Aihe: Pääsykoe
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Hohhoijaa
08.06.2005 13:57:22
No hirveen vaikeehan se ei ole. Joillekin tietenkin saattaa oikean käden näppäily tuottaa ongelmia, jos ei ole tottunut soittamaan kappaleita sormilla pikaten.

Klassista siitä opiskelemaan saatana!
simbabben
29.11.2005 17:07:57
Opettele joku mokoman biisi.. Sovella se 1 skeballe ja soita.. Vaikka "punaine kukko" tai "nämä kolme ovat yhtä"...
Aksu89
29.11.2005 17:29:09 (muokattu 29.11.2005 17:29:25)
Opettele joku mokoman biisi.. Sovella se 1 skeballe ja soita.. Vaikka "punaine kukko" tai "nämä kolme ovat yhtä"...

Nyt ollaan kyllä ajoissa...
wrshredder
29.11.2005 17:37:23
Sen jälkeen kun on täyttänyt 10-v., lakisääteinen opiskeluaika perustasolla on 6 vuotta. Vrt. peruskoulu. Eli siinä ajassa yritetään perustsydeemit kaapia läjään.

Öörh.?
Oon nyt tuolla konservatoriolla perustasolla aikuisopiskelijana ,niin pitääkö mun kanssa käydä sitä sen 6 vuotta!?
Täytyy myöntää että olen vähän hukassa näiden asioiden kanssa.
mulla on nyt enskuussa se koevuoden soittokoe 2/3. (skipattiin 1/3), eli tarkoittaako tää että oon sitten suorittanu vaan kitarassa sen 2/3 .kun teoriakoe pitäs muistaakseni olla joskus ens keväänä mutta oon sillo armeijassa. eli mitä vittua.

ja miksei siinä soittokokeessa pidä mun soittaa esim. asteikoita tai prima-vistaa vaikka eks nää on kanssa kurssitutkintovaatimuksissa,? mun pitää vaan soittaa kaks kappaletta.
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
Muuki
29.11.2005 17:59:50
Nyt ollaan kyllä ajoissa...

Ei helvata niimpä :s
Mittään en oo kirjottanu alle
Eddie
29.11.2005 20:23:37

Ei helvata niimpä :s

Parempi myöhään kun ei milloinkaan...
"Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles
Ville81
29.11.2005 20:24:43
Tietääkös kukaan, mitä biisejä AMK-puolella on pitänyt soittaa edellisinä vuosina?
nirvana
30.11.2005 09:38:55
Onko kitaran soittoa mahdollista opiskella enään 23- vuotiaana missään. Tietysti kansalaisopistot tms. Musiikki opistot on varmaan parempi unohtaa.
Kitarat: Fender Fat Strat, Mexico Ibanez - Klassinen Efekti: Boss Ds- 1 Styrkkari: -Kuuluu ääntä
sähkö
30.11.2005 11:32:25

Onko kitaran soittoa mahdollista opiskella enään 23- vuotiaana missään. Tietysti kansalaisopistot tms. Musiikki opistot on varmaan parempi unohtaa.

Toki! Minä olin 24v kun hain ensimmäisen kerran Pop&Jazz konservatoriolle. En päässyt ekalla yrittämällä, mutta pääsin kuitenkin pedioppilaaksi, eli soitonopettajani oli ammattipuolen opiskelija. Hänen kanssaan tehtiin ensimmäisenä vuotena 1/3 ja 2/3 tutkinnot. Seuraavana vuotena hain uudestaan ja pääsin "oikeasti" sisään.

Olihan se tietenkin aika huvittavaa istua teoriatunnilla opettelemaasa A-molli asteikkoa kun ympärillä istui 12-15 vuotiaita jotka pesi meikäläisen 6-0 mutta eipä tuo hirveästi haitannut.

Nyt minulla on mittarissa kohta 30v. ja edelleen opiskelen PJK:lla tarkoituksena tehdä D-kurssi. Ja sen jälkeen jatketaan opistelua jos vain pääsen jonnekkin. AMK olisi haaveena.
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
Ze Kink
30.11.2005 15:36:52 (muokattu 30.11.2005 15:38:05)
Joskohan tänä vuonna sitten tonne Pjk:lle pääsis. Musikaalisuuskoe meni vähän penkin alle viimeksi, homma ilmeisesti kusi siihen. Piti siirtää koetta viikolla kun olin keuhkokuumeessa, niin soitin aika helpon biisinkin kun en ehtinyt treenata, kenties sekin saattoi olla syy. Mutta kaveri pääsi ja on aika lailla samaa tasoa kuin minä, niin ehkä sitten on vielä jotain mahiksia :)

Niin joo, voiko pjk:lla hypätä teoriassa vähän pidemmälle? Kun en viitsisi siellä 1/3:sessa alkaa pyöriä kun kerran olen klassisessa teoriassa Teoria I:sessä jo (huh, enää kenraalibasso jäljellä).

Ja missä vaiheessa voi Pjk:lla aloittaa sivusoittimen?

E: aijoo, vois kattella jo jotain biisiä alustavasti. Ehdotuksia saa laittaa :)
Kelasin että Pat Methenyä (Bright size life tms.) tai tuo Django, tai sitten ehkä jotain vähän vaikeempaakin (muttei liian vaikeeta tilutusta).
I JUST WANNA RIDE MY MOOOTORSÄÄÄHHH.... CLE
sähkö
30.11.2005 16:02:36

Niin joo, voiko pjk:lla hypätä teoriassa vähän pidemmälle? Kun en viitsisi siellä 1/3:sessa alkaa pyöriä kun kerran olen klassisessa teoriassa Teoria I:sessä jo (huh, enää kenraalibasso jäljellä).

