Aihe: Vox Tonelabin paikka?
1
kassus
28.11.2005 20:24:17
Mulla on ilmeisesti jo liikaa palikoita kun en saa niitä järjestykseen? Eli on Tonelabin SE ja 5 erillistä efektiä ja Fenderin putkivahvistin jossa on efektilenkki ja Tonelabissakin on efektilenkki. Sen ohjeen jo tiedän että laita niin miten parhaiten kuulostaa mutta onko sillä noin teknisesti väliä kun en hirveästi ymmärrä noista etu ja pääteasteista ja sitten vielä Tonelabissa on yksi putki. Sekin tieto riittää että kannattaako käyttää ollenkaan kumpaakaan efektilenkkiä vai suoraan kitara> erillisefektit> tonelab> vahvistin? Ainakin kuulosti hieman oudolta kun Tonelab oli laitettu vahvistimen efektilenkkiin?
TLT-Team, takanani on loistava tulevaisuus.
P-Nut
28.11.2005 22:43:57

Tonelabissa on itseasiassa etuasteputken lisäksi pienitehoinen pääteasteputki.
Damn, that's a fine pile of duckshit :]
kassus
29.11.2005 18:59:17
Tonelabissa on itseasiassa etuasteputken lisäksi pienitehoinen pääteasteputki.

Eli vaikuttasko noi putket jotenkin mihin järjestykseen efektit laitetaan?
Niq
29.11.2005 23:19:45

Toi on vähän hankala homma, kun tonelab on vahvistinmallintaja ja sulla on jo vahvistin. Efektinä toi toimisikin juuri siellä efektilenkissä, mutta kun säröefektejäkin löytyy, niin ei sen puolesta sovi sinne lenkkiin. Mallinnokset tottakai pois päältä jos vahvarin läpi soitat, etuastemallinnos voi olla päällä, jos kytket tonelabin suoraan efektilenkin paluuseen. Ehkäpä se onkin toimivin tapa käyttää noita laitteita yhdessä.

Paras tapa olisi tietty hankkia tonelabille joku trankkupääte, joka ei väritä soundia, tai sitten vaan soittaa sen vahvistimen läpi ja hankkia efektejä varten joku efektilaite.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Puavali
29.11.2005 23:30:22
...Paras tapa olisi tietty hankkia tonelabille joku putkipääte, joka parantaa soundia,...
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
-septimisti-
30.11.2005 00:12:38 (muokattu 30.11.2005 00:14:26)
...Paras tapa olisi tietty hankkia tonelabille joku putkipääte, joka parantaa soundia,...

No tässäpä taas yksi tälläinen ikiaikainen totuus.

Enpä ole tonelabilla soitellut putki- enkä trankkupäätteen kanssa tosin. Tonelab on kuitenkin nimenomaan suunniteltu mallintamaan sekä etu- että pääteasteita. Tästä päästäänkin siihen, että jos siihen lyö vielä vähän enemmän soundia värittävän ja soundia lisää kompressoivan pääteasteen kehiin, ei lopputuloksesta ole mitään takuita. Ei, vaikka kuinka lämpimänä nuo taikaputket hehkuisivat.

Kerro toki tarkemmin jos omaat tarkempaa omakohtaista kokemusta näistä yhdistelmistä. Toisaalta olet kyllä oikeassa, että parashan sellainen pääte olisi, joka tuo positiivista väriä peliin. Pakko vain kommentoida, sillä ei se pelkkä putki ole oikotie onneen.
Juutas
30.11.2005 10:41:30
Mulla on ilmeisesti jo liikaa palikoita kun en saa niitä järjestykseen? Eli on Tonelabin SE ja 5 erillistä efektiä ja Fenderin putkivahvistin jossa on efektilenkki ja Tonelabissakin on efektilenkki. Sen ohjeen jo tiedän että laita niin miten parhaiten kuulostaa mutta onko sillä noin teknisesti väliä kun en hirveästi ymmärrä noista etu ja pääteasteista ja sitten vielä Tonelabissa on yksi putki. Sekin tieto riittää että kannattaako käyttää ollenkaan kumpaakaan efektilenkkiä vai suoraan kitara> erillisefektit> tonelab> vahvistin? Ainakin kuulosti hieman oudolta kun Tonelab oli laitettu vahvistimen efektilenkkiin?

