Aihe: Kysymyksiä Line 6 Podista
1 2
Foto
03.12.2005 05:33:07
Hep ihmiset.

Eli tuommonen Line6 Pod olisi oston alla.

Taustatiedoksi seuraavaa:
Aion hommata vehkeen vain kotikäyttöön biisi-ideoitten ja aihioitten kehittelemiseen ja tallentamiseen koneelle. En pyri hienoihin soundeihin, enkä äänitä levylle tai soita sillä yhtään keikkaa.
Eli mulle riittää vähän yksinkertasempikin vehje - antaa oikeiden kitaristien huolehtia itselleen vimosen päälle kamat.
Tietokone on tuore Fujitsu-Siemensin Scaleo jotain, AMD Sempron 3000+ ja 1024 muistia. Käyttis on XP ja äänikortti integroitu eli tuli koneen mukana.

Muutama kyssäri tuohon liittyen:
- Mitkä ovat olennaiset erot Pod / Pod 2.0 / Pod XT ?
- Mihin Floorboardia tarvii? Onko soundien vaihtaminen ilman kyseistä vempelettä armottoman työn takana?
- Minkälainen softa tulee mukana, onko kätevä biisiaihioiden tallentelemiseen?
- Miten onnistuu laulujen ymppäys kitaroiden päälle?
- Toimiiko Pod ikäänkuin itse äänikorttina vai kuinka äänet ajetaan koneeseen sisään? (Ettei tarvi vielä erikseen äänikorttiostoksille lähteä).
- Soveltuuko kyseinen laite ylipäätään hyvin tarpeeseeni?

Olen kiitollinen kaikista tiedonjyväsistä aiheeseen liittyen. Itse olen kohtuullisen kädetön näissä hommissa.
Jotain päätöksiä pitäis piakkoin tehdä, että minkä paketin hankkii.
-septimisti-
03.12.2005 06:58:14 (muokattu 03.12.2005 06:58:36)
Ihan ekana mieleen tulee, että tarvitset väkisinkin uuden äänikortin, sillä noista integroiduista TULEE harmia. Vaikka äänenlaatu sinäänsä riittäisi kotitarpeisiin, niin esimerkiksi tuon kristalin kanssa latenssi pilaa koko juhlat. Tästäpä päästäänkin siihen, että line6 julkaisi juuri jokin aika sitten Toneport nimisen hässäkän, joka varmasti kannattaa laittaa harkintalistalle, jos tuo pod tulisi nimenomaan vain äänityskäyttöön.
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-185168.html

Jos oletamme että tuo toimii luotettavasti ainoana äänikorttina, niin tässäpä oiva ratkaisu. Kyseinen boksi sisältää siis PodXT:n soundit ja ainakin periaatteessa toimii äänikorttina. En osaa sanoa juuta enkä jaata miten tuo hyvin tuo sitten käytännössä toimii, toivottavasti joku osaa?

PodXt kustantaa sellaiset 350e uutena. Jos otetaan tuo budjetiksi, vaihdetaan Toneport tilalle, niin tuohon rahaan saisi vielä vaikkapa softaksi Cakewalkin Sonar Homestudion (vaikka XL:version) sekä jonkun asiallisen T.Bonen dynaamisen mikin.

Jonkun softan nimittäin tarvitset pakostikin ja ilmaiset vaihtoehdot Kristal ja Audacity (onko niitä muita varteenotettavia vakaita ja toimivia?) ovat auttamattoman rajoittuneita, jos haluat esimerkiksi luoda rumpukonetyyliin taustat soitolle. Tuon Cakewalkin pitäisi olla helppokäyttöinen ja ainakin tuosta XL versiosta pitäisi lyötyä ihan suoraan esimerkiksi hyvät rumpusoundit.

