Aihe: Laukunrakennuksen aivoriihi
1 2
vrajala
01.12.2005 15:00:57
Mites olisi jos pistettäisiin kimpassa pohtien hyvän kitara/bassolaukun tekemiseen liittyviä seikkoja? Hyvät, kaupalliset yleislaukut ovat kuitenkin melko kalliita eivätkä silti välttämättä sovi kovin hyvin kaikille kustomeille. Periaatteessa tuollaisen rakentamisen ei pitäisi olla kauhian hankala tai kallis juttu. Kuitenkin niistä tulee helposti joko painavia, kömpelöitä, heikkoja tai kalliita. Ja nuo nyt eivät tietenkään ole toivottuja ominaisuuksia.

On tästä laukunteosta ollut aiemmin jotain juttua, mutta muistaakseni siinä ei ollut mitään kovin konkreettista. Nyt haku ei tietenkään toimi ja testiversiokin on huollossa.

Lähinnä mun ajatuksenani olisi miettiä toimivia, keveitä ja riittävän jämeriä rakenteellisia ratkaisuja. Toki kaikki pinnoitus ym. jutut kannattaa yhdistää tähän samaan.

Mulla on yksi keskeneräinen suunnitelma, jossa laukun rakenne toteutetaan pääosin ohuella vanerilla sekä rakennuskäyttöön myytävällä uretaanilevyllä. Mä en edes koeta selittää sitä tässä vaan yritän laittaa jonkinlaista kuvaa lähipäivinä.
Mää sano.
MPU
01.12.2005 16:09:32
Olen mukana!
Itse olen pohtinut tuota laukunrakennusta jo jonkun aikaa. Mitä materiaaleja noissa kaupan laukuissa on käytetty? Ohutta vaneria, pahvia vai mitä? Itse olen suunnitellut laukkua lentokonevanerista hiukan akustisen kitaran tyyliin (reunat taivuttamalla niinkuin kitarassa). Paksummasta vanerista taitaa painoa tulla turhan paljon. Pintaan ohut keinonahka kontaktiliimalla, sisäpuolelle kova vaahtomuovi ja joku samettikangas.
Marko
jpm83
01.12.2005 21:50:31
Mitenköhän nuo www.raitotuote.fi laukun rakennus kamat soveltus tuohon hommaan?
Itelläni olis kyllä kanssa mielen kiintoa kyseiseen aiheeseen, kun hyvien laukkujen hinnat nyt on mitä on.
PasiB
02.12.2005 09:27:57
Mitä materiaaleja noissa kaupan laukuissa on käytetty? Ohutta vaneria, pahvia vai mitä?

Oma Gator laukku on ainakin muovia, vanhempi Fenderin tweed laukku on vaneria ja puuta.
Kaikki mitä haluan tehdä on joko laitonta, moraalitonta tai lihottavaa.
Aakoo
02.12.2005 09:35:48
Tässtäkin varmaan voi saada jotain irti:

http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=18734&hl=
Tim
02.12.2005 09:57:08

Mäkin olen laukkua miettinyt, kun kohta pitää tekeillä olevalle kitaralle semmonen hommata. Vähän tullu siihen tulokseen, että vaikea on kilpailla tommoselle muotoon puristetulle muovilaukulle kestävyydessä ja painossa (jotain gatoria ja staggia kattelin).
Jos meinais ite tehdä, niin ainakin tulee painoa lisää, mutta toisaalta saisi omaperäisen laukun. Tosin sitten jos siihen oikein meinaa panostaa, niin voi ne kustannukset ja työmääräkin nousta niin korkealle, että mieluummin ainakin itse keskityn niihin kitaroihin. Ehkä mieli muuttuu sitten, kun noita alkaa kertyä nurkkiin.
Ja jos siitä hevisuunnikkaan sopimisesta puhutaan, niin gatorilla on tommonen joku extreme laukku, missä tulee suunnilleen tyhjä kotelo ja tarrakiinnitteiset vaahtopalat, joilla saa itse tehtyä sopivan kolon vaikka millasta kitaraa varten.
http://www.soundslive.co.uk/product … GW-EXTREME,-Guitar-Case~ID~3346.asp
MPU
02.12.2005 10:14:21
Tuo paino on minullakin suurimpana huolena. Aika paksuista tavaroista noita laatikoita kaverit tekevät. Kuinka vahva laukun tulee olla? Minkälaisilta voimilta ja iskuilta sen tulee skebaa suojata? Itse ajattelisin, että laukun tehtävä on suojata pieniltä kolhuilta ja sään vaihteluilta. Pomminkestävät laukut jätän muiden tehtäväksi. Kun kuitenkin soitinta on kohdeltava niinkuin soitinta kuuluu kohdella.