Käyppä Harmony-Centralissa selaamassa läpi laitteen arvosteluja. Jollain oli
muistaakseni tuo Fenkun Hot Rodin kaverina ja kehui kovasti toimivan.
Siellä oli jotain jippoa asetuksistakin.
Grimoire
30.11.2005 13:45:33
Itse käytän Tonelabia 250dfx marsun kanssa sillein et olen kytkenyt tonelabin lähdön marsun efektilenkin paluuseen jolloin vahvarista on käytössä ainoastaa pääteaste, tuosta tonelabin efektilenkki jutskasta en osaa sanoa kun omistamassani versiossa sitä ei oo, mutta omassa tapauksessa kytkentä olisi tällainen erillisten efekti pedaalien kanssa (Pedalit-Tonelab-Marsu).
Tietysti kannattaa kiinnittä huomiota pedaali järjestyksiin eli jos kaikki jutskat löytyy pedaaleista ei tonelabin omia pedaali mallinnuksia kannata käyttää
Vika ei tarvitse olla iso kun se on korvien välissä
pitk
30.11.2005 16:47:20

jos kaikki jutskat löytyy pedaaleista ei tonelabin omia pedaali mallinnuksia kannata käyttää

...tai sitten kannattaa jättää ne rutisevat ja paukkuvat spedut suosiolla himaan ja käyttää ToneLabin efektejä ;-) Hehheh, tähän mennessä joku on ottanut jo herneen nenuun ja kertoo, ettei niitä voi verrata samana päivänä. Noh... henk koht olen ollut suurimpaan osaan efekteistä erinomaisen tyytyväinen. ulkopuolisen wahin ajattelin hankkia ja senkin ihan sen takia, että voin polkaista waukin päälle, kun siltä tuntuu. Muiden efektien kanssa tuota ominaisuutta en ole niinkään kaivannut. Tietysti, jos haluaa, että kaikki purkit on kokoajan käytössä, niin sitten ulmopuolisia. Röck.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
kassus
06.12.2005 21:59:23
Kiitoksia vinkeistä, etenkin Juutaksen vihjeen perusteella löysin paljon tietoa. Jäljelle jäi onneksi vain kaksi vaihtoehtoa joita voin käyttää tilanteen mukaan.
Juutas
12.12.2005 10:45:34
Kiitoksia vinkeistä, etenkin Juutaksen vihjeen perusteella löysin paljon tietoa. Jäljelle jäi onneksi vain kaksi vaihtoehtoa joita voin käyttää tilanteen mukaan.

Kiva että oli apua. =) Millaiseen järkkään päädyit?
kassus
12.12.2005 13:39:40
Paras, yksinkertaisin vaihtoehto oli laittaa kaikki jonoon eli erillisvahvistimet - tonelab - vahvistin, jolloin tonelabin bypass asennolla voin käyttää pelkästään erillispedaaleja. Efektiloopit molemmissa sekä Fenderin vahvistimessa että tonelabissa kuulostivat vähän oudoilta? Parhaiten ominaisuudet saa irti kun käyttää erikseen erillispolkimia ilman voxia ja voxia ilman erillispedaaleja esim. äänitettäessä.
Aki
12.12.2005 14:15:37

Paras, yksinkertaisin vaihtoehto oli laittaa kaikki jonoon

Tässä tilanteessa Tonelabin ollessa käytössä menee signaali kahden esivahvistimen läpi. Tämä tekee joissain tapauksissa soundille paljon pahaa. Joskin, on mahdollista että Tonelabissa on valinta ulostulotyypille, kytketäänkö se etuseen vai päätteeseen.

