Aihe: Miten säädätte (sähkö)kitaranne?
1 2
Ekku01
03.12.2005 23:08:51
Erityisesti kysyisin kokeneilta kitaransäätäjiltä tätä kysymystä.

Itselläni kun usein käy niin että kitaran tuntuessa hyvältä soittaa, se ei soi niin hyvin, ja kun taas soi hyvin ei soitettavuus ole aivan kohdallaan.

Jos ei muuta niin haluaisin vaikka ihan vaan faktoja kokeneilta säätäjiltä (ja miksei muiltakin) siitä kuinka toimitte kun saatte esim. uuden kitaran käsiinne.

Actionin, relief jne (Oletuksena tietysti että nauhat ja satula ovat hyvässä kuosissa)?

Itse osaan kyllä säätää kitarani toimimaan monella tavalla, mutta nykyään tuntuu että joku punainen lanka on kateissa; eli aina olisi (muka) soitettavuudessa parantamista, ja kun tuntuu että on optimissaan, niin sitten kielten soivuudessa :o/

nimim. paranoid(ko?)
Bad Company...till the day I die..."
Härski
03.12.2005 23:10:58
Eiköhän se ole vain siitä se ongelma kiinni, että tykkäät soittaa kielet matalalla, jolloin se soi huonommin. Ja ylhäällä ollessa soivat pidempään, mutta ei lähde tilu, ei sitten millään. Olenko väärässä?
Ekku01
03.12.2005 23:22:28
Eiköhän se ole vain siitä se ongelma kiinni, että tykkäät soittaa kielet matalalla, jolloin se soi huonommin. Ja ylhäällä ollessa soivat pidempään, mutta ei lähde tilu, ei sitten millään. Olenko väärässä?

Et ja olet ;o)

Minä olen kuitenkin aika perinteinen rämpyttäjä joka ei käytännössä edes tiedä mitä tarkoittaa tilu (opettelin soittamaan 80-luvun alussa bändien kuten AC/DC:n & Deep Purple:n sekä vanhojen blues/rock-ukkojen tahdissa). Joten tiluttaminen ei varsinaisesti ole koskaan ollut mun juttu. Mutta jostain syystä vähitellen olen alkanut tykätä aina vaan matalammasta actionista.

Silti hassua on että mukavinta oli joskus soittaa sika-korkealla actionilla, mutta sen jälkeen kun Oeschillä aloin säädättää soittimia on muutosta tapahtunut paljon.

Joku kompromissi olisi vaan kiva löytää kun tuntuu etten oikeen enää itsekään tiedä minkälaista tatsia kitaralta haluan. Toki sitten tiedän kun sen tunnen, mutta kun puhutaan kylmästi matematiikasta niin olen pihalla.
Härski
03.12.2005 23:30:42
Et ja olet ;o)

Minä olen kuitenkin aika perinteinen rämpyttäjä joka ei käytännössä edes tiedä mitä tarkoittaa tilu (opettelin soittamaan 80-luvun alussa bändien kuten AC/DC:n & Deep Purple:n sekä vanhojen blues/rock-ukkojen tahdissa). Joten tiluttaminen ei varsinaisesti ole koskaan ollut mun juttu. Mutta jostain syystä vähitellen olen alkanut tykätä aina vaan matalammasta actionista.

No en nyt tarkoittanutkaan sitä sianteurastusvahdillakulkevaatilua, vaan juurikin sitä, että matalalla soitto on sujuvampaa, kuin korkealla olevilla kielillä. 100% tottumuskysymys.
Ekku01
03.12.2005 23:44:00
No en nyt tarkoittanutkaan sitä sianteurastusvahdillakulkevaatilua, vaan juurikin sitä, että matalalla soitto on sujuvampaa, kuin korkealla olevilla kielillä. 100% tottumuskysymys.

