Juzzu 01.12.2005 20:46:01 | |
---|
|
Aakoo 01.12.2005 20:50:42 | |
---|
Mä voisin äänestää vaikka jyrsintä... Olen käyttänyt jyrsintä korvikkeena vannesahalle, höylälle jnejne.. Tosin kyllähän soittimen ilman jyrsintäkin voi rakentaa... Entä käde tai aivot, meneekö kategoriaan työkalut? |
Juzzu 01.12.2005 20:53:57 | |
---|
Entä käde tai aivot, meneekö kategoriaan työkalut? Mulla ne ainakin tekee kaikki virheet, en äänestäis :P |
simop 01.12.2005 20:54:51 | |
---|
Vielä en ole yhtäkään kitaraa rakentanut, mutta tätä foorumia lukemalla olen saanut kuvan, että tärkein työkalu olisi hiomapaperi. Olenkohan ihan väärässä? |
ruma-tero 01.12.2005 21:57:26 | |
---|
Mennenekkö viisastelun puolelle.... mutta kyllä se on mulle kädet, kun käsityöläinen olen. Ja varsinkin sormenpäät, jotka ovat jo nykyisellään paljon tarkemmat kuin silmät; huomaavat semmoista mitä silmä ei näe. Tai näkee sitten kun sormet sen ensin neuvoo... Mutta, kun en siis ole kitaroita tehnyt kun yhden melkein klassisen, joka omakuvasta näkyy mutta paljon muuta, niin en osaa nyt sanoa mikä työkalu se just se tärkein olis... enkä usko semmoista olevankaan, mutta ilman Stanleyn 60 1/2 matalakulmasilityshöylää en ole saanut oikeen mitään aikaseksi. Vanha, rakas ja luotettava valuraudanmötikkä... Sikli on kyllä hinta/käyttöarvosuhteeltaan tod.näk. se ykkönen. |
Peugeot 405 1.6 GL -90. Ilman ois melko nihkeää. Seuraavat sijat menevät sitten lyijytäytekynälle, jyrsimelle ja Bilteman 2-puoliteipille. Mää sano. |
big mac 01.12.2005 22:54:59 | |
---|
Juzzun näkemys on kyllä sympaattinen ja onhan ne pari likaista ja pölyistä pyyhettä aina mukana - jotenkin tuntuu, ettei töitä saa edes aloitettua ennenkuin pyyhkeet on levittänyt verstaan pöydälle. Jyrsin on kyllä listoilla korkealla, vaikka itse asiassa inhoankin mokomaa meluisaa vekotinta, joka myös yrittää aina päästä ryöstäytymään sinne minne ei pitäisi. Kovassa käytössä mulla on myös hiomakoneet, erityisesti Raspi-Roope karkeampiin hommiin ja pienempi "hiiri", jolla yleensä jatkan Roopen jälkeen. Hullu kaiken kokeilee... |
Trebla 01.12.2005 23:09:24 | |
---|
Kyllä se jyrsin taitanee siellä korkealla olla. Puhelin tilauksia varten ja pankkikortti osia maksaessa. Ei ehkä työkalu, mutta ilman liimaa ei ole vielä selvitty kertaakaan. "Language is a virus from outer space." -- William S. Burroughs |
buffalo-eemeli 02.12.2005 00:01:27 | |
---|
joku pöytä? |
kulmahiomakone 02.12.2005 00:11:57 (muokattu 02.12.2005 00:13:52) | |
---|
Mahdotonta kuvitella kitaran rakennusta yhdellä työkalulla, mutta luulen, että jos mulla olisi (ylä)jyrsin, (ruuvi)puristimia, teräsviivan ja nauhasaha, niin niillä kitaran pystyisin rakentamaan. Olettaen tietysti, että rautaosat saa valmiina... Seuraavaksi valitsisin työtä helpottamaan oikohöylän, sitten (pylväs)porakoneen, hiomakoneen... Hiomapaperia tai liimaa en laske työvälineiksi. Eikä hiomapaperilla oikeastaan mitään teekään. Kitaran viimeistely ei ole välttämätöntä. DIT: Jyrsimeen kuuluisi tietysti teräsarja, jossa olisi kymppimillinen suora terä ja yläpuolisella laakerilla varustettu terä. ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! |
tonicaster 02.12.2005 00:48:01 | |
---|
en tiedä parhaasta, mutta mukavin on kyllä kavahöylä... |
Jannipaali 02.12.2005 07:13:46 (muokattu 02.12.2005 07:14:47) | |
---|
