Aihe: lapakulma
1
Puoskari
01.12.2005 13:11:32
suora vs vino edut haitat ?
hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi... ...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan
Tim
01.12.2005 13:21:51

Ei painu kielet satulaan jos ei ole kulmaa siinä. Eli pitää kielten lähtee siitä satulalta alaviistoon.
Tämän voi tehdä vetämällä kulman lapaan (LP tyyli) tai laskemalla lavan tasoa (strato tyyli). Eli ei tuo 'suorakaan' kaula suora ole. Stratotyylissä joutuu sitten vielä satulasta kauimmaisien virityskoneitten ja satulan väliin laitteleen jotain kielenpidikkeitä, että se kulma satulalla olis tarpeeks iso.

Se on siis vähän makuasia millä tyylillä haluaa homman tehdä. Eri kitaramalleissa on erilaiset käytännöt vakiintuneet. Kulmallinen lapa ehkä katkeaa helpommin, jos kitaran kaataa selälleen maahan. Mutta mielestäni se on tyylikkäämpi. Fenderin Leo meni tunnetusti siitä missä tuotantokustannus oli pienin, joten varmaan sitä varten on tommosen yhdestä palasta systeemin kyhänny.
Juzzu
01.12.2005 13:23:13
suora vs vino edut haitat ?

Nää sun kysymykset ei suorasukaisuudessaan oikein houkuttele vastaamaan. Liian laajoja ja/tai aika peisikkiä. Jos joku jaksaa ni kirjotelkoot, mutta minä vastaan siis kuten on kysyttykin:

Vinossa iso kulma kovempi vastus satulaan suora helpompi tehdä halleluujaah!
Tim
01.12.2005 13:30:01

..kertoo jotain mun työviihtyvyydestä.
Puoskari
01.12.2005 14:00:26
onkos noissa oikeasti jotain soundillisia eroja vai onko legendaa ? tietty kielet on kovemmin satulaan puristettuna mitä suurempi kulma on, ja näin syntyisi enemmän resonanssia satulaan ja (hyvän) satulan kautta kaulaan. vastasinko omaan kysymykseeni ?

onko kukaan tilannu messinki satuloita, jos on niin mistä ?
hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi... ...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan
Juzzu
01.12.2005 14:33:41
onkos noissa oikeasti jotain soundillisia eroja vai onko legendaa ?

Kyllä mä uskon että se voi _vähän_ vaikuttaa. Ei kyse ole pelkästään satulasta, vaan myös kielen kulmasta. Tämän voi todeta vaikka nostamalla TOM-kitaroissa stop-baria. Nimittäin, se kyllä mielestäni muuttaa soundia. Tietenkin, lavan kulman muutokset värähtelyn aiheuttamissa herätteissa varmaan vaikuttaa tietenkin myös osansa, mutta vaikea niitä on vertailla kun ei sitä lapaa voi vaihtaa :o)

Mullon tuossa omatekoisessa lespassa hyvin loiva lapa, lähempänä kymmentä astetta (vrt. Gibsonin 17 astetta) mutta kyllä se Lespalta kuulostaa.
vrajala
01.12.2005 14:44:13
Mun mielestäni tuo lapakulmalla tekeminen on jotenkin selkeämpää. Tosin jos joku pyytää perustelemaan asiaa, voivat perustelut jäädä aika hatariksi. Helpompaa se ei ole.

Ja mä katsoisin sen eduksi että kaikki kielet tulevat satulalle (lähes) samassa kulmassa ilman kielenohjaimia. Tämäkin on lähinnä mutua, mutta periaatteessa se parantaa ainakin viritettävyyttä kielenohjaintan aiheuttaman kitkan puuttuessa.
Mää sano.
fox
02.12.2005 01:28:03

onko kukaan tilannu messinki satuloita, jos on niin mistä ?

Koska olen "brass age"n kasvatti, on melkosessa osassa omia kitaroitani messinkisatulat.. Ei taida nykyään olla niin suosittuja että kukaan valmistaisi, haet messinkitankoa ja siitä itse-työstät..
Ai niin, sitten nuo meikäläisen ihannoimat Ibanez Artistit..nissä on "half & half" -satulat vakiona, puolet messinkiä ja puolet luuta. Iban patentti se, ja vois olla kokeilemisen arvoinen itserakentajille, omaan käyttöön..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Piirakka
02.12.2005 10:58:15
suora on parempi, en tekisi yli 12 asteen lapakulmaa, mitä pienempi kulma sitä vähemmän kitkaa satulaan eli pysyy helpommin vireessä.. Hyvä satula jeesaa mutta kuitenkin..

Toisaalta LP ilman lapakulmaa on aika irstas..
"I play stratocasters because no one good has ever played one!"
Juzzu
02.12.2005 11:19:09
suora on parempi, en tekisi yli 12 asteen lapakulmaa, mitä pienempi kulma sitä vähemmän kitkaa satulaan eli pysyy helpommin vireessä.. Hyvä satula jeesaa mutta kuitenkin..

No herranjestas. No entäs alasvetäjät suorissa lavoissa? Moisia ei edes tarvitse lapakulmallisissa.

Vai meinaakko että sen lavan pitää tosiaan olla ihan suora ja kielten pitäis lähtee satulalta ihan suoraan? :o)
fox
02.12.2005 11:54:20

Hyvä satula on ehdottoman tärkeä, ja jos sitä kielten painetta satulaan kovin vähentää "kitkan pelossa" tulee räminää ja epäpuhtaita ääniä..puhumattakaan siitä, että jos on edes vähänkään kovempi tatsi plekukädessä, ja vähän väljän puolella satulaurat, tai matalat, ei tuu soitosta mitään kun kielet hylkii urasta..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Piirakka
02.12.2005 12:02:24
Hyvä satula on ehdottoman tärkeä, ja jos sitä kielten painetta satulaan kovin vähentää "kitkan pelossa" tulee räminää ja epäpuhtaita ääniä..puhumattakaan siitä, että jos on edes vähänkään kovempi tatsi plekukädessä, ja vähän väljän puolella satulaurat, tai matalat, ei tuu soitosta mitään kun kielet hylkii urasta..

Niinpä niin, kulmat pitää optimoida, joku Melody Maker on aika helvetti : )
"I play stratocasters because no one good has ever played one!"
Tim
02.12.2005 12:29:28

Jos kitkaa pelkää, niin laittaa jonkun grafiitti tai slipstone satulan.
Ja onhan niitä rullasatuloitakin :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)