Aihe: Ohjeita leadsoundin muodostukseen
1
fidZi
22.11.2005 23:33:36
Otsikko jo sen kertoo - osaisitteko kertoa neuvoja herkullisiin leadsoundeihin tilannetta kuin tilannetta varten? Mitä aaltomuotoja, mikä miksaus, mitkä filtterit, mitkä efektit?

Itse olen Fantom Xa:llani tähän mennessä saanut aikaan kaksi - ihan kivankuuloisen ja puhtaan, joskin Kevin Moorea mukailevan saha-aaltoleadin ja oboen, klarinetin, saha-aallon ja säröefektin kautta vedetyn saksofonin sekasikiön, joka on vähän moogihtava, mutta ei niin järin mukava..ehkä liian pehmeä, jos muu musiikki on raskasta.

Kertokaa kokemuksia hyvästä lead-äänestä!
"And I'm not unafraid but no longer afraid of you anymore." -D. Townsend
teroyk
24.11.2005 19:12:00
Otsikko jo sen kertoo - osaisitteko kertoa neuvoja herkullisiin leadsoundeihin tilannetta kuin tilannetta varten? Mitä aaltomuotoja, mikä miksaus, mitkä filtterit, mitkä efektit?
Itse olen Fantom Xa:llani tähän mennessä saanut aikaan kaksi - ihan kivankuuloisen ja puhtaan, joskin Kevin Moorea mukailevan saha-aaltoleadin ja oboen, klarinetin, saha-aallon ja säröefektin kautta vedetyn saksofonin sekasikiön, joka on vähän moogihtava, mutta ei niin järin mukava..ehkä liian pehmeä, jos muu musiikki on raskasta.
Kertokaa kokemuksia hyvästä lead-äänestä!

Aito analoginen syntikka, OSC1: saha-aalto ja OSC2: saha-aalto, pikkasen erivireessä ja niin pehmeys on kaukana, meinaa olla vain liikaakin korviin ottava, voi pehmentää putkisäröllä ;)
Resonance
25.11.2005 23:10:16
Tai sitte säröboksilla ja kärsivällisyydellä. Toinen vaihtoehto..
Olen kuullut että LE sarja on yhtä kun paskan kanssa :D -Seth-
eLead
29.11.2005 10:43:30
Mun mielestä kanttiaallostakin saa hyviä leadejä. Yks hyvä pääsääntö on laittaa riittävästi layereitä. Kyllä parilla oskillaattorilla jo jonkinlaisen saa, mutta kun niitä on 8-16 detunattuna niin aletaan puhua jo muhkeista soundeista. Romplerin tapauksessa puhutaan ehkä 2-4 samplen päällekkäisyydestä, riippuen mihin laite pystyy.

Jos oskillaattoreita on millä mällätä niin hyvä on laittaa mausteeksi vähän hiljaisempana oktaavia alemman ja/tai ylemmän äänen, tai miksei kvarttia tai kvinttiä ylemmän.

Reverbit ym "hallikaiut" kannattaa unohtaa saman tien ja käyttää delay kaikua. Muista efekteistä käyttäisin suurintaan chorusta tai vastaavaa, mutta tuskin sitäkään.
Olen täällä, siis olen
18is9
29.11.2005 12:56:28 (muokattu 29.11.2005 13:22:40)

EDIT: Poistin avautumiseni. Anteeksi. Pistäkee vain hulluna säröä ja delaytä.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
hanipai
29.11.2005 19:22:23
Kertokaa nyt pianistille, minkälaisella laitteella tällaisia saundeja oikein kannattaa rakentaa?

Synat on ruvennu kiinnostamaan, mutta kun mitään aiempaa kokemusta ei ole, niin en pysty speksien perusteella oikein sanomaan mitään markkinoilla olevista erilaisista laitteista. Musiikkikauppaan aion kyllä mennä kyselemään ja kuuntelemaan, mutta olisi mukava kun olisi edes jollain lailla hommasta kartalla ennen kuin menee kauppaan paljastamaan osaamattomuutensa.