Joo. Oikeilla jäljillä olet varmaan kuitenkin. Tuntuu että mitä enemmän kuulen teoria-asioista ammattilaisilta (jotka säätää kitaroitani) sitä enemmän pihalla olen mitä itse haluan :o/

Jos olisin vain pitänyt Japsi Squierin joka oli munykkös kitara pitkään, niin tuskin täällä itkisin :o/
Mustikkamuffinssi
03.12.2005 23:47:47
Mulla on ainakin suht korkealla kielet (japsisquierissa muuten). Soundaa paremmalta, ja kun ei tule tilutusta harrastettua niin ei haittaa. Ja on venytyksetkin mukavampia näin. Ja sitten pääsee aina selittelemään, että "kyllä määkin yhtä nopeesti vedän kun Fareri, mutta on vaan kielet korkealla."
Uli Behringer Fan Club
Ekku01
04.12.2005 00:07:14 (muokattu 04.12.2005 00:09:38)
Mulla on ainakin suht korkealla kielet (japsisquierissa muuten). Soundaa paremmalta, ja kun ei tule tilutusta harrastettua niin ei haittaa. Ja on venytyksetkin mukavampia näin. Ja sitten pääsee aina selittelemään, että "kyllä määkin yhtä nopeesti vedän kun Fareri, mutta on vaan kielet korkealla."

Joo, oon periaatteessa samoilla linjoilla, eli soida pitää.

Mutta Squierissahan on kuitenkin radius eri kuin LP:ssä joten säädöt on oltava erilaiset.

E: mutta toisaalta olen saanut oman kitarani säädettynä niin että soi myös matalammalta hyvin ja soitettavuuskin toimii. Että sikäli pistää mietityttämään.
Mustikkamuffinssi
04.12.2005 00:09:07
Joo, oon periaatteessa samoilla linjoilla, eli soida pitää.

Mutta Squierissahan on kuitenkin radius eri kuin LP:ssä joten säädöt on oltava erilaiset.

On joo. Mutta paksumpaa kieltä vaan lespaan sitten, kun on lyhyempi radius. 011.-setti minimissään.
Uli Behringer Fan Club
tommiot
04.12.2005 00:11:43
On joo. Mutta paksumpaa kieltä vaan lespaan sitten, kun on lyhyempi radius. 011.-setti minimissään.

Radius on tosin otelaudan kaarevuus. Skaala on kielen soivan osan pituus.
Ekku01
04.12.2005 00:11:57

Toihan ei radiukseen liity mitenkään.
Mustikkamuffinssi
04.12.2005 00:17:34 (muokattu 04.12.2005 00:19:10)
Toihan ei radiukseen liity mitenkään.

Totta. Hankalaa tähän aikaan kun koittaa vielä katsoa Clinttiä lauantaiactionista samaan aikaa. Mutta on noissa eri skaalatkin, mitä siis yritin sanoa.
EDIT On muuten karu elokuva.
Uli Behringer Fan Club
monotone
04.12.2005 00:32:20

Mutta jostain syystä vähitellen olen alkanut tykätä aina vaan matalammasta actionista.

No samma här. Mitä sitä turhaan hikoilemaan jos ei tarvitse. Kielet niin alas ettei plonksu. Jos plonksuu ni sit vähän takas. Slide-soitto vähän kärsii (=hiipuu kokonaan ja loppuu sekin pyristely) mutta kaikkee ei voi saada. :-)
All I ask from anyone is that they ask nothing from me.
Ekku01
04.12.2005 00:39:28 (muokattu 04.12.2005 00:53:03)
No samma här. Mitä sitä turhaan hikoilemaan jos ei tarvitse. Kielet niin alas ettei plonksu. Jos plonksuu ni sit vähän takas. Slide-soitto vähän kärsii (=hiipuu kokonaan ja loppuu sekin pyristely) mutta kaikkee ei voi saada. :-)

Mut kun se ei oo niin yksinkertaista.

Jos action on luotisuoralla reliefillä 1,7mm 12:sta nauhalta niin se (action) on silloin paljon enemmän vikalta nauhalta. Kun taas reliefin lisääntyessä saa kieliä laskettua niin että ne samalla actionilla ne ovat kauttaaltaan matalamalla.

