Aihe: Landolan palvelusta 1 2 | |
---|---|
![]() 01.12.2005 19:15:41 | |
En pidä loanheitosta ja haukkumisesta. Siksi esitänkin ohessa vain faktat siitä mitä on tapahtunut. Lukija saa itse tehdä oman johtopäätöksensä.. Ostin kevättalvesta Landolan AC-85 -kitaran ja oston yhteydessä varmistin Landolalta henkilökohtaisesti, että kitaran rakenteille tulee elinikäinen takuu. Kitara on palvellut hyvin, mutta alkusyksystä huomasin, että kitaran kaula elää kaulan ja rungon liitoskohdasta hieman enemmän kuin normaalit kosteudenvaihtelut antavat odottaa. Kielet olivat säädöistä huolimatta hieman korkealla otelaudasta 12:n välin tienoilla, ja osa sävelistä ylimmillä nauhoilla ei soinut, johtuen otelaudan "taitoksesta" liitoskohdassa. Otin sähköpostitse yhteyttä Landolan tehtaalle, josta neuvottiin, että ko. vika menee takuun piikkiin ja että minun tulisi lähettää kitara Landolalle korjattavaksi. Lähetin uuden s-postin Landolalle, jossa kysyin, että miten tuo kitara kannattaa lähettää ja kuka huolehtii lähetyskustannuksista. Landolalta vastattiin ja ilmoitettiin, että Landola maksaa toiseen suuntaan. Lähetin kitaran 22. lokakuuta Matkahuollolla, lähetyskulut maksoin itse. Seuraavan viikon loppupuolella Landolalta soitettiin ja kerrottiin ystävällisesti, mistä ko. vika johtuu ja että se tullaan korjaamaan. Minulta kysyttiin myös, että koska tarvitsen kitaraa. Ilmoitin, että asialla ei ole tulipalokiire, jonka jälkeen sovimme, että korjausaika olisi kaksi viikkoa, jonka jälkeen Landolalta soitettaisiin minulle. Tämä sopi minulle hyvin, sillä tiesin, että tulisin tarvitsemaan kitaraa vasta marraskuun lopulla. Kului kolme viikkoa niin, että Landolalta ei kuulunut mitään. 18.11. eli melkein kuukausi kitaran toimittamisen jälkeen lähetin Landolalle sähköpostia, jossa tiedustelin, että missä vaiheessa kitaran korjauksessa ollaan ja ilmoitin, että marras-joulukuun vaihteessa tulisin tarvitsemaan kitaraa. Landolalta ei vastattu. Viime viikolla yritin useasti soittaa Landolalle. En kuitenkaan tavoittanut ketään huolimatta siitä, että yritin sekä virka-aikana että sen jälkeen. Tämän viikon maanantaina (28.11.) lähetin jälleen sähköpostia. Ilmoitin, että olen yrittänyt tavoittaa heitä sekä puhelimitse että sähköpostilla ja että olen huolissani, koska tarvitsisin kitaraa tämän viikon lauantaina. Postiin ei ole vielä vastattu, vaikka lähetin sen sekä Landolan yleiseen spostiosoitteeseen että henkilölle, jonka kanssa olen tähän asti asioinut. Olen tällä viikolla myös yrittänyt joka päivä useaan otteeseen soittaa Landolalle. Keskiviikkoiltana sain yllätyksekseni Landolan edustajan kiinni. Kerroin, että olen jo jonkin aikaa yrittänyt tavoittaa heitä ko. kitaran vuoksi. Landolan edustaja ilmoitti, että asiassa on täytynyt tapahtua joku virhe ja että hän tarkistaa asian tänään torstai-aamuna ja soittelee minulle takaisin. Puhelua ei ole vieläkään kuulunut eikä myöskään tämänpäiväisiin soittoyrityksiini ole vastattu. Olen nyt ollut parin viikon luvatun korjausajan sijasta kuusi viikkoa ilman kitaraa enkä vieläkään tiedä, koska sen tulen saamaan ja että onko se korjattu. Tänä aikana sivu suun on mennyt muutamia treenejä, pari äänityssessiota ja monta tuntia kotisoittelua. Lauantaina kitaralla jää soittamatta erään proggiksen kenraaliharjoitukset ja ensi viikon lopulla tärkeä keikka. Että näin.. :) | |
![]() 01.12.2005 19:25:02 (muokattu 01.12.2005 19:27:18) | |
En todellakaan tiedä mitä siellä Landolan päässä tapahtuu, mutta kuvittelisin, että niillä on oikeasti jotain ongelmia ollut. En ainakaan usko, että ne kuvittelisivat firmallaan olevan varaa menettää kasvojaan näin pienillä markkinoilla ihan tahallisesti aiheutetusta viivästyksestä ja ties mistä. Suomen piirit on kuitenkin loppupeleissä todella pienet. Koitas pistää vauhtia miekkosiin mainitsemalla kuluttaja-asiamiehestä ja vaadi nyt edes jonkinlainen selitys, jos jonkun kiinni saat. Jos ei homma ala sittenkään toimia, niin pitää alkaa käyttämään varmaan voimakeinoja. Kyllä se kitara nyt herranenaika pitää takaisin saada luvatussa ajassa, tai edes ilmoitus viivästyksestä. EDIT: Toivottavasti homma nyt kääntyy parhain päin. Pidän peukkuja. "Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune | |
![]() 01.12.2005 21:23:50 | |
Koitas pistää vauhtia miekkosiin Ööh niin... paremminkin kysy lienee miekkosesta... Landolallahan vähennettiin tässä vuosi pari sitten porukkaa rajusti ja tuotanto siirettiin jonnekin timbuktuun. Ilmeisesti kaikki osat tulevat valmiina, ainoastaan kokoaminen tehdään enää itse tehtaalla. Itseasiassa olen kuullut että töissä on enää 1-2 henkilöä! En ole kuitenkaan varma tästä asiasta. Joka tapauksessa Landolan toiminta on muuttunut merkittävästi entisestä. Tältä pohjalta en ihmettele kokemaasi tapausta. Joka tapauksessa toivotan onnea että saat vielä kitarasi ehjänä takaisin. :) No mut ei se mitn. | |
![]() 01.12.2005 22:49:14 | |
Landola - Kotimaisia laatukitaroita... ei olla näköjään Landolalla vieläkään päästy noista laatuongelmista. Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in | |
![]() 01.12.2005 23:42:07 | |
Landolallahan vähennettiin tässä vuosi pari sitten porukkaa rajusti ja tuotanto siirettiin jonnekin timbuktuun. Ilmankos uusia landoloita ei ole lähikaupassa vähään aikaan näkynytkään. Erehdyin, muuten, alkusyksystä tähän samaan taktiseen virheeseen viedessäni vahvistinta korjattavaksi: asialla ei ole tulipalokiire... | |
![]() 02.12.2005 08:38:36 | |
Ilmankos uusia landoloita ei ole lähikaupassa vähään aikaan näkynytkään. Erehdyin, muuten, alkusyksystä tähän samaan taktiseen virheeseen viedessäni vahvistinta korjattavaksi: ... Joo, eihän tolla korjaamisella silloin mikään älytön hoppu ollut. Varsinkin kun sovimme, että kaksi viikkoa tuohon menee. Aattelin että saan kitaran hyvissä ajoin marraskuun puolivälin tienoilla, vaikka korjaaminen viivästyisikin hieman. Ja kyllä tuohon korjaamiseen mun puolesta olis aikaa saanut mennä enemmänkin, kyse ei ole siitä. Jos minulle olisi kerrottu, että mikä kitaran tilanne on ja että milloin sen voi saada takaisin, olisin huomattavasti tyytyväisempi. :) | |
![]() 02.12.2005 09:20:37 | |