Jos tekisi niinkuin stitch and glue-kanootit? Harsisi laatikon kasaan kuparilangoilla ja tekisi epoksista ja piituhkasta sopivan mössön jolla liittäisi sivut ja pohjan/kannen toisiinsa.
Marko
vrajala
02.12.2005 12:40:39 (muokattu 02.12.2005 12:49:28)
No kiinnostusta näemmä on. Eiköhän tästä jotain synny.

Kokemusta aiheesta ei ole mutta tuollaisen linkin otin joskus talteen, ihan oivalta vaikuttaa: http://members.optusnet.com.au/~g0nette/case/case1.htm

Itse asiassa mun tämänhetkiset suunnitelmani ovat aikalailla tuon suuntaisia. Vaan eivät aivan. Koetan viikonloppuna laittaa jotain kuvaa esille.

Vähän tullu siihen tulokseen, että vaikea on kilpailla tommoselle muotoon puristetulle muovilaukulle kestävyydessä ja painossa

Valitettavan totta. Jommasta kummasta (tai molemmista) joutuu väkisin tinkimään. Ja vielä lisäksi paksuutta tulee helposti lisää. Jonkinmoisia kompromisseja on siis melkein pakko tehdä.

Ja jos siitä hevisuunnikkaan sopimisesta puhutaan, niin gatorilla on tommonen joku extreme laukku

Kaveri tilasi juurikin tuollaisen tekemääni ML:ää varten. Muistaakseni sovitus ei onnistunut ihan täydellisesti. Mutta pitääpi tarkistaa tuo.

Minkälaisilta voimilta ja iskuilta sen tulee skebaa suojata? Itse ajattelisin, että laukun tehtävä on suojata pieniltä kolhuilta ja sään vaihteluilta. Pomminkestävät laukut jätän muiden tehtäväksi.

Melko samoilla linjoilla. Olis toki mukavaa jos laukku kestäisi päälle astumisen. Vaan voipi olla, että tosta joutuu hitusen tinkimään.

Edit: lähti hiukan keskeneräisenä...
Mää sano.
Mike M. Hiirenloukku
02.12.2005 12:45:53 (muokattu 02.12.2005 12:48:35)
Minuakin hirvittää paino mikä noissa helposti nousee... Olen tsuumaillut flightase tyyppistä ratkaisua jostain 6mm vanerista. Alumiini kiskot peliin. Näyttää hyvältä, maksaa ja painaa, mutta on sen arvosta.

MUOKKAUS: Mites olisi ratkaisu, jossa tekis vaikka mäntyrimasta rungon ja ohutta vaneria, tai jopa lasikuitua, molemmin puolin runkoa. Näin siis ulkosivut.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Juzzu
02.12.2005 12:58:17
Mun Syna-laatikko on itsetehty (ei tosin mun tekemä). Ohutta vaneria seinät ja alumiiniprofiilia kulmat. Ei paina paljoa, ei ole hajonnut. Ei kaikkein kaunein mutta toimii. VOisin ottaa kuvan, ellei syna ois lainassa.

Ainut ongelma tuossa on vaan tuo alumiinin hitsaus, eli käytännössä varmaan jotain muuta profiilia pitäis hommata jos moisen aikoisi itse rakentaa.
Aakoo
02.12.2005 13:01:57 (muokattu 02.12.2005 13:02:13)
Ainut ongelma tuossa on vaan tuo alumiinin hitsaus, eli käytännössä varmaan jotain muuta profiilia pitäis hommata jos moisen aikoisi itse rakentaa.

