Aihe: Ilmaista masterointia tarjolla
1 2 3 4
Juutas
02.12.2005 13:19:48 (muokattu 02.12.2005 13:24:18)
Ei ymmärrä. Samoin tarjosi PeteH, ja Hirvoksillakin oli joku kengännarustudio. Eikö Muusikoiden.netin juniorit ja vähän vanhemmatkin oikeasti halua äänitellä, edes oppimistarkoituksessa. Pelkkä kotikone kun ei tee autuaaksi...

Jaa-a, nyt kyselee Kivi vaikeita... Taitaa olla aika monta syytä tuohon. Yksi on
se, että nykyisin joka toisella tenavalla on liki kymmenkertaisesti rahaa käytössä
kuin meikäläisenä vastaavan ikäisenä ja se ei selity pelkällä inflaatiolla. Toiseksi
aika monet ovat sen verran kärsimättömiä tapauksia, että opettelu tehdään
mieluiten siellä ammattistudiossa, jotta "jokainen nyanssi varmasti tallentuu"... =)

Mitä tulee Twinklen ehdotukseen: nostan hattua vaikka en itse enää pääsekään
avokätistä tarjousta hyödyntämään. Silloin kun me tehtiin ekoja demoja olisi
ilmainen (tai puoli-ilmainen) masterointi ollut huomattavasti parempi vaihtoehto
kuin ei masterointia ollenkaan. Ihmeteltiin vain notta miksi se kuuluu niin
penteleen hiljaa vaikka nupit on kaakossa...

EDIT: En kyllä näe sitä minään hintojen polkemisena, että jos itse kokee
tekevänsä hommaa oppimismielessä, niin ei pyydä siitä rahaa. Sen sijaan
hyvä työ olisi kiva aina palkita kohtuudella ja oman maksukyvyn mukaan.
Teijo K.
02.12.2005 14:14:00

Ei ymmärrä. Samoin tarjosi PeteH, ja Hirvoksillakin oli joku kengännarustudio. Eikö Muusikoiden.netin juniorit ja vähän vanhemmatkin oikeasti halua äänitellä, edes oppimistarkoituksessa. Pelkkä kotikone kun ei tee autuaaksi...

Noita kengännarustudioita kun nyt on joka jannulla kohta, nin ehkä ajatellaan että jos jonnekin omasta pikkupajasta lähdetään niin sitten suoraan jo vähän parempaan ja ammattimaisempaan paikkaan. Ja esim. miulla on taas oma luottopaja jonne suuntaan askeleeni aina jos tarvitsee vähän parempaa jälkeä saada aikaan, ehkä muillakin on omat vakipaikkansa jonne sitten tulee lähdettyä.

Jos ihan puhtaasti äänittelyä ajattelee, niin miusta kaikkein eniten oppii itse tekemällä. Ja mitä simppelimmät laitteet vielä sen parempi, mie ainakin opin hirveästi niistä kasettineliraituriajoista. Kun piti ihan oikeasti miettiä mihin se mikrofoni tällätään että tulee kerralla hyvin. Tai rumpusettiä ja bassoa yhdessä kahdelle raidalle suoraan äänittäessä piti tosissaan miettiä mitä tehdä, että kaiken sai kuulumaan siitä lopputuotteestakin. Tai kaikua hevostallin vintiltä lauluun hakiessa kahdella mikrofonilla, tai... ehkä se idea tulikin jo tuossa. ;)
Munsta.
Twinkle
02.12.2005 15:52:37

EDIT: En kyllä näe sitä minään hintojen polkemisena, että jos itse kokee
tekevänsä hommaa oppimismielessä, niin ei pyydä siitä rahaa. Sen sijaan
hyvä työ olisi kiva aina palkita kohtuudella ja oman maksukyvyn mukaan.

