Aihe: Nauhoitus ja kuuntelu Behringer UB802:n kautta
1
bliikki
01.12.2005 14:25:20
Ongelma on nyt seuraavanlainen, joskin varmasti aika tavallinen (en ole oikein vastausta tähän ongelmaan kuitenkaan löytänyt. Eli mulla on tuossa Behringerin UB802-pikkumikserissä Emu 0404-äänikortti sekä sisään- että ulostuloissa. Ja lisäksi sitten monitorit. Eli jos laitan vaikka kitaran mikserin sisääntuloihin ja nauhotan, niin siitähän syntyy tietysti looppi ja koska esim. rumpuraita pyörii taustalla ja soitan sen tahdissa, niin myös rumpuraita nauhottuu (koska äänikortin ulostulo on mikserin line inissä). Kaikki sisään- ja ulostulot on kytketty normi jakeilla. Onko jollain tietoa, miten siis kuuntelen ja nauhoitan samalla tuolla miksellä, niin että kuitenkin vain kitaroiden sisääntulot mikseriin nauhoitetaan? Tietysti kitarat voi laittaa suoraan äänikorttiin, mutta mikrofonia ei voi. Tuo laitteen manuaali on melkoista hepreaa meikäläiselle. Kiitos!
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
varakeef
01.12.2005 14:43:04
Eli mulla on tuossa Behringerin UB802-pikkumikserissä Emu 0404-äänikortti sekä sisään- että ulostuloissa. Ja lisäksi sitten monitorit. Eli jos laitan vaikka kitaran mikserin sisääntuloihin ja nauhotan, niin siitähän syntyy tietysti looppi ja koska esim. rumpuraita pyörii taustalla ja soitan sen tahdissa, niin myös rumpuraita nauhottuu (koska äänikortin ulostulo on mikserin line inissä). Kaikki sisään- ja ulostulot on kytketty normi jakeilla. Onko jollain tietoa, miten siis kuuntelen ja nauhoitan samalla tuolla miksellä, niin että kuitenkin vain kitaroiden sisääntulot mikseriin nauhoitetaan? Tietysti kitarat voi laittaa suoraan äänikorttiin, mutta mikrofonia ei voi.

EMU:ssa on 2 sisäänmenoa ja kaksi ulostuloa. Mikserissä on taas kaksi pääulostuloa (oikea-vasen) ja iso nippu sisäänmenoja. Kuten olet huomannut, kuuntelun ajaminen mikseriin aiheuttaa luupin.

Ratkaisuna on tietysti se, että et johda emun ulostuloja takaisin mikseriin, vaan kuulokkeisiin tai monitoreihin esimerkiksi kuulokevahvistimen, sterovahvistimen tai vastaaavan välityksellä.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
bliikki
01.12.2005 14:59:25
EMU:ssa on 2 sisäänmenoa ja kaksi ulostuloa. Mikserissä on taas kaksi pääulostuloa (oikea-vasen) ja iso nippu sisäänmenoja. Kuten olet huomannut, kuuntelun ajaminen mikseriin aiheuttaa luupin.

Ratkaisuna on tietysti se, että et johda emun ulostuloja takaisin mikseriin, vaan kuulokkeisiin tai monitoreihin esimerkiksi kuulokevahvistimen, sterovahvistimen tai vastaaavan välityksellä.

Niin, aivan, mutta kysymys olikin se, että saako tuota mikseristä jotenkin "kierrettyä". En satu omistamaan mitään vahvistimia eikä ole kiva kuunnella pohjaraitaa vain toisella kuulokkeella.

Mutta eipä taida saada :(
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
bliikki
01.12.2005 15:20:10
Et mitään? Millä kuuntelet levyjä, kasettejä tms? Kotistereot, radionauhuri? Mitkä monitorit sinulla olikaan, ovatko peräti aktiiviset? Kuuntele niillä.

