Aihe: Soundi pehmeämmäksi 6L6-putkilla?
1
kimurantti1
29.11.2005 19:32:03
Otsikon mukaisissa putkissa on kai hieman pehmeämpi soundi (ainakin haulla löytyneiden treadien mukaan). Esim. Laneyn VH100R-vahvarissa on nupukka jolla voi vaihtaa 6L6 putkille paremmaksi, vahvistimesa on vakiona EL34:t. Mitenkäs, kun on puhuttu putkien tehosta. Tarkoittaako tuo tasan sitä mitä siinä lukee, vai onko tämä jokin kuvauksellinen termi? JJ:n putkia kovasti on kehuttu, mutta jos pitäisi saada hieman pehmeämpää soundia (vähemmän attackia) ja ei kovin yläpäävoittoista. JJ:n 6L6GC:t - kö?

Itse en siis omista tuota Laneyn nuppia - kovasti tykästyin ominaissoundiin mutta hieman pehmeämpänä (ei niin repivänä) olisi kiva.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
Focke Wulf
29.11.2005 19:54:48
Mun kokemuksen mukaan jj6l6 on esim. bass8, mid5, trb8 ja jjel34 bass8, mid8, trb5. Tolla mun randallin päätteellä oon tehny a/b testejä. Randallin sivuilla voit itse kuunnella erot. http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/mts/index.asp
http://www.bulldogairshows.com/video/1999promo/1999promo.mpg
kimurantti1
29.11.2005 19:59:13 (muokattu 29.11.2005 19:59:22)
Todennäköisesti johtuu totaalisen huonoista kaiuttimissa, mutta en kuule noissa sitten mitään eroa..

Millä sitten yläpäätä saisi pois ja pehmeyttä ehkä hieman lisää?
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
kivi
29.11.2005 20:05:50 (muokattu 29.11.2005 20:08:29)
Todennäköisesti johtuu totaalisen huonoista kaiuttimissa, mutta en kuule noissa sitten mitään eroa..

Millä sitten yläpäätä saisi pois ja pehmeyttä ehkä hieman lisää?

Etuasteputkia vaihtamalla. Joko ensimmäistä tai viimeistä etuasteputkea toisenmerkkiseen, sen mukaan haluaako ohjata sisääntuloa vai pääteputkia, ja jos oikein rajuksi mennään ja halutaan vähentää säröä, niin ECC81/12AT7 -putkea kokeilemaan jonkin vahvistimesi ECC83/12AX7-putken tilalle.

En tiedä miten vahvistimessasi etuasteputket ovat, mutta jos ne ovat tonepotikka-kohtaisia, voisit kenties kokeilla vaihtaa sitä treble-potikan kohdalla olevaa etuputkea. Yleensä jo merkin vaihto riittää - mulla on iso laatikollinen 12AX7, 12AT7 ja 12AU7 -etuasteputkia ikivanhoista Philipseistä JJ:hen, AudioClassiciin, GrooveTubeihin, Sovtekeihin, Fenderiin jne. ja vaihtelen niitä varsinkin studiossa ihan tuosta vain, kunnes alkaa soundata hyvältä.

Etuasteputkia voi vaihtaa tuosta vain ja vaikka keskenään, niitä ei tarvitse sovittaa eikä biasoida. Mutta älä lyö sormia sähkölaitteisiin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Focke Wulf
29.11.2005 20:06:15
jj ecc83s etusteputkissa on aika vähän yläpäätä, itse pidän electro-harmonixin putkista enemmän
kimurantti1
29.11.2005 20:22:23 (muokattu 29.11.2005 20:28:31)
Etuasteputkia vaihtamalla. Joko ensimmäistä tai viimeistä etuasteputkea toisenmerkkiseen, sen mukaan haluaako ohjata sisääntuloa vai pääteputkia, ja jos oikein rajuksi mennään ja halutaan vähentää säröä, niin ECC81/12AT7 -putkea kokeilemaan jonkin vahvistimesi ECC83/12AX7-putken tilalle.

Särön määrä on juuri sopiva, vahvarissa on myös lo- ja hi-input, joten määrä ei tule ongelmaksi. Muistinpa muuten väärin, pääteputket ovatkin EL84, eikä EL34..

Edit: Äh eikun mitäs hemmettiä, kotisivut sanoo EL34 ja manuaali sanoo EL84..

En tiedä miten vahvistimessasi etuasteputket ovat, mutta jos ne ovat tonepotikka-kohtaisia, voisit kenties kokeilla vaihtaa sitä treble-potikan kohdalla olevaa etuputkea. Yleensä jo merkin vaihto riittää - mulla on iso laatikollinen 12AX7, 12AT7 ja 12AU7 -etuasteputkia ikivanhoista Philipseistä JJ:hen, AudioClassiciin, GrooveTubeihin, Sovtekeihin, Fenderiin jne. ja vaihtelen niitä varsinkin studiossa ihan tuosta vain, kunnes alkaa soundata hyvältä.