Mitä tuohon Floorboardiin tulee, niin se on pakollinen silloin kun on tarve vaihtaa 'lennosta' soundia. Perus-podista soundin vaihto onnistuu kyllä ihan yhtä nappia painamalla, mutta niitä nappeja ei oikein sovi alkaa maiharilla sihtailla soiton aikana ;)
koponen
03.12.2005 10:47:43 (muokattu 03.12.2005 10:48:48)
ZOOM G2.1 menee suoraan usb-väylään ja siinä tulee jopa Cubase LE mukana. Hinta ~160€ http://www.zoom.co.jp/english/products/g21u/index.php

M-Audion Black Box on myös aika kiinnostava peli http://www.m-audio.com/products/en_us/MAudioBlackBox-main.html
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
Super-Jari
03.12.2005 11:51:28
Mikä on latenssi?
Deranged
03.12.2005 11:53:49 (muokattu 03.12.2005 11:54:23)
Mikä on latenssi?

Latenssi on viive, joka hardwarelta kuluu signaalin toistoon/äänitykseen tms.
Eli mitä pienempi latenssi, sitä paremmin ko. hardware soveltuu äänityshommiin.
Super-Jari
03.12.2005 11:56:20

Eli onko se nyt sitä hidatelua ja ihmeellistä viivettä joka tulee mulla varsinkin Kristalilla nauhoittaessa. Ensin soitan metronomin kanssa ja sitten kun kuuntelen niin se ei enää mene sinne päinkään. Varsinkin metronomi lähtee yleensä omille teilleen.
Deranged
03.12.2005 11:56:52
ZOOM G2.1u menee suoraan usb-väylään ja siinä tulee jopa Cubase LE mukana. Hinta ~160€ http://www.zoom.co.jp/english/products/g21u/index.php

Ja äänenlaatu /muokattavuus pesee Podin ja V-ampin mennen tullen, ainakin omasta mielestäni. Lisäksi Zoom on metallikuorinen, eikä halvan ja muovisen oloinen.

Ja se on musta, ei munuaisenmuotoinen taikka muuten nolon näköinen. :)
Deranged
03.12.2005 11:57:19
Eli onko se nyt sitä hidatelua ja ihmeellistä viivettä joka tulee mulla varsinkin Kristalilla nauhoittaessa. Ensin soitan metronomin kanssa ja sitten kun kuuntelen niin se ei enää mene sinne päinkään. Varsinkin metronomi lähtee yleensä omille teilleen.

Se on just sitä. Eli nopeampi äänikortti auttaisi asiaa.
Super-Jari
03.12.2005 12:00:22

Audacityn kanssa tuota ei ole. Sen kanssa tulee vaan se ongelma vastaan että soitan itteni kanssa helvetin huonosti yhteen.
kid ego
03.12.2005 12:36:50
Mä en ole PODia käyttänyt vielä nauhoitustarkoitukseen, mutta diggailen kyseistä laitetta kovasti. Mulla on ihan se ykkösversio (kelpo peli, käytettynä sain halvalla) ja floorboard.

- Mihin Floorboardia tarvii? Onko soundien vaihtaminen ilman kyseistä vempelettä armottoman työn takana?

Sillähän pystyy vaihtamaan tallennetusta äänipankista toiseen. Itse käytän sitä kuitenkin vain wah wah -pedaalina.
Paska soi ja balalaikka haisee.  •••  Kuolema kuittaa kalavelan.
VMM
03.12.2005 13:04:16

Ei pidä paikkaansa.

Latenssi muodostuu siitä, kun:
1) äänikortin a/d-muunnin muuntaa analogisen signaalin digitaaliseksi
2) äänikortti toimittaa muunnetun signaalin äänitysohjelmistolle
3) äänitysohjelmiston mahdollisesti muokkaama digisignaali toimitetaan takaisin äänikortin ajurille
4) äänikortin muuntimet muokkaavat digisignaalin takaisin analogisignaaliksi, joka sitten ohjataan kuunteluun

Latenssi ei siis suinkaan ole hardwaren tuottama viive, vaikka tokihan hardwarekin latenssiin vaikuttaa. Ratkaisevin tekijä on kuitenkin ajuri, joka toimii siltana hardwaren, käyttöjärjestelmän ja äänityssoftan välillä.

Ei aivan näinkään.

