Faceless 04.12.2005 00:49:01 | |
---|
Pitääkö paikkansa, että muutaman vuoden päästä valkoinen väri kitarassa kellastuu? On pirun hankala selvitä hengissä hautaan saakka. |
poppamies 04.12.2005 01:39:10 (muokattu 04.12.2005 01:39:36) | |
---|
Pitääkö paikkansa, että muutaman vuoden päästä valkoinen väri kitarassa kellastuu? En tiedä kellastuuko se valkoinen väri mutta sen ainakin tiedän että jotkut lakat kellastuvat. Jos kitarassa on lakka valkoisen maalin päällä niin voi hyvinkin käydä niin että koko komeus kellastuu. Myös puu itsessään kellastuu ja se tietenkin näkyy parhaiten lakatussa puussa. Minusta kellastuminen ei ole mikään ongelma. Jos ostaisin Olympiavalkoisen Straton vuosimallia -65 jopa vaatisin että se valkoinen väri olisi kellastunut. Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN! |
Feggy 04.12.2005 07:55:27 (muokattu 04.12.2005 07:58:25) | |
---|
Lakasta se riippuu eikä se nyt ihan muutamaa vuotta kestä. Vanhemmissa fenkuissa (ja kalleimmissa reissueissa) käytettiin nitrojotakin-lakkaa, joka vanhenee ja halkeilee kauniisti. Esimerkiksi oma -63 Olympic White Jaguarini on päivänvalossa lähinnä vaaleankeltainen. Eli siis hieno. http://www.helsinki.fi/~mroinila/jag2.gif Jos maalin päällä ei ole pahemmin lakkaa, aina voin hioa sen lakan veks ja maalata uudestaan. Näyttää taatusti valkoiselta, mutta myös tökerön omatekoiselta. Lockman (Hki) hakee basistia. Bo Diddley/Garage/Television/Clash. 30 biisiä ja kämppä Kaapelilla. Sulla perustaidot, bändikokemusta ja kamat. Soita Taito 050-545 4165 tai Heikki 050 431 4963 |
app 04.12.2005 10:42:18 | |
---|
Pitääkö paikkansa, että muutaman vuoden päästä valkoinen väri kitarassa kellastuu? Ainakin jotkut kitarat näyttää kellastuvan. Itsellä '84 Greco joka on nykyään käytännössä keltainen. Alkuperäinen väri on ollut sellainen luonnonvalkoinen ja se on näkyvissä ainoastaan muiden osien alla. Kitara näkyy omassa kuvassa. Mun mielestä hauskan värinen, joidenkin mielestä ei :) |
starsailor 04.12.2005 13:41:17 | |
---|
Ei tarvita edes vuotta kun laittaa kitaran auringon valoon vaikka ikkunan eteen. Toisin kuin iho, niin maalipinnoilla ei ole kykyä uusiutua ja rusketus jää pysyväksi. Toiset materiaalit ja lakat ruskettuvat vähemmän kuin toiset. |
Ze Kink 04.12.2005 13:43:08 (muokattu 04.12.2005 13:44:20) | |
---|
Se kellastuminen on just jees. Eli turha huolehtia. Yleensä nuo vanhemmat lakat ja maalit on ne jotka kellastuu. Uudemmat ilmeisesti harvemmin. I JUST WANNA RIDE MY MOOOTORSÄÄÄHHH.... CLE |
Ei tarvita edes vuotta kun laittaa kitaran auringon valoon vaikka ikkunan eteen. Toisin kuin iho, niin maalipinnoilla ei ole kykyä uusiutua ja rusketus jää pysyväksi. Toiset materiaalit ja lakat ruskettuvat vähemmän kuin toiset. Eikö tuo kellastuminen johdu hapettumisesta? Vähän niin kuin vuosien saatossa tummuvat pöytähopeat. "Enks mä tiedä kuka mä oon?" |
minidriver 04.12.2005 17:10:27 | |
---|
UV-säteily saa jotkut lakat / maalit muuttumaan hyvinkin paljon... Kellastuminen ei sinänsä kys.olevassa tapauksessa ole mielestäni todellakaan pahasta. Sitä kuuluisaa ajan patinaa. |
Les Fender 04.12.2005 20:55:48 | |
---|
Se on Sitä kuuluisaa vintagee. Monien silmään (minun) tuollainen kellastumattomaan superhyperlakkaan satakertaa dipattu animesilmäloistoloimu koreankitara ei näytä hyvältä uutena, eikä vanhana. Sellainen lakka ei vanhene/kulu kauniisti, eikä palvele kitaran akustisia ominaisuuksia. IMHO Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
askomiko 04.12.2005 21:06:02 | |
---|
Fenderin Arctic white -väri ei kellastu, mut se normaali vanha valkea kellastuu. Nykyvalkeatkaan ei välttämäti kellastu lain, jos on niin tahdottu. Ite pikakellastin yhden kitaran kuumailmapuhaltimella, tuli kaunis. Veni, vidi, flatus.
Tulin, näin, pierin. |
BlueNote 04.12.2005 21:17:12 (muokattu 04.12.2005 21:23:14) | |
---|
Mulla on wanha tokain springysound jonka alkuperäinen väritys on ollut -olympic white- ja ajan patina on kellertänyt sen kerman väriseksi 25-vuodessa...ei mua ainakaan haittaa toi kellertyminen yhtään, päinvastoin se on mun mielestä jopa suotavaa -> kuva kitarasta muuten omakuvassa |
Rämppy 05.12.2005 09:32:50 (muokattu 05.12.2005 09:34:10) | |
---|
Nitroselluloosalakka kellastuu ajan kanssa. Siksi valkoinen kitara yleensä kellastuu, sininen saattaa saada vihertävää sävyä jne. Kellastumisen nopeus ja voimakkuus riippuu siitä kuinka paljon kitara saa mm. uv-säteilyä (esmes. aurinkoa) ja erilaisia ilman epäpuhtauksia, kuten röökinsavua. Nitrosellulakkoja on lähinnä 50- ja 60 -luvun kitaroissa sekä nykykitaroista joissakin vähän paremmissa malleissa. Muovilakat (polyesteri-, polyuretaani -jne). lakat eivät yleensä kellastu eivätkä muutenkaan patinoidu ainakaan mainittavasti. Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? |