cubasisti 02.12.2005 10:49:20 (muokattu 02.12.2005 10:50:40) | |
---|
Minä kun olen enimmäkseen soittamalla oppinut, niin kun vaikka radiosta tulee joku uusi biisi, niin näen siitä mielessäni melodian, soinnut ja basson ikään kuin pianon koskettimistolla sitä mukaa kuin kappale etenee. Sama toimii myös kitaralla, mutta "automaattikuvittelun" osumatarkkuus on hiukan huonompi kuin pianolla, johtuen vähemmästä harjoittelusta. Treeniä, treeniä... Valitettava tosiasia on, että mitä enemmän kertyy ikävuosia, sitä vaikeampaa on asioiden sisäistäminen. Nuoteista soitan primavistaa ihan surkeasti. :( Nuottikirjoituksen ja musiikin kielen opiskelu on kuitenkin aivan ensiarvoisen tärkeää, jos ikinä meinaa jutella musiikillisista ajatuksistaan muiden kanssa, tai jopa kirjoittaa jotain paperille. Eräs kaverini ei osaa _yhtään_ lukea nuotteja, ei edes sen vertaa, että muistaisi sävelten nimet. On se kyllä aika toivotonta opettaa bändille biisejään tai tallentaa ideoita paperille, kun ei osaa lukea eikä kirjoittaa. Kuulemma J. Karjalainen pärjää bändinsä kanssa pelkästään näyttämällä kitaralla että "tästä painetaan", mutta onhan se aika hankala tilanne. |
musamies 02.12.2005 12:06:24 | |
---|
Nuo ovat sointuastemerkintöjä ja niiden ymmärtäminen kannattaa opetella aika heti kohta, ei ole vaikea juttu. Se on avain siihen, että kykenee transponoimaan kompin saman tien. (Käypä kurkistamassa vastaavia merkkejä tuossa viereisessä threadissa, jossa puhutaan biisien kompeista: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=39&t=96701&o=60&co=0) Kyl mä väittäsin, ettei noi ainakaan mitään normaaleja sointumerkintöjä ollut! Itse asiassa C-Am-F-G on todellisuudessa C-Am-Dm(F6)-G7 eli I-VI-II-V Toisesta puusta löysin tuollasen. Eli nuo "olutvahvuudet" on soinnun etäisyyksiä toisistaan - siis C:hen verrattuna - ajateltuna duuriasteikolla? |
baron 02.12.2005 12:44:56 | |
---|
Toisesta puusta löysin tuollasen. Eli nuo "olutvahvuudet" on soinnun etäisyyksiä toisistaan - siis C:hen verrattuna - ajateltuna duuriasteikolla? Ilmeisesti oot lainannut mun tekstiä ja ollut tarpeeksi helppo, että mulla vahingossa mennyt oikein. Kun kun kukaan viisaampi ei oo kommentoinut niin oikea termi lienee "sointuaste" mitä noi tolpat kuvaavat. (Ensimmäisen asteen.... toisen asteen etc) Niitten logiikka on se, että ne on sävellajista riippumattomia. My name is Baron, Sir Baron. |
Lonnie 02.12.2005 12:45:11 (muokattu 02.12.2005 17:07:49) | |
---|
Toisesta puusta löysin tuollasen. Eli nuo "olutvahvuudet" on soinnun etäisyyksiä toisistaan - siis C:hen verrattuna - ajateltuna duuriasteikolla? Näin mää olen ymmärtänyt. Esim. C-F-G = I-IV-V. I feel six feet under, i feel like drowning man. Jes, nothing but the blues.
Megaman #011 Walkin´-man
THV #22 |
baron 02.12.2005 13:00:18 | |
---|
My name is Baron, Sir Baron. |
Toisesta puusta löysin tuollasen. Eli nuo "olutvahvuudet" on soinnun etäisyyksiä toisistaan - siis C:hen verrattuna - ajateltuna duuriasteikolla? Jez, tosin V,VI ja VII oluita en vielä ole nähnyt lähikaupassa. Eli perusidea on se, että jokaisessa duurissa (ja mollissa) voi olla seitsemän eri kolmisointua, joiden pohjasävelenä on skaalan sävel (=kantasoinnut) ja näillä kullakin on oma roomalainen numeronsa. Duurin kantasoinnut ovat: I IIm IIIm IV V VIm VIIdim. Tavallisten duurissa kulkevien biisien soinnut löytyvät yleensä näiden joukosta. Jos nyt biisin komppi on annettu esim.: I-VIm-IIm-V7 ja se haluttaisiin aloittaa A:sta, barreote 5. nauhalta, niin A on silloin I. Noh, IIm on pakko löytyä siirtymällä I:stä yksi sävelaskel ylöspäin (Bm). Koska IV löytyy samalta 5. nauhalta barreotteella kuin I, tulee V vastaan kun siirtyy IV:stä yhden sävelaskelen ylöspäin (tai laskeutumalla I:stä puolitoista sävelaskelta alaspäin taaksepäin ajatellen: I-VII-VI-V-IV-III-II-I). Tämän jutun hallitsevalle onkin sitten jo samantekevää aloitetaanko viidenneltä nauhalta vaiko kenties esimerkiksi 9. nauhalta tms. Kun vastavalla tavalla opettelee löytämään muut sointuasteet riippuen siitä, mikä sointuotemuoto on I, on jo aika vahvoilla koko kaulan hallitsemisessa suhteina. (Tärkeimmät muodot ovat E- ja A-muodot seka C-muoto läpi kaulan barrea käyttäen.) Siinä ei montaa päivää tai viikkoa mene kun nuo opettelee. Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
ganesha 05.12.2005 23:11:56 | |
---|
ton IVB:n kohdalla meikä rupeaa olemaan jo siinä kuosissa, että musisoinnista ei tahdo tulla mitään. Mieli olisi kyllä altis vaikka mihkä kosmisiin improvisaatioihin, mut liha on heikko: koordinaatio ei enää pelaa. mikä on huutava vääryys. "if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa |