Aihe: analogiefektiä koskettimiin.
1 2
teroyk
02.12.2005 17:15:45
Aloin miettimään, että tylsää pilata hyvä analogisoundi joskus digiefektillä.
Ja tulikin mieleen, että onko kellään tullut vastaan MIDI-ohjattavaa analogiefektiä tai muuta analogimuokkainta.

Itselleni on tullut vain vastaan Akain MFC-42, joka on filtteri.
Mutta itse etsin enempikin MIDIin tahdistuvaa reverb/echo/delay/panorointi systeemiä.
Windreaper
02.12.2005 17:39:04 (muokattu 02.12.2005 17:40:17)
Useammassakin vehkeessä on mahdollista käyttää ohjausjännitettä modulaattorina, mutta enpäs kyllä ole ikinä törmännyt CV:llä tahdistettavaan viivelaitteeseen. Niiden analogiefektien viiveet säädetään muutenkin korvalla - hippien hommaa tommoset midisynkkailut ;).

EDIT: Niin, äskeiseen sisältyy implisiittisesti se, että käytetään MIDI-CV -konvertteria.
teroyk
02.12.2005 17:47:39 (muokattu 02.12.2005 17:50:38)
Niiden analogiefektien viiveet säädetään muutenkin korvalla - hippien hommaa tommoset midisynkkailut ;).

Niin no, jos unohdetaan hetkeksi MIDI, niin mitä niitä olis sellaisia miehekkäitä analogiräkkiefektejä, koska haluan tarkoituksella unohtaa noi kitaristeillä tyrkytettävät pikku pedaalit, jotka ovat valitettavasti digitaalisi(compuroita ja säröjä lukuunottamatta), vaikkei sitä aina kerrottakkaan.
teroyk
02.12.2005 17:48:33 (muokattu 02.12.2005 17:51:03)
EDIT: sori meinas tulla kahtena
polyfonken
02.12.2005 18:37:49

ehdottaisin chorus echoa ja korgin se-500sta mutta jotenkin tuntuu että suuri osa todella hyvistä analogieffuista on vähän väärän muotoinen räkkiin, nauhakaiut, metasonixit ja kaikki mukavat kitaraefektit ainakin ellei ala askartelemaan. suurin osa hyvistä analogikaiuistakin on vähän pienempiä, yamahan E1010 on ainoa räkiin menevä mikä mulle tulee mieleen.
jousikaikuja, choruksia, phasereita, filsuja ja säröjä räkissä löytyykin sit.

mutta siitä ei pääse mihinkään että kitaraeffut ja syntikat sopii yhteen.
t. (http://www.polyfonken.com/ghostmonkey)
Leikari
02.12.2005 19:18:57
Aloin miettimään, että tylsää pilata hyvä analogisoundi joskus digiefektillä.
....
Mutta itse etsin enempikin MIDIin tahdistuvaa reverb/echo/delay/panorointi systeemiä.

... odottelen tässä jännityksellä, että milloin te kaverukset ml. jpq ja hanipai alatte haikailemaan putkitekniikalla toteutettuja analogireverbejä oikeaoppisina epädigitaalilaitteina

;-P
Soitetaan jamia!
JPQ
02.12.2005 19:20:52

... odottelen tässä jännityksellä, että milloin te kaverukset ml. jpq ja hanipai alatte haikailemaan putkitekniikalla toteutettuja analogireverbejä oikeaoppisina epädigitaalilaitteina

;-P

Nyt kyllä sinulla väärä kuva minusta.
Leikari
02.12.2005 19:22:22
Nyt kyllä sinulla väärä kuva minusta.

toki meillä on eri kuva, koska sinä katsot peiliin ja minä näen "oikein"

:-)
Soitetaan jamia!
Juho L
02.12.2005 19:23:19

;-P

Hoho. Putkihalli! Olen kyllä kahlannut trance-ihmisten seassa aika pitkään ja edes siellä ei ole tullut esille putkireverbin ideaa, mikä on sinänsä ihme kun ottaa huomioon sen porukan keskimääräisen järkikapasiteetin. Oma ideasuosikkini on analoginen sampleri (siis ihan puhtaasti elektroninen, ei nauhoja tms) "lämpimiä samplauksia varten".
(Pekko-äänellä) Kauhee trässi päällänsä! Metal mili-shäääää!
IMIK - Perustajajäsen #2.
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Leikari
02.12.2005 19:37:56 (muokattu 03.12.2005 18:40:08)
mutta siitä ei pääse mihinkään että kitaraeffut ja syntikat sopii yhteen.

speduista: säröjä, ibanetz-flanger, "joku"phaser, wah ... noita tykkään käyttää monosyntikoiden perässä - kyllä paksuus ja mureus säilyvät analogiefekteillä eri lailla kuin diggitaaleilla

joskus netistä olen törmäillyt vanhoihin studioräkkilaiteanalogiefekteihin - - aika hintavia ovat...