Oikeiden akustisten soittimien simulointi ei tunnu päällimmäiseltä tarpeelta, mutta erilaisia sävyjä pitää löytyä. Soundien rakentaminen eri aaltomuodoista kiinnostaisi romplerin sijaan. Soittimen täytyy toimia hyvin livetilanteessa.

t -martti-

Alesis Ion toimii livetilanteessa ja ei oo rompleri:)
I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)! II "One day I realized I was spending far too
BaariMikko
29.11.2005 21:47:51

Alesis Ion toimii livetilanteessa ja ei oo rompleri:)

Liikkuu muuten ihan käsittämättömän vähän käytettynä. Electrojakin on enemmän tarjolla.
eLead
29.11.2005 22:57:42
Kertokaa nyt pianistille, minkälaisella laitteella tällaisia saundeja oikein kannattaa rakentaa?

No... Nord Lead 2. ;-) Tarttee kyllä mukaansa jonkinlaisen efektivehkeen. Laite on jämerä, joten myöskin luotettava keikalla kuin keikalla. Virtuaalianalogisynia on kylläkin nykyään jo pilvin pimein, joista valita. Ehkä joku muu pystyy antamaan vaihtoehtoja.
Olen täällä, siis olen
JPQ
30.11.2005 00:16:30

Liikkuu muuten ihan käsittämättömän vähän käytettynä. Electrojakin on enemmän tarjolla.

Helmillä on se taipumuksena.
Corvus
30.11.2005 07:17:44
Löytyykö noista nimeltä mainituista tarvittaessa se 8 oskillaattoria tai enemmän?
eLead
30.11.2005 12:40:43
Löytyykö noista nimeltä mainituista tarvittaessa se 8 oskillaattoria tai enemmän?

Kerron nyt NL2:sta kun siitä tiedän eniten.

Perusääni: Yksi program koostuu kahdesta oskillaattorista.

Unison: Jos polyfoniselle programille laitetaan unison päälle, tuplataan ääni hiukan detunattuna. Jos program on solo(ei polyfoninen), ääni nelinkertaistetaan, eli silloin on jo kaikkiaan 8 oskillaattoria käytetty.

Layerit: Yhteensä neljä programia voi layeroida yhteen performanceen (vittu mitä Suomea tästä tulee). Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos siltä tuntuu, voi kaikki 32 oskillaattoria valjastaa yhteen soundiin.

Nord Lead 2:n polyfonia on siis 16 --> 16*2osc = 32osc.

Ja sananen vielä: NL2 on ehdottomasti täydellinen laite synteettisten lead soundien muodostukseen, mutta huono mattosoundeissa (eli kun tarvitaan polyfoniaa). Kannattaa käydä kokeilemassa jossain Nord Lead 2X:ää tai kolmosta. Nuo ovat kyllä kalliita ja käytettyinä vaikeita löytää, joten NL2 on budjettivalinta jota voin varauksettomasti suositella.

Ugh! Olen puhunut.
Olen täällä, siis olen
Murmeli
18.01.2006 09:53:49
Oon kans tritonilla huomannu, että combi-tilassa (vastaa NL:n performancea?) lätkii vaan hullun monia valmiiksi detunetettuja sekä puhtaita pwm-saw tms. leadeja, joista on pari valmista progia. Siis niitä progeja (hih) päällekkäin. Kannattaa myöskin käyttää joissakin useasta samankaltaisesta progista -12, joissakin jopa -24 sävelaskeleen pitchausta. Tämän härdellin ajaa särön & delayn läpi (ei säröä kuitenkaan liikaa, ehdottomasti OverDrive eikä Hi-Gain) niin a vot, melko J.W:ltä kuulostanee. Tulee semmonen läski roheva saundi kirkkailla kuulailla sävelillä.
ganesha
21.01.2006 19:00:36 (muokattu 21.01.2006 19:01:07)

ainakin viime kesänä Ioneja sai vielä Thomanilta uutena, suht halvalla. *ostin*

enkä muuten luovu. :D

EDIT: ei osa kirjota
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
JPQ
21.01.2006 22:15:20

ainakin viime kesänä Ioneja sai vielä Thomanilta uutena, suht halvalla. *ostin*

enkä muuten luovu. :D

EDIT: ei osa kirjota

Vaikkei just nyt saa ionia thomannilta niin lisää pitäs tulla
toivotaan että ehdin saada silloin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)