Aihe: HÄTÄ! Kondesaattorien purkautuminen "kotihifivahvistimissa"
1
Mike M. Hiirenloukku
01.12.2005 19:34:22
Meille on kantautunut toimimaton Marantz PM-84MK2 kotihifivahvistin. Koska olen niinkuin olen, haluan purkaa sen. Kuitenkin alkoi hirvittää nuo 22000 mikron konkat. Purkautuuko noiden konkkien varaus itsestään vai onko minun ensin irrottaa konkat ja purkaa jonkun jättivastuksen kanssa? Laite on ollut vajaan vuoden käyttämättömänä irti seinästä.

Asialla on kiire.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
SaBer
01.12.2005 21:46:52

Meille on kantautunut toimimaton Marantz PM-84MK2 kotihifivahvistin. Koska olen niinkuin olen, haluan purkaa sen. Kuitenkin alkoi hirvittää nuo 22000 mikron konkat. Purkautuuko noiden konkkien varaus itsestään vai onko minun ensin irrottaa konkat ja purkaa jonkun jättivastuksen kanssa? Laite on ollut vajaan vuoden käyttämättömänä irti seinästä.

Asialla on kiire.

Tuskin on niissä varausta vuoden jälkeen. Jos kuitenkin haluat olla varma, etkä pelkää kipinöitä, voit oikosulkea konkat vaikka ruuvimeisselillä. Kipinättömämpi vaihtoehto onnistuu vastuksella, jonka ei tarvitse olla kovinkaan suuri tehonkestoltaan. Kyseessä on kuitenkin aika lyhytkesstoinen virtapiikki.

Suuilla jännitteillä ja varauksilla tuo ruuvimeisseli aiheuttaa parhaassa tapauksessa päänsärkyä (se pamahtaa/risahtaa aika kovaa) ja sulaa metallia (meisseli tarttuu pikkuisen kiinni).
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
virtalahde
01.12.2005 22:58:54

Ruuvimeisseli = hauska ratkaisu

Vastus = tylsää (joskin fiksua)
Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio
Bee-äf
02.12.2005 09:49:18
Mä sain sätkyn konkasta joka oli ollut kolme viikkoa pois käytöstä olleessa vahvistimessa - tosin epäilen, että joku on käyttänyt sitä päällä tietämättäni...
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Bee-äf
05.12.2005 10:56:57 (muokattu 05.12.2005 10:57:38)
Oiskohan se ollu 100 ohm 1W jonkamoisia vastuksia tuttu vaffarikorjaaja käytti tuohon purkamiseen. Enpä lähtis ite ruuvarilla kokeilemaan jos vähääkään välittäisin vehkeestä. Tai itsestäni.

Ei se nyt niin ihmeellisesti pauku. Ei ne purkautuvat varaukset ole kuitenkaan läheskään sellaisia kuin päällä olevassa vahvistimessa, jonka kanssa meinas ruuvari lentää seinään kun hipaisi pääteputkia biasoidessa johdinta ja maata yhtä aikaa.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
SaBer
05.12.2005 12:28:25

Enpä lähtis ite ruuvarilla kokeilemaan jos vähääkään välittäisin vehkeestä. Tai itsestäni.

Konkat on tehty purkautumaan (ja latautumaan) mahollisimman nopeasti. Jos konkka menee ruuvimeisselillä purkamisesta rikki, niin se on huono konkka. Tosin konkat harvemmin ovat varautuneita ja täysin irti muusta virtapiiristä. Esim keloissa saattaa syntyä suuria jännitteitä jännitteen muuttuessa nopeasti, mutta niin kauan kuin konkka on oikosulussa, se on turvassa. Koti-hifi-vahvistimissa harvemmin on sellaisia kytkentöjä, että virtakonkkien purkaminen aiheuttaisi ongelmia.

Toinen käsi taskuun ja töpseli pois seinästä, niin ei ole mitään pelättävää.
Aki
05.12.2005 13:32:15

Ei se nyt niin ihmeellisesti pauku.

Mut on kai opetettu hieman ylivarovaiseksi.

meinas ruuvari lentää seinään kun hipaisi pääteputkia biasoidessa johdinta ja maata yhtä aikaa.

Joo, mäkin omaa Fenderiäni hitsasin pariinkin otteeseen. Kumma ettei sille mitään käyny, ne revontulet, haju, ja äänikin on aika messeviä.

-Aki.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Mugsy
07.12.2005 13:56:58
Voihan tuohon purkamiseen käyttää aivan tavallista hehkulamppua. Siinä on riittävästi vastusta ja se jopa antaa visuaalisen palutteen latauksen tyhjentymisestä. Lopuksi kannattaa vielä oikosulkea konkka ruuvimeisselillä varmuuden vuoksi jos on tullut oltua hieman hätäinen.

Suuren konkan sisäinen johdotus voi sulaa jos se on varattu korkeaan jännitteeseen ja se oikosuljetaan ruuvarilla. Siksi suurempi varaus kannattaa aina purkaa hehkulampulla tai vastuksella ennen oikosulkemista.
SaBer
07.12.2005 14:26:07

Suuren konkan sisäinen johdotus voi sulaa jos se on varattu korkeaan jännitteeseen ja se oikosuljetaan ruuvarilla. Siksi suurempi varaus kannattaa aina purkaa hehkulampulla tai vastuksella ennen oikosulkemista.

Mielestäni suuressa konkassa pitää olla suuret johtimet. Jos konkka ei kestä nopeaa purkamista, on siinä suunnitteluvirhe.

Onhan se kuitenkin fiksua käytää vastusta tai hehkulamppua...
niskel
07.12.2005 14:32:25
Mielestäni suuressa konkassa pitää olla suuret johtimet. Jos konkka ei kestä nopeaa purkamista, on siinä suunnitteluvirhe.

Onhan se kuitenkin fiksua käytää vastusta tai hehkulamppua...

http://www.aikenamps.com/

Tuolta löytyy ainakin vinkki juuri ruuvimeisselin käytöstä, joten kai sen pitäisi näillä vahvarin sisältä löytyvillä konkilla pelata. Mutta kuten jo aiemmin pariin kertaan on todettu, niin vastus tai lamppu on hyvä ja varma keino olla särkemättä mitään.

Ja mitään autohifilaitteiston 1 faradista en yrittäisi oikosulkea...:)
Klemtti sanoo Ta-tatada-tada-ta-tata-da-tat....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)