Indeed. Insinöörikoulutukseenkin kuuluu 20 viikkoa (oletusarvoisesti palkatonta) työharjoittelua. Siitä ei mukavat muusikkotoverit heitä edes jallupulloa.
FastEddie
02.12.2005 15:56:48 (muokattu 02.12.2005 16:34:00)

Noita kengännarustudioita kun nyt on joka jannulla kohta, nin ehkä ajatellaan että jos jonnekin omasta pikkupajasta lähdetään niin sitten suoraan jo paljon parempaan ja ammattimaisempaan paikkaan.

Kaverini perusti kehdeksankymmenluvun puolessavälissä studion. Taso oli tuollaista hyvää maakuntatasoa. Asiakkaita riitti. Sitten tuli lama ja pankki kaatoi hyvin toimivan pajan.

Viime vuonna kaveri oli pääsyt takaisin jaloilleen ja perusti uuden ja hienon studion. Löytyi Neumannia, TLAta, Genelecia jne. Kaveri mainosti. Teki kaikkensa. Yhden äänitetyn levyn jälkeen ei tullut ainoatakaan yhteydenottoa. Kymmenen kuukauden jälkeen menivät kamat myyntiin.

Ajat ovat muuttuneet; kotipajasta suoraan Finnvoxille?
Born to lose, live to win!
Zammy
02.12.2005 16:00:31
Indeed. Insinöörikoulutukseenkin kuuluu 20 viikkoa (oletusarvoisesti palkatonta) työharjoittelua. Siitä ei mukavat muusikkotoverit heitä edes jallupulloa.

Siitä vaan sitten lopulta sen paperin, jonka perusteella sitten voi hakea hommiin joista joku on valmis maksamaan palkkaakin. Tuossa ilmaisen masteroinnin kanssa voi käydä niinkin, että vaikka olet kuinka hyvä, niin sitten kun joku päivä olisit sitä maksua vailla niin sitten kaikki juoksee karkuun. Siinä on vaikea osoittaa sellaista kynnystä, että nyt olen "valmis".
Susikoira Roi Orbison
Twinkle
02.12.2005 17:16:53
Tuossa ilmaisen masteroinnin kanssa voi käydä niinkin, että vaikka olet kuinka hyvä, niin sitten kun joku päivä olisit sitä maksua vailla niin sitten kaikki juoksee karkuun. Siinä on vaikea osoittaa sellaista kynnystä, että nyt olen "valmis".

Tässä kohtaa sovellan jo tutuksi tullutta fraasia eli "se on sitten sen ajan murhe". Tuo nyt tällä hetkellä on tämän homman kaikista kaukaisin ongelma.
askomiko
03.12.2005 01:30:11
Noita kengännarustudioita kun nyt on joka jannulla kohta, nin ehkä ajatellaan että jos jonnekin omasta pikkupajasta lähdetään niin sitten suoraan jo vähän parempaan ja ammattimaisempaan paikkaan.

Ni. Joka nurkasta löytyy jotain vermeitä. Ongelmana on vaan se, että monien tekeleiden taso ei juuri kasettimankkalaadusta sitten kuitenkaan poikkea. Kyl mie mielelläni kävisin paukuttelemassa nauhalle jos joku vääntäisi puoli-ilmaiseksi saman jäljen jonka itse saan aikaan, säästäisi sen vaivan.
Veni, vidi, flatus.
Tulin, näin, pierin.
Teijo K.
03.12.2005 14:21:34

Ni. Joka nurkasta löytyy jotain vermeitä. Ongelmana on vaan se, että monien tekeleiden taso ei juuri kasettimankkalaadusta sitten kuitenkaan poikkea. Kyl mie mielelläni kävisin paukuttelemassa nauhalle jos joku vääntäisi puoli-ilmaiseksi saman jäljen jonka itse saan aikaan, säästäisi sen vaivan.