Käsittääkseni klassisen puolen teoria ja pop&jazz teoria ovat aikalailla yhtenevät 2/3 tasoon asti, joten voi aloittaa teorian 3/3 tasosta. 3/3 pop&jazz teoriassa tulee ainakin pentatoniset asteikot, blues asteikko ja jazz molli, joita ei klassisella puolella ole.

Ja missä vaiheessa voi Pjk:lla aloittaa sivusoittimen?

Sivusoittimen voi ottaa kun on suorittanut pääsoittimessa 2/3 tutkinnon.

E: aijoo, vois kattella jo jotain biisiä alustavasti. Ehdotuksia saa laittaa :)
Kelasin että Pat Methenyä (Bright size life tms.) tai tuo Django, tai sitten ehkä jotain vähän vaikeempaakin (muttei liian vaikeeta tilutusta).

Kuten aikaisemmin on todettu, sillä ei ole väliä mitä soittaa, vaan MITEN soittaa.
Minä soitin joskus pääsykokeessa Hendrixin Little Wing biisin intron. Pääsykokeissa piti myös laulaa, joten säestin itseäni kitaralla ja lauloin Juicen Syksyn sävelen.

Pienenä vihjeenä voisin sanoa, että soita sellainen biisi jonka olen osannut soittaa jo vuosi sitten. Toden näkäkoisesti soitat sen nyt huomattavasti paremmin, kokeneemmin kuin biisin jonka opettelet vartavasten pääsykokeeseen. Ei raatia kiinnosta se tekninen osaaminen vaan se kuinka sinä soitat MUSIIKKIA!
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
Ze Kink
30.11.2005 17:03:44
Kuten aikaisemmin on todettu, sillä ei ole väliä mitä soittaa, vaan MITEN soittaa.
Minä soitin joskus pääsykokeessa Hendrixin Little Wing biisin intron. Pääsykokeissa piti myös laulaa, joten säestin itseäni kitaralla ja lauloin Juicen Syksyn sävelen.

Kitaramaikka kertoi että jossain pääsykokeissa oli tullut Little Wing olikos se 9 kertaa peräkkäin. Sanoi että jos jonnekin pyrkii, ei koskaan kannata soittaa sitä :)

Pienenä vihjeenä voisin sanoa, että soita sellainen biisi jonka olen osannut soittaa jo vuosi sitten. Toden näkäkoisesti soitat sen nyt huomattavasti paremmin, kokeneemmin kuin biisin jonka opettelet vartavasten pääsykokeeseen. Ei raatia kiinnosta se tekninen osaaminen vaan se kuinka sinä soitat MUSIIKKIA!

Joo, tietenkin.
I JUST WANNA RIDE MY MOOOTORSÄÄÄHHH.... CLE
Apricot
30.11.2005 23:01:05
Tietääkös kukaan, mitä biisejä AMK-puolella on pitänyt soittaa edellisinä vuosina?

Tällaisia muistuu mieleen kuin Homecoming (Metheny), Don´t Give It Up (Carlton), Goodbye Pork Pie Hat, Georgia On My Mind, Proud Mary (!), Got a Match (Corea)... onhan niitä kaikenlaisia.
No problemo!
darknet777
01.12.2005 16:47:47

Hieman ristiriitaisia vinkkejä tullut, tässä nyt mietin että yritänkö itsekseni opiskella ennen pääsykoetta vai menenkö paikalle osaamatta soittaa mitään? Ilmeisesti jotain tekisin väärin jos yksin lähtisin opettelemaan ja siitä siis enemmän haittaa olisi jos "opin huonoille tavoille", mutta toisaalta, tuskin täysin taitamattomana sisällekään pääsen eli pattitilanne. Ko?

Voin kans rohkasta sen verran, että ku ite joskus hain musiikkiopistoon soittaan rumpuja nii siellä ei ollut paikkaa rumpuihin, mutta kysyivät sitten, että haluaisin bassoa alkaa soittamaan ku basisteja oli nii vähä :D Enhän mää tienny mitään bassosta ku ainoastaan rumpuja olin siihen mennesä soittanu ja niitäki aika vähä. Mutta kävipä sitte niin, että ne otti minut sisään ja tulihan siellä 3 vuotta bassoa soitettua, jonka jälkeen kitara tuli suurempaan rooliin.

Tää nyt on sikäli vähä huono esimerkki ku kitaristeja kuitenkaa ei vissiin oo ikää nii vähää, että niitä oikeen tarvittas niinku basistia tässä tapauksessa.
-I like to eat food-
musaniko
09.12.2005 09:59:26
soitin pääsykokeissa beatlesin let it be.. en päässy.. :D
Öyvind
09.12.2005 15:25:20
Got a Match (Corea)

nostan hattua sille joka tän vääntää alkuperäistemmolla.
Epämuusikko
09.12.2005 15:45:29
nostan hattua sille joka tän vääntää alkuperäistemmolla.

Ei se, että sormet kulkee, vaan se, että jos psyyke kestää. Arse, back me up!
"It's hard to have a relationship in this business, man. You're always travelling, keeping weird hours, you know. It's gonna take a very special woman, you know.... or a bunch of average ones". -Bill Hicks
Rinneto
09.12.2005 20:56:11
Soita Paranoid :D.
Heppe
24.02.2007 14:45:35
Nostetaan... Että joo, onkohan http://www.jao.fi/?deptid=11120 (kts. siis tuo musiikin perusopetuksen 2007 aikataulu ja hakuohje) sama mistä tässä on puhuttu? Kun kiinnostais opetella soittamaan kunnolla sähkistä ja saada jotain paperia mitä näyttää sitten mahdollisesti myöhemmin jonnekkin korkeempaankouluun. :D
Yarr! Shiver mi timber!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)