En tiedä onko tästä apua, mutta manuaalissa lukee näin:

1 First gain-stage-Clean Channel
2 2:nd gain-stage-Clean Channel
3 First gain-stage-Drive Channel
4 2:nd gain-stage-Drive Channel
5 3:rd gain-stage-Drive Channel
6 power driver stage
7,8,9&10 4x EL84

Osaisitko sanoa jotain tietty(j)ä etuasteputkia joita kannattaisi kokeilla ja mistä liikkeestä niitä saa? Mä kun en ole niihin ikinä ennen joutunut kajoamaan, nyt tekisi sitäkin kokeilla. Treblepotikka oli käyttökelpoinen vain 0-5, siitä eteenpäin alkaa kuulostaa ikävältä.
JR
29.11.2005 21:35:31

Mun kokemuksen mukaan jj6l6 on esim. bass8, mid5, trb8 ja jjel34 bass8, mid8, trb5. Tolla mun randallin päätteellä oon tehny a/b testejä. Randallin sivuilla voit itse kuunnella erot. http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/mts/index.asp

Moi,
Mistäs ostit moisen rt2/50:n en oo suomessa nähnyt missään...
Onko hyvä ja vertailuja tähän muihin päättäreihin jos kokemusta muutakin kommenttia saa antaa.
Milk can hurt you
LaXu
29.11.2005 21:47:47
Edit: Äh eikun mitäs hemmettiä, kotisivut sanoo EL34 ja manuaali sanoo EL84..

EL34:t siinä on. Manuaalissa painovirhe.

Osaisitko sanoa jotain tietty(j)ä etuasteputkia joita kannattaisi kokeilla ja mistä liikkeestä niitä saa? Mä kun en ole niihin ikinä ennen joutunut kajoamaan, nyt tekisi sitäkin kokeilla. Treblepotikka oli käyttökelpoinen vain 0-5, siitä eteenpäin alkaa kuulostaa ikävältä.

JJ ECC83S on ihan hyvä lähtökohta, siinä on tummempi yläpää. En lähtisi kuitenkaan tunkemaan vahvistinta täyteen samaa putkea, voipi tulla turhankin tumma soundi.

JJ ECC803S on sitten kirkkaampi ja sopisi varmaan hyvin tuon ECC83S:n kaveriksi.

Electro-Harmonixin 12AX7 putkea kuvailisin sanalla rapea, ei ole mielestäni oikea putki jos kaipaa vähemmän yläpäätä.

Suolaisen hintainen Groove Tubes 12AX7-M on myös ihan hyvä vaihtoehto, mutta mielestäni noissa JJ:ssa on kuitenkin parempi hinta-laatusuhde.

Loppujen lopuksi se yleensä menee siihen, että on pakko kokeilla useampia putkia ennen kuin se mieleinen yhdistelmä löytyy. Minä vaihtelen putkien järjestystä ja putkia vähän mielialan mukaan, tänään hyvältä kuulostaa ECC83S - Svetlana 12AX7 - ECC83S yhdistelmä.
Focke Wulf
29.11.2005 21:50:02
Tilasin music123,sta. Oon tyytyväinen tohon ku on niin monipuolinen ja saundi on hyvä, ehkä vähän tumma.Pystyy käyttämää erilaisia pääteputkia ja biasoimaan itse,siinä on etupanelis säätimet. päätteitä pystyy vaihtelee lennosta esim. midillä jos käyttää eripääteputkia, nii saa vähä eri saundia.
drlecter
29.11.2005 22:22:56

Osaako kukaan kertoa tästä mitään.
http://www.thetubestore.com/tungsol12ax7.html
Onko odotettavissa tummempaa vai millasta tsoundia?
Ihminen on viisas mies. NOME Kisaranta ROK-ROK!!!
Focke Wulf
29.11.2005 22:30:16
http://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=1382 on kait sama putki? Eli pitäs olla aika samanlainen ku elektro-harmonixin 12ax7-eh
JR
29.11.2005 22:43:20

Tilasin music123,sta. Oon tyytyväinen tohon ku on niin monipuolinen ja saundi on hyvä, ehkä vähän tumma.Pystyy käyttämää erilaisia pääteputkia ja biasoimaan itse,siinä on etupanelis säätimet. päätteitä pystyy vaihtelee lennosta esim. midillä jos käyttää eripääteputkia, nii saa vähä eri saundia.

Riittikö tullille printattu kuitti, näin se kait on?
Oon miettinyt etuasteelle tuota tai vht 2/50/2 pariksi mutta Randallista ei tosiaan omakohtaisia kokemuksia, monet kyllä kehuneet.
Onko midillä vaihdettaessa lennosta EL34-6L6 putkiin mitään viivettä?
Ja voiko ajaa stereona? Eli onko stereo sisään menoja + ulostuloja.