Parempi äänikortti toki ratkaisisi ongelman, mutta ratkaisu ei perustu lyhyempään latenssiin, vaan siihen, että äänityskäyttöön erikoistuneet ajurit (esim. ASIO) tietävät käytössä olevan latenssin ja osaavat täten sijoittaa toistetun ja äänitetyn signaalin täsmällisesti oikeille paikoilleen.
Se, miksi esim. integroidut äänikortit asettelevat raidat eri kohtiin kuin mihin ne on äänityshetkellä soitettu perustuu siihen, että käytössä ovat Windowsin WDM-ajurit, joilla ei ole mitään tietoa ajurin latensseista, eikä latenssia tämän johdosta voida myöskään kompensoida.

Monesti on kuitenkin ihan ok käyttää hyvinkin pitkää latenssia, jos tarkkailu hoidetaan muutoin kuin äänityssoftan kautta. Jos esim. signaali kulkee äänikortille mikserin kautta, voidaan kuuntelumiksaus tehdä suoraan mikserissä. Tällöin äänikortin latenssiasetuksella ei ole mitään vaikutusta kuunteluun, ja koska latenssi on ajurin tiedossa, ei sillä ole myöskään vaikutusta raitojen lopulliseen aikakoodiin äänitysohjelmistossa.
Lyhyt latenssi ei siis ole äänityshommissa mikään ehdoton vaatimus, kunhan äänikortti tukee ajureita, jotka osaavat kompensoida syntyneen viiveen.

Nopea latenssi on välttämätön vain silloin, jos halutaan soittaa esim. MIDIllä ohjelmistoinstrumentteja tai käyttää äänityshetkellä äänityssoftan efektejä ja mikseriä. Tällöin ei paljoa lohduta se, että kuuntelussa ilmenevä viive kompensoidaan äänityshetken jälkeen.
32788
03.12.2005 13:31:00
Miksi sitten Audacityn kanssa ei ole mitään potens... eikun latenssiongelmia, vaikka äänikorttina toimii kannettavan integroitu, jossa on kaksi liitäntää, mikrofoni ja kuuloke. Tuohon mikkiliitäntään kun kytkee RP50: n ja nauhoittaa Audacityllä, ei ole mitään ongelmaa. Toisaalta, en valita.
Hei, täähän on harmaa!
Ziggy Bubba
03.12.2005 13:59:19

Ja äänenlaatu /muokattavuus pesee Podin ja V-ampin mennen tullen, ainakin omasta mielestäni.

Oho, mahtaa olla aika vehje, ja halvalla lähtee... Mutta että mennen tullen pesee kilpailijat? Zoom? Hä? Kai sitä pitää käydä oikein testaamassa.

Lisäksi Zoom on metallikuorinen, eikä halvan ja muovisen oloinen.

Vau hei. Metallia! Mun Pod XT Live on kans aika vahvaa metallista tekoa... Hintaa on toisaalta vähän enemmän. Painivat aika pitkälti eri (hinta) luokassa. Ja perus Podit ja V-Ampit eivät ole lattialle tarkoitettuja.

Ja se on musta, ei munuaisenmuotoinen taikka muuten nolon näköinen. :)

Oikeasti, jos joku on noloa, niin ZOOM. Muistaako kukaan 505II merkkistä laitetta? Behrinherinkin nimessä on laatua Zoomiin nähden.

Mutta, pitää käydä kokeilemassa tuo laite, vaikkakin sen edeltäjä oli (varsinkin säröjen osalta) aivan järkyttävän huono. Hinnalla eivät ole tosiaankaan pilattu.
www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet!
VMM
03.12.2005 14:24:14
Miksi sitten Audacityn kanssa ei ole mitään potens... eikun latenssiongelmia, vaikka äänikorttina toimii kannettavan integroitu, jossa on kaksi liitäntää, mikrofoni ja kuuloke. Tuohon mikkiliitäntään kun kytkee RP50: n ja nauhoittaa Audacityllä, ei ole mitään ongelmaa. Toisaalta, en valita.