Olen kyllä tuossakin eri mieltä. Mitä olen kaverien demoja kuunnellut, niin kaikki on olleet laadullisesti todella hyvää tasoa. Niistä neliraituriajoista on miun otannalla tultu kauas. En nyt tosin hirveän aktiivisesti esim demopalstaa kampaa tuolla, mutta kaikki vähä mitä sieltäkin olen kuunnellut on olleet vähintään hyvää demotasoa, jotkut jo niin kovia että huonoilla laitteilla ei levystä erota.
Munsta.
Esp
03.12.2005 18:45:45

Kun se vinnvox ei ole enää ees mikään jumala...

Tottahan tuo on, että löytyy sitä 4000 sarjan SSL:ää jo monesta muustakin pajasta. Tosin Suomessa ei vielä taida olla kuin vain yksi jossa on Ultimation automaatio (liikkuvat faderit), tämä tiskihän sijaitsee Sonic Pumpilla. Finnvoxilta kuitenkin löytyy kaikenlaista muuta sälää, mitä ei monesta pajasta löydy. Esmes Lexicon 960L (jota ei tietääkseni ole Suomessa muissa kaupallisissa pajoissa, korjatkaa toki jos olen väärässä), Yamaha REV 1, Roland R880, Eventide H949 jne. noita ei hirveän monessa paikassa näe ainakaan niin, että kaikki olisivat samassa tarkkaamossa.

Mielenkiinnolla tosin odotan, koska löytyy ensimmäinen hullu joka tuo 9000 sarjan SSL:n Suomeen tai vaikkapa Amekin 9098:n tai jonkin ison Neven. 8000 sarjan tiskihän jo löytyy, mutta sekään ei ole kaupallisessa käytössä, mikä on sinänsä sääli.
Täh?!?
Notefix
03.12.2005 19:43:44 (muokattu 03.12.2005 19:43:58)

Esmes Lexicon 960L (jota ei tietääkseni ole Suomessa muissa kaupallisissa pajoissa, korjatkaa toki jos olen väärässä)

Eiks tuolla Hipissä ainakin ole?

Mielenkiinnolla tosin odotan, koska löytyy ensimmäinen hullu joka tuo 9000 sarjan SSL:n Suomeen tai vaikkapa Amekin 9098:n tai jonkin ison Neven.

Tuokohan kukaan. Tolla hinnalla kun saa jo paljon muuta kivaa, joilla saa asiakkaita houkuteltua.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Esp
03.12.2005 21:41:24

Eiks tuolla Hipissä ainakin ole?

Ei ainakaan kotisivuilla ole mainintaa. 480L löytyy kyllä, jotkut tosin hehkuttavat sitä paremmaksi kuin 960L, mutta en ole päässyt A/B testiä tekemään ja molemmat ovat todella hyviä.

Tuokohan kukaan. Tolla hinnalla kun saa jo paljon muuta kivaa, joilla saa asiakkaita houkuteltua.

Niinpä, vaihtoehtona jos olisi pistää 250 000 euroa 9000 sarjan SSL:ään tahi sitten ostaa 4000 sarjan tiski ja koko outboard (mm. tuo 960L :)) ja viettää vielä muutama kuukausi makeaa elämää, ei liene epäilystäkään kumman valitsee. Tosin onneksi ei tuollaisia rahasummia ole käytössä.
Täh?!?
Raimo
03.12.2005 21:49:58 (muokattu 03.12.2005 21:52:25)

Tottahan tuo on, että löytyy sitä 4000 sarjan SSL:ää jo monesta muustakin pajasta. Tosin Suomessa ei vielä taida olla kuin vain yksi jossa on Ultimation automaatio (liikkuvat faderit), tämä tiskihän sijaitsee Sonic Pumpilla. Finnvoxilta kuitenkin löytyy kaikenlaista muuta sälää, mitä ei monesta pajasta löydy. Esmes Lexicon 960L (jota ei tietääkseni ole Suomessa muissa kaupallisissa pajoissa, korjatkaa toki jos olen väärässä), Yamaha REV 1, Roland R880, Eventide H949 jne. noita ei hirveän monessa paikassa näe ainakaan niin, että kaikki olisivat samassa tarkkaamossa.