Jos tuosta siirtäisi sen vaffarille menevän piuhan vahvistimen efektiluupin paluuseen, olisi järjestelmä noinniinkun periaatteessa oppikirjan mukainen. Tällöin Tonelabista ei painettaisi bypassia, vaan käytettäisiin vahvistinmallinnuksia, mutta ei kaiutinmallinnusta.

Mutta jos nykyinen kuulostaa paremmalta, ni ei kun rok vaan!
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
kassus
12.12.2005 20:39:07
Tässä tilanteessa Tonelabin ollessa käytössä menee signaali kahden esivahvistimen läpi. Tämä tekee joissain tapauksissa soundille paljon pahaa. Joskin, on mahdollista että Tonelabissa on valinta ulostulotyypille, kytketäänkö se etuseen vai päätteeseen.

Jos tuosta siirtäisi sen vaffarille menevän piuhan vahvistimen efektiluupin paluuseen, olisi järjestelmä noinniinkun periaatteessa oppikirjan mukainen. Tällöin Tonelabista ei painettaisi bypassia, vaan käytettäisiin vahvistinmallinnuksia, mutta ei kaiutinmallinnusta.

Mutta jos nykyinen kuulostaa paremmalta, ni ei kun rok vaan!

Voxissa on kaksi ulostuloa amp ja line, line kuulosti vahvistimeen soitettuna hirveältä. En ymmärtänyt tota efektiloopin kytkentää. Voxia Fenderin efektiloopissa olen kokeillut jolloin piuha menee tietysti looppiin sisään ja loopista ulos. Voxin (tonelabin) loopista jos pelkästään vedetään johto vahvistimen (Fenderin) inputtiin, ääni kuuluu, mutta efektit ei pelaa. Jos Voxin ulostulosta vedetään johto vahvistimen loopin sisäänmenoon, pitäisikö kitarasta lähteä kaksi johtoa voxiin sekä fenderiin? Anna lisävinkki!
Tami
12.12.2005 21:36:02

VJos Voxin ulostulosta vedetään johto vahvistimen loopin sisäänmenoon, pitäisikö kitarasta lähteä kaksi johtoa voxiin sekä fenderiin? Anna lisävinkki!

Ei vaan tuolla haetaan sitä että kitarasta menee piuha tonelabiin ja tonelabin ulostulosta piuha vahvistimen efektiloopin paluuseen (return). Tällöin vahvistimesta käytetään vain päätevahvistinta tonelabin äänen vahvistamiseen. Tämä on se "perustapa" jota aina suositellaan kun mallintavaa käytetään kitaravahvistimen kanssa. Itse olen sitä mieltä että kokeile noita eri vaihtoehtoja ja käytä sitä joka kuulostaa/ sopii parhaiten omaan käyttöön. Mun mielestä esim line6 podi on parhaimmillaan ihan normaalisti kitaran ja vahvistimen välissä jolloin vahvistimen cleankanavan eq:lla saa tehtyä nopeaa viilausta soundiin koskematta podin parametriviidakkoon. 2 tai tuhat etuastetta peräkkäin, värittää tai ei.... ei sillä ole mitään väliä kunhan kuulostaa omaan korvaan hyvälle....
Töissä intissä - vikaa vintissä!!
kassus
13.12.2005 14:50:59
Ei vaan tuolla haetaan sitä että kitarasta menee piuha tonelabiin ja tonelabin ulostulosta piuha vahvistimen efektiloopin paluuseen (return). Tällöin vahvistimesta käytetään vain päätevahvistinta tonelabin äänen vahvistamiseen. Tämä on se "perustapa" jota aina suositellaan kun mallintavaa käytetään kitaravahvistimen kanssa. Itse olen sitä mieltä että kokeile noita eri vaihtoehtoja ja käytä sitä joka kuulostaa/ sopii parhaiten omaan käyttöön.

OK. Nyt ymmärsin, hieno homma, kiitoksia eli ei tarvitse olla koko efektilenkkiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)