en tiedä parhaasta, mutta mukavin on kyllä kavahöylä... Sinusta en tiedä, mutta oma kavahöylä tuntuu tökkäilevän turhan paljon, kun tein loivennuksia bodyn etu- ja takaosaan. Edit. Kyseessä on koivusta väsäämäni Strato. THV-klubi #40
Menossa mukana: Musiikkikullas
"Bang your head, kill your soul, let your fucking head explode" |
Aakoo 02.12.2005 09:27:27 | |
---|
Mä vaihdan mielipiteitäni useammin kun kalsareita.. Hyvä mitta ja tarkat silmät |
Piirakka 02.12.2005 10:55:04 | |
---|
Pikaliima, aktivaattori, sekä 2-puolinen teippi.. "I play stratocasters because no one good has ever played one!" |
MPU 02.12.2005 11:24:11 | |
---|
Pidempään jatkuneen harjoittelun jälkeen sanoisin jotta sikli. Todella monipuolinen väline. Marko |
blöö 02.12.2005 12:49:53 (muokattu 02.12.2005 12:52:52) | |
---|
Bilteman 2-puoliteippi Jeps. Ilman tuota ei kyllä pärjää, mutta vielä enemmän tulisi käsijyrsintä ikävä joten äänestän sitä. Faktaa/Mutua Fifty/Sixty. |
Juzzu 02.12.2005 12:53:42 | |
---|
Nonii, tuo teippi on mainittu sen verran monta kertaa, että nyt haluan tietää. Kun minä en ole sitä koskaan käyttänyt enkä edes ole ajatellut sitä tarvitsevani, niin kertokaa mihin te sitä käytätte? Että josko sitä itsekin oppisi moista hyödyntämään. Työkalupakissakin on tainnu 2-puoliteippiä kulkea mukana jo kauemminkin, koskemattomana... |
vrajala 02.12.2005 16:22:36 | |
---|
Nonii, tuo teippi on mainittu sen verran monta kertaa, että nyt haluan tietää. No sitten silmät hörölle. M'oon käyttänyt seuraaviin: 1. Kaikenlaisten jigien ja ohjureiden kiinnitykseen jyrsiessä tuo on ihan ehdotonta. Ei tartte porailla ruuvinreikiä tai väistellä puristimia. 2. Työkappaleiden kiinnitys silloin kun puristimia tai ruuveja ei voi käyttää. Viimeksi muistaakseni käytin ohentaessani lapaviilua jyrsimen avulla. Lähes korvaamatonta se on pienehköjen kappaleiden kopioinnissa alapuolista laakeriterää ja sapluunaa käyttäen. Voi käyttää myös ohuiden soirojen tai "viilujen" höyläämiseen tasohöylässä. Soirot 2-puolisella paksumpaan levyyn kiinni ja höylästä läpi. Saa tehtyä melkein niin ohutta kuin haluaa höylän repimättä puuta. 3. Otelaudan ja viivoittimen paikallaan pitäminen nauhauria merkatessa ja sahatessa. Mä olen käyttänyt sitä myös topparien kiinnitykseen sahaan siinä vaiheessa kun uraa vedetään lopulliseen syvyyteen. 4. Liimapinnattoman hiomapaperin kiinnitys hiomatukiin. 5. Paperimallien kiinnitys. Eivät sitten pääse liikkumaan piirtämisen aikana. Sekä monet muut nopeaa ja helppoa väliaikaista kiinnitystä vaativat hommat. Mutta teipin on oltava nimenomaan tollasta hyyyvin ohutta. Niillä kylppärikoukkujen kiinnitykseen tarkoitetuilla teipeillä ei tee mitään, esim. jyrsintä käytettäessä paksu teippi joustaa turhan paljon. Haittapuolena on sitten hankalahko irrottaminen. Mutta sanotaanko notta edut korvaavat haitat moninkertaisesti. Mää sano. |
Puavali 02.12.2005 17:12:27 | |
---|
...Hyvä mitta... Ehdoton vehjes. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
Teijo K. 02.12.2005 19:15:26 | |
---|
Jos noin yleisesti miettii, niin käsijyrsin on se työkalu jota ilman en ole yhtään kielisoitinta tehnyt, muuten on vaihdellut. Jos ei muuta niin kaularaudan asennukseen on pitänyt saada lainaan. Omaksi olen varsinaisia ostanut nauhaviilan, ja se on ollut tärkeä siksi, että sitä ei oikein saa lainaan mistään verstaalta. Munsta. |