Aika tyypillistä toimintaa näissä musiikkilaitepiireissä, niin yhtiöissä kuin korjaajilla. Millä tahansa muulla alalla tuo olisi kohtuutonta eikä sallittua, mutta ilmeisesti tavallista musiikkibisneksessä. Itselläni on jo kahdesti mennyt hermot kahden kitarakorjaajan kanssa, joille olen vienyt kitarani korjattavaksi. Molemmissa tapauksissa kitaran korjauksen piti valmistua "kahdessa viikossa". Kahden viikon jälkeen soitin: "Moi, missä vaiheessa korjaus on?" Vastauksena: "Ai, mikä korjaus? Koskas se pitäisi saada valmiiksi?" Sitten taas luvataan että viikon päästä soittavat. Viikko kuluu ja soittoa ei kuulu. Soitan ensi viikon aluksi. "Menee loppuviikkoon...". Hermot kiristyvät. Soitan loppuviikosta. "Saat sen Maanantaina..." Tässä vaiheessa alkaa olemaan ihan sama kunhan vain saan sen kitaran ehjänä takaisin. Eikä oikeen viitsi alkaa vittuilemaankaan, koska heillä on mun kitaran ja voivat tehdä sille mitä haluavat. Lopulta kitara on valmis aikataulusta X3 myöhässä. Ilmeisesti tyypillistä toimintaa, mutta vittumaista kuluttajan kannalta. He ilmeisesti ylibuukkaavat itsensä ja työmääränsä... Omat kokemukset Landolasta: Vuosia sitten otin yhteyttä Custom-akustisen teko mielessä kun sellaista vaihtoehtoa tarjoavat sivuillaan. Sovimme mailitse yksityiskohdat valmiiksi kitarasta ja kaikki meni hyvin. Lopuksi pyysin hinta-arviota tästä tarkoituksena viimeistellä kauppa. Koskaan en saanut vastausta... Mielestäni huonoa bisnestä. | |
![]() 02.12.2005 10:55:53 | |
Ööh niin... paremminkin kysy lienee miekkosesta... Landolallahan vähennettiin tässä vuosi pari sitten porukkaa rajusti ja tuotanto siirettiin jonnekin timbuktuun. Ilmeisesti kaikki osat tulevat valmiina, ainoastaan kokoaminen tehdään enää itse tehtaalla. Itseasiassa olen kuullut että töissä on enää 1-2 henkilöä! En ole kuitenkaan varma tästä asiasta. Joka tapauksessa Landolan toiminta on muuttunut merkittävästi entisestä. Tältä pohjalta en ihmettele kokemaasi tapausta. Joka tapauksessa toivotan onnea että saat vielä kitarasi ehjänä takaisin. :) Onko siellä Noromiehen Erkin lisäksi enää ketään? | |
![]() 02.12.2005 10:58:29 | |
Omat kokemukset Landolasta: Vuosia sitten otin yhteyttä Custom-akustisen teko mielessä kun sellaista vaihtoehtoa tarjoavat sivuillaan. Jos vielä haet akustista niin ehdotan Loefiä, www.loefguitars.fi. Nämä vasta loistavia soittimia ovat. | |
![]() 02.12.2005 11:09:29 (muokattu 02.12.2005 11:09:48) | |
Jos vielä haet akustista niin ehdotan Loefiä, www.loefguitars.fi. Nämä vasta loistavia soittimia ovat. Olipa pelkistetyt sivut. Ei minkään näköistä informaatiota ja vähän epäselviä kuvia. Eihän tuosta käy edes ilmi tehdäänkö pohjat ja sivut laminaatista vai kokopuusta tai muista spekseistä. Onko sulla kokemusta noista kitaroista ja missä hintaluokassa ne kulkevat? | |
![]() 02.12.2005 11:21:12 | |
