Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1034 35 36 37 38
Dr Dominant
27.11.2005 10:10:50

Jep. Mutta se on aika pieni murhe, kun kuitenkin tulosteessa merkinnät ovat aina oikein, ja jos esim. kauhealla kiireellä transponoi nuotin F-mollista E-molliin, niin soinnut ovat oikein. Tai E-mollista F-molliin. Sibeliuksessa pystyn käyttämään "H"-merkintää, koska sinne voi vapaasti kirjoittaa mitä tahansa kirjaimia, mutta transponointitoiminto ei tietenkään niistä mitään tajua. No siihen voisi ohjelmoida makro-ohjelmat, jotka tekisivät muutoksen transponointia varten ja takaisin, mutta aika typerää, ettei tällaisia juttuja voi löytyä ohjelmasta itsestään.

Toi oli yllättävä juttu, en tiennytkään että Sibbe ei osaa transponoida sointumerkkejä?!?

Olin suoraan sanottuna erittäin yllättynyt, että Finalesta löytyi valmiina täsmälleen se systeemi, jota Suomessa oikeasti käytetään. Kun olen yrittänyt ehdotella tätä esim. Cubasen ja Sibeliuksen foorumeilla, niin reaktio on ollut suunnilleen "joo joo, kaikkea hullua sitä maailmasta löytyy". Mutta kuitenkin Finalen tekijät ovat sellaisen tehneet. Ilmeisesti Finalen käyttäjiä on Pohjoismaissa niin paljon enemmän, tai sitten muiden ohjelmien tekijät elävät jossain omissa kuvitelmissaan.

Juu, noi sointumerkkien esitystavat on ollut varmaan aika helppo koodata, voisin kuvitella. Sointumerkeissä toi H, B ja Bb ovat hieman pulmallisia noin väärinkäsitysten välttämiseksi. Kaikista varmin ratkaisu näyttää käytännössä olevan H ja Bb, eikä käytä sitten B:tä ollenkaan. Kustannetussa musassa H:ta silti näkyy melko vähän sointumerkeissä. Johtunee luultavimmin siitä, että samaa julkaisua on hankalampaa saada skandinavian ulkopuolelle jos H on käytössä. Siksi siis olis koko pallon näkökulmasta loogisempaa käyttää tota B ja Bb:tä.

Toivelaulukirjoissa on linjattu toi H ja Bb, ilmeisesti muissakin F-musiikin kustantamissa julkaisuissa. Joissain koulun musiikinkirjoissa tätä käytäntöä tapaa myös, sekä uudemmissa virsikirjoissa.
"Dr Dominant, I Presume?!"
baron
27.11.2005 10:31:19

Toivelaulukirjoissa on linjattu toi H ja Bb, ilmeisesti muissakin F-musiikin kustantamissa julkaisuissa. Joissain koulun musiikinkirjoissa tätä käytäntöä tapaa myös, sekä uudemmissa virsikirjoissa.

Pikkujoulukeikkoihin liittyen törmäsin Fasun vanhaan "Koska meillä on joulu" joululaulualbumiin ja siinä käytettiin merkintöjä H ja B, jotka kyllä mua sotki.
My name is Baron, Sir Baron.
cubasisti
27.11.2005 12:29:49
Toi oli yllättävä juttu, en tiennytkään että Sibbe ei osaa transponoida sointumerkkejä?!?

Osaahan se tietenkin, mutta ei ymmärrä H:ta vaan jättää sen transponoimatta. Sen takia täytyisi olla makro-ohjelma, joka ennen transponointia muuttaa H:t B:ksi, ja taas takaisin transponoinnin jälkeen.

Kaikista varmin ratkaisu näyttää käytännössä olevan H ja Bb, eikä käytä sitten B:tä ollenkaan.

Tämä systeemi on Finalessa nimellä "Scandinavian Chord Style". Sibeliuksen tekijöiltä ei ole herunut liiemmälti ymmärrystä, vaikka täältä päin oli kotoisin muuan Jean Sibelius. ;)

Jep. Mitä olen kavereitten kanssa jutellut, niin "H-Bb" on ylivoimaisesti yleisin ja suosituin tapa. Sitä käyttävät kaikki rock-pop-humppa-akselilla. Saksalaisia "H-B"-nimiä käytetään klassisen musiikin orkestereissa, ja "B-Bb" tuntuu olevan enempi jazz-snobistien hommia.
Mr.Moto
29.11.2005 18:54:57
Minulla on sama ongelma (ja Finale-versio) kuin Sipe Liuksella , eli sointurykelmän saaminen kappaleen alkuun otelautakuvioineen ja itse kappaleeseen sitten soinnut ilman otelautamerkintöjä.

Lähetinpä huvikseni kysymykseni myös Finalen Supporttiin ja liitin mukaan malliksi Powertabilla tehdystä nuoteista etusivun , jossa oli sointukaaviot yhdessä rivissä otelautakuvioineen ja itse riveillä pelkät sointujen nimet.

Ja näinpä vastasivat:

Thank you for your message. You can't create this style on notation in Finale
Guitar, but in the full Finale you can attach the fretboard symbols to a staff
and hide it, as has been done in the PDF you sent me.

---
James
MakeMusic! Inc. Windows Technical Support
7615 Golden Triangle Drive, Suite M
Eden Prairie, MN 55344
(800) 843-2066, 8:30AM-5PM CST
http://www.finalemusic.com/

Mielenkiintoista, eikö vaan. Dr Dominantin ohjeen mukaisestihan nuo nyt onnistuu melko vaivattomasti.
Taidanpa lähettää Jamesille Dominantin ohjeet ja näytteeksi etusivun yhdestä tekemästäni nuotinnoksesta, jossa sointukaaviot on erikseen esitetty.
J.Ahonen
29.11.2005 20:52:22
Olen tässä suunnitellut Finalen tai vastaavan sävellys ohjelmiston hankkimista.

Kysymys : onko Finalessa paremmat soundit kuin esim. Guitar prossa?

Saahan siinä tahtilajeja päällekkäin, tai esim jaettua jonkun läskin kvintolin "puoliksi" kahteen eri tahtiin? Menikö yli?
cubasisti
30.11.2005 13:55:07
Eikös ainakin kaikkien maksullisten Finale-versioiden mukana tule joku virtuaalinen soundimasiina? Eli tavallaan Finalessa on itsessäänkin "soundit". Ja lisäksi on Native Instruments -mahdollisuudet siihen päälle.
baron
30.11.2005 14:32:26 (muokattu 30.11.2005 14:35:36)

Eikös ainakin kaikkien maksullisten Finale-versioiden mukana tule joku virtuaalinen soundimasiina? Eli tavallaan Finalessa on itsessäänkin "soundit". Ja lisäksi on Native Instruments -mahdollisuudet siihen päälle.

Kyllähän se on aina ne soittimet soittanut, mitkä nuotteihin on merkitty.
En nyt oo hirveesti pohdiskellut niitten soundeja, kun oon kuitenkin tehnyt lappuja vain livesoittoja varten.

Enemmän oon hyödyntänyt "human playback styleä" joka antaa paremman kuvan miltä livenä kuulostaa kuin steriili nuottien yks/yhteen toistaminen.

Kun nyt tuota jatsin tapaista oon aika paljon kirjoitellut, niin siinä voi valita kolmimuunteisuuden asteen muun muassa, jolloin vaikutelma lähestyy oikeaa ja ehkä antaa jotain vinkkiä omallekin soitolle.
J.Ahonen
30.11.2005 18:32:49 (muokattu 30.11.2005 18:33:09)
Mstäs tuon saisi hankittua? Äkisiltään ainakaan Jyväs-seudun musisointi liikkeet eivät myy. Niin ja minulla on pentium 166mhz 16mt : )
Skulaako? Vai ostanko oikean tietokoneen?

Kiitos.
baron
30.11.2005 18:41:14

Mstäs tuon saisi hankittua? Äkisiltään ainakaan Jyväs-seudun musisointi liikkeet eivät myy. Niin ja minulla on pentium 166mhz 16mt : )
Skulaako? Vai ostanko oikean tietokoneen?

Kiitos.

Distributor Address Contact Information
Soitin Laine OY
Maariankatu 10
20100 Turku
Local Phone: +358 (0)2 2761 600
Fax: +358 (0)2 2761 630
www.slsx.com
ossi.mannikko@soitinlaine.fi

Tossa on suomalaisen maahantuojan yhteystiedot.
Ennen se oli Hellasmusiikki, jonka tuki oli vaatimatonta.
Nykyisestä ei ole kokemusta.

Tietokoneesi on riittävä.
J.Ahonen
30.11.2005 18:47:24
Mietin vain, kun mm. Guitar Pro 4 kin tahtoo tökkiä, jos on vähän enemmän raitoja. Joudun käyttämään 3.3 :a.

