HCW 14.07.2003 15:22:06 | |
---|
Olen aikeissa vaihtaa kitaran potikat (volume+tone) uusiin johtuen räpsyistä,katkosista jne.Koska olen keltanokka sähköpuolen jutuissa enkä niistä juuri mitään ymmärräniin olisin kysynyt mitä seuraavat asiat potikoiden yhteydessä tarkoittaa: Esim: -Potentiometri Saga 500 K Lineaarinen/logari/longshaft/split/log.sin (Milbrookin hinnasto) Eli minua kiinnostaa mitä helkuttaa nuo lineaari/logari jne.tuolla perässä tarkoittaa. Info olisi tervetullutta.. Jos olen huomaamattani kuollut,keneltä kysyn kelloa?-Pablo Neruda. |
LaXu 14.07.2003 15:31:38 (muokattu 14.07.2003 15:34:11) | |
---|
Kitaroissa tulisi yleensä käyttää logaritmisia potikoita. Lineaarisissa potikoissa on se ikävä puoli, että esim. lineaarinen volapotikka tuntuu vaikuttavan soundiin vasta viimeisellä kolmanneksella koko potikan säätöalueesta. Tämä johtuu lähinnä ihmisen korvasta, jos oikein muistan. Longshaft tarkoittanee, että potikassa on pitempi varsi tai mikä nyt onkaan, kuitenkin se pyöriteltävä osa. :) Tästä on iloa lähinnä kitaroissa, joissa on vaikkapa paksu vaahterakansi, esim. Les Pauleihin saattaa olla hankala saada kiinni lyhytvartisempia potikoita. |
Olen aikeissa vaihtaa kitaran potikat (volume+tone) uusiin johtuen räpsyistä,katkosista jne.Koska olen keltanokka sähköpuolen jutuissa enkä niistä juuri mitään ymmärräniin olisin kysynyt mitä seuraavat asiat potikoiden yhteydessä tarkoittaa: Esim: -Potentiometri Saga 500 K Lineaarinen/logari/longshaft/split/log.sin (Milbrookin hinnasto) Eli minua kiinnostaa mitä helkuttaa nuo lineaari/logari jne.tuolla perässä tarkoittaa. Info olisi tervetullutta.. Noh, pari kommenttiriviä: - ensinnäkin pitää valita säädettävän vastuksen oikea suuruus. Usein stratomallisissa 250kiloa ja Gibson tyylisissä toi 500kiloa. Katso vanhoista mallia. - lineaarinen/logaritminen kuvaa tapaa, jolla ko. potikka käyttäytyy. Volume potikka valitaan usein logaritmiseksi kuulon käyttäytymismallin takia. Eli kun tehoja lisätään logaritmisesti niin kuulo aistimus on tasainen ja potikka käyttäytyy näin kautta linjan tasaisesti. - Sitten noita potikoita on saatavissa integroiduilla kytkimellä (aktivoidaan vetämällä ylös) , joka voidaan valjastaa esimerkiksi humpparin puolitukseen (split). |
fox 14.07.2003 15:54:55 | |
---|
Groove Manin hyvään listaan vielä pari pikaista: Juuri tuossa potikassa oleva "split" tarkoittaa minun käsitykseni mukaan sitä, että potikan varsi on Giba- tyylisesti jyrsitty+ halkaistu eli siihen sopii painettavat uravarsinupit. Toinen vaihtoehto on solid johon potikannuppi kiinnitetään kiristysruuvilla. Nostopotikoissa yleensä maininta switch tai DPDT joka osoittaa kytkimen toiminnan. Saga on valmistaja.. |
HCW 14.07.2003 16:59:41 | |
---|
Kiittää tiedoista :) Jos olen huomaamattani kuollut,keneltä kysyn kelloa?-Pablo Neruda. |