Olipa pelkistetyt sivut. Ei minkään näköistä informaatiota ja vähän epäselviä kuvia. Eihän tuosta käy edes ilmi tehdäänkö pohjat ja sivut laminaatista vai kokopuusta tai muista spekseistä. Onko sulla kokemusta noista kitaroista ja missä hintaluokassa ne kulkevat? Kitarat ovat oikeasti käsintehtyjä alusta loppuun (tosin kuin Landolat, ja muutamat muut, riippumatta mitä sivuilla lukee). Kokopuuta ovat. Kansi usein alppikuusta. Olen itse testannut muutaman Loefin, ja kyseessä ei ole mitään pilipalirämpyttimiä tai jälleen uusi kopio Martinin massatuotantomalleista. Nämä ovat oikeita instrumentteja. Olav Löv rakentaa kitarat niin että hän lähtee kannesta liikkeelle, ja kannen ominaisuudet määräävät minkätyyppiseksi kitara loppujen lopuksi muodostuu, eli tuleeko siitä isompi- vai pienempikansinen jne. Hirveästi ei vissin Olav Löf ole kerennyt markkinointiin satsata, koska tällä hetkellä hän nippa nappa ehtii rakentaa kitaroita siihen tahtiin kuin niitä ostetaan (pääasiassa muihin pohjoismaihin ja eurooppaan). Hintaa en uskalla arvata koska se vaihtelee luultavasti yksilöstä toiseen riippuen puusta jne. | |
![]() 02.12.2005 11:28:09 | |
Kyllä käsityöläisen työ on aina hienoa, mutta ongelmana on se että pitäisi päästä koittamaan tuollaista kitaraa ennenkuin uskaltaa suoraan tilata. Massatuotanto kitaroissa tietää mitä saa ja niitä on useissa liikkeissä saatavana testattavaksi. Lisäksi niiden jälleenmyyntiarvo on parempi. Mutta on kaverilla ainakin itsetunto kohdillaan jos laittaa tälläisen sivulleen: "As guitar expert H.Lindstrom, with more than 35 years of experience in the business so nicely put it, the best aqoustic guitar in the world." | |
![]() 02.12.2005 11:33:36 | |
Oman kokemukseni mukaan tämmöinen lepsuilu on aika tyypillistä alalle. Mulla oli ameriikan Fenderin kaula sökö, mitä en huomannut ostaessa. Sinänsä takuuasiaa hoidettiin asiallisesti vaikkakin uuden kaulan saapuminen kesti melkein 4kk. Kaula vaihdettiin enkä siinä noudon yhteydessä enempiä testaillut, takuuhuoltajana kun oli varsin nimekäs soitinrakentaja. No, satula oli mitä oli. Kieliurat niin tiukat, että eihän se vireessä pysynyt. G-kielen ura taas niin leveä, että kieli liikkui reilusti sivusuunnassa. Ja sitten huomasin, että virittimet, joissa siis porrastetut tapit, oli laitettu sattumanvaraiseen järjestykseen. En jaksanut enää pelleillä tämän kanssa vaan vein kitaran omalla rahalla perussäätöihin Oesch:lle, joka laittoi hommat kondikseen. Päinvastaistakin on sattunut. Ostin joskus Studiotec:sta isohkon mikserin, jossa kuitenkin esiintyi pörinää. Ihmettelin asiaa Studiotec:in huollon kanssa ja tapahtui ihme. Kaveri ehdotti itse, että tulee käymään ja selvittää mikä mättää. Sovittiin aika seuraavaksi päiväksi. Kaveri tuli paikalle mukanaan paranneltu malli mikserin virtalähteestä. Sen kanssa pörinä väheni jonkin verran, mutta ei poistunut kokonaan. Kaveri jatkaa tutkimuksia ja toteaa, että loput pörinät johtuvat subbarin aiheuttamasta säteilystä. - "Sille en voi valitettavasti mitään mutta kokeillaan jos sen siirtäminen auttaa" Auttoihan se. Ei halunnut edes maksua ja jätti sen paremman virtälähteen vanhan tilalle. Käsittämättömän hyvää palvelua! Ehkä tämä oli se poikkeus joka vahvistaa säännön? | |
![]() 02.12.2005 17:39:31 | |
Onko siellä Noromiehen Erkin lisäksi enää ketään? En oikeastaan tiedä... Enkä halua ryhtyä henkilökohtaisuuksiin, asiakkaan ja firman välisestä ongelmastahan tässä on kyse. :) | |
