Aihe: Miten säädätte (sähkö)kitaranne?
1 2
askomiko
04.12.2005 02:17:38
Aini, kysyitki että miten etkä että miten. :) No, ajan kanssa tappelen säädöt semmoseksi kun haluan. Jos se ei onnistu ni myyn pois. (Jem 77FP) :) Aika harvoin on kaularautaa tarvinnut radikaalisti väännellä, tallaa säädellään sit enempi. Vireen kanssa tappelu on oma juttunsa...
Veni, vidi, flatus.
Tulin, näin, pierin.
dfloreno
04.12.2005 02:26:16

Se ei oikeen yksistään toimi. Relief- ja action-säätö kun ovat kaksi eri juttua.
Tuo 12:sta nauhan action kun muuttuu relief-säädön myötä.

Onkohan tässä mennyt nyt termit sekaisin? Relief siis tarkoittaa sitä, miten notkolla kaula on, eli käytännössä mitä korkeammalla kielet, sitä suorempi kaula voi olla. Tosin, uusilla nauhoilla ja hyvillä säädöillä päästään aika matalalla actionilla (kielten korkeus) pienellä reliefillä (=kaula suora). Näihin kahteen vaikuttaa oleellisesti myös guage, eli kielten paksuus. Jos nää edellämainitut on taas kohillaan, ja silti tuntuu, että on paska soitettavuus, kannattanee tarkistaa satula, että se ei ole liian korkea... tää on yllättävän monessa kitarassa ongelma, tosin jos Oeschilla on säädetty, niin pitäis olla kohillaan, tekee nimittäin juuri tolla alueella mun mielestä tosi hyvää jälkeä (ts. sopii mulle :).

Hyvä lähtökohta tollaiselle strato(?)n setupille on se Erlewinen kirjassa oleva Fenderin suositus/mitat/ym. Kitaran kun laittaa niihin mittalukemiin, niin siitä saa jotain kuvaa jo, miten hyvin säädetty kitara soi ja tuntuu... sitten voi vapaasti muokata omiin tarpeisiin.
God made me funky
Ekku01
04.12.2005 02:30:00
Aini, kysyitki että miten etkä että miten. :) No, ajan kanssa tappelen säädöt semmoseksi kun haluan. Jos se ei onnistu ni myyn pois. (Jem 77FP) :) Aika harvoin on kaularautaa tarvinnut radikaalisti väännellä, tallaa säädellään sit enempi. Vireen kanssa tappelu on oma juttunsa...

Elikä lopulta = "henkimaailman asioita"?

Musta vaan alkaa tuntua että saan kepistä kuin kepistä uudet nauhat kulumaan aika nopeasti (etenkin sen kakkosen G-kielen kohdalta) silleen että se optimaalisin action jää vain haaveeksi. Luin tossa että mm. Eddie Van Halen ottaa kiertueelle useampia kauloja mukaan että voi sitten niitä vaihdella kun edellisistä nauhat alkavat kulumaaan. Että näinkö se mullakin sitten on? ;o)
Bad Company...till the day I die..."
Ekku01
04.12.2005 02:37:05
...Jos nää edellämainitut on taas kohillaan, ja silti tuntuu, että on paska soitettavuus, kannattanee tarkistaa satula, että se ei ole liian korkea...

Kyseisellä herralla olen säädätyttänyt kitarani jo monet vuodet.

tää on yllättävän monessa kitarassa ongelma, tosin jos Oeschilla on säädetty, niin pitäis olla kohillaan, tekee nimittäin juuri tolla alueella mun mielestä tosi hyvää jälkeä (ts. sopii mulle :)

Mutta mulle ei ja Oesch sanoikin joskun että kukaan muu ei tällaisesta ole valittanut ;o)

Jostain syystä mä vaan tykkään suoremmasta reliefistä. Olen se Össillekin sanonut mutta aina se säätää sen oman Össi-tatsinsa mukaan, ja sitten olen pihalla miten saan takaisin oman setuppini.

Hyvä lähtökohta tollaiselle strato(?)n setupille on se Erlewinen kirjassa oleva Fenderin suositus/mitat/ym. Kitaran kun laittaa niihin mittalukemiin, niin siitä saa jotain kuvaa jo, miten hyvin säädetty kitara soi ja tuntuu... sitten voi vapaasti muokata omiin tarpeisiin.

Nyt on vaan kyseessä LP-tapaus. Ei oikeen noi Fenkun speksit kelpaa.
Ekku01
04.12.2005 03:00:38
Onkohan tässä mennyt nyt termit sekaisin? Relief siis tarkoittaa sitä...

