Omistan Randallin trankkunupin ja olen suunnitellut EMG 81 tallaan. Idea on mielestäni mitä parhain (olen täys amatööri). Ongelmaksi muodostui eräs tuttu, joka väitti, ettei trankkuvahvistimet kestä aktiivimikkejä. Särinää ja rätinää on luvassa, jos erehtyy kokeileen. Onko siis väitteessä perää, vai koijataanko tässä taas apinaa? |
Exhausted 30.11.2005 22:27:19 | |
---|
Trankkuvahvistimien etupäät ei välttämättä tykkää hyvää jos sinne tulee liian kuumaa signaalia. Siksi ne eivät tykkää oikein overdrivepedaaleistakaan. Mutta ei tuo ole mikään eksakti juttu. Se on mikki/vahvistin-kohtainen asia. Ei tainnut kyllä Dimebag Darrell käyttää aktiivimikkejä, eikä Disturbedin Dan Donegan...muita trankkuvahvistinsoittajia ei tule nyt mieleen. |
Super-Jari 30.11.2005 22:32:03 | |
---|
...muita trankkuvahvistinsoittajia ei tule nyt mieleen. Kaikki KÖYHÄT!!! |
-AK- 30.11.2005 23:06:17 | |
---|
Ei tuo puhe omien kokemusten perusteella perustu todellisuuteen. Sitkeä huhu aiheesta on, etteivät EMGt kuulosta hyvältä kun putkareiden kanssa, mutta eikö samaa voi puhua muistakin mikeistä? |
McNulty 30.11.2005 23:27:39 (muokattu 30.11.2005 23:32:02) | |
---|
Kyllä ne aktiivimikitkin saa trankkuvermeiden kanssa toimiin. Säätöhommaa se on. Kaveri jätti tallamikin ruuvaamatta ihan ylös kielten alle (jätti siis vähän ilmaa väliin) ja vahvistimesta soundit kohdalleen. Toimii! Vahvistimena on myöskin Randall RG-sarjanen. Ja mitä Dimeen tulee niin hänen RG ja Warhead transistorivahvistimet + B. Lawrence L-500XL toimii hienosti... kuunteleppa vaikka The Great Southern Trendkillin soundeja! Potkii 1000-0 kasseille... sillä teräskärkisellä. edit: mielestäni hyvä transistorivahvistin on vähintään yhtä dynaaminen kuin putkikone ja yhtä lämminsoundinen (esim. vaikka Roland JC-120 Jazz Chorus tai vaikka Tech21 Trademark 60). Ainoa miinus on se headroom. Trankkulaatikko kun tarvitsee sen 300W taakse ettei soundit mene ihan kuralle kun vedetään KOVAA (ja vieläpä jos alavireistä). Putkikoneista sellanen 50W nupikka riittää jo moneen lähtöön ja toki sitä löytyy 100-200W putkikoneitakin. Niitä vain ei ihan jokaisella treeniksellä pääse luukuttaan :) |
rosberg 01.12.2005 09:18:15 | |
---|
no kyllähän ne modernimmat trankut toimii jo ihan väkisinkin. sen verran montaa on tullut kaupassa kokeiltua johonkin juustokuutioon, että ei mitään hätää! ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn. |
Räbbänä 01.12.2005 15:10:52 | |
---|
Kuinkahan hyvin aktiivit toimii kun vahvarina on Marsun VS 8080? Muistakaa lapset! Festareilla kannattaa varoa 1) [b] Satu-setiä [/b] 2) [b] Namu-setiä [/b] 3) [b] Sentencediä [/b]. Jälkimmäinen aiheuttaa vakavan hevimusiikin riippuvuuden. Nuo kaksi ensimmäistä voi siis unohtaa. |
Antti1 01.12.2005 15:35:39 | |
---|
Kuinkahan hyvin aktiivit toimii kun vahvarina on Marsun VS 8080? Ei mitään ongelmia ole ainakaan tuon sarjan suurimmalla combolla (VS 8280) koskaan ollut. Mulla oli toi combo useamman vuoden ja jokaisella kokeilemallani (tai jonkun muun kokeilemalla kitaralla), oli aktiivimikit tai ei, sai hyvän soundin aikaan. "Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune |
Räbbänä 01.12.2005 15:39:50 | |
---|
Ei mitään ongelmia ole ainakaan tuon sarjan suurimmalla combolla (VS 8280) koskaan ollut. Mulla oli toi combo useamman vuoden ja jokaisella kokeilemallani (tai jonkun muun kokeilemalla kitaralla), oli aktiivimikit tai ei, sai hyvän soundin aikaan. Kiitos. Muistakaa lapset! Festareilla kannattaa varoa 1) [b] Satu-setiä [/b] 2) [b] Namu-setiä [/b] 3) [b] Sentencediä [/b]. Jälkimmäinen aiheuttaa vakavan hevimusiikin riippuvuuden. Nuo kaksi ensimmäistä voi siis unohtaa. |
Krypto Niitti 01.12.2005 17:00:54 (muokattu 01.12.2005 17:01:42) | |
---|
Trankkuvahvistimien etupäät ei välttämättä tykkää hyvää jos sinne tulee liian kuumaa signaalia. Siksi ne eivät tykkää oikein overdrivepedaaleistakaan. Osaakos joku kertoa mitä tuosta voi käydä? Itse nimittäin soitan OD- ja säröpedaalin läpi 70-luvun lopun 120w trankkuvahvistimeen (yamaha g100-210). e: niin ja siis kitarassa passiivimikit. Tuota pedaaliasiaa vaan mietin... |
