Aihe: Gallup: soitatteko nuoteista vai korvakuulolla?
1 2
faq1
28.11.2005 08:12:12
Kumpaa tapaa tuottaa musiikkia korvinkuultavaan muotoon enemmän käytätte?
baron
28.11.2005 08:28:58

Uusi piisi lapusta.
Kun se muuttuu vanhaksi piisiksi, muistista.
My name is Baron, Sir Baron.
KoskPaavo
28.11.2005 10:13:16
Uusi piisi lapusta.
Kun se muuttuu vanhaksi piisiksi, muistista.

Itsestäni olen huomannut vuosikymmenten varrella sen että mun kannattaa aina siiloin tällöin katsoakin se "vanha" biisi nuoteista, kun tuppaa ainakin nuottien aika-arvot muuttumaan matkan varrella.
Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta...
Kemppilä
28.11.2005 11:35:38
Nuoteista kyllä pääosin, kun on tuota klasaria tullu harjoitettua, mutta jotakin biisejä kyllä korvakuuloltakin.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi."
mack the knife
28.11.2005 13:09:10
Itsestäni olen huomannut vuosikymmenten varrella sen että mun kannattaa aina siiloin tällöin katsoakin se "vanha" biisi nuoteista, kun tuppaa ainakin nuottien aika-arvot muuttumaan matkan varrella.

Sehän on tulkintaa...
Paha on Pekan pierrä ku ei ole persettä. (vanha lappilainen sananlasku)
cubasisti
29.11.2005 21:51:41
Soitan päästä. Pää on voimakkaampi kuin lappu. Jos päässä on vahva kuva, mitä tapahtuu, niin lapussa voi lukea ihan mitä vaan. Joskus huomasin vasta biisin jälkeen, että oli väärän kappaleen nuotit edessä. Nuotti tuo silti turvallisuutta. On jotenkin turvallisempi olo soittaa, jos on jotain paperilla, olkoon vaikka pelkkä kappaleen nimi. ;)
samulijp
29.11.2005 21:55:06
Pyrin blokkaamaan kaikki biisit korvakuulolta. Toki jos on kiire tai vaikeita sointuja ja on hyvät laput niin homma hoituu nopeammin. Silloinkin joutuu kyllä paljon soittamaan ihan korvakuulolta. Usein pakko kirjoittaa itse jonkin näköiset laput että bisit muistaa myöhemminkin. Tämä varsinkin harjoitteluvaiheessa.

Välillä joutuu biisit hoitamaan korvakuulolta ihan keikkatilanteessa. Saattaa tulla vaan sävellaji ja ehkä musatyyli tietoon ja sitten mennään. Välillä ei sitäkään :)
"Kaikki muu paitsi musiikki on turhaa" Mnet
baron
29.11.2005 22:06:12

Välillä joutuu biisit hoitamaan korvakuulolta ihan keikkatilanteessa. Saattaa tulla vaan sävellaji ja ehkä musatyyli tietoon ja sitten mennään. Välillä ei sitäkään :)

Toihan on vielä helppoo.

Silloin oon ollut vähän ongelmissa kun tuurauskeikalla juuri ennen piisin alkua liideri heittää mulle lapun eteen ja sanoo: "Seuraavaksi tää" ja heittänyt väärän piisin laput.
Multi-instrumentalisti
29.11.2005 22:06:34
Nuotit tai ainakin soinnut etsin jotta menis varmasti oikein. Mutta jotain helpompia biisejä tietysti korvakuulolta.

Valitettavasti vaan ei oo sitä "absoluuttista sävelkorvaa" :(
Cirya
29.11.2005 23:45:30
Soinnut on aina kiva olla edessä, mutta melodiajutut tulee yleensä opeteltua korvakuulolta. Suattaapi johtua siitä, kun ei oo ikuna tullu opeteltua kunnolla soittamaan nuoteista. ;)

Mikä on relatiivinen korva..?
baron
29.11.2005 23:49:07

Soinnut on aina kiva olla edessä, mutta melodiajutut tulee yleensä opeteltua korvakuulolta. Suattaapi johtua siitä, kun ei oo ikuna tullu opeteltua kunnolla soittamaan nuoteista. ;)

Mikä on relatiivinen korva..?

Että kun kuulet referenssiäänen ja sitten toisen äänen, voit sanoa, mikä intervalli kyseessä.
Absoluuttinen sanoo suoraan referenssiäänestä, mikä se on.
teroyk
30.11.2005 15:20:18

Ei kumpaakaan. Omasta päästä ja että se tulee korvinkuultavaksi, niin painelen koskettimia ja pyörittelen nuppeja ;)
steelysam
30.11.2005 17:25:44
En kumpaakaan. Hakkaan ja pahoinpitelen soittimia ja toivon että ne pitää jonkinlaista ääntä. Jos eivät pidä, niin ei sekään haittaa. Pääasia, että saan liikuntaa.
My name is James Bond, James.
IceChylos
30.11.2005 20:35:22
Sormet hakeutuvat korvien avustuksella sopiville koskettimille ja iskevät näitä mieltä miellyttävässä järjestyksessä.
Women are like parking spaces: all the good ones are taken, and the available ones are handicapped.
KoskPaavo
30.11.2005 21:54:56
Sormet hakeutuvat korvien avustuksella sopiville koskettimille ja iskevät näitä mieltä miellyttävässä järjestyksessä.

Tuohan vois olla kuin jostain tietosanakirjasta : "-soittaminen klaviatuurisoittimilla"
Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta...
baron
30.11.2005 22:41:40

Sormet hakeutuvan silmien ja lappujen avustuksella oikean koskettimen viereen ja luovat avant-gardista musiikkia!
steelysam
30.11.2005 22:51:32
Sormet hakeutuvan silmien ja lappujen avustuksella oikean koskettimen viereen ja luovat avant-gardista musiikkia!

Siinä jollekulle hieno allekirjoitus!
My name is James Bond, James.
fidZi
05.12.2005 01:48:20
Nuoteista ne, jotka haluan oikeasti oppia, kuten klassinen pianotuntimusiikki ja soolot.

Riffit/melodianpätkät/soinnut korvakuulolta. Mutta se on sen verran toistopuuhaa etten tykkää kauheasti.
"And I'm not unafraid but no longer afraid of you anymore." -D. Townsend
-HeavyMetal-
05.12.2005 15:14:50
korvakuulolta oon aina soittanu nyt oon toki ruvennu harjotteleen tota nuottienkin lukua...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)