![]() 03.12.2005 13:37:07 | |
Ostin pari vuotta sitten Landola DE2 kitaran veneily-prätkäily-bile-nuotio ym. kepiksi, kun en enää raaskinut kuskailla parempia vehkeitä ko. ryyppyreissuilla. Kyseessä ei ole siis mikään malliston lippulaiva mutta kuitenkin varsin hyväsoundinen peli laminaattikitaraksi, ajattelin. Kuitenkin kotiin päästyäni ihmettelin melko kovaa "kolahdusta" kun kitaraa käänteli.Hetken tutkiskelun jälkeen huomasin kitaran kaikukopan pohjalla liima siveltimen joka oli liimaantunut karvoistaan kiinni rimaan??? LAATUAKO??? Kielet pois ja pensseli varovasti irti. Meni pari viikkoa ja otin kitaran kämpälle kokeilumielessä, kun siinä on aktiivielektroniikka, mutta mutta, ei pihaustakaan. Volumenuppia "liikuttelemalla" aika-ajoin toimi. No soitin Pietarsaareen ja lupasivat toimittaa ko. säätöyksikön, joka tulikin parin viikon päästä. No säätöyksikkö oli "vääränkätinen" , lisäksi liittimet olivat erilaiset, joten poikki ja kolvi käteen..... Tais olla huonoa säkää tai maanantaipäivän kappale.... jokatapauksessa viimeinen Landola mulle... PS. Otin pari kuvaa siitä "Pensselistä" Aikomuksenani lähettää Pietarsaareen, jos vaikka ovat kaivanneet liimasutiansa... | |
![]() 28.12.2005 11:04:18 (muokattu 28.12.2005 11:06:10) | |
Ohessa jatkoa tälle Landolan takuuhuolto-tarinalle. Tässä jälleen faktat siitä, mitä asiassa on joulukuun aikana tapahtunut. Kitaran takuuhuoltoon lähettämisestä on nyt kulunut 2kk ja neljä päivää. Itse huoltoon on kulunut aikaa n. 1,5 kk enemmän kuin Landola lupasi. Landolalta ei ole tuon ensimmäisen puhelun jälkeen (jossa siis ilmoitettiin huoltoon kuluvan n. 2 viikkoa) KERTAAKAAN otettu minuun omatoimisesti yhteyttä, kaikki yhteydenotot ovat tapahtuneet vasta sen jälkeen kun olin tehnyt useita kyselyitä ja lähettänyt useita sähköposteja Landolalle. Joulukuun alussa sivu suun meni eräs esiintyminen, jossa olisin kitaraa välttämättä tarvinnut. Ilmoitin tästä myös hyvissä ajoin Landolalle, josta ei kuitenkaan reagoitu mitenkään tilanteeseen. Jouduin keikalle hankkimaan lainakitaran, jonka saamiseksi kului bensaa, varakieliä ja hermot. Joulukuun puolivälissä ilmoitin sähköpostitse Landolalle ja Soitin Huttuselle (josta kitaran siis ostin), että kärsivällisyyteni asiassa on loppu, ja että mikäli kitaraa ei saada kohtuullisessa ajassa korjattua ja postikulujani palauteta, aion hoitaa asiaa vain siitä lähtien vain kuluttajaviranomaisen kautta. Huttuselta reagoitiin, ja todettiin, että asia kuulostaa oudolta ja että he tarkistavat asian Landolalta. Kuluttajaviranomaisesta puhuminen herätti myös Landolan. Sieltä ilmoitettiin, että ovat pahoillaan koska asia on myöhästynyt ja että kitara tultaisiin hoitamaan kuntoon pikaisesti. Vihdoin eilen iltapäivällä sain Landolalta ilmoituksen, että kitara on matkalla Helsinkiin. Aamulla sain myös Matkahuollolta ilmoituksen, että kitara on noudettavissa, postikulut 9,80e. Huolimatta siitä, mitä kuluttajalainsäädäntö sanoo takuuhuollon kustannuksista ja että Landola itse oli luvannut hoitaa postikulut toiseen suuntaan, joudun nyt kitaran saadakseni maksamaan postikulut molempiin suuntiin. Kirjoittelen vielä lähipäivinä lisää, kun näen, miten kitaran takuuhuolto on tehty ja että miten tämä asia tulee päättymään. (Henkilökohtaisena huomautuksena voin jo tässä vaiheessa sanoa, että en ole koskaan saanut minkään takuuhuollon yhteydessä näin huonoa palvelua. Asian hoitaminen Landolan puolelta on ollut epäasiallista, välinpitämätöntä ja koen, että minulle on valehdeltu tai ainakin yritetty vedättää parissakin seikassa, mm. näiden postikulujen osalta. Harkitessanne uutta akustista kitaraa, miettikää tarkoin noita myyntilauseita, joilla kitaraa myydään. Laatuun panostaminen ja elinikäinen takuu ei vielä takaa Landolan tapauksessa sitä, että sinulla on toimiva ja hyvä kitara jatkuvasti käytössäsi. Itse olen nyt ollut yli 2kk ilman kitaraa ja takuuhuollon kustannukset ovat tässä vaiheessa osaltani n. 30e, vaikka takuuhuollosta ei tulisi aiheutua kustannuksia kuluttajalle.) :) | |
![]() 28.12.2005 11:13:46 | |
Hienosti hoidettu homma Landolalta. Hiljaa hyvä tulee. Keep up the good work. :( Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. | |
![]() 28.12.2005 11:23:50 | |
Hetken tutkiskelun jälkeen huomasin kitaran kaikukopan pohjalla liima siveltimen joka oli liimaantunut karvoistaan kiinni rimaan??? LAATUAKO??? PS. Otin pari kuvaa siitä "Pensselistä" Aikomuksenani lähettää Pietarsaareen, jos vaikka ovat kaivanneet liimasutiansa... HOHO! Ei näin. "Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page | |
![]() 28.12.2005 11:23:52 (muokattu 28.12.2005 11:30:53) | |
Kielet olivat säädöistä huolimatta hieman korkealla otelaudasta 12:n välin tienoilla, ja osa sävelistä ylimmillä nauhoilla ei soinut, johtuen otelaudan "taitoksesta" liitoskohdassa. Tämän perusteella epäilen, että ebenpuu otelauta (korjaus: katsoin Landolan sivuilta ja kyseissä mallissa on "ruusupuu" otelauta) on elänyt niin että kannenpäällä oleva kaulanosa on nousuut liian ylös. Katsottaessa kitaraa virittimistä tallaanpäin näkee selvästi "kyhmyn" tuossa kohtaa. Tästä johtuen kieliä joutuu pitämään 12-14 nauhan kohdalta vähän korkealla, ettei särisisi ja taas tuota ylempää voi silti säristä, tai jo 12. nauhalta. Oliko tämä ongelma? Tuo on tyypillistä kun tehdään kitaroita liian tuoreista puista ja kun lisäksi niiden säilytyksessä on ongelmia, eli kun kosteudesta ei huolehdita talvella on yleensä tuo edessä. Itselläni on ollut sama ongelma Guildin akustisessa. Guildiin piti poistaa nauhat ja hioa otelauta, sekä uudelleen nauhoittaa ongelman korjaaamiseksi, mutta korjauksen jälkeen kitara soi loistavasti. Noin pitkä korjausaika kielii joko haluttomuudesta tehdä korjausta tai muista ongelmista. Epäilen että niuvasuhtautuminen takuukorjauksiin pitää liiat valittajat loitolla kätevästi, mutta myös tuhoaa markkinoita. No, itsepä tietävät mitä tekevät... | |
![]() 28.12.2005 12:15:13 | |
Itsellä oli Tokai Les Paulissa ongelmia (kts. toinen ketju), mutta homma hoitui Musamaailman puolelta vajaassa viikossa. Toi on todella vittumaista ja mulla ei olis hermot kestänyt odottaa noinkaan kauaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)