Aihe: Ilmaista masterointia tarjolla
1 2 3 4
Twinkle
27.11.2005 12:57:26 (muokattu 01.05.2006 19:12:01)
Jos ylläpito katsoo, että tämä on väärässä paikassa ja vääräntyylinen juttu tänne tai mitä hyvänsä muuta väärää, niin poistakoon ketjun.

Tässä olisi siis tarkoitus ruveta opettelemaan masterointia itseopiskeluna. Oman, pienen piirin puitteissa alkaa materiaalia olla vähänlaisesti, niin jotakin tarttee keksiä. Niinpä tulin tänne kyselemään, että onko muusikkotovereilla kiinnostusta tähän. Eli jos bändilläsi on Demo/LP/single tms materiaalia tekeillä tai valmiina, mutta ette aio laittaa sitä masteroitavaksi millekään kaupalliselle tasolle, niin tässä olisi teille vaihtoehto.

Masteroin tuotteenne ilmaiseksi, tähän toimