P2 02.12.2005 20:17:41 (muokattu 03.12.2005 11:06:36) | |
---|
Sanoisin, että hiomapaperi, sitä ainakin kuluu aina ihan älyttömästi. Ilman sitä ei olisi yksikään kitara valmistunut. Edit: Heräsi tässä aamulla kysymys, että voiko hiomapaperin mieltää työkaluksi? |
Puoskari 03.12.2005 11:26:49 | |
---|
Edit: Heräsi tässä aamulla kysymys, että voiko hiomapaperin mieltää työkaluksi? heräsi heti kysymys: mitä väliä ? hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi...
...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan |
Nazareth 03.12.2005 15:22:31 (muokattu 03.12.2005 15:23:06) | |
---|
Sanoisin, että hiomapaperi, sitä ainakin kuluu aina ihan älyttömästi. Ilman sitä ei olisi yksikään kitara valmistunut. Edit: Heräsi tässä aamulla kysymys, että voiko hiomapaperin mieltää työkaluksi? Miä sanon että hiomapaperi on työkalu. EDIT: iha samalla lailla työkalu kuten esim. ruuvimeisseli. Molemmat kuluu. Hiomapaperi ehkä nopeammin mutta molemmat kuluu silti. "Yks olut ja yks lapin kultaIMIK #27 AKKK#6 |
Aakoo 03.12.2005 18:21:06 | |
---|
Mä vastustan hiomapaperin ja muiden ei niin pakollisten välineiden äänestämistä tässä galluoissa =) Ilman hiomapeipperiä pystyy tekemään kitaran, samoin ilman sikliä. Em. työkalut on viimeiestely ja siistimis välineitä, ja kitaran voi tehdä viimeistelemättäkin.. Tosin ei se taida olla kovinkaan monen intresseissä. Edellenkin sanoisin, että mitta on tärkein työkalu. Ilman mittaa ei pysty kitaraa tekemään. mut vaihtoehdot jotka tulee mieleen on saha ja höylä. Em työkaluilla pystyy raaka-aineista pistämään kasaan jonkinlaisen karun kepakon, mutta pelkällä hiomapaperilla ei tee mitään ilman em. vekottimia. Työkalun tärkeys ja paljonko sitä tulee käytettyä on aika monesti kaksi täysin erillistä suuretta. |
Tim 03.12.2005 19:27:44 | |
---|
Tänään otti hiomapaperi ja jyrsin kisaa heel capin vetämisessä tasapaksuksi 3mm viiluksi. Alotin jostain 10mm palikasta. Ensin koitin hioa sitä käsin. Tuskasta, eikä juuri muuta tapahtunu ku tuli kauheesti pölyä. Hiomakonetta mietin, mutta tommonen pikkupala on ehkä hankala siinä pitää. Plus menee hioessa reunat helposti pyöreiks. No muistin sitte mitä tässä threadissa oli puhuttu, ja vedin palikan levyyn kiinni 2-puoleisella teipillä. Sitten laudanpalat molemmille puolille palikkaa, ja jyrsimellä sur-rur. Ja oli palikka tasapaksu minuutissa. Ottaa päähän kun en keksiny aikasemmin :P |
kulmahiomakone 03.12.2005 19:51:41 | |
---|
->Eikä hiomapaperi ole välttämätönät edes viimeistelyssä. Jos sattuu esim. tasohöylässä olemaan uus terä ja höylää puun kasvusuuntaa vasten (latvasta tyveen), niin ihan viimeistelykelpoista pintaa siitä tulee. Samoin jyrsimellä saa parhaimmillaan sellaista pintaa aikaa, että ei muuta kuin lakka päälle. Mä en tosin ole ton pintakäsittelyn kanssa niin tarkka, en koskaan jaksa 240 hienommalla paperilla muutenkaan mitään hioa. Mutta puullehan mainittu karkeus jo riittää... ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! |
poppamies 04.12.2005 01:47:05 | |
---|
Kyllä minäkin annan ääneni yläjyrsimelle. Paitsi että sillä tekee kaikki kolot niin olen tehnyt sekä bodit että kaulat jyrsimellä. Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN! |
Kyllä minäkin annan ääneni yläjyrsimelle. Paitsi että sillä tekee kaikki kolot niin olen tehnyt sekä bodit että kaulat jyrsimellä. Kaulan profiilin myös? Olis mukava kuulla, että minkälainen jigi sulla sitä varten on... Oon meinaan monesti miettinyt tuota kaulan jyrsimistä muotoonsa. Tulisi nopsaan. ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! |
blöö 04.12.2005 19:51:45 | |
---|