Itse olen tätä nyt pähkäillyt tässä aktiivisesti muutaman viikon ja alitajuisesti noin 10 vuotta :o/

Ja soppaa sekoittaa tietty se että nauhat kuluvat koko ajan mitä enemmän soittaa.

E: Oikea vastaushan tähän on, että soita äläkä kelaa, mutta mitä jos silti kelaan?
Mustikkamuffinssi
04.12.2005 00:54:05
Mutta vielä asiaan jatkoksi, jos vaikka saisi nyt ilman mitään kummempia asiavirheitä kirjoitettua kun on TV:kin kiinni, niin itse ainakin olen todennut kaulakulman omaavat kitarat paljon palkitsevimmiksi säätää kuin vaikka straton. Mutta saahan tuohonkin tietysti kaulakulman jos haluaa kun vaan tunkee vähän lisää puuta kaulataskuun.
Uli Behringer Fan Club
Ekku01
04.12.2005 01:06:08 (muokattu 04.12.2005 01:06:58)
Mutta vielä asiaan jatkoksi, jos vaikka saisi nyt ilman mitään kummempia asiavirheitä kirjoitettua kun on TV:kin kiinni, niin itse ainakin olen todennut kaulakulman omaavat kitarat paljon palkitsevimmiksi säätää kuin vaikka straton. Mutta saahan tuohonkin tietysti kaulakulman jos haluaa kun vaan tunkee vähän lisää puuta kaulataskuun.

Onhan se tavallaan yksi etu säädöissä. Toisaalta ei ole hyväksi jos kaulakulma on alunalkaen väärä kitarassa (=eli sitä ei tulisi joutua säätämään). Mutta itsekin olen aikoinaan säädellyt stratojen kaulakulmaa silleen että olen snadisti löysännyt/kiristänyt jotain kaularuuveista. Joskus on tatsi mennyt kohdalleen silleenkin. Mutta ketjun alkuperäinen kysymys olikin oikeastaan se miten saisi säädöt vaivattommimmin kohdalleen.
Mustikkamuffinssi
04.12.2005 01:11:28
Onhan se tavallaan yksi etu säädöissä. Toisaalta ei ole hyväksi jos kaulakulma on alunalkaen väärä kitarassa (=eli sitä ei tulisi joutua säätämään). Mutta itsekin olen aikoinaan säädellyt stratojen kaulakulmaa silleen että olen snadisti löysännyt/kiristänyt jotain kaularuuveista. Joskus on tatsi mennyt kohdalleen silleenkin. Mutta ketjun alkuperäinen kysymys olikin oikeastaan se miten saisi säädöt vaivattommimmin kohdalleen.

Joo, ja jos on liian pieni kaulakulma ja korkeahko talla esim, TOM, on ylimmille nauhoille melko mahdotonta saada kovin matalaa actionia. Aina on jotain pientä säätämistä. Menenpä tästä soittamaan pianoa.
Uli Behringer Fan Club
askomiko
04.12.2005 01:48:55
Mittailenpa tuota yhtä kitaraa. 12. nauhan ja kielen alaosan välillä on noin 3mm paksulla e-kielellä. Kun painaa 1. ja 21. nauhoilta, kielet soi siltä väliltä. Silloin on 7. nauhan päällä vähän alle milli tilaa. Semmoset.
Veni, vidi, flatus.
Tulin, näin, pierin.
Ekku01
04.12.2005 02:05:37
Mittailenpa tuota yhtä kitaraa. 12. nauhan ja kielen alaosan välillä on noin 3mm paksulla e-kielellä. Kun painaa 1. ja 21. nauhoilta, kielet soi siltä väliltä. Silloin on 7. nauhan päällä vähän alle milli tilaa. Semmoset.

Se ei oikeen yksistään toimi. Relief- ja action-säätö kun ovat kaksi eri juttua.

Tuo 12:sta nauhan action kun muuttuu relief-säädön myötä.
Ekku01
04.12.2005 02:13:26
Periaatteessa kun olen lukenut noita Askomikon juttuja voisin pyytää melkein suoraan sulta näihin säätöihin apua. Ainakin tunnut niistä kohtalaisesti tietävän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)