Aihe: Kaappisimulaattori / kaiutinsimulaattori / VST-plugin
1
Mrezzye
01.12.2005 12:13:37

Eli tuollaista plugaria tarvitsisin, tai mahdollisesti erillistä ohjelmaa tms. että voisin vetää soundit suoraan nauhalle keinokuorman line-outista. Onnistuuko?
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.

MYY MULLE IBANEZ JEM !!!

sami_sumea
01.12.2005 12:30:49 (muokattu 01.12.2005 12:31:15)

Eli tuollaista plugaria tarvitsisin, tai mahdollisesti erillistä ohjelmaa tms. että voisin vetää soundit suoraan nauhalle keinokuorman line-outista. Onnistuuko?

Guitar suite (www.simulanalog.org), amplitube (www.ikmultimedia.com), guitar rig (www.native-instruments.com), siinä muutamia noin alkuun.

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
J-PPP
01.12.2005 12:54:18
Guitar Suitessa ei tietääkseni saa pelkkää kaappimallinnosta, Guitar Rigissä ainakin saa.
cubasisti
01.12.2005 15:17:38
Eihän niitä Simulanalogeja ole pakko särölle laittaa... Saa niistä suhteellisen neutraalitkin soundit. Tai sitten voi ladata vaikka Noisevaultista jonkun kaiuttimen impulssivastenäytteen (impulse response sample) ja konvoloida sillä. (ks. SIR, Convoboy, PristineSpace)
krushing
01.12.2005 16:14:22

Eihän niitä Simulanalogeja ole pakko särölle laittaa... Saa niistä suhteellisen neutraalitkin soundit. Tai sitten voi ladata vaikka Noisevaultista jonkun kaiuttimen impulssivastenäytteen (impulse response sample) ja konvoloida sillä. (ks. SIR, Convoboy, PristineSpace)

Jeppis. Jos toi kuullostaa monimutkaiselta (mitä se ei ole, kunhan tajuaa konvoluution periaatteen edes jotenkin), Pristine Spacen valmistajalta Voxengolta löytyy myös ilmainen Boogex-kaappi/vahvariemulaatio, jossa on impulsseja erinäisistä oikeista systeemeistä.

http://www.voxengo.com/product/boogex/
cubasisti
01.12.2005 16:36:49 (muokattu 01.12.2005 16:52:23)
Täytyy totuuden nimissä sanoa, että kaiutin ei ole mikään lineaarinen systeemi, joten sitä ei periaatteessa voida toisintaa konvoloimalla. Mutta ilmeisesti kuitenkin jotain oleellista kaiuttimen "soundista" saadaan matkittua, koska niin monet kehuvat systeemiä hyvän kuuloiseksi.

Vähän digitaalisen signaalinkäsittelyn perusteita: Jos X on lineaarinen aikainvariantti systeemi ja Y on X:n impulssivaste (mitä X antaa pihalle kun sisään syötetään "ideaalinen" impulssi), niin konvoluutio Y:llä tekee signaalille täsmälleen saman asian kuin koko systeemi X. Eli kunhan X:n impulssivaste saadaan mitattua, sen jälkeen voidaan vaikka heittää X roskiin, koska sama asia saadaan tehtyä muutenkin.

Mikä sitten on lineaarinen systeemi? Lineaarinen systeemi on assosiatiivinen ja kommutatiivinen ja mitä lie niitä ehtoja ollut. Jos X, Z ja W ovat lineaarisia systeemejä, niin signaaliketju X -> Z -> W antaa ulos täsmälleen saman asian kuin Z -> W -> X ja X -> W -> Z, jne. Jos lineaarisen systeemin syöte voimistuu yhden dB:n, niin myös systeemin ulostulosignaali voimistuu täsmälleen yhden dB:n.

Dynamiikkaprosessorit (kompressori, särkijä) ovat epälineaarisia (jos inputti voimistuu N dB:tä, niin ei ole mitään takeita, paljonko output voimistuu vai voimistuuko ollenkaan), eli niissä todella on väliä, mihin järjestykseen vehkeet kytkee. Jos laitat kompressorin ennen särkijää, tulos on perin erilainen kuin jos särkijä on kompuran edessä. Sen takia konvoloimalla ei pysty juurikaan jäljentämään esim. säröpedaalia. Tai jos kytket kaksi kitaraa samaan Marshall Valvestateen, ei kuulosta ollenkaan samalta kuin jos molemmilla kitaroilla on oma Marshall Valvestate. (Ja hyvältähän se ei kuulosta missään tapauksessa, M.O.T.)

Konvoluutiotempun onnistumiseksi systeemin täytyy olla myös aikainvariantti. Eli jos systeemi tuottaa syötteelle S tänään tulosteen T, niin sen täytyy antaa täsmälleen sama tuloste myös huomenna ja ylihuomenna. Esim. Lexiconin kaiuissa on pientä parametrien modulointia, joka tekee niistä aika-epäinvariantteja, ja sen takia niitäkään ei pysty aivan 100-prosenttisesti matkimaan konvoloimalla, vaikka hyvin lähelle päästäänkin. Lexiconin kaikuja voisi verrata vaikkapa huoneeseen, jonka seinät huojuvat. Ota siitä sitten valokuva, jos seinätkin heiluu. Eipä heilu ainakaan siinä valokuvassa enää juu.

Käytännön sovelluksissa pientä ongelmaa tuottaa se, että ei ole olemassa mitään ideaalista impulssia. Mutta sama asia saadaan simuloitua riittävän hyvin vaikkapa poksauttamalla ilmapallo, ja lisäksi voidaan käyttää jotain sinipyyhkäisyjä ja systeemin ulosteesta "dekonvoloimalla" saada aikaan impulssivaste.

Ni. Jostain syystä teki mieleni valistaa teitä tällä lätinällä.
askomiko
01.12.2005 17:23:38
S.I.R:ään miulla on, tai ainakin oli, muutamia kaappiääniä. Eli pari erilaista kitarakaappia mikitettynä SM57:lla. Toimivat ihan kivasti.
Veni, vidi, flatus.
Tulin, näin, pierin.
Mrezzye
01.12.2005 21:32:53

Cubasisti yrittää pelotella meidät hengiltä ;)

Ei mulla ole tarkoitus saada mitään 1:1 studiosoundia irti, vaan lähinnä kotidemojen nauhoittelutarkoitukseen saada toimiva plugari, ettei tarvitse kuunnella mikin poimimia plektran ääniä ym. hälyjä kun kerrostaloäänenvoimakuudella nauhoittaa. Molempia menetelmiä on toki tarkoitus kokeilla ja vertailla sitten tuloksia.
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.

MYY MULLE IBANEZ JEM !!!

askomiko
02.12.2005 00:24:19
Juu, helepoimmalla pääset jos käyttelet suoraan vaan noita Guitarsuiten plugareita, toimaavat hyvin suoraan kitarasta koneeseen.
Veni, vidi, flatus.
Tulin, näin, pierin.
J-PPP
02.12.2005 04:16:23
että voisin vetää soundit suoraan nauhalle keinokuorman line-outista.

Käsitin tästä että haluat käyttää (putki)-vahvistintasi ilman kaiuttimia etuasteena, keinokuormaa kuormana ja lisätä pelkän kaiutinmallinnoksen koneella? En mä ensimmäisenä lähtis tohon perään enää koko vahvistinta mallintamaan, jos vaihtoehtona on mallintaa pelkkää kaappi.
cubasisti
02.12.2005 11:40:17
Jos niitä Guitarsuiten plugareita kokeilee niin ei siitä varmaan elämä pilalle mene, kun ei ne mitään maksakaan.
D-Kay
02.12.2005 12:04:34

Mites ihan rautavaihtoehto. Esim: http://www.behringer.com/GI100/index.cfm?lang=ENG
Voi löytyä muutakin käyttöä.
"I'm not a business man I'm a business, man"
Mrezzye
02.12.2005 19:53:53

Käsitin tästä että haluat käyttää (putki)-vahvistintasi ilman kaiuttimia etuasteena, keinokuormaa kuormana ja lisätä pelkän kaiutinmallinnoksen koneella? En mä ensimmäisenä lähtis tohon perään enää koko vahvistinta mallintamaan, jos vaihtoehtona on mallintaa pelkkää kaappi.

Kyllä. Siis tarkoitus olisi se, että putkivahvistimella soitan ja kaiuttimestakin saa kuulua, mutta kuitenkin nappaisin sen soundin muualta kuin mikittämällä sen "oikean" äänen, eli tässä tapauksessa siitä keinokuorman line-outista. Siksi nimenomaan pelkkä kaappimallinnos luultavimmin toimisi paremmin.

MYY MULLE IBANEZ JEM !!!

Mrezzye
02.12.2005 20:00:34

Mites ihan rautavaihtoehto. Esim: http://www.behringer.com/GI100/index.cfm?lang=ENG
Voi löytyä muutakin käyttöä.

Passiivinen DI-boksi minulta kyllä jo arsenaalista löytyy, mutta ei kai se kuitenkaan kaappimallinnosta vastaa? Ja koneelle olen soitellut suoraan GuitarSuiten plugareita käyttäen, mutta ongelma on se, ettei kuule, miltä se oikeasti kuulostaa valmiina. Mites esim. POD 2.0 tms. nykyisellään halvoissa hinnoissa liikkuva mallintava purkki, onnistuuko pelkkä kaappimallinnos ilman etuasteen käyttöä ja toimiiko putkivehkeen kanssa? Sinänsä joku plugari kiinnostaisi enemmän, ettei mitään ylimääräisiä bokseja tarvitsisi enää hankkia tielle pyörimään.

MYY MULLE IBANEZ JEM !!!

cubasisti
02.12.2005 22:39:33
Voithan tietysti vaikka splitata DI-boksilla signaalin PODiin sekä tietokoneeseen, äänität molemmat, ja direct-signaalin perään laitat vahvistinmallinnusplugarit. PODista saat soundit sisään soittoa varten, ja tuleehan siinä samalla myös yhden sortin "tuplaus". Tykkään itse soitella yhtä aikaa usean eri vahvistinmallinnuksen läpi. Yksi vasemmalle, yksi oikealle, yksi keskelle...

Simulanalogien äänenkin saa kuulumaan reaaliajassa, mutta tarvitset erittäin pienilatenssisen äänikortin.
D-Kay
03.12.2005 12:38:16

Passiivinen DI-boksi minulta kyllä jo arsenaalista löytyy, mutta ei kai se kuitenkaan kaappimallinnosta vastaa?

ULTRA-G GI100
Active DI Box for Guitar with Speaker Simulation
"I'm not a business man I'm a business, man"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)