Aihe: Vanhaan läppäriin Linux?
1
kivi
30.11.2005 09:09:20 (muokattu 30.11.2005 09:11:49)
Hep,

mieleen tuli ajatus, kun Toshiban 100Mhz P1 -taskutietokoneestani (sellainen päällystakin povitaskuun menevä sikarilaatikon kokoinen ihan oikea tietokone - ei mikään palmtoppi) räjähti sen räätälöity Win95-käyttöjärjestelmä, että jospa laittaisi koneeseen saman tien Linuxin käyttikseksi.

Mutta onko tämä mahdollista? Käyttis pitäisi ladata korpuilta, verkkoyhteyttä koneessa ei ole eikä ulkoinen CD-asema lähde toimimaan ennen kuin ajurit on asennettu.

Ja onko tässä järkeä? En tarvitse koneeseen kuin toimivan tekstinkäsittelyohjelman - mieluummin muistio-tyylisen kuin mitään raskasta - sekä jonkin simppelin audiontallennusohjelman. Onko näitä Linuxille ilmaisina? (Mieluummin vähän vanhempaa kuin uusinta uutta, kun ei konekaan ole enää uusi.)

Sattuneesta syystä en ole Linuxia aiemmin käyttänyt, mun työni kun liikkuu aika raskaan ohjelmiston maailmassa. Tekstin tekoon mulle kuitenkin riittää ASCII tai jos hienostellaan, .rtf

Neuvoja, linkkejä, vinkkejä?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
jakke-x
30.11.2005 11:01:34

Hep,

mieleen tuli ajatus, kun Toshiban 100Mhz P1 -taskutietokoneestani (sellainen päällystakin povitaskuun menevä sikarilaatikon kokoinen ihan oikea tietokone - ei mikään palmtoppi) räjähti sen räätälöity Win95-käyttöjärjestelmä, että jospa laittaisi koneeseen saman tien Linuxin käyttikseksi.

Mutta onko tämä mahdollista? Käyttis pitäisi ladata korpuilta, verkkoyhteyttä koneessa ei ole eikä ulkoinen CD-asema lähde toimimaan ennen kuin ajurit on asennettu.

Ja onko tässä järkeä? En tarvitse koneeseen kuin toimivan tekstinkäsittelyohjelman - mieluummin muistio-tyylisen kuin mitään raskasta - sekä jonkin simppelin audiontallennusohjelman. Onko näitä Linuxille ilmaisina? (Mieluummin vähän vanhempaa kuin uusinta uutta, kun ei konekaan ole enää uusi.)

Sattuneesta syystä en ole Linuxia aiemmin käyttänyt, mun työni kun liikkuu aika raskaan ohjelmiston maailmassa. Tekstin tekoon mulle kuitenkin riittää ASCII tai jos hienostellaan, .rtf

Ainakaan näistä nykyisistä Linux distroista et löydä, varsinkaan graafisella käyttöliittymällä tuossa vehkeessä pyörivää vaihtoehtoa. Tai no ehkä joku on tehny viimeisen päälle riisutun distron kevyellä ikkunamanagerilla mutta... Linuxillehan löytyy kaikkea ilmaiseksi:-) Asenna vaan suosiolla se 95 takas:-) toinen hyvä vaihtoehto ois 3.11 windossi jos tarvii vain yksinkertaista tekstinkäsittelyä, itellä on vielä vanhassa 286 koneessa 3.11 ja Dossi. Kyllä pyörii hyvin.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, se parhaiten nauraa...
Klezberg
30.11.2005 11:16:39 (muokattu 30.11.2005 11:38:05)

Hep,

Itse harjoittelin tuossa puolisentoista vuotta sitten linuxin kanssa asentamalla vanhan redhatin (6) vanhaan laptoppiin. Hyvin toimi, kun ei laittanut graafista käyttöliittymää. Itse asiassa siinä tuli ihan mukavia muistikuvia minikoneiden käytöstä 70-80 -luvuilta. Noilla vanhoilla linuxeilla kyllä kirjoittelee, mutta audion kanssa taitaa tulla vaikeuksia. Samaten tietoturva voi olla ongelma, mutta vain jos käyttää verkkoa. Itse pyörittelin muuten tuossa koneessa internet-radioasemaa muutaman viikon koemielessä.