Twinkle 01.12.2005 19:11:51 | |
---|
Osaakos joku kertoa mitä tuosta voi käydä? Itse nimittäin soitan OD- ja säröpedaalin läpi 70-luvun lopun 120w trankkuvahvistimeen (yamaha g100-210). Soita vaan, ei ne tosiaankaan siitä miksikään mene. Jos alkaa klippaamaan ja pitämään korinaa, niin lasket signaalin tasoa. Niin kauan kuin se trankku pystyy signaalin toistamaan ilman ei-tahdottua säröä, niin silloin signaalin taso on sopiva. Ei transistoripeli siitäkään rikki mene jos sen saa overdrivelle, se ei vaan kuulosta erityisen kivalta silloin. Yleisesti ottaen signaalitasot näissä vehkeissä on millä hyvänsä tavalla tarpeeksi pieniä, joten normiolosuhteissa vahvistinta ei saa rikki syöttämällä sinne signaalia jonka sinne kuuluisi mennä. Kyllä sen toisaalta rikki saa, mutta se sitten taas menee ihan yrittämisen puolelle. |
Krypto Niitti 01.12.2005 19:37:45 | |
---|
Kiitos nopeasta ja kattavasta vastauksesta Twinkle! Vähän jo ehdin pelästyä että olen turmellut vintage-aarteeni. ;) |
saha 01.12.2005 19:49:00 | |
---|
Osaakos joku kertoa mitä tuosta voi käydä? Itse nimittäin soitan OD- ja säröpedaalin läpi 70-luvun lopun 120w trankkuvahvistimeen (yamaha g100-210). e: niin ja siis kitarassa passiivimikit. Tuota pedaaliasiaa vaan mietin... Ei se paskaksi mene, mutta soundi on rupista piereskelyä. >-)))> #2 Punttisika #5
"kuuntelette musaa jossa porukalla on kireetä nahkaa munien ympärillä ja sanotte jotain kaulaliinaa noloksi." -pliksu |
Cadosar 01.12.2005 20:09:35 | |
---|
Itselläni on Peaveyn xxl (trankku)nuppi ja kitarassa tallamikkinä emg81. Hyvin ovat tähän mennessä toimineet ja soundeihinkin olen tyytyväinen. |
Krypto Niitti 01.12.2005 20:17:45 | |
---|
Ei se paskaksi mene, mutta soundi on rupista piereskelyä. Ei nyt ihan. Tule vaikka kuuntelemaan. :P Eli sun mielestä trankun kanssa ei voi käyttää särö osaston pedaaleja ollenkaan? O_o |
McNulty 01.12.2005 20:20:59 | |
---|
Ei nyt ihan. Tule vaikka kuuntelemaan. :P Monelle tuo putkikone on se ainoa oikea vaihtoehto. Elä anna sen hämätä! :) Eli sun mielestä trankun kanssa ei voi käyttää särö osaston pedaaleja ollenkaan? O_o Tästä tuli mieleen että ainakin Digitech Hot Head Distortion toimi varsin mainiosti trankkuvaffarin puhtaan kanavan kanssa. Boostaamaanhan trankkuja harvemmin pääsee jollain OD:lla mutta eipä sitä boostaamista kaikki harrasta lainkaan. |
Krypto Niitti 01.12.2005 20:29:49 (muokattu 01.12.2005 20:31:13) | |
---|
Monelle tuo putkikone on se ainoa oikea vaihtoehto. Elä anna sen hämätä! :) Tämän jos jonkun olen huomannut tätä palstaa selaillessani. ;) Boostaamaanhan trankkuja harvemmin pääsee jollain OD:lla mutta eipä sitä boostaamista kaikki harrasta lainkaan. Hmm... itse juuri pidän trankussa puhtaan kanavan päällä, pedaalit säädetty niin että OD pienellä rosolla, ja rajumpaa säröä vaativissa kohdissa polkaisen säröpedaalin päälle. Eli OD jää tarkoituksella buustaamaan säröpedaalia (mainittakoon että särö = BOSS DS-2, josta ei yksinään ainakaan minun kamoilla lähde kovin munakasta saundia, siksi näin). Teenkö ihan väärin? Omaan korvaan kuulostaa parhaimmillaan jopa vallan mainiolta. |
McNulty 01.12.2005 20:32:27 | |
---|
Teenkö ihan väärin? Omaan korvaan kuulostaa parhaimmillaan jopa vallan mainiolta. Et, sinun tapauksessasi OD boostaa säröspedua eikä vahvistimen särökanavaa. Meikäläinen kun boostaa Tube Screamereilla putkinupin ja combon särökanavaa. |
superfly 01.12.2005 20:33:04 | |
---|
Boostaamaanhan trankkuja harvemmin pääsee jollain OD:lla. Kuis? Nyt en tajunnut. Miksi ei pääsisi? "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Krypto Niitti 01.12.2005 20:50:19 | |
---|
Et, sinun tapauksessasi OD boostaa säröspedua eikä vahvistimen särökanavaa. Meikäläinen kun boostaa Tube Screamereilla putkinupin ja combon särökanavaa. Aaai tarkotitkin itse särökanavan buustausta. Selevä homma. Kiitos tästä. :) |