Aihe: Putkivahvistimen volat kuriin
1 2 3
Ocku
29.11.2005 16:25:33
Mielestäni hyvin olet koonnut eri vaihtoehdot.

Power Scalingin keksijä Kevin O´Connor on kirjoittanut useita hyviä kirjoja vahvistimista ja eri ratkaisuista, ja seuraavaksi ilmestyvässä The Ultimate Tone 4:ssa Kevin kuulema käsittelee attenuaattoreita, Power Scalingia ja esittää muutama uusi attenuattoriratkaisua.

Kirjan pitäisi ilmestyä vuodenvaihteessa.

Plussaa LaXulle.
Ocku
29.11.2005 16:42:48
Entä tällainen tehonpuolitus (60w pentode/30w triode) joka löytyy esim. uudesta Genz Benzi El Diablo 60:a?

http://www.genzbenz.com/?fa=detail& … mp;mid=1400&sid=416&cid=91#

Vaikuttaa aika toimivalta ratkaisulta, vaikka käsittääkseni soundi erilainen triodi-tilassa.

Tehojen puolitus vaikuttaa enemmänkin soundiin niinkuin kirjoitat, eikä niin paljon volumeen. Tällaisella triodi/pentodi-ratkaisulla voit tosin saada pääteputkien kompressiota aikaisemmin aikaiseksi.

Muistetaan nyt että yhdellä normaalilla Celestionkaijuttimella varustettu vahvistin tuottaa jo n. 100 dB yhdellä (1!) watilla!
Lisää siihen toinen kaiutin niin yhdellä watilla saat jo 103 dB mökää aikaiseksi.

Vaikka puolitat 60 wattia 30 wattiin, niin säästät 3 dB, olettaen että vertailu tapahtuu silloin kuin luukutat täysillä.

Jotta äänenvoimakkuus puolittuisi sinun tulee vähentää teho kymmenesosaan.
Spike
29.11.2005 16:43:55
Aina voi tietysti käyttää kaiuttimia, jotka eivät ole niin herkkiä. Esim V30 on 100db ja G12T-75:et ovat 97db --> 3db ero, eli pitäisi vastata tehojen puolittumista?
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
LaXu
29.11.2005 17:16:02
Entä tällainen tehonpuolitus (60w pentode/30w triode) joka löytyy esim. uudesta Genz Benzi El Diablo 60:a?

http://www.genzbenz.com/?fa=detail& … mp;mid=1400&sid=416&cid=91#

Vaikuttaa aika toimivalta ratkaisulta, vaikka käsittääkseni soundi erilainen triodi-tilassa.

Mitä nyt olen noita pentode/triode switcheja muissa vahvistimissa renksutellut, niin ei niistä mielestäni mitenkään olennaista volan tiputusta saada. Tuntui myöskin, että soundi tummenee liikaa triodimoodissa.
Spike
29.11.2005 17:16:25
Tämä SPL-luku joka ilmoitetaan on usein nimenomaan mitattu 1 kHz:in kohdalla. Kyseisellä kaiuttimellahan voi olla joko piikki tai kuoppa juuri sen yhden kilon kohdalla. Eli kaiutin voi olla kovempiääninen tai hiljaisempi kuin mitä pelkästään SPL-luku väittää.

Jos mittaus tehtäisiin 1,5 kHz:in kohdalla V30:nen antaisi 3-4 dB alemman arvon kun taas sama kaiutin antaisi 5 dB korkeamman arvon jos mittaus tehtäisiin 2 kHz:in kohdalla.

Totta muuten, eipäs käynyt mielessä. Noita käyriä katselemalla kyllä näkee. Mutta jos vertaa jotain Voxeissa käytettäviä alnicoblue-kaiuttimia tai greenbäckejä, niin eikös nuo alnicobluet soi aika paljon kovempaa.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
tuhomies
01.12.2005 17:04:47
Omistan fender Twinin ja siinä on tehonpudottaja-nappi, joka puottaa tehot 100watista 25:een. Mutta kuitenkaan en huomaa eroa näiden välillä. Pitäskö sen erottaa selvästi vai olenko vain kuuro vai onko se nappi rikki?
Ocku
02.12.2005 11:09:23
Omistan fender Twinin ja siinä on tehonpudottaja-nappi, joka puottaa tehot 100watista 25:een. Mutta kuitenkaan en huomaa eroa näiden välillä. Pitäskö sen erottaa selvästi vai olenko vain kuuro vai onko se nappi rikki?

Mikä Twinmalli sinulla on?