Mutta kiitos infosta.
baron
30.11.2005 19:49:15

Mietin vain, kun mm. Guitar Pro 4 kin tahtoo tökkiä, jos on vähän enemmän raitoja. Joudun käyttämään 3.3 :a.

Mutta kiitos infosta.

Siis Finalehan on ensisijaisesti nuotinkirjoitusohjelma.
Mullakin on erikseen ohjelma, jos mä haluan tehdä musaa, siis ääntä.
J.Ahonen
30.11.2005 23:38:11
Juu ei kai kukaan tee musiikkia Guitar prolla? Ainakin markkina rako voi olla aika pieni.

Mietin että ei ole pelkoa että äänet tökkii? En ole nuottien kanssa niin haka, että ilman kuuntelemista voin olla 100% varma että ne on oikein.
baron
01.12.2005 00:38:18

Juu ei kai kukaan tee musiikkia Guitar prolla? Ainakin markkina rako voi olla aika pieni.

Mietin että ei ole pelkoa että äänet tökkii? En ole nuottien kanssa niin haka, että ilman kuuntelemista voin olla 100% varma että ne on oikein.

No sehän on Finalen etu (en tiedä on Sibbiksessä sama) että aina kun sä kirjoitat nuotin, se samalla soi ja kyllä mun oikoluku on sitä, että soitan piisin Finalella läpi ja kuuntelen, menikö se niinkuin tarkoitin.

Kait sen niinkin huomaisi, jos pianolla soittaisi, mutta kumminkin.
Joskus mä kirjoitan itselle niin vaikeita, että niitä joudun treenaamaan, mutta Finalen ei tarvii treenata.
J.Ahonen
01.12.2005 23:27:04
Jees, enköhän tuon Finalen hommaa. Onko muuten Suomen kielinen? Olisi pienehkö +:ssa.

Oppisi nuo nuotitkin paremmin, tai siis lukemaan nopeammin. Ei tule kitaran kaulalta hirveästi aina ääniä mietittyä, mun aivoissa ne menee enempikin jotenkin symmetrian kautta.
baron
01.12.2005 23:51:11

Jees, enköhän tuon Finalen hommaa. Onko muuten Suomen kielinen? Olisi pienehkö +:ssa.

Oppisi nuo nuotitkin paremmin, tai siis lukemaan nopeammin. Ei tule kitaran kaulalta hirveästi aina ääniä mietittyä, mun aivoissa ne menee enempikin jotenkin symmetrian kautta.

Finale ei ymmärrä suomea.
J.Ahonen
10.12.2005 11:45:48
Imuroin tuon notepadin.

Missä 5/8 7/4 jne?

Missä kaikki muut rytmiin liittyvät jutut?

Onko tämä rajoitettu tarkoituksella?

Mites tuo edukas songwriter, voiko sillä kyhätä muuta kuin Syksyn säveliä?
Niin ja en löydä mistä sen kokeilu version saa.
baron
10.12.2005 12:04:18

Imuroin tuon notepadin.

Missä 5/8 7/4 jne?

Missä kaikki muut rytmiin liittyvät jutut?

Onko tämä rajoitettu tarkoituksella?

Mites tuo edukas songwriter, voiko sillä kyhätä muuta kuin Syksyn säveliä?
Niin ja en löydä mistä sen kokeilu version saa.

Ilmainen Notepad on "riisuttu" versio. Mitä enemmän rahaa sijoitat, sitä enemmän saat. Finalella voi tehdä "kaikki".
J.Ahonen
10.12.2005 12:57:32
Alkoi hieman epäilyttämään tuon Finalen hankinta, ei sillä, vaikuttaa Todella pätevältä tekeleeltä, mutta ilmeisesti maksaa helvetisti. Saan niin vähän mitään kappaleita valmiiksi, että no.. pitää vielä harkita tuota hankintaa.

Mutta vielä tuosta songwriterista, se on edullinen, eli onko sekin "riisuttu"?
baron
10.12.2005 13:34:21

Alkoi hieman epäilyttämään tuon Finalen hankinta, ei sillä, vaikuttaa Todella pätevältä tekeleeltä, mutta ilmeisesti maksaa helvetisti. Saan niin vähän mitään kappaleita valmiiksi, että no.. pitää vielä harkita tuota hankintaa.

Mutta vielä tuosta songwriterista, se on edullinen, eli onko sekin "riisuttu"?

Toi cubasisti on varmaan paras asiantuntija siihen vastaamaan, mutta on se sen verran monipuolinen, että luulisi ainakin tavalliselle rock/humppa etc muusikolle riittävän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)