placebo 03.12.2005 17:03:34 (muokattu 03.12.2005 17:43:12) | |
---|
Onko noissa korvinkuultavia eroa? Esim. Micro Amp tyylinen boosti vs. Ormanin AMZ (J201 tms) Tai toisinkysyen: mitä etuja "diskreetti" toteutus tuo IC-piiriin nähden? Oman mielikuvani mukaan FETeillä pyritään "värittämään" ääntä, kun taas IC:llä pyritään "läpinäkyvään" vaikutelmaan.. Olisi kova hinku rakennella FETti boosteja ja testailla/vertailla, vaan kun noiden tiettyjen trankkujen saatavuus on aika nihkeä näillä main.. "The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story"
- Pierre Bensusan |
kulmahiomakone 03.12.2005 19:43:51 | |
---|
Onko noissa korvinkuultavia eroa? Esim. Micro Amp tyylinen boosti vs. Ormanin AMZ (J201 tms) Tai toisinkysyen: mitä etuja "diskreetti" toteutus tuo IC-piiriin nähden? Oman mielikuvani mukaan FETeillä pyritään "värittämään" ääntä, kun taas IC:llä pyritään "läpinäkyvään" vaikutelmaan.. Olisi kova hinku rakennella FETti boosteja ja testailla/vertailla, vaan kun noiden tiettyjen trankkujen saatavuus on aika nihkeä näillä main.. Eikö monessa oparissa ole kuitenkin "fet-sisääntulo" tjs? Esim. TL071:ssä sellainen muistaakseni on, mikä se sitten onkaan. Meikkis on rakentanut aika paljon noita clean-buustereita, sikä feteillä että opareilla, eikä niissä mun mielestäni mitään mainittavia eroja ole. Ormanin J201:llä toteuttama amz- minibuuster kyllä värittää ääntä, mutta en sitten tiedä, johtuuko se noista FETeistä, vaiko konkkien arvoista. Saman miehen mosfet-buusteri on muuten kovin transparentti. Mutta mosfetit ovat kaiketi eri asia kuin fetit? Tämä nyt oli tälläista lässäystä ihmiseltä, joka ei ymmärrä kolvailemistaan laitteista mitään... BF245 korvaa ihan hyvin J201:n. Mä en huomaa eroa. Muuten oon sitä mieltä, että toi Ormanin mosfet-buusteri kannattaa rakentaa. Se on ässä. ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! |
FETillä voidaan tarkoittaa joko JFETiä tai MOSFETiä. Jos FETtejä ohjataan särölle asti, niin sitten varmasti tulee eroja esiin. Oparit toimivat hyvin jos pitää vahvistaa mahdollisimman lineaarisesti; niistä saatava särö on surkeaa surinaa. Eli clean-boosterissa feteillä ja opareilla ei välttämättä ole korvin kuultavaa eroa kun pidetään huoli ettei signaali pääse leikkautumaan. FET-sisäänmenoja käytetään usein sen takia jotta saataisiin korkea sisäänmenoimpedanssi, joka on tärkeä kitarakäytössä. Olen suunnittelemassa itselleni kokonaista vahvistinta joka olisi toteutettu pelkästään FETeillä, saa nähdä tuleeko siitä mitään ja miltä se sitten kuulostaa. Olen valinnut fettini toistaiseksi lähinnä teknisten ominaisuuksien perusteella, ei ole tullut kuunneltua eroja missään. |
SaBer 05.12.2005 12:35:38 | |
---|
BF245 korvaa ihan hyvin J201:n. Mä en huomaa eroa. Muuten oon sitä mieltä, että toi Ormanin mosfet-buusteri kannattaa rakentaa. Se on ässä. Rakensin tuossa juuri viikonloppuna tuon mosfet-buusterin ja se suhisee aika paljon. Suhinan määrä ei muutu paljoa gainin muuttuessa. Kokeilin useita s170b (bs170-vastaava) ja 2n7000 yksilöitä, ja kaikilla sama. Kytkennässä ei pitäisi olla mitään vikaa. Olenko siis saanut paskoja fettejä vai mikä mättää? Ovatko mosfetit yleensä hiljaisia? "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
hq 05.12.2005 12:46:10 | |
---|
Toiset fetit kohisevat vähemmän kuin toiset. On olemassa sellaisia jotka ovat mallia "low noise" ja joiden pitäisi kohista vähemmän. Mutta tuohon kohinaan voivat vaikuttaa muutkin asiat, kuten laitteen kotelointi ja minkälaisia johdotuksia siinä on käytetty. Metallikotelolla voi yrittää vähentää kohinoita. |
kulmahiomakone 05.12.2005 13:19:21 | |
---|
Rakensin tuossa juuri viikonloppuna tuon mosfet-buusterin ja se suhisee aika paljon. Suhinan määrä ei muutu paljoa gainin muuttuessa. Kokeilin useita s170b (bs170-vastaava) ja 2n7000 yksilöitä, ja kaikilla sama. Kytkennässä ei pitäisi olla mitään vikaa. Olenko siis saanut paskoja fettejä vai mikä mättää? Ovatko mosfetit yleensä hiljaisia? Mulla on muistaakseni rakennettu toi buuseri ihan samalla mosfetilla - siis joko bs170:lla tai 2n7000, en muista kumpi jäi kiinni, kumpaakin kokeilin. Mitään suhina ongelmia ei ollut eikä ole. Mutta kuten jo sanoin, mun osaamiseni näistä rajoittuu aika pitkälti siihen, että osaan kolvata. Mutta periaatteessa siis niin, että kumpaisellakin mosfetilla pitäisi olla mahdollista rakentaa suhinaton buusteri. ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! |