Mielenkiinnolla tosin odotan, koska löytyy ensimmäinen hullu joka tuo 9000 sarjan SSL:n Suomeen tai vaikkapa Amekin 9098:n tai jonkin ison Neven. 8000 sarjan tiskihän jo löytyy, mutta sekään ei ole kaupallisessa käytössä, mikä on sinänsä sääli.

Niin, tarkoitinkin sitä että se 4000 ei enää ole niin kova asia kuin silloin joskus... Hieno pöytähän se on, mutta kaikki se jumalainen routtausmonipuolisuus(Joka on kuitenkin aina ollut SSL:n myyntivaltti eikä suinkaan saundi, kultakorvat on halunnut ihan eri tiskejä kuten Nevejä sun muita) on nykyään toisinnettavissa ja OHITETTAVISSA pienemmällä rahalla esim. ihan PT HD:n sisällä... Toki räkkiin pitää sitten ostaa se yhden unitin Quad kompura... :P

Sen verran kamalutka olen, että jos joku tosiaan toisi 9000:sen tahi 9098:n suomeen niin asiat heittäisivät häränpyllyä... Noissa on vielä sitä hohtoa. ;) (Mutta Note taitaa olla oikeassa, ei kukaan ole niin tyhmä että yrittäisi moisen tänne tuoda ja tehdä liiketoimintaa)

Niin, HIP- studioiden uudessa miksaamossa tosiaan on se 960L, ja huomattavasti parempaa ja lähempänä ns. "maailmanluokan" varustelua räkkikompuroita sun muita kuin Voxissa... 2x Distressor, La2a, 2x La4, 1178, SSL Quad, se Avalonin stereohärdelli, Manleyn Massive Passive yms... Ja muista huoneista voi lainata muita herkkukurkkuja jos eivät ole käytössä. Myös Sonic Pumpin ja Petraxin räkit pesevät Voxin varustelun kevyesti. Että silleen.

(Ite en muuten pidä noita high-end lehikoisia enää juuri minään kun konvoluutiokaiuista saa samaa ja parempaa melko paljon pienemmällä investoinnilla... Vaikka se 960 toki onkin hyvä kaiku.)
Blah.
varakeef
03.12.2005 23:33:10
Ennenvanhaanhan studion perusti sellainen, jolla siihen oli varaa. Sen jälkeen saattoi kutsua itseään äänittäjäksi ja studionomistajksi. Olipa kuinka lahjaton hyvänsä siitä saattoi demoja väännelleen saada ihan kohtuullista tienestiäkin, koska aina kaikki demot kuittenkin tehtiin näissä "oikeissa studioissa".

Nyt parempaan jälkeen pääsee kotikonstein, paremmalla meiningillä, halvemmalla, ilman tuntiveloituksen ahdistusta - jos henkisiä rahkeita riittää.

Itse näen projektikokonaisuuteni siten, että mitä myöhemmässä vaiheessa ollaan, sitä parempiin olosuhteisiin ja ammattimaisempiin puitteisiin hienojen laitteiden äärelle on päästävä. Äänitän millä ja missä tahansa - rauhassa, paineetta, hakien hyvää esitystä. Miksata saatan kotonakin, mutta mielummin pyrkisin jo kunnon studioon jos budjetissa on tilaa. Masterointia en anna ensikertalaiselle, enkä säästä. Viimeistään silloin on päästävä ammattilaisen pakeille, täydellisiin kuunteluolosuhteisiin, henkilöauton hintaisten kompressorien äärelle.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Esp
04.12.2005 00:43:19

