Aihe: Hendrix-soundi
1 2 3 4
Kossu
14.07.2003 14:53:20
Kyllä Hendrixiä palvotaan nykyään aivan ikonina, vaikka ei hänkään mikään ihmemies ollut.

Itseasiassa kuka tahansa voi oppia soittamaan yhtä hyvin kuin Hendrix ja vähintään yhtä hyvällä soundilla se vaatii vain yhden pikku jutun, jota minäkin olen suunnitellut.

Joten tässä on sen soundin salaisuus:

Pukeudu mustiin ja laita vasempaan kenkään kokonainen muskottipähkinä. Laita nahkaiseen pussiin hopeadollari ja kolme raakaa papua. Mene keskiyöllä neljän tien risteykseen ja kaiva pussi maahan - kierrä maahan kaivamasi pussi vastapäivään kolme kertaa. Silloin sinulle pitäisi ilmestyä kaveri, joka haluaa sinulta jotakin, mutta vastalahjaksi saat todella hyvän ja persoonallisen soundin - niin se käy eikä tarvitse ihmetellä mistä saisi Germanium-transistoreita.

Yeah Voodoo Chile....
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
jogo3000
14.07.2003 14:57:05

Itseasiassa kuka tahansa voi oppia soittamaan yhtä hyvin kuin Hendrix ja vähintään yhtä hyvällä soundilla se vaatii vain yhden pikku jutun, jota minäkin olen suunnitellut.

Erinomaista! Heti kokeilemaan.
I'm a whiskey rock'n'roller.
Piirakka
15.07.2003 15:07:04 (muokattu 15.07.2003 15:09:26)

||: Kuulkaas lapset, Tää Toimii!!

Vuosia olen treenannut juttuja, kiskonut humehia, satsannut tuhansia ja taas tuhansia euroja kalliisiin Vintage ja Hifi laitteisiin, ja jokseenkin melkein tuloksellisesti!

Nyt kuitenkin olen nähnyt valon, nimimerkin taakse piiloutunut häiskä antoi ohjeet, jonka avulla kitaran soittoni mullistui täysin!

Kokeile sinäkin tätä uraauurtavaa systeemiä, jonka avulla sinäkin voit muuttua legendaariseksi kitaristiksi, Jimi Hendrixixi, mieheksi joka mullisti rockmusiikin ja sähkökitaransoiton!

Vuosia olen treenannut juttuja, kiskonut humehia, satsannut tuhansia ja taas tuhansia euroja kalliisiin Vintage ja Hifi laitteisiin, ja jokseenkin melkein tuloksellisesti!

Kokeile sinäkin tätä uraauurtavaa systeemiä, jonka avulla sinäkin voit muuttua legendaariseksi kitaristiksi, Jimi Hendrixixi, mieheksi joka mullisti rockmusiikin ja sähkökitaransoiton! :|| (kertaa ääneen lukien noin 45min)

Get the point?
"Marshall Valvestatet suosiolla verkonpainoiksi."-Matti, Tehosekoitin
Jäärä
15.07.2003 15:11:06
....
Kokeile sinäkin tätä uraauurtavaa systeemiä, jonka avulla sinäkin voit muuttua legendaariseksi kitaristiksi, Jimi Hendrixixi, mieheksi joka mullisti rockmusiikin ja sähkökitaransoiton! :|| (kertaa ääneen lukien noin 45min)

...eikä tässä vielä kaikki! Jos tilaat nahkapussin ja homeiset pavut kolmenkymmenen minuutin sisällä, saat kaupan päälle afroperuukin!

Eikä tässäkään vielä kaikki! Jne. jne.
Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan.
Piirakka
15.07.2003 15:13:33
Loistavaa!
"Marshall Valvestatet suosiolla verkonpainoiksi."-Matti, Tehosekoitin
mikko1
15.07.2003 16:26:36

Eikä tässäkään vielä kaikki! ...
...vaan nyt saat mukaan myös hassunnäköisen afrobasistin joka kuoli keväällä! ilmaiseksi!
"We don't care what you say, fuck you!" The Germs - Fuck You
Shaft
15.07.2003 16:29:36
Tämä on oikeastaan kama- ja soundi-keskustelu, mutta täytyy sanoa että olen aina ihmettelyt tarvetta haukkua Henrdrixsiä eivät nuoret saksofonistit samalla lailla ryttää Charlie Parkeria, jolla on fonin soitossa (ja aiheesta) samanlainen asema kuin Jimpalla kitarassa.Johtuisiko siitä että saksofonistit tuntevat liksiensä ja soundiensa alkuperän keskimäärin paremmin.

Samanlainen ilmiö on esimerkkiksi klassisessa musiikissa, kyllä nykyajan huippuviulustit pystyvät soittamaan Paganiinin sooloviulu osuudet, mutta ei kukaan heistä yritä kiistää Paganiinin neroutta. Mutta kitaristit hehkuttavat: jumalauta mä osaan soittaa Voodoo Chilen, ei se Hendrix niin kova ole ja Yngwie Malmsteenkin soittaa paljon nopeammin.

Kuuntele kitara-soundeja ja kitaran soittoa ennen ja jälkeen Hendrixsin - and maybe you can find the magic.

Niin, itse en ole niin paljon tähän Hendrixin haukkumiseen törmännyt. Ehkä se on ollut osittain vastareaktiota tähän äijän ylettömään hehkutukseen. On varmaankin myös totta, että Henkan musiikki on jo aika vanhaa, eikä välttämättä heti aukea jollekin 15-vuotiaalle..

Itse diggaan kyllä Hendrixin musiikista ja olen perehtynyt siihen melko paljon. Äijä on varmasti maineensa ansainnut, mutta ei hän sentään ainoa sähkökitaran soiton kehittäjä ollut. Uusien soundien luojana hän oli kyllä aika pioneeri (vaikka osa kunniasta pitää antaa myös esim. Roger Mayerille).

Hendrixin myytin syntymiseen vaikutti tietysti myös se, että hän kuoli nuorena eikä ehtinyt tehdä heikkoja levyjä. Esimerkiksi Claptonin tähteä on himmentänyt myöhempi poppiskausi, joka on tehnyt hänestä monien silmissä tylsän sponsoroidun aikuisrockin keulakuvan.
AoA
15.07.2003 16:57:08 (muokattu 15.07.2003 16:57:40)
On varmaankin myös totta, että Henkan musiikki on jo aika vanhaa, eikä välttämättä heti aukea jollekin 15-vuotiaalle..

Aivan! =) Kun täytin viisi toista ei henkan musiikki kiinnostanut juuri ollenkaan ja ihmettelin että mikä tuossa niin ihmeellistä. Kummasti alkoi kiinnostamaan kun aikansa kuuntelu. Monet levyt menin ostamaan.

edit: lainaukset piti korjata
Easy Comes Easy Goes
pwallin
16.07.2003 00:16:44

Samanlainen ilmiö on esimerkkiksi klassisessa musiikissa, kyllä nykyajan huippuviulustit pystyvät soittamaan Paganiinin sooloviulu osuudet, mutta ei kukaan heistä yritä kiistää Paganiinin neroutta.

Nythän on kuitenkin niin, että kukaan nykyinen henkilö ei ole kuullut klassisen mestareiden soittoa, mutta jos ajassa voisi palata taakse päin, niin luulen että monet myytit saattaisivat karista kuten vuosien saatossa tuntuu tapahtuvan kehityksen myötä ja moni nykymuusikko nostaisi itsensä/nostettaisiin soittajana vanhojen mestareiden edelle.

En yritä provosoida, mutta esim. Paganinin tyylihän perustui yllätyksellisyyteen ja yleisö helposti saikin sen "virtuoosimaisen" mielikuvan vaikka herra olisi ehkä soittanutkin epäpuhtaasti kuten tuon ajan soittimilla varmaan tapahtuikin.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
askomiko
16.07.2003 00:19:46
Paganinin tyylihän perustui yllätyksellisyyteen ja yleisö helposti saikin sen "virtuoosimaisen" mielikuvan vaikka herra olisi ehkä soittanutkin epäpuhtaasti kuten tuon ajan soittimilla varmaan tapahtuikin.

Eihän viulut ole sieltä ajoilta parantunut... Kai. :)
Huevos
16.07.2003 11:56:33

Olispa ollu mielenkiintoista, jos Henkka olis eläny vaikka n. 6 kk kauemmin. Pari viikkoa ennen kuolemaansa sen piti nimittäin tehä Miles Davisin kaa levy. Olis ollu kyllä mielenkiintoista...
Silvertown
16.07.2003 17:56:16
Ja jotka varmasti kaikki tunnustavat suorat ja välilliset vaikutteensa Hendrixin soitosta. Vaikka et välittäisi Hendrixin soitosta/kappaleista niin on turha vähätellä kaverin ansioita. Hendrix käytännössä loi nykyisen sähkökitarismin. Kossuhan sanoikin, että on olemassa monia hyviä kitaristeja, mutta tuskin kukaan on niin suuresti vaikuttanut myöhempiin kitaristeihin kuin Hendrix. Nimeä yksi tämänpäivän kitaristi jonka soitossa ei ole kuultavissa vaikutteita Hendrixistä.

Kukkaruukun reunoja kierrellen asiaan. Knopfler oli lehtimiehenä nuorena miehenä. Seuraavassa ote siitä, mitä hän kirjoitti Henkasta:

"The guitar is part of him. It can cry aloud with him, expressing his anger and elation, his moments of majestic serenity and his extended torrents of power. Jimi Hendrix, a lithe, multi-coloured figure, swings the instrument into the air and it talks in his hands. It is not easy to assess the effects of the tidal wave which Jimi Hendrix has sent through the waters of contemporary music. Let it suffice to say that his influence is apparent in the work of hundreds of his disciples. But none can or will come close to the open brilliance or stunning sound of this young phenomenon from America, who can now earn more from one concert than from six months of one night stands in his early days. Inventive."
Voittajat eivät luovuta, luovuttajat eivät voita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)