Keke Urlaub 03.12.2005 18:24:15 | |
---|
Putket tunnetusti tuottavat rutosti lämpöä. Lämpö=bad, ainakin elektroniikan kannalta; mahdollisesti tuuletin voisi pidentää myös putkien elinikää. Funtsin sellaisen hiljaisen tietokonetuulettimen asentamista vahvistimen sisäseinään chassiksen alle. Entäs virtapuoli? Tuulettimia on 12-volttisina, liekkö myös 9 voltilla toimivia? Olen aika vasta-alkaja näissä elektroniikka-asioissa, joten pyydän teiltä mahdollisia toteutustapoja, vinkkejä ym. neuvoja asiaan liittyen. Aqua Knowledge is a deadly friend when no one sets the rules /
The fate of all mankind I see is in the hands of fools. | |
Puavali 03.12.2005 18:31:25 | |
---|
Putket tunnetusti tuottavat rutosti lämpöä. Lämpö=bad, ainakin elektroniikan kannalta; mahdollisesti tuuletin voisi pidentää myös putkien elinikää. Funtsin sellaisen hiljaisen tietokonetuulettimen asentamista vahvistimen sisäseinään chassiksen alle. Entäs virtapuoli? Tuulettimia on 12-volttisina, liekkö myös 9 voltilla toimivia? Olen aika vasta-alkaja näissä elektroniikka-asioissa, joten pyydän teiltä mahdollisia toteutustapoja, vinkkejä ym. neuvoja asiaan liittyen. Aqua 12-volttinen pyörii vaan hieman hitaammin yhdeksällä voltilla. Tuulettimesta saattaa tulla hurinaa ääneen. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
SirElwood 03.12.2005 18:34:51 (muokattu 03.12.2005 18:36:38) | |
---|
Chasiksen alle? Ei siellä ole tuulettimesta juurikaan mitään hyötyä. Eihän putketkaan ole chasiksen alla, vaan päällä(?). Lämmin ilma sitäpaitti tuppaa nousemaan ylöspäin. Ellet sitten meinaa laittaa tuuletinta puhaltamaan sisäänpäin, josta taas voi tulla muita onkelmia (suora puhallus putkille ei ole hyväksi, niiden on kuitenkin tarkoitus kuumentua vrt. hehku). Nojoo, 12V tuulettimelle jos antaa vain 9V, niin tuulettimen kierrokset vaan vähenee (myös vähemmän mahdollista tuulettimen suhinaa). Saatko suoraan vahvistimen verkkomuuntajasta 9 tai 12 V? Vai mistä meinaat ottaa tuulettimelle 9 tai 12V? Niinjuu, niinku Ekman tuossa sanoikin; ylimääräinen sähkömoottori voi tosiaan saada aikaan ei toivottuja hurinoita. |
Keke Urlaub 03.12.2005 19:24:10 | |
---|
Taisi mennä sekin idea romukoppaan. Tosin kyllähän comboissa putket ovat yleensä konehuoneen alla. Knowledge is a deadly friend when no one sets the rules /
SirElwood 03.12.2005 21:11:47 | |
---|
Taisi mennä sekin idea romukoppaan. Tosin kyllähän comboissa putket ovat yleensä konehuoneen alla. Jaa niijoo jos chasis on kiinni vahvarin katossa... Tosiaan... Hahmotushäirä vissiin mulla... |
E.Q 03.12.2005 22:26:57 | |
---|
Kyllä meidän basistilla on ainakin bassmannin kotelon sisäkyljessä sellainen erillinen tuuletin joka on 230V ja sillä on ihan oma töpselinsä niin sen saa tarvittaessa pois päältä. Kyllähän se vähän kohisee jos muuten on hiljaista mutta ei kuitenkaan päästele mitään pahemmin häiritseviä ääniä ainakaan kaiuttimista en ole huomannut mitään kuuluvan. Kyllähän se verkkomuuntaja ainakin bassokäytössä aika hyvin kuumenee että eipä tuosta nyt ainakaan haittaa ole. K100#10 |
Trebla 03.12.2005 23:04:59 | |
---|
Omatekoisessa tuon jäähdytyksen voi rakennusvaiheessa ottaa mukavammin huomioon, kuin valmiin laitteen modauksessa Eli jos chassis on umpinainen, tehdään laatikkoon reikä tuulettimelle, josta ilma otetaan sisään. Ilma sitten puhalletaan chassiksesta ulos putkenkantojen ympäriltä . Putken ympärille täytyy asentaa ns. chimney, jolloin ilma virtaa chimneyn sisällä jäähdyttäen putkea. Chimney on putkenpätkä, joka voi olla metallia, lasia, muovia yms. riittävästi lämpöä kestävää materiaalia. Pituudeltaan putken luokkaa. (Käytin kyseistä sanaa tuossa aiemmin, sillä jos olisi sen tilalla käyttänyt sanaa putki, olisi lauseesta tullut vähintäänkin mielenkiintoinen) Ymmärsiköhän tästä kukaan mitään? "Language is a virus from outer space." -- William S. Burroughs |
Bee-äf 03.12.2005 23:12:17 | |
---|
Mää oon ottanut tuulettimen sähköt hehkujen jännitteestä, niistä saa tasasuuntaamalla mukavasti sen 9 v, joka riittää. Viilensi todella hyvin, eikä meteliä tule lisää ollenkaan. Kyllä tuollaiset viritykset ovat nykyään hyvin yleisiä kitarakamoissa, kokeilemaan vaan. With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. |
Puavali 03.12.2005 23:16:48 | |
---|
Omatekoisessa tuon jäähdytyksen voi rakennusvaiheessa ottaa mukavammin huomioon, kuin valmiin laitteen modauksessa Eli jos chassis on umpinainen, tehdään laatikkoon reikä tuulettimelle, josta ilma otetaan sisään. Ilma sitten puhalletaan chassiksesta ulos putkenkantojen ympäriltä . Putken ympärille täytyy asentaa ns. chimney, jolloin ilma virtaa chimneyn sisällä jäähdyttäen putkea. Chimney on putkenpätkä, joka voi olla metallia, lasia, muovia yms. riittävästi lämpöä kestävää materiaalia. Pituudeltaan putken luokkaa. (Käytin kyseistä sanaa tuossa aiemmin, sillä jos olisi sen tilalla käyttänyt sanaa putki, olisi lauseesta tullut vähintäänkin mielenkiintoinen) Ymmärsiköhän tästä kukaan mitään? Jes, nuohooja tehdään. Eikö hormi. Ilmakanava hehkuputken ympärille. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
Tuota, Öh ! En oikein jaksa ymmärtää miksi niitä itse putkia pitää jäähdytellä audiovahvistimessa, eikös ne toimi vaan paremmin lämpimänä, vai mitäs etuja siinä saavutetaan ? K100#10 |
Keke Urlaub 04.12.2005 21:57:11 | |
---|
Tuota, Öh ! En oikein jaksa ymmärtää miksi niitä itse putkia pitää jäähdytellä audiovahvistimessa, eikös ne toimi vaan paremmin lämpimänä, vai mitäs etuja siinä saavutetaan ? No joo, tarkennettakoon siis sen verran, että lähinnä niitä komponentteja tässä ajatellin suojata. Knowledge is a deadly friend when no one sets the rules /
Aki 05.12.2005 03:00:40 | |
---|
Kitaravahvistimeen en lähtisi moista viritystä tekemään. Sen verta on osattu noitakin asioita ottaa huomioon, että Peavey Classic 30 on luultavasti ainut kitaravaffari jossa lämmöt tosiaan aiheuttaa ongelmaa. Bassovahvistimet sitten asia erikseen, kun liikutaan wattien suhteen eri potenssissa. On saatavilla myös flektejä jotka toimii 230V vaihtovirralla, ne on toki hieman kalliimpia. Mun bassovahvistimeen asensin moisen. Pyörimisnopeutta pitää vielä rajoittaa, on sellaisenaan aika kovaääninen fööni. -Aki. Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!! |