Varmaan siksi, että integroitujenkin korttien latenssit ovat myös wdm-ajureilla kevyellä kuormalla sen verran pieniä, ettei niitä yleensä kuule. Jos huudatat prossua ja levyä täydellä teholla, rupeaa ajurilla olemaan tiukkaa saada cpu-aikaa ja viive kasvaa korvin kuultavaksi.
-septimisti-
03.12.2005 17:03:41

Itseasiassa tämä johtuu sitten siitä, että ohjelma osaa itse siirtää stop napin painamisen jälkeen nauhoitettua pätkää sopivan verran takaisinpäin äänikortin ajurien ilmoittaman latenssin verran. Kristallissa tälläistä ominaisuutta ei ole, vaikka se tottavie siinä PITÄISI olla. Mulla ei oikein ole tietoa mitkä ohjelmat tuon jutun osaavat, mutta esimerkiksi esihistoriallinen Cool Edit oli/on tälläinen
VMM
03.12.2005 17:28:42 (muokattu 03.12.2005 17:30:04)
Itseasiassa tämä johtuu sitten siitä, että ohjelma osaa itse siirtää stop napin painamisen jälkeen nauhoitettua pätkää sopivan verran takaisinpäin äänikortin ajurien ilmoittaman latenssin verran. Kristallissa tälläistä ominaisuutta ei ole, vaikka se tottavie siinä PITÄISI olla. Mulla ei oikein ole tietoa mitkä ohjelmat tuon jutun osaavat, mutta esimerkiksi esihistoriallinen Cool Edit oli/on tälläinen

Kristalista en tiedä, mutta tuo ominaisuus edellyttää, että äänikortti osaa ilmoittaa latenssiarvon. Perus Windows-ajurit eivät tätä tue, vaan tarvitaan äänityskäyttöön erikoistuneet ajurit (esim. ASIO).

Perusäänikortilla ja windowsin WDM-ajureilla tuo ominaisuus ei siis toimi missään äänitysohjelmassa, koska ajuri ei tiedä latenssista mitään vaan se määräytyy windowsin normaalin cpu-skeduloinnin ruuhkaisuuden perusteella, aivan kuten edellä selitin.
-septimisti-
03.12.2005 17:39:41
Kristalista en tiedä, mutta tuo ominaisuus edellyttää, että äänikortti osaa ilmoittaa latenssiarvon. Perus Windows-ajurit eivät tätä tue, vaan tarvitaan äänityskäyttöön erikoistuneet ajurit (esim. ASIO).

Perusäänikortilla ja windowsin WDM-ajureilla tuo ominaisuus ei siis toimi missään äänitysohjelmassa, koska ajuri ei tiedä latenssista mitään vaan se määräytyy windowsin normaalin cpu-skeduloinnin ruuhkaisuuden perusteella, aivan kuten edellä selitin.

Hmm. Itse kyllä olen tehnyt moniraitajuttuja perus ac'97 integroidulla vermeellä. Tiedä sitten miten se on mahdollista?
VMM
03.12.2005 18:16:10
Hmm. Itse kyllä olen tehnyt moniraitajuttuja perus ac'97 integroidulla vermeellä. Tiedä sitten miten se on mahdollista?

Se johtuu ihan vaan siitä, että alhaisella kuormalla latenssi on perusajureillakin niin lyhyt, ettei viive ole kuultavissa.
aleksi
04.12.2005 10:37:31 (muokattu 04.12.2005 10:41:58)
Muutama kyssäri tuohon liittyen:

-Itselläni on tuo pelkkä Pod, jossa kanavan vaihtaminen käy yhtä nappia painamalla joko itse Podista tai floorboardista. Floorboardin olen todennut melko hyödyttömäksi kotikäytössä (etenkin demodemonauhoituksissa), koska kanavaa vaihdettaessa Pod päästää ikävän "NAPS" -äänen, jota en mielellään nauhalle ota. Tuo vaihtoääni tulee kyllä muistaakseni myös, jos vaihdan kanavaa siitä itse Podista, joten olen todennut parhaimmaksi vaihtoehdoksi nauhoittaa pätkissä.

Niinjoo. Mulla on siis jalkavaihtajana se FB4 -pedaali, missä ei ole ekspressiopedaalia, vaan ainoastaan neljä kanavavalitsijaa.

- Soveltuuko kyseinen laite ylipäätään hyvin tarpeeseeni?
-Joo, itsellä ei ole valittamista. Kyllä tuosta saa jopa yllättävänkin hyvät soundit aikaiseksi, jos jaksaa säädellä. Eli tuollaiseen ideoiden nauhoitteluun oikein passeli laite.
"Open hands to the wind."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)