Et sinä kuuro ole, ja tuskin se nappi on rikki. Ihmiset olettavat vain että wattimäärä sanoo enemmän äänenvoimakkuudesta kuin mitä se käytännössä tekee.

Jotta äänenvoimakkuudessa kuulisi eron 100:n ja 25:n watin välillä, se edellyttää että käytät enemmän kuin 25 wattia silloin kuin sinulla on nuppi asetettuna 100:aan wattiin. Eroa ei huomaa jos Hyödynnät vain esim. 10 wattia (jolloin äänenvoimakkuus on jo Twinissä kauhea)

Epäilen että oikeasti luukutat 100-wattista täysillä.

Teoriassa ero 25:n ja 100:n watin välillä on maksimissaan 6 dB. Äänenvoimakkuuden puolitus vaatisi 10 dB:in eroa.
M.F.
03.12.2005 00:14:07
Siittä joka jannu juottamaan vastuksia, eikä tule kalliiksi.

http://www.webervst.com/lpad.htm
kulmahiomakone
03.12.2005 13:54:34 (muokattu 03.12.2005 13:59:05)
Siittä joka jannu juottamaan vastuksia, eikä tule kalliiksi.

http://www.webervst.com/lpad.htm

Jos rakentamaan alkaa, kannattaa samoin tein juottaa pari vastusta enemmän ja tehdä "bridged-t" attenuaattori.

http://amps.zugster.net/articles/attenuation/

Itse olen sitä mieltä, että sekä l-pad- että bridged-t -vaimentimet ovat hanurista, mutta tuo bridged-t on silti valovuosia parempi kuin l-pad. Tai sanotaanko näin, että siltä ei kannata odottaa liikoja, niin kuin ei moneltakaan vaimentimelta. En jaksanut lukea ketjua kuin vähän lopusta, joten joku on varmasti sanonut tämän jo, mutta sen lisäksi, että vahvistimen saundi usein kärsii noista keinokuormista, äänenvoimakkuuden tippumisesta kärsii myös ämyrin saundi.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
niskel
03.12.2005 16:09:16
Totta muuten, eipäs käynyt mielessä. Noita käyriä katselemalla kyllä näkee. Mutta jos vertaa jotain Voxeissa käytettäviä alnicoblue-kaiuttimia tai greenbäckejä, niin eikös nuo alnicobluet soi aika paljon kovempaa.

http://editweb.iglou.com/eminence/e … ages/products02/redcoat/redfang.htm

Katsokaas sivun alaosasta Red Fangin taajuusvaste. Aika herkältä vaikuttaa varsinkin yli 2 kHz taajuuksilla. Herkältä myös kuulostaa kun Uraltone Jr:n kanssa sitä luukutan. Hienolta kuulostaa.
Klemtti sanoo Ta-tatada-tada-ta-tata-da-tat....
Bee-äf
03.12.2005 16:34:06 (muokattu 03.12.2005 16:43:56)
Jotta äänenvoimakkuus puolittuisi sinun tulee vähentää teho kymmenesosaan.

Mitä tarkoittaa äänenvoimakkuuden puolittaminen?

Kuuleeko teidän korvanne todella niin, että ääni B kuulostaa samalta kuin 2 ääni A:ta? Mun äänielimet kuulevat äänet näin: ääni B on pikkuisen, selvästi tai helvetin paljon voimakkaampi kuin ääni A. Ei niin, että pystyisin sanomaan, että nyt ääni B on tasan 50% ääni A:sta.

Ihmetyttää, kun olen tällaiseen termiin törmännyt myös ammattikirjallisuudessa.

EDIT: Tässä kai viitattiin äänenpaineen puolittumiseen, mutta monesti olen kuullut tarkoitettavan suoraan ihmiskorvan kuulohavaintoa.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Ocku
04.12.2005 17:43:10
Mitä tarkoittaa äänenvoimakkuuden puolittaminen?

Kuuleeko teidän korvanne todella niin, että ääni B kuulostaa samalta kuin 2 ääni A:ta? Mun äänielimet kuulevat äänet näin: ääni B on pikkuisen, selvästi tai helvetin paljon voimakkaampi kuin ääni A. Ei niin, että pystyisin sanomaan, että nyt ääni B on tasan 50% ääni A:sta.

Ihmetyttää, kun olen tällaiseen termiin törmännyt myös ammattikirjallisuudessa.

EDIT: Tässä kai viitattiin äänenpaineen puolittumiseen, mutta monesti olen kuullut tarkoitettavan suoraan ihmiskorvan kuulohavaintoa.