Onhan mulla aktiivimonitorit, mutta vähän huono kuunnella niillä ja samalla nauhoitella mikrofonin kautta :)
varakeef
01.12.2005 15:26:50
Onhan mulla aktiivimonitorit, mutta vähän huono kuunnella niillä ja samalla nauhoitella mikrofonin kautta :)

Kyllähän sitäkin tehdään, mutta tarkka huomio sinänsä. Joutunet investoimaan pari kymppiä kuulokevahvistimeen.

http://www.thomann.de/thoiw3_artike … sn=c35b1e1b7bab02ebc5fe4aa02d064ce4
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
tmuikku
01.12.2005 22:32:36 (muokattu 01.12.2005 22:34:58)
Ongelma on nyt seuraavanlainen, joskin varmasti aika tavallinen (en ole oikein vastausta tähän ongelmaan kuitenkaan löytänyt. Eli mulla on tuossa Behringerin UB802-pikkumikserissä Emu 0404-äänikortti sekä sisään- että ulostuloissa. Ja lisäksi sitten monitorit. Eli jos laitan vaikka kitaran mikserin sisääntuloihin ja nauhotan, niin siitähän syntyy tietysti looppi ja koska esim. rumpuraita pyörii taustalla ja soitan sen tahdissa, niin myös rumpuraita nauhottuu (koska äänikortin ulostulo on mikserin line inissä). Kaikki sisään- ja ulostulot on kytketty normi jakeilla. Onko jollain tietoa, miten siis kuuntelen ja nauhoitan samalla tuolla miksellä, niin että kuitenkin vain kitaroiden sisääntulot mikseriin nauhoitetaan? Tietysti kitarat voi laittaa suoraan äänikorttiin, mutta mikrofonia ei voi. Tuo laitteen manuaali on melkoista hepreaa meikäläiselle. Kiitos!

Morjenttes! Minulla on sama mikseri ja ratkaisin ongelman niin että vedät koneelta tulevat äänet mikserin Tape in liittimiin ja näppäät mikseristä Tape to Control room napin pohjaan. Luonnollisesti Tape to main nappi jää ylös kun ei haluta taas kierrättää signaalia.

Eli mikseriltä äänet koneelle Main outin kautta ja Control room outista vahvistimelle/aktiivipöntöille. Kuulokkeet luonnollisesti kuulokelähtöön. Erillinen kuulokevahvistin olisi silti hyvä olla, mikserin Phones nupilla kun ohjaillaan kuulokelähdön lisäksi myös control room outtia.

Vähän onneton mikserihän tämä on mutta ajaa asiansa jos ei liikoja vaadi...

Edit: Ompas kirjoitusvirheitä huh
Amatööri, basisti.
bliikki
02.12.2005 10:11:22
Morjenttes! Minulla on sama mikseri ja ratkaisin ongelman niin että vedät koneelta tulevat äänet mikserin Tape in liittimiin ja näppäät mikseristä Tape to Control room napin pohjaan. Luonnollisesti Tape to main nappi jää ylös kun ei haluta taas kierrättää signaalia.

Eli mikseriltä äänet koneelle Main outin kautta ja Control room outista vahvistimelle/aktiivipöntöille. Kuulokkeet luonnollisesti kuulokelähtöön. Erillinen kuulokevahvistin olisi silti hyvä olla, mikserin Phones nupilla kun ohjaillaan kuulokelähdön lisäksi myös control room outtia.

Juu aivan, noinhan se meneekin. Eli nyt sitten tarttee pari kipaletta rca-kaapeleita. Löysin jo yhden :P Kiitoksia!
lion
03.12.2005 11:18:06
Minulla myös sama mikseri ja tape inneihin otetaan siis tämä äänikortista ulostuleva signaali. Mutta sitten monitorit main outteihin ja kuulokkeet ctrl roomiin niin saat molemmille erillisen volumenapin. Miten sitten nauhoitetaan? Otetaan fx sendistä signaali koneen inputtiin, tämä tosin on mono, mutta yleensä ei muuta tarvitakaan. Huomasin että kun sendistä lähettää niin CTRL roomiin ei tule ollenkaan sitä puhdasta mikserisignaalia vaan pelkästään tape signaali. main outteihin menee jostain syystä myös mikserin puhdas signaali mutta nauhoitus onnistuus siis kuulokkeilla.

- Li'oN
Bohemian nectar of satan
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)