Ikävä kyllä olen harvinaisen perillä mitä ko. termi tarkoittaa :o/
Ekku01
04.12.2005 19:13:24
Siis suora relief, eli kaula on suora? ts. pieni relief?

Jep, tätä tarkoitin.

Kyllä mulla on aina kaulat luotisuorana, en itsekään tykkää 'notkosta'... Mutta mulla on myös kielet aika korkealla ja vähintään .011 setti. Jos haluaa matalan actionin ja ohuet kielet, niin silloin sitä notkoa on pakko siihen säätää, muuten rämisee ja soi huonosti. Tästäkö on siis kyse?

Juuri tästä on kyse. Kuinka korkeaa actionia muuten käytät? Oesch ainakin on säätänyt stratoni aina 1,7mm(ylä-e) - 2mm(ala-e) kahdennentoista nauhan kohdalta mitattuna. Ja relief on sitten säädetty sen mukaan niin että tuo action on suunnilleen sama ylimmiltäkin nauhoilta. Eli tällöin kaula on aina notkolla.

Noilla säädöillä en vaan saa hyvää tuntumaa enää bendatessa :o/

Sama se on, mikä kitara. Eipähän noissa LP:ssä ole turhaan tremoloa tuomassa hämmennystä :). Mutta jos osat kondiksessa, niin haluttuun lopputulokseen päästään säätämällä kaularautaa ja tallaa.

Eikun sitä vaan meinasin että Fenkkujen radiuksen takia jätän kielet korkeammalle kuin LP:ssä ettei bendit luiskahtele "ohi".
dfloreno
04.12.2005 20:33:47

Juuri tästä on kyse. Kuinka korkeaa actionia muuten käytät? Oesch ainakin on säätänyt stratoni aina 1,7mm(ylä-e) - 2mm(ala-e) kahdennentoista nauhan kohdalta mitattuna. Ja relief on sitten säädetty sen mukaan niin että tuo action on suunnilleen sama ylimmiltäkin nauhoilta. Eli tällöin kaula on aina notkolla.
Noilla säädöillä en vaan saa hyvää tuntumaa enää bendatessa :o/

No tossa yhdessä mikä mulla on himassa, strato-mallinen, niin siinä on ylä-e 2,5mm ja ala-e 3mm, kaula on jo aika suora, korkeintaan .004" relief. Tässä kyllä radius on se vintage 7.25" eli senkin takia pidän korkealla, että voi venytellä vapaasti.

Eikun sitä vaan meinasin että Fenkkujen radiuksen takia jätän kielet korkeammalle kuin LP:ssä ettei bendit luiskahtele "ohi".

Aivan, mutta kyllähän ne tollaisessa LP:ssä saa kielet niin matalalle kuin haluaa; säädä ensin kielten korkeus, ja kokeile sitten miten paljon notkoo se tarvii, että soi eikä rämise... yleensä se ei paljoa tarvi, jos on nauhat kondiksessa.
God made me funky
dfloreno
04.12.2005 20:47:49 (muokattu 04.12.2005 20:48:10)

ja tuplat...
God made me funky
Aki
05.12.2005 02:38:12

Mä tykkään soittaa matalalla actionilla, ja sanoisin että medium reliefilla. Tällöin alanauhoilta rankaistessa soivat ihan hyvin, mutta ylänauhoilta joilla ei voikaan rankaista, kielet saa olla aika lähellä.

Yhdessä kitaroistani tällä hetkellä action 1,5 - 1,7mm. Mitat otettu kieli painettuna ekalta nauhalta, jolloin satulan korkeus ei vaikuta mittaustulokseen.

Olen huomannut satulan olevan hyvin yleinen actionin liiallinen nostaja. Ja se ei tee tuntumaa ollenkaan yhtä mukavaksi kuin kaularaudalla ja tallalla tehty action. Uskoisin että Oesch osaa tehdä satulan hyvin, en omaa kokemusta, teen aina itse omat satulani.

Jos säädöt ja halut on ihan hukassa, niin suosittelisin seuraavia säätöjä lähtokohdaksi:

Viritä kitara tarkasti jokaisen säädön jälkeen.

-Paina E6-kieltä ekalta ja 15:ltä nauhalta. Kielellä pitäisi olla seiskanauhan kohdalla matkaa kieleen noin ½mm. Mikäli on enemmän, säädä kaularautaa varovasti vähän kerrallaan kireämmälle. Mikäli matkaa on vähemmän, löysää rautaa.
-Sitten mittaa action 12:lta nauhalta kun painat ekalta nauhalta. Mikäli yli 2mm, laske kieltä tallasta. Mikäli vähemmän, nosta kieltä.
-Nyt soita samaa kieltä jokaiselta nauhalta hiljaa ja kovaa kuunnellen särinää. Pieni särähtely ei haittaa, mutta jos särähtelyä on ensimmäisillä nauhoilla reilusti enemmän kuin 12:nen nauhan tietämissä, löysää kaularautaa lisää.
-Nyt voit hakea jokaiselle kielelle sopivan korkeuden tallasta säätämällä. Toista siis kaikilla kielillä muut, paitsi kaularaudan säätö.

Mikäli ensimmäiselle nauhalle on kielellä matkaa yli ½mm, satula on liian korkea. Kaularaudan ja kielten korkeuden säädöt vaikuttavat merkittävästi satulan optimikorkeuteen, mm tämän takia satula on yleensä jätetty aika korkeaksi.

Jokaisella on oma tapa säätää, ja jokaisella on oma "täydellinen" lopputulos. Omaa mieltymystä haettaessa tee pieniä liikkeitä, esim kielenkorkeusruuveja ½ kierrosta kerralla.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
rosberg
05.12.2005 09:57:21
Ikävä kyllä olen harvinaisen perillä mitä ko. termi tarkoittaa :o/
no minä pelkäsin jo ihan yleisesti. toivottavasti kellään ei mene mensuurit väärään kurkkuun. tampaxilla on nimittäin vähän paha blokata straton vintage-tallaa.
ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn.
Ekku01
05.12.2005 15:04:06
Mä tykkään soittaa matalalla actionilla, ja sanoisin että medium reliefilla. Tällöin alanauhoilta rankaistessa soivat ihan hyvin, mutta ylänauhoilta joilla ei voikaan rankaista, kielet saa olla aika lähellä.

Yhdessä kitaroistani tällä hetkellä action 1,5 - 1,7mm. Mitat otettu kieli painettuna ekalta nauhalta, jolloin satulan korkeus ei vaikuta mittaustulokseen.

Olen huomannut satulan olevan hyvin yleinen actionin liiallinen nostaja. Ja se ei tee tuntumaa ollenkaan yhtä mukavaksi kuin kaularaudalla ja tallalla tehty action. Uskoisin että Oesch osaa tehdä satulan hyvin, en omaa kokemusta, teen aina itse omat satulani.

Jos säädöt ja halut on ihan hukassa, niin suosittelisin seuraavia säätöjä lähtokohdaksi:

Viritä kitara tarkasti jokaisen säädön jälkeen.

-Paina E6-kieltä ekalta ja 15:ltä nauhalta. Kielellä pitäisi olla seiskanauhan kohdalla matkaa kieleen noin ½mm. Mikäli on enemmän, säädä kaularautaa varovasti vähän kerrallaan kireämmälle. Mikäli matkaa on vähemmän, löysää rautaa.
-Sitten mittaa action 12:lta nauhalta kun painat ekalta nauhalta. Mikäli yli 2mm, laske kieltä tallasta. Mikäli vähemmän, nosta kieltä.
-Nyt soita samaa kieltä jokaiselta nauhalta hiljaa ja kovaa kuunnellen särinää. Pieni särähtely ei haittaa, mutta jos särähtelyä on ensimmäisillä nauhoilla reilusti enemmän kuin 12:nen nauhan tietämissä, löysää kaularautaa lisää.
-Nyt voit hakea jokaiselle kielelle sopivan korkeuden tallasta säätämällä. Toista siis kaikilla kielillä muut, paitsi kaularaudan säätö.

Mikäli ensimmäiselle nauhalle on kielellä matkaa yli ½mm, satula on liian korkea. Kaularaudan ja kielten korkeuden säädöt vaikuttavat merkittävästi satulan optimikorkeuteen, mm tämän takia satula on yleensä jätetty aika korkeaksi.

Jokaisella on oma tapa säätää, ja jokaisella on oma "täydellinen" lopputulos. Omaa mieltymystä haettaessa tee pieniä liikkeitä, esim kielenkorkeusruuveja ½ kierrosta kerralla.

Hyviä vinkkejä ja huomioita annoit.

Joo, kyllä Oesch tekee satulat aina ihan viimeisen päälle hyvin. Eli actionin nousu ei ole koskaan ollut siitä kiinni.

Soittamaanhan tässä ei edelleenkään opi, mutta jos vaikka vähitellen säätämään ;o)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)