Jos tehtäisiin sokkotesti jossa ensin toistetaan ääni, jonka jälkeen äänenvoimakkuus hitaasti laskee, ja ihmisiä pyydettäisiin nostamaan käsi pystyyn siinä vaiheessa kun äänenvoimakkuus on puolittunut, niin varmasti kädet nousisi aika eriaikoihin pystyyn.

Äänenvoimakkuuden puolituksella tarkoitetaan 10 dB:in mitattua muutosta. Koska Desibeliasteikko on logaritminen niin puolitus tai tuplaus tapahtuu aina 10 dB:n välein.
Tony Narrows
07.12.2005 01:23:18
uusi ratkaisu: matalatehonen kombo ja sille vaikka lisäkaappi tuomaan lisää bottnea. Ja sitten, jos tarvitsee voi ostaa vaikkas toisen vahvistimen "isoille areenoille" volyymiä ynnä painetta luomaan.

Monesti olen miettinyt näitä saundi kysymyksiä ja volumea koskevia keskusteluita.
Paljon olen oppinut kokemuksien kautta. Esim. kitaristien volumentaso ja sen voimakkuus. Yks minkä takia kitaristeilla on tapana vääntää sitä volaa lisää, jopa liikaa, on se että ne ovat aivan väärässä kohtaa kuuntelemassa sitä omaa luukutustaansa. Ei sitä kitaraa kuule, jos seisoo metrin päässä ja kartio osoittaa pohkeita. Toinen syy monesti on ollut esim. bassovahvarin suuntaaminen tai oman vahvarin asettelu. Rumpujen vieressäkään tuskin kuulee mitään tai jos bassovahvistin on 4 metrin päässä suoraan naama kohti. näitä kantsii miettiä myös.
Miksaaja kyl sit hoitaa soolot kuuluviin, jos sellainen löytyy. Jos ei löydy ni sit kantsii miettiä omia saundejaan vähän, että milloin sen pitää oikeasti tulla lujaa ja milloin ei.

Mitä sit tulee näihin keinokuormiin niin ne ovat todella hyviä keksintöjä, varsinkin jos puhutaan jostain vanhemmisa vahvistimista joissa eivielä ollut master volumea. Sellasella vahvistimella kun on mahdoton saada "se särö" ulos, jos ei väännä sitä volaa. Mut minusta on järjetöntä myös se että pitää ostaa sellasia vahvistimia joissa esim. Särön määrä ei riitä pienimmillä volumeilla, varsinkin jos ei suostu käyttään mitään säröpurkkeja tai vaikka sitten sitä keinokuormaa.
ja nykyajan higain vahvistimissa särön määrä on ykl ihan riittävä, jos ei riitä ni sit on soittotaidossa vikaa.

botnen saaminen kitarasaundiin on sit toinen juttu... kyllähän se tuntuu paremmin jos vahvari todella on kovemmalla :) mut aika usein sitäkin kitaristeilla on ihan liikaa, varsinkin jos vahvari mikitetään. Miksaaja taatusti joutuu leikkaan alapäätä sen takia että kitarasankari tahtoo lahkeiden lepattavan saundillaan.

Myyös sen olen itsekin oppinut, että se volumen määrä vaan sen saundin "laatu" eli mitä ääniä sieltä ollaan korostettu ja mitä leikelty. Keskiäänet kun kuuluvat ja jos ne leikkaa niin aika turha toivo saada kuulumaan kitaraansa.
Hyvä esimerkki oli kun olin miksaamassa yhtä keikkaa.. kitaristilla 2x 100w steroa vahvistin ja 4x12 kaappi. Saundiu mid scooped hevimättö ja kitaristi seisoi 30cm päässä vahvistimesta. Laittoi vahvarinniin lujalle, että meinas oikeasti silmät räjähtää silmäkuoppiin. Ei siinä että 100w vahvari ja 4x12 kaappi... saa sitä mökää Creamsound:stakin, mut juuri se että miten saundi on tehty ja mihin suuntaan se oma kartio vahvistimessa osoittaa.

Itse käytän mesastani 30W tai itseasiassa taisin ottaa 50w käyttöön, mut sekin vain saundillisista kysymyksistä. Äänenvoimakkuutta kyl on mesassa riittänyt vaikka en ole täyttä tehoa siitä käyttänytkään. Ja jotenkin sekin valaisi asiaa, että kun alkoi miettimään saundia suoraan vahvarin edestäpäin kuunnellessa niin on alkanut saundikin kuulumaan, ku löysin puuttuneet keskiäänet :)

Hitto ku ei osaa koskaan kirjoittaa lyhyesti.
Alias Tonza
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)