttö - - jalkiobasson soittajat on tietysti alan aatelia

Cool - mä oon kerrankin alan aatelia! ;-)
U.Honey
05.12.2005 18:16:36
Soittoteknisesti aika iso ero on siinä että pianolla nuotteja voi "sitoa" sustainpedaalilla. Uruissa tätä mahdollisuutta ei ole.
baron
05.12.2005 18:39:03

Soittoteknisesti aika iso ero on siinä että pianolla nuotteja voi "sitoa" sustainpedaalilla. Uruissa tätä mahdollisuutta ei ole.

Joo ja flyygelillä "sostenutolla"
musamies
05.12.2005 21:40:05 (muokattu 06.12.2005 19:15:21)
Pianossa kaikki käytettävät keinot rajoittuu enemmän siihen mitä voi tehdä sormilla koskettimistolla.

En tiedä hyytyikö seurakunnan kanttorilta hymy kun hautajaisten muistotilaisuudessa otin käyttöön mekaanisilla pilliuruilla tivoliurku/teatteriurkusaundin, jossa yhden äänikerran vedin päällä tarkoituksella avistuksen eri vireisenä muihin nähden. Teki kivan vibrato efektin toisen äänikerran kanssa. Tämä tuli kun veti äänikertavalitsinta ulospäin juuri oikean verran, eikä vetänyt loppuun asti niinkuin on tapana.

En ole urkureista parhain, mutta tässä kiteytettynä tosi urkurin asenne instrumenttiinsa!

------

Tässä pätkässä vetelee mun mielestä tosiurkuri:
http://www.musicalmuseum.co.uk/river.mp3

Saundi on suorastaan verta hyytävä kun on kohdassa, jossa on hiukan enempi noita äänikertoja auki.

------

Kehittelin Itsenäisyyspäivän kunniaaksi uutta tietokonepohjaista urkusaundia itselleni. Tässä tulos - laitetaan malliksi Tuonne taakse metsämaan:
http://www.asikkalalainen.net/musa/tuonnetaaksemetsamaan.mp3

Tämän kansanlaulun vetäsin sisään yksitasoisella midikoskettimistolla.

Ihan kiva saundi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)