Niin, tarkoitinkin sitä että se 4000 ei enää ole niin kova asia kuin silloin joskus... Hieno pöytähän se on, mutta kaikki se jumalainen routtausmonipuolisuus(Joka on kuitenkin aina ollut SSL:n myyntivaltti eikä suinkaan saundi, kultakorvat on halunnut ihan eri tiskejä kuten Nevejä sun muita) on nykyään toisinnettavissa ja OHITETTAVISSA pienemmällä rahalla esim. ihan PT HD:n sisällä... Toki räkkiin pitää sitten ostaa se yhden unitin Quad kompura... :P

Itse diggailen kyllä tuon SSL:n dynamiikkaosastosta, mutta senhän tosiaan saa nykyään halvalla, ainakin verrattuna kokonaiseen tiskiin. Toisaalta 9000 sarjan eq:han saisi 24 kanavaan ja kaupanpäälle vielä DAW controllerin jos ostaisi tämän AWS 900:n. Hintakin on "inhimillinen" ainakin jos laskee, että saa tosiaan DAW kontrollerin ja 24 huippu EQ:ta ynnä etusta. Harmi sinänsä, että siinä ei ole dynamiikkaa yhtään mukana...

Sen verran kamalutka olen, että jos joku tosiaan toisi 9000:sen tahi 9098:n suomeen niin asiat heittäisivät häränpyllyä... Noissa on vielä sitä hohtoa. ;) (Mutta Note taitaa olla oikeassa, ei kukaan ole niin tyhmä että yrittäisi moisen tänne tuoda ja tehdä liiketoimintaa)

Kyllähän miekin noista kahdesta unelmoin päivittäin... mutta realismi iskee aina kyllä mukaan. Pitää vain yrittää saada jokin iso projekti miksattavaksi ulkomaan mailla, että pääsisi edes joskus sellaista kokeilemaan :P (ja sitten heräsin)

Niin, HIP- studioiden uudessa miksaamossa tosiaan on se 960L, ja huomattavasti parempaa ja lähempänä ns. "maailmanluokan" varustelua räkkikompuroita sun muita kuin Voxissa... 2x Distressor, La2a, 2x La4, 1178, SSL Quad, se Avalonin stereohärdelli, Manleyn Massive Passive yms... Ja muista huoneista voi lainata muita herkkukurkkuja jos eivät ole käytössä. Myös Sonic Pumpin ja Petraxin räkit pesevät Voxin varustelun kevyesti. Että silleen.

Pitääkin käydä tutustumassa tuohon HIP studioon kun aikaa joskus on. Tolkin Goldenworksilla tuli aikanaan käytyä, ennen kuin se yhdistyi Sonic Pumpin kanssa. Nino on tosin kutsunut jo monta kertaa tutustumaan paikkoihin... Petraxin räkki on aika vakuuttava myös.

Itselle tosin iskee nuo vanhat digitaaliefektit, joita Finnvoxilla on melkolailla ylivertainen kokoelma.

(Ite en muuten pidä noita high-end lehikoisia enää juuri minään kun konvoluutiokaiuista saa samaa ja parempaa melko paljon pienemmällä investoinnilla... Vaikka se 960 toki onkin hyvä kaiku.)

Olen vissiin hieman outo siinä mielessä, että mulle taas putoaa enemminkin juuri vanhat lehikoiset. PCM 60 soundaa omaan korvaani aivan jumalaiselta, ja olenkin sellaista metsästänyt nyt Saksan eBaysta hetken aikaa (tiedän, että siellä on nyt sellainen myynnissä, mutta juuri nyt ei tietenkään rahatilanne anna myöten). Toisaalta, enpä ole päässyt kunnon konvoluutiokaiuilla vielä leikkimään, eli mielipide voi muuttua vielä hyvinkin radikaalisti.
Täh?!?
Raimo
04.12.2005 00:49:05 (muokattu 04.12.2005 00:49:51)

Itse diggailen kyllä tuon SSL:n dynamiikkaosastosta, mutta senhän tosiaan saa nykyään halvalla, ainakin verrattuna kokonaiseen tiskiin. Toisaalta 9000 sarjan eq:han saisi 24 kanavaan ja kaupanpäälle vielä DAW controllerin jos ostaisi tämän AWS 900:n. Hintakin on "inhimillinen" ainakin jos laskee, että saa tosiaan DAW kontrollerin ja 24 huippu EQ:ta ynnä etusta. Harmi sinänsä, että siinä ei ole dynamiikkaa yhtään mukana...

