beorn 18.11.2005 15:53:25 | |
---|
Eli aijon rakentaa 8- eli tuplakielisen basson. Onkohan jollakulla tietoo tahi kokemusta, että jos ottaa valmiin 4-kielisen basson kaulan ja pistää siihen ne tuplakielet, niin riittääkö semmosessa "normaalissa" kaularaudassa vääntöö?? Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! |
vrajala 18.11.2005 17:13:35 | |
---|
Riippuu varmasti tapauksesta, mutta mä en kyllä lähtisi kokeilemaan paitsi jos sillä kaulalla ei ole muutakaan virkaa. Yleisesti noita tehdään kait kahdella kaularaudalla tai reippailla jäykkäreillä. Ja sitäpaitsi tavallisimmat nelikielisten kaulat taitavat olla hiukan kapeita tuohon. Kieliparien välit jäävät satulalla melko pieniksi ja, tallasta riippuen, kielet voivat puskea ohi kaulan reunoista rungon päästä. Millasta tallaa ajattelit? Ja mihin ajattelit laittaa ne neljä ylimääräistä viritintä? Mää sano. |
Teijo K. 18.11.2005 19:09:21 | |
---|
Riippuu varmasti tapauksesta, mutta mä en kyllä lähtisi kokeilemaan paitsi jos sillä kaulalla ei ole muutakaan virkaa. Yleisesti noita tehdään kait kahdella kaularaudalla tai reippailla jäykkäreillä. Ja sitäpaitsi tavallisimmat nelikielisten kaulat taitavat olla hiukan kapeita tuohon. Kieliparien välit jäävät satulalla melko pieniksi ja, tallasta riippuen, kielet voivat puskea ohi kaulan reunoista rungon päästä. Millasta tallaa ajattelit? Ja mihin ajattelit laittaa ne neljä ylimääräistä viritintä? Olen jossain nähnyt tuollalailla modatun Stingrayn. Kaippa se ihan pätevä peli oli. Virittimet oli vaihdettu astetta pienemmiksi ja vanhat reijät ensin tulpattu ja sitten porattu uudet, hyvin mahtui. Munsta. |
stenel 19.11.2005 10:07:03 | |
---|
Itse olen päättänyt rakentaa 8-kielisen basson, siten että kaulassa on kaksi kaularautaa ja pienemmällä kuin 34 tuuman skaalalla soiton helpottamiseksi. Tuo talla on todellinen probleema;tietääkseni vain ABM valmistaa talloja oktaavikielisiä bassoja varten, hinta on onneksi kohtuullinen, n.180€. |
zepeteus 19.11.2005 21:46:02 | |
---|
Onkohan jollakulla tietoo tahi kokemusta, että jos ottaa valmiin 4-kielisen basson kaulan ja pistää siihen ne tuplakielet, niin riittääkö semmosessa "normaalissa" kaularaudassa vääntöö?? Niin kuin jo sanottiinkin, saattaa hyvinkin loppua vääntö kesken. Tuossa nurkassa on yksi 8-kielinen custom-basso, jonka kaulana käytettiin Carvinin "vahvinta" bassokaulaa. Siitä huolimatta, relief on yli 2mm eikä säätövaraa enää ole. Vrajala mainitsikin jo tuosta kaulan leveydestä, sekin saattaa loppua hätäiseen kesken kun niitä kieliä lisätään. Ja millaiset virittimet (jos minkäänlaisia) saa mahtumaan lapaan riippuu taas lavan muodosta ja koosta ynnä virittimien mallista. Lisäksi, niitä virittimiä olisi kaiketi hyvä mahtua vielä kääntämäänkin kunnolla. Aiheesta poiketen, mutta kielten lisäämiseenkin liittyvää: Kaulapainoisista soittimista puhuvien soisi joskus tsekkaavan tuon basson. Kahdeksankielinen kahdella Gotoh D-tunerilla lisämaustettuna ja johan alkaa painovoima tuntua kaulan päässä. Eli sinne lapaan ei välttämättä kannata värkätä yhtään lisäpainoa, mikäli ei halua kannatella kaulaa (entistä enemmän). Tuo talla on todellinen probleema;tietääkseni vain ABM valmistaa talloja oktaavikielisiä bassoja varten, hinta on onneksi kohtuullinen, n.180€. Tuossa custom-bassossa tallana on Schaller 471. |
beorn 20.11.2005 17:49:20 | |
---|
Tuo talla on todellinen probleema;tietääkseni vain ABM valmistaa talloja oktaavikielisiä bassoja varten, hinta on onneksi kohtuullinen, n.180€. Joo, talla tosiaan on brobleema! Tuohon 180:n e:n hintaan itekkin törmäsin, Tre:ela. Jenkeistä sais kai vähän halvemmalla tilattua... Ajattelin, ihan ekaks löytää sen tallan jostain, ja sitten vasta kattoo, että miten levee se on -> miten leveen otelaudan se vaatii. 5-kuelisen kaulaa oon harkinnu kans, siinä sitä vääntöökin ehkä ois enemmän(??) ja leveyskin varmasti riittäis. Ite kun en viittis lähtee kaulaa tekeen, kun tulis kumminkin täys susi! Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! |
beorn 20.11.2005 23:51:15 | |
---|
Ja mihin ajattelit laittaa ne neljä ylimääräistä viritintä? Semmoseen, missä olis ne 4(jos nyt 4-kielisen kaulan hommaisin) virityshärpätintä eripuolilla; kaks alhaalla, kaks ylhäällä vois saada mahtuun väleihin ne parit pienemmät koneet, jopa ilman että tulis liian ahdasta. Ja jos ei mahdu, niin toi reikien täyttö ja uusien poraus ei oo sit enää mikään pahin juttu tossa. Kunhan nyt sais sen tallan eka ja sille sopivan kaulan, ei loppu oo enää ku tekemisestä kii. Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! |
stenel 21.11.2005 13:37:22 | |
---|
Tuossa custom-bassossa tallana on Schaller 471. Saamieni tietojen mukaan Schaller ei valmista enää talloja oktaavikielisiä bassoja varten.
|
zepeteus 21.11.2005 16:31:36 | |
---|
Saamieni tietojen mukaan Schaller ei valmista enää talloja oktaavikielisiä bassoja varten. Katos ketura, no siinä meni sitten yksi hyvä optio, ainakin omasta mielestäni. Ei ollut turhan kalliskaan, olisi voinut melkein varalle ostaa yhden. Jonkin liikkeen listoilla tuota taisi vielä äskettäin olla, vaan olipa muistaakseni Usassa se. |
beorn 29.11.2005 13:16:15 | |
---|
No nyt on talla tiedossa, schaller. Löyty käytettynä/ylimääräsenä. Ja kaula ois nyt sitten ajankotasena seuraava probleemi. On tullu joka puolelta vähän ristiriitaista vihjettä tuon yhden kaularaudan riittämisestä. Joka tapauksessa, nyt näyttää siltä että rahankin säästämiseks joudun tekeen kaulan ite ja jos niin teen, niin jäykintä puuta, jäykin rauta ja kohtuullisesti vahvuutta kaulalle, niin vois uskaltaa kokeilla yhellä raudalla. Mutta, lisää infoa viisaammilta ottasin kyllä mielelläni vastaan enemmänkin. :) Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! |
P2 29.11.2005 13:35:39 | |
---|
Varmaan kannattaa monesta osasta liimata kaula, ettei ala vääntyilemään, ota mallia esim. 6-kielisistä bassoista. Myös jotain grafiitti/metallitukitankoja vois harkita jämäköittämään kaulaa. |
beorn 30.11.2005 13:54:17 | |
---|
Mistäköhän löytyy pätevää opastusta kaulan tekemiseen, jos jotain linkkiä olis? ;) Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! |
Mistäköhän löytyy pätevää opastusta kaulan tekemiseen, jos jotain linkkiä olis? ;) Ei löydy. |
beorn 20.05.2006 11:50:51 | |
---|
Jep, basso on nyt valmis. Kaulapuuna wengeä ja yks kaularauta. Sen verran jäykkää puuta tuo, että tarvi ottaa vähän jopa puuta pois kaulasta, eikä tarvi siltikän paljoo rautaa kiristellä. Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!!
Ladatkaa Interspectionalin Demo#2 |
Puavali 20.05.2006 14:18:04 | |
---|
Jep, basso on nyt valmis. Kaulapuuna wengeä ja yks kaularauta. Sen verran jäykkää puuta tuo, että tarvi ottaa vähän jopa puuta pois kaulasta, eikä tarvi siltikän paljoo rautaa kiristellä. Ja linkkiä ei löydy?... kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
beorn 21.05.2006 22:18:57 | |
---|
Ja linkkiä ei löydy?... Ööö, jaa mitä linkkiä? Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!!
Puavali 22.05.2006 07:06:32 | |
---|
Ööö, jaa mitä linkkiä? Kuvia. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
beorn 22.05.2006 12:37:18 | |
---|
Kuvia. En oo viälä saanu kuvattua. Mutta täytyy ny täs koittaa kuvata sitä ja pistän sit tänne heti. Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!!
beorn 11.06.2006 13:24:53 | |
---|
No ny se on tuala omassa kuvassa sit! Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!!
Puavali 11.06.2006 21:12:23 | |
---|
kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2, Relic #5 |