rolun re-501 olisi ollut hyväkuntoisena tilaisuus ostaa, mutta iski pihius - joka tietysti jälkeenpäin on kaduttanut

jotain räkkianalogiviiveitä olen kavereiden luona kokeillut ja tekisi mieli. Mideistähän niiden tekoaikana ei ole kuultukaan? Osaava voisi tietysti rakentaa midi-analogi -muuntimen, jolla korvaisi potikoita

itsellä myös Pioneerin "hifi"-jousikaiku - ennemminkin lofi, johon tarkoitukseen hommattukin

jos äijiä analogit tosissaan kiinnostaa, niin kehoitan hommaamaan esim. doepferin kehikon ja siihen sopivia täytteitä - niitä voi ostaa tipoittain eikä muutenkaan ole kallista - - esim. jousikaiku 100,- e, midi to CV 168,- e, ring-modulator 50,- e (tuokin "efektiksi" laskettavissa, dual-trigger delay 45,- (ellei tiedä, mitä tuolla tehdään niin eipä kannata analogisista meuhkata ;-) .. -- ja itseasiassa: modulaarisyna on oikeastaan pelkkää efektilaitetta oskillaattorien jälkeen kokonaan + oheishärpäkkeineen
Soitetaan jamia!
Leikari
02.12.2005 19:40:10
Hoho. Putkihalli! Olen kyllä kahlannut trance-ihmisten seassa aika pitkään ja edes siellä ei ole tullut esille putkireverbin ideaa, mikä on sinänsä ihme kun ottaa huomioon sen porukan keskimääräisen järkikapasiteetin. Oma ideasuosikkini on analoginen sampleri (siis ihan puhtaasti elektroninen, ei nauhoja tms) "lämpimiä samplauksia varten".

- pitäisi varmaan ottaa se toinenkin hymynaama, että putkihallin hokaa ;-)

- putkisampleri - - jess!! hyvä, että joku ymmärtää ;-)
Soitetaan jamia!
JPQ
02.12.2005 20:20:27

toki meillä on eri kuva, koska sinä katsot peiliin ja minä näen "oikein"

:-)

Jos ulkonäöstäni puhutaan totta mutta muuten en kyllä ole sellainen kuin luulette eli oikeasti osin olen tietämätön enkä kohina (aargh) nipo esimerkiksi. Olisitte kiitollisia että joku kyselee eikä vain luule.
maza
02.12.2005 21:37:58

Kyllähän ny putki-reverb on olemassa! Siis esim. putkivahvistettu jousikaiku, esim. Fender 6G15 ;) Ja joo, analogisia spedujahan on vaikka millä mitalla. Itse olen diggaillut mm. MXR:n Phase 90 -phaserista (minkä kanssa vaan) ja Electro-Harmonixin Small Clone -choruksesta, lukuisista eri säröistä puhumattakaan...
Windreaper
02.12.2005 22:37:36
Omat analogisuosikkini ovat seuraavanlaiset:

Viive: Kori kaljaa
Kaiku: Kylppäri kaljan nauttimisen jälkeen
Särö: Seuraavana aamuna särkee varmasti
hanipai
03.12.2005 02:12:16 (muokattu 03.12.2005 02:21:14)

;-P

Hah sulla on mustakin väärä kuva, koska mulle on laatu tärkeää, mutta analogisuus ei ole mikään hyve sinänsä ja sitä paitsi mulla on vaan GAS:) Ai niin mä hommasin nyt sen Ionin sitten Saksan ebaystä; ei tarvinnut kuin kysyä myyjältä, että lähettääkö se Suomeen ja se onnistui:) Täällä on jotku tuskaillut, kun ei Suomen markkinoilla oo liikkunu; silloin kannattaa siirtyä Saksan markkinoille ;) Saan varmaan joku viikon päästä sen.
JPQ on enemmän se vanhan kaman harrastaja ja mä oon enemmän nykyaikaan painottuva, jos mietitään laitehankintojani. Alpha Juno kerran oli, mutta ei se oikein iskenyt. VA:t mielestäni parempia, jos hyvin tehtyjä esim Virus ja Ion. Edellisestä kokemusta.
I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)! II "One day I realized I was spending far too
JPQ
03.12.2005 02:19:48

Hah sulla on mustakin väärä kuva, koska mulle on laatu tärkeää, mutta analogisuus ei ole mikään hyve sinänsä ja sitä paitsi mulla on vaan GAS:) Ai niin mä hommasin nyt sen Ionin sitten Saksan ebaystä; ei tarvinnut kuin kysyä myyjältä, että lähettääkö se Suomeen ja se onnistui:) Täällä on jotku tuskaillut, kun ei Suomen markkinoilla oo liikkunu; siloin kannattaa siirtyä Saksan markkinoille ;) Saan varmaan joku viikon päästä sen.

Eli minustakin on tosiaan väärä kuva eli:
Samapa täällä eli ihan sama oikeastaan miten ääni syntyy jos se on
siisti olkoon vaikka casion lelu urku moog55 48db filsalla jos se on
siisti niin se on siisti... ja laatu on myös tärkeää.
teroyk
03.12.2005 14:30:25
speduista: säröjä, ibanetz-flanger, "joku"phaser, wah ... noita tykkään käyttää monosyntikoiden perässä - kyllä paksuus ja mureus säilyvät analogiefekteillä eri lailla kuin diggitaaleilla

Ai niin tuosta tulikin mieleen Morleyn wah-pedaali on hemmetin hyvä.

joskus netistä olen törmäillyt vanhoihin studioräkkilaiteanalogiefekteihin - - aika hintavia ovat...

Tuleeko mieleen malleja ?

rolun rs-550 olisi ollut hyväkuntoisena tilaisuus ostaa, mutta iski pihius - joka tietysti jälkeenpäin on kaduttanut

Kerro lisää tosta.

jotain räkkianalogiviiveitä olen kavereiden luona kokeillut ja tekisi mieli.

No räkkianalogidelaysta mulla alkoikin koko analogi innostus.

Mideistähän niiden tekoaikana ei ole kuultukaan?

Siis sitä yritin kysellä, että onko siinä kehityksen taite kohdassa (tai nykyisellä retro-buumissa) sattunut tulemaan yhtään analogiFX:ää MIDI:llä.

Osaava voisi tietysti rakentaa midi-analogi -muuntimen, jolla korvaisi potikoita

Mutta, että sen sais tahdistumaan midi-kelloon, niin eipä olekkaan helppo homma.

itsellä myös Pioneerin "hifi"-jousikaiku - ennemminkin lofi, johon tarkoitukseen hommattukin

Jossain kitaravahvistimissa olen kuullut aika makea soundisiakin, mutta toki jokainen joka ymmärtää jousikaiun periaatteen ymmärtää, että jousikaiku on
muutakin kuin "kaiku".

jos äijiä analogit tosissaan kiinnostaa, niin kehoitan hommaamaan esim. doepferin kehikon ja siihen sopivia täytteitä

Ei muuten yhtään huonompi idea. Ja tulipa mieleen myös MIDI:llä tai jälkiäänityksin tehtävä delaykin.

ja itseasiassa: modulaarisyna on oikeastaan pelkkää efektilaitetta oskillaattorien jälkeen kokonaan + oheishärpäkkeineen

Sen takia mä en ollutkaan kiinnostunut Akain midi-ohjattavasta filtteristä, kun ostan Andromedan, niin sillä saa saman asian...olishan se Andromeda miehekäs efektilaite ;)
Leikari
03.12.2005 18:45:53
Kerro lisää tosta.

sorry väärä mallimerkintä - piti olla re-501 - -- olin myyjältä muuta rompetta ostanut ja alkoi ehdottelemaan, että kiinnostaisiko - rahnaa oli kuitenkin mennyt jo erinäisiin juttuihin, joten en ollut impulssiostostuulella enää - hinta ei silloin olisi ollut paha - myöhemmin ilmaantui myyntiin selvästi kovemmalla hinnalla :-(

Mutta, että sen sais tahdistumaan midi-kelloon, niin eipä olekkaan helppo homma.

en osaa tuota mitenkään ongelmana pitää jos yleensä ko. systeemin osaa rakentaa

...olishan se Andromeda miehekäs efektilaite ;)

... ei vaan taitaisi aivan pelkästään efektilaitteeksi jäädä :-)
Soitetaan jamia!
teroyk
05.12.2005 15:58:02 (muokattu 05.12.2005 16:20:57)
sorry väärä mallimerkintä - piti olla re-501 - -- olin myyjältä muuta rompetta ostanut ja alkoi ehdottelemaan, että kiinnostaisiko - rahnaa oli kuitenkin mennyt jo erinäisiin juttuihin, joten en ollut impulssiostostuulella enää - hinta ei silloin olisi ollut paha - myöhemmin ilmaantui myyntiin selvästi kovemmalla hinnalla :-(

Aah...siis Rolandin Space-echo...voin lohduttaa, huoltomies tulee yllättävän tutuksi tuon kanssa. Rautalanka-kitaristien ja Reaggea-muusikoiden lemppari. Mutta hinta on ollut aina vähän turhan kova mun budjetille, kun siihen pitää budjetoida huoltoa ja nauhojen vaihtoa. Mutta melkeimpä ne pehmeät laukkaavat kaiut ovat sen verta kova juttu.

en osaa tuota mitenkään ongelmana pitää jos yleensä ko. systeemin osaa rakentaa

Katsos siinä tulee se ongelmaksi, että sen pitäis tarkistaa delayn nopeus suhteessa MIDI-kelloon, jokaisella kellopulssilla ja korjata vauhti oikeaksi...ei muuten ole niin yksinkertainen asia, kuin miltä kuulostaa. Tietenkin tämä ei onnistu spring-reverbillä, mutta tätä tahdistusta mietinkin analogisen delayn näkökulmasta.
Onko 17 Midi-out:ia riittävästi? - Sä voisit ton Atarin 5 porttia vielä ottaa matkaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)