Juuh, se masterkompurahan on itse täydellisyys! ;) Kuten sanoin, se pitää hommata pajaan kuin pajaan.

Kanavakompurat ovat toki hyviä myös vaikka vähän rajoitettuja... Sitähän juuri valitinkin, että voxilla luotetaan sen tiskin dynamiikkaan& plugeihin ja esim. A:ssa on vaihtarina vain oikeastaan se yks Tube-Tech kanava ja pari älaanelosta... Eli vaihtoehtoa tuolta high- end puolelta saisi olla enemmän.

Toisaalta, oikeat platet ovat kuitenkin ihan mahtava asia, ja niitä ei Voxin lisäksi monella ole... Tosin siinäkin konvoluutiolla pääsee aika lähelle.
Blah.
milcoin
04.12.2005 01:03:02 (muokattu 04.12.2005 01:06:39)
Meitsin "kotipajassa" on stocktronicsin plate ja pcm 70. Hähää. Ja kaks LA4:sta.

Eiks se UAD:n EMT ole aika asiallinen? Sanovat.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Raimo
04.12.2005 01:19:30

Meitsin "kotipajassa" on stocktronicsin plate ja pcm 70. Hähää. Ja kaks LA4:sta.

Eiks se UAD:n EMT ole aika asiallinen? Sanovat.

En ole testannut. Vai että Plate kanssa? Turpiin tulee prkl... :D
Blah.
Raimo
04.12.2005 01:26:55 (muokattu 04.12.2005 01:28:00)

Ai niin, 99 tapauksessa sadasta muuten kyllä kotikonstein jää saavuttamatta se laatu minkä todella hyvät äänittäjä sekä miksaaja voivat hyvässä studiossa saada aikaan...

Myös kotona äänitetty ja ammattivoimin hyvissä tiloissa miksattu kärsii samasta probleemasta, eli parempaa olisi saatu, jos sama aika äänityksiä olisi tehty kunnon vehkeillä osaavissa käsissä. Eikä se masteroija voi mitään ihmeitä tehdä...

Mutta tämän maan kroonisen rahapulan toki ymmärrän. Ja ero on tosiaan välillä melko pieni, semminkin kun ne ammattilaisetkin osaavat toisinaan ryssiä(sillai pienesti, harvoin tietty peruslaatu jää hyviltä saavuttamatta), myönsivät tahi eivät. Tosin kannattaakin pyytää oikeat tekijät paikalle heti kättelyssä... :P

Poikkesäänitteitä/ kotitekijöitä tosiaan on(se 1%), mutta melkoisen vähän.
Blah.
virtalahde
04.12.2005 11:35:48

Juuh, se masterkompurahan on itse täydellisyys!

SSL4000-sarjan kompurat ovat kyllä ihan hupaisia pelejä. Räkistä löytyy yksi klooni.

Tuntui silti siltä, että ovat masterointikäytössä usein ihan liian aggressiivisia pelejä, ei sillä pysty kuin kutittelemaan. Pistin siihen sitten alapääleikkurin sidechainiin, ja nythän tuo on paljon käyttökelpoisempi - varovasti käyttämällä biisin saa hengittämään yhdessä ihan mukavan kuuloisesti, mutta aika tapauskohtainen peli silti.

Mutta miksauksessahan nuo ovat ihan taivaallisia pelejä, usein tulee ajettua läpi kun jotain omia jolkotuksiaan tekee.
Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)