Korpuilta et kuitenkaan linuxia siihen asenna. Vaihtoehdot ovat cd:ltä tai verkosta, ja redhattiin löytyy boottikorput joilla on verkko- cd- ja pcmia-ajurit. Noita vanhoja linuxeita ei välttämättä enää löydä verkosta. Minulla on jotain vanhoja redhatin asennus-CD:eitä.

edit: itse asensin verkosta kun lapparissa ei ollut cd-asemaa ollenkaan. Verkkoon pääsin pcmcia-kortin avulla.

edit2: tekstin kirjoittamiseen ilman graafista käyttöliittymääkin löytyy ns. kuvaruutueditoreita, esim vi, eli rivieditoria ei sentään tarvitse lähteä käyttämään. Audion kanssa taitaa tulla ongelmaksi noissa vanhoissa distroissa ettei audioliitännöille ole tukea. Tuo radioasema toimi niin, että se striimasi valmiita mp3:sia jotka oli enkoodattu toisessa koneessa.
midprice
30.11.2005 11:48:03

Löytyyhän noita minilinuxeja esim. MuLinux jota koittelin 486 66MHz koneessa.
Tuo asentui korpuilta ja hyvin toimi. Löytyy osoitteesta: http://mulinux.dotsrc.org/mulinux.html

Lisää löytyy googlaamalla hakusanoilla "tiny linux".

Tuo audiopuoli voi olla tosiaan ongelmallinen saada toimimaan, varsinkin jos siinä laitteessa on jokin erikoinen "äänikortti" jolle "linuxajurin" löytäminen voi olla vaikeaa.
Klezberg
30.11.2005 11:53:01

Löytyyhän noita minilinuxeja esim. MuLinux jota koittelin 486 66MHz koneessa.
Tuo asentui korpuilta ja hyvin toimi. Löytyy osoitteesta: http://mulinux.dotsrc.org/mulinux.html

Lisää löytyy googlaamalla hakusanoilla "tiny linux".

Tuo audiopuoli voi olla tosiaan ongelmallinen saada toimimaan, varsinkin jos siinä laitteessa on jokin erikoinen "äänikortti" jolle "linuxajurin" löytäminen voi olla vaikeaa.

Olin sitten väärässä korppujen suhteen. Kuinka monta korppua siinä tarvitaan? Silti voisi kannattaa kokeilla ensin jos saisi cd:ltä tai verkosta onnistumaan (pitäisi onnistua jos lapparissa on pcmcia-paikka).
midprice
30.11.2005 12:11:00

Olin sitten väärässä korppujen suhteen. Kuinka monta korppua siinä tarvitaan?

Nou hätä, suurin osa noista "tiny linuxeista" on korppuasennettavia.

Tuo kyseinen MuLinux ottaa minimissään 2 korppua.
On hieman ihmeellinen "asennettava", mutta faq:n avulla kyllä onnistuu.
Ja tuossahan tosiaan on ikkunointijärjestelmä, eli ei tartte pelkällä päätteellä
toimia.

Tuli noita joskus katteltua, kun vanhaan läppäriin tarttin käyttistä.
Klezberg
30.11.2005 12:34:54

Nou hätä, suurin osa noista "tiny linuxeista" on korppuasennettavia.

Tuo kyseinen MuLinux ottaa minimissään 2 korppua.
On hieman ihmeellinen "asennettava", mutta faq:n avulla kyllä onnistuu.
Ja tuossahan tosiaan on ikkunointijärjestelmä, eli ei tartte pelkällä päätteellä
toimia.

Vilkaisin tuota mulinuxia, ja nyt herää kysymys mitä kukin tarkoittaa korpulta asennuksella. Jäi sellainen vaikutelma, että tuossa voidaan asennus käynnistää korpulta, mutta asennusfaili on jotenkin saatava kovalevylle (sen voi toki siirtää korpuilla senkin). Noinhan se redhatkin menee, mutta boottikorpulla voi olla myös verkko/cd/pcmcia -ajurit jotta asennustiedostot voidaan lukea myös ulkopuolelta.
kivi
30.11.2005 12:41:28 (muokattu 30.11.2005 12:44:33)

Kiitoksia, midprice. Pitää tosiaan katsella, mulle ei graafinen käyttöliittymä ole mikään pakko, päinvastoin, mä en ole henkisesti vielä siirtynyt Dos-komentorivistä Windowsiin muutenkaan, vaan pälyilen päivittäin näyttöä epätoivoisena; mihin voisi kirjoittaa käskyjä? Miksi pitäisi käyttää hiirtä kaikkeen? (kyllä, vaihdan ikkunoitakin Alt+ESC-näppäimellä, suljen ne Ctrl-X:llä, maalaan tekstin Shift+nuolella jne).
:-)