Ei alimiinia ole pakko hitsata. Mä oli tenavana kesäduunissa eräässä lasi- ja alumiinirakennus puljussa ,jossa tehtiin mm. alumiini ovia. Ei niitä hitsattu, vaan käytettiin jotain alumiinille tarkoitettua liimaa.
Kumiankka
02.12.2005 20:08:24
Olen puuhastellut viime aikoina vähäisessä määrässä havuvanerin kanssa, se on kevyempää mutta melko lujaa ja voisi soveltua sivuihin ja tukirakenteisiin, ja ennen kaikkea halpaa. Pinta on pehmeämpää ja painaumia ym. varmaan tulee helposti, mutta olen pähkäillyt ettei se sopivan pinnoitteen alla haittaa. Kaikkein ohuin koivuvaneri (3 mm?) on kyllä kovaa pinnastaan. Koivuvaneri on tietysti äärimmäisen hieno materiaali, ehkä siitä kannattaa vähän maksaakin...
Puavali
02.12.2005 20:18:02
tehkää viiluista muotoontaivuttamalla, tai lasikuidusta (hiilikuidusta?) Tai miksaamalla useampaa lajia.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
P2
02.12.2005 20:22:57
Miten ois alumiinilevy, joka lyötäis popniiteillä tms. kiinni kulmaprofiiliin? Liian kallista varmaan?
Hannu H.
02.12.2005 20:23:57

Vanerista olen aika ajoin ajatellut tehdä keissin itse. 18mm vähän turhan paksua ehkä, joten kauppareissuksi menee...
Yksi syy miksi tekisin itse olisi se, että saisi KUNNON säilytyslokerot sinne. Ei semmosia pieniä avonaisia loosseja vaan isompi jossa on kannet ja kaikki! =)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Jouluinen sävellyskilpailu
Juzzu
02.12.2005 20:24:18
Miten ois alumiinilevy, joka lyötäis popniiteillä tms. kiinni kulmaprofiiliin? Liian kallista varmaan?

Jaa-a. Ois ainakin pirun hienon näköinen kun hioisi vielä vaikka pyörölaikoilla pinnat. Paljonkohan pitäisi olla vahvuus alumiinissa ettei alkaisi lommahtelemaan...
P2
02.12.2005 20:28:49
Kuinkakohan isoina paloina saa sellasta rappurallialupelliä, siitä vois kätsästi tehä. Eli tämmöstä:

http://users.utu.fi/pmojal/lillukka.jpg

toi pala (jotain 60x30cm), mistä tuon pleksin kovalla vaivalla tein oli muistaakseeni jotain alle 10e Bauhausissa.
jpm83
02.12.2005 21:27:55
Oisko tuommonen minun omakuvassa näkyvä systeemi tarpeeksi kestävä/hyvä. Ajattelin että, noin voisi tehdä kaikki liitokset siihen laukkuun.
efunkelist
04.12.2005 02:32:31 (muokattu 04.12.2005 02:35:37)

Mä en niinkään välittäis laukun näyttävyydestä. Mulle ominaisuudet olisivat
1) kestävä rakenne joka suojaa rakkaan soittimen, vaikka lentoliikenteessä
2) kevyt rakenne jotta sitä rakasta jaksaisi roudata
3) sisäpuolelle kitaran muotoja myötäilevä materiaali joka ei anna liikaa periksi jotta kitara pysyisi ehjänä vaikka laukku tipahtaisi portaikkoon mutta ei liioin saisi naarmuttaakaan kitaraa

Varmaan siis alumiinia, ainakin kehikko. Isot pinnat voi olla vaneria jos se olisi keveämpää. Päälle jotain vettä hylkivää, keinonahkaa tms... Sisälle kitaran uumia myötäilemään styroksia joka päällystetään jollakin nukkakarvakankaalla. Hmm...

Entä jos laukusta tekisi sellaisen mummomallin että siinä olisi vetokahva toisessa päässä ja vastapäässä kunnon renkaat. Ei tarttis kantaa kitaraa kun voisi raahata :D Renkaat voisi olla pehmeäkumiset tai vaikka ilmatäytteiset jotta kitara saisi pehmeää kyytiä. Silloinhan siitä laukusta voisi tehdä vaikka sellaisen että siinä kulkisi kaksikin keppiä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)