Nonii, tuo teippi on mainittu sen verran monta kertaa, että nyt haluan tietää. Kun minä en ole sitä koskaan käyttänyt enkä edes ole ajatellut sitä tarvitsevani, niin kertokaa mihin te sitä käytätte? Että josko sitä itsekin oppisi moista hyödyntämään. Työkalupakissakin on tainnu 2-puoliteippiä kulkea mukana jo kauemminkin, koskemattomana... Juurikin niinkuin VRAJALA tuossa aikaisemmin jo kirjoittelikin. Jigien kinnittämiseen niin oivallista tavaraa toi teippi ettei ole kyllä yhtään ruuveja tai puristimia ikävä. Tuo bilteman läpinäkyvä 2-puolinen teippi on parasta mitä oon käyttänyt, todella ohutta ja TODELLA pitävää. Faktaa/Mutua Fifty/Sixty. |
tilujätkä 21.05.2006 16:59:07 | |
---|
Kyllä mä antasin mun äänen kanssa jyrsimelle. Sille on eniten ollu käyttöä mun strato projektissa. Tässä kun on moneen kertaan mainittu sana "jigi" niin mikä se oikein on? muutakun kalastusväline... |
DVD 21.05.2006 18:02:19 | |
---|
... Tässä kun on moneen kertaan mainittu sana "jigi" niin mikä se oikein on? muutakun kalastusväline... Se on malline, eli esim. vesivarerista muotoiltu tarkka malli jyrsittävän kohteen muodoista mitä pitkin laakeroitu terä ajetaan. |
tilujätkä 21.05.2006 22:16:17 | |
---|
ahaa. nyt taas sanavarastoni on yhtä sanaa rikkaampi :P |
beorn 23.05.2006 14:58:01 | |
---|
Mikä on mielestäsi tärkein työkalu kitaranrakennuksessa? Tai jossain muussa soitinrakennuksessa? Hiekkapaperi. Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!!
Ladatkaa Interspectionalin Demo#2 |
the TT Allan 23.05.2006 20:09:24 | |
---|
Saha! Moottorisaha! Sillähän se homma lähtee. Puu on ensin kaadettava ja silleen ;) http://www.telemail.fi/timo.tuovinen |
rijopu 23.05.2006 20:17:49 | |
---|
Kitaranrakennuksen tärkein työkalu? Mulla ainakin aivot ja sitten kädet ja sitten ehkä jyrsin ja sitten sitten sitten... Mutta tossa järjestyksessä kyllä. |
vrajala 26.05.2006 12:00:35 | |
---|
Tässä kun on moneen kertaan mainittu sana "jigi" niin mikä se oikein on? Jigi voi olla malline, kuten DVD totesi. Se voi myöskin olla jonkinlainen apurakennelma, esim. tuo otelaudan jyrsintään tehty alusta: http://koti.mbnet.fi/vrajala/Kitara_4_kuvat_3/DSC00245.jpg Yleisin jigien käyttäjäryhmä ovat hitsarit, jotka kyhäävät niitä pitämään kappleita paikoillaan hitsuksen aikana. Mää sano. |
jarmos 26.05.2006 12:26:20 | |
---|
Jigi voi olla malline, kuten DVD totesi. Se voi myöskin olla jonkinlainen apurakennelma, esim. tuo otelaudan jyrsintään tehty alusta: http://koti.mbnet.fi/vrajala/Kitara_4_kuvat_3/DSC00245.jpg Yleisin jigien käyttäjäryhmä ovat hitsarit, jotka kyhäävät niitä pitämään kappleita paikoillaan hitsuksen aikana. Tässä juuri tein 3 kaulaa, en omista yläjyrsintä, hyvin tärkeäksi kapineeksi totesin käsisirkkelin. Sillä saa kätevästi kaularautauran muutamassa hetkessä (ilma jigejä) samoin kaulan reunat menee sutjakasti. Mutta taitaa se korvaamattomin vehje olla kuitenkin nauhahioma kone sellainen metrin pituisella hionta-alalla, sitte vannesaha. sitte.. ja sitte... Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
T.Urmio 26.05.2006 12:54:31 | |
---|
Vannesahaa olen kaipaillut, joten se olis varmaan tärkein jos semmoinen olis. Nyt pitää ajaa pari tuntia appiukon luo sahailemaan ja sinne pitäisi mennä koko viikonlopuksi ja ottaa lapset mukaan ja miettiä minkälaisia vaatteita ne tarttee mukaan ja onko ne käyny pissalla ja jossain vaiheessa matkaa rupeevat kitisemäänja tappelemaan ja pitäis mennä linnanmäelle ja nälkäkin niillä on koko ajan ja jano ja muijakin nalkuttaa kun ajaa liian kovaa ja tupakkia ei saa polttaa autossa ja silitysrautakin jäi päälle ja... Myiskö joku mulle vannesahan? No ei se mun vika oo |