Tällä hetkellä ainoa syy, mikä puolustaa jonkin Windows-järjestelmän laittoa olisi siis tuo audio, jos äänikorteille ei kerran Linux-ajureita tai wav-editoreja kauheasti ole, ja tietysti se, että sais bussissa pelata CivII:sta tai CivIII:sta (Civ IV ei taatusti tuossa toimi). Mulla vaan on vain yksi vanha osto-korppuversio Win95:stä, cd:llä mulla on kyllä Win95, Win98 ja XP-Pro ostettuina. Tietääkö joku ratkaisua, miten saisi cd:llä olevan Windowsin (vaikkapa 95) korpuilta installoitua.

...Jos nyt en sitten lähde ilman audiota Linuxiin seikkailemaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
midprice
30.11.2005 12:57:21

Tietääkö joku ratkaisua, miten saisi cd:llä olevan Windowsin (vaikkapa 95) korpuilta installoitua.

Toisella koneella pakkaat vaikka winzipillä win95 cd:n korpuille mahtuviksi paketeiksi, kopioit korpuille ja purat korpuilta (esim. pkunzip:llä) läppäriin johonkin väliaikaiseen hakemistoon.
Siellä vaan sitten ajat setup.exe:n

Boottikorpun varmaan tarviit tuolle läppärille, jos se on ihan tyhjä. Valmiita boottikorppuimageja on netti pullollaan, google löytää.

Kaikkea tauhkaa ei kannata cd:ltä laittaa, menee vaan korppuja hurjasti.
Olikohan se win95 hakemisto siellä asennus-cd:llä missä on ne *.cab filut.
Veikkaan, että jotain 30 korppua menee.
Klezberg
30.11.2005 12:59:26

Kiitoksia, midprice. Pitää tosiaan katsella, mulle ei graafinen käyttöliittymä ole mikään pakko, päinvastoin, mä en ole henkisesti vielä siirtynyt Dos-komentorivistä Windowsiin muutenkaan, vaan pälyilen päivittäin näyttöä epätoivoisena; mihin voisi kirjoittaa käskyjä? Miksi pitäisi käyttää hiirtä kaikkeen? (kyllä, vaihdan ikkunoitakin Alt+ESC-näppäimellä, suljen ne Ctrl-X:llä, maalaan tekstin Shift+nuolella jne).
:-)

Tällä hetkellä ainoa syy, mikä puolustaa jonkin Windows-järjestelmän laittoa olisi siis tuo audio, jos äänikorteille ei kerran Linux-ajureita tai wav-editoreja kauheasti ole, ja tietysti se, että sais bussissa pelata CivII:sta tai CivIII:sta (Civ IV ei taatusti tuossa toimi). Mulla vaan on vain yksi vanha osto-korppuversio Win95:stä, cd:llä mulla on kyllä Win95, Win98 ja XP-Pro ostettuina. Tietääkö joku ratkaisua, miten saisi cd:llä olevan Windowsin (vaikkapa 95) korpuilta installoitua.

...Jos nyt en sitten lähde ilman audiota Linuxiin seikkailemaan.

Uudemmissa merkittävimmissä linux-distroissa audio toimii melko hyvin ihan heittämällä (riippuu kyllä äänihardwaresta), ja kyllä sellaisenkin voisi tuohon koneeseen saada jättämällä graafisen käyttöliittymän pois, mutta sitä ei ole tullut kokeiltua.
Klezberg
30.11.2005 13:03:24

Tietääkö joku ratkaisua, miten saisi cd:llä olevan Windowsin (vaikkapa 95) korpuilta installoitua.

Onko ihan varma ettet saa sitä ulkoista cd-asemaa toimimaan laittamalla sen driverit boottikorpulle. Muistelen että tuon aikakauden windows-asennuksissa oli nimenomaan kaikenlaisia cd-asema -ajureita boottikorpulla.
kivi
30.11.2005 13:50:56
Onko ihan varma ettet saa sitä ulkoista cd-asemaa toimimaan laittamalla sen driverit boottikorpulle. Muistelen että tuon aikakauden windows-asennuksissa oli nimenomaan kaikenlaisia cd-asema -ajureita boottikorpulla.

Mikään maailmassa ei ole varmaa, mutta tuo mullekin tuli mieleen kokeilla jo useampaan kertaan, kun viimeksi yritin ratkaista ongelmaa. Pitänee katsoa.

Kiitos.
(Handsome Dick Manitoba)    
Fortune
30.11.2005 16:54:34

Ainakin W98:n perusasennuslevyke (siis se käyttiksen mukana tuleva) sisältää cd-aseman yleisajurin, tiedä sitten miten se tepsii ulkoisen aseman kanssa.
Look behind you, a three-necked guitar!
Legatus
30.11.2005 17:00:15
Offia mutta tää on sopiva topikki..

Eli oisin ostamassa uutta läppäriä musa"studio"koneeks nii kannattaako siihen laittaa xp vai linux? Kumpi on parempi sellasenn hommaan? Ja mitkä ohjelmat linuxiin?
Janne pentele!!!!!!!
waskikaarme
30.11.2005 18:08:24
http://www.damnsmalllinux.org/

En ole varma pystyykö tätä asentamaan korpuilta, mutta kovalevy-asennus ainakin oli mahdollista. Sivujen kautta löytyi distron oma keskustelufoorumi, jossa asioista enemmän

http://featherlinux.berlios.de/about.htm

toinen distro joka on tarttunut mieleen. Kumpaakaan en ole siis itse kokeillut, nähnyt vain suositeltavan jossain muualla internetin syövereissä, eli luulisin niiden olevan hyviä
Sxx##tna tätä tsättisukupolven porukkaa. Kävellään perinnemuseoon ja aletaan tekstailla silmä pyöreenä kavereille, että täällä on kuulkaa puuesineitä.
Klezberg
30.11.2005 19:02:32

Offia mutta tää on sopiva topikki..

Eli oisin ostamassa uutta läppäriä musa"studio"koneeks nii kannattaako siihen laittaa xp vai linux? Kumpi on parempi sellasenn hommaan? Ja mitkä ohjelmat linuxiin?

Oman kokemuksen perusteella en oikein ottaisi linuxia päätyökaluksi mihinkään työasemakäyttöön jossa pelataan raskaammin äänen tai kuvan kanssa. Kaikki lisälaiteasennukset ja osa softa-asennuksista on kuitenkin aika työläitä. Serveriksi linux on mainio, ja perustyöasemahommat (tekstinkäsittely, sähköposti, surffaus) hoituu. Just olen tuossa tapellut että saisin yhdessä läppärissä Fedoran kanssa toimimaan touchpadin sijasta ulkoisen hiiren, ja että saisi mpg-videota katsottua ja niin edelleen. Ei mene heittämällä, ei.
Conrad Lant
01.12.2005 14:38:19

Debiankin asentunee aikalailla "helposti" tuoreidenkin versioiden osalta tyyliin bootti korpulta ja sieltä cd-aseman ajurit. (Tai bootti korpuilta ja verkosta loput - näin olen itse jostain 90Mhz:n penakannettavista lähtien toiminut.)

Audion pitäisi kaikissa uudemmissa distroissa toimia heittämällä melkein alustalla kuin alustalla, ja X:n (graafinen ympäristö) saa tuon teholuokan koneessa toimimaan valikoimalla käyttöön joku kevyin mahdollinen ikkunointimanageri (se että tarviiko sitä onkin ihan toinen asia).
No one prayed for Sodom
Klezberg
01.12.2005 20:41:10

Itselläni on satunnaisessa harrastuskäytössä Agnula-projektin Debian-pohjainen multimediadistro DeMuDi (http://demudi.agnula.org/ - vastaava RedHat-pohjainen on loogisesti nimeltään ReMuDi). Mukana tulee kasakaupalla enemmän tai vähemmän käyttökelpoista audiosoftaa, mm. ihan ok perussekvensseri Ardour joka omassa projektipöntössäni toimii virkaheitoksi jääneen Terratec EWS88 MT:n kanssa 10 sisään/ulos moniraiturina.

Mainittakoon että kaikki edellä mainittu toimi tässä tapauksessa heittämällä, eli kuten näissä hommissa aina, kannattaa etukäteen selvittää käyttispaketin pääasiallinen käyttötarkoitus ja raudan sopivuus.

Joo, itseltä unohtui nuo multimediadistrot. Ilman muuta kannattaa kokeilla jos on sopiva kone valmiina. Yleensäkin tulee linuxista sellainen vaikutelma, että sen mitä distrossa on valmiina, saa yleensä heittämällä toimimaan, mutta siitä eteenpäin tulee ongelmia laiteajurien ja spesiaalisoftien kanssa. Pitää varmaan itsekin kokeilla noita, kun tuossa on yksi lappari johon voisi kaikenlaista kokeilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)