Sori kyssäreitä, pitäis käydä hakees sen manuaali netistä mutta ei jaksa..
Milk can hurt you
Focke Wulf
29.11.2005 22:52:58 (muokattu 29.11.2005 23:11:00)
Ei tarvinnu mitää laittaa tullille. Oli himas tasan viikon päästä tilauksesta. Midillä en oo kokeillu vaihdella mutta siinä edessä on nappula jolla voi vaihtaa ja mitää viivettä ei oo ja toimii myös stereona. Siihen en ota kantaa kumpi on parempi VHT vai Randall. Toi painaa jotain 20kg.
kimurantti1
29.11.2005 22:53:03 (muokattu 29.11.2005 22:56:45)
JJ ECC83S on ihan hyvä lähtökohta, siinä on tummempi yläpää. En lähtisi kuitenkaan tunkemaan vahvistinta täyteen samaa putkea, voipi tulla turhankin tumma soundi.

JJ ECC803S on sitten kirkkaampi ja sopisi varmaan hyvin tuon ECC83S:n kaveriksi.

Kiitos. Vahvistimessa on siis 2 kanavaa joille omat gain boostit. 1. kanavan ekaa variaatiota (cleania) haluaisin vähän pehmeämmäksi ja yläpäätä/attackia pois. Tarkoittaako tuo sitä, että minun vaihtaisin "First gain-stage-Clean Channel" putken tilalle vaikka tuon JJ ECC83S:n. Sitten kakkoskanavan gain boostille (Englillä sanottaisiin varmaan neljänneksi kanavaksi..) sama temppu. "2:nd gain-stage-Drive Channel" putki vaihtoon JJ ECC83S:ksi ? Sitten olisi vielä "3:rd gain-stage-Drive Channel"...öö..Olenko käsittänyt jotain perustavanlaatuisesti väärin?

Mikä liike Suomessa (tai Tampereella) myy JJ:n putkia?
LaXu
29.11.2005 23:48:51
Kiitos. Vahvistimessa on siis 2 kanavaa joille omat gain boostit. 1. kanavan ekaa variaatiota (cleania) haluaisin vähän pehmeämmäksi ja yläpäätä/attackia pois. Tarkoittaako tuo sitä, että minun vaihtaisin "First gain-stage-Clean Channel" putken tilalle vaikka tuon JJ ECC83S:n. Sitten kakkoskanavan gain boostille (Englillä sanottaisiin varmaan neljänneksi kanavaksi..) sama temppu. "2:nd gain-stage-Drive Channel" putki vaihtoon JJ ECC83S:ksi ? Sitten olisi vielä "3:rd gain-stage-Drive Channel"...öö..Olenko käsittänyt jotain perustavanlaatuisesti väärin?

Tuosta minä ainakin lähtisin liikkeelle. Putkien eri järjestystä kannattaa testailla jos vaikka löytyisi se, mikä parhaiten toimii.

Mikä liike Suomessa (tai Tampereella) myy JJ:n putkia?

http://www.uraltone.com on meikäläisen "hovihankkija." DLX Musicista taisi myöskin saada JJ putkia.
kimurantti1
30.11.2005 00:09:58
Tuosta minä ainakin lähtisin liikkeelle. Putkien eri järjestystä kannattaa testailla jos vaikka löytyisi se, mikä parhaiten toimii.

http://www.uraltone.com on meikäläisen "hovihankkija." DLX Musicista taisi myöskin saada JJ putkia.

DLX Musicin sivuilta en löytänyt putkia, voi olla että en vain osaa.. Taidanpa lähiaikoina pistää Uraltonelta parin JJ ECC83S-putkia tilaukseen. Kiitoksia paljon!
kartar
01.12.2005 09:09:24 (muokattu 01.12.2005 09:10:10)
Tampereelta JJ:n putkia saa Wahvarikellarista (Teiskontiellä, Kalevan kirkon vieressä).
drlecter
12.12.2005 18:17:20

No niin huomenna screamer saa uudet etuasteputkiloiset sisäänsä.
Elikkäs 4 kpl JJ Electronic ECC803S + 1 kpl Tung-Sol 12AX7 putket.

Näillä pitäisi huhupuheiden mukaan irrota enemmän sitä jenkkisoundia.
Palaan asiaan huomenissa hitusen viisaampana.
Ihminen on viisas mies. NOME Kisaranta ROK-ROK!!!
Aki
13.12.2005 17:30:23

Omassa käytössäni vahvarin EQ ja kitaran tone suorittaa loistavasti pehmeämmän ja paksumman soundin tarpeen. Onko tullut mieleen että kitaran tone-konkan vaihtamalla saattaisit saada siitäkin käyttökelpoisen pehmentimen?

Tosiasia on, että putkien valinnallahan soundia voi muokata juuri sopivaksi, ja luultavasti pelkkä termi "pehmeämpi" ei minulle selitä oikealla tavalla sinulla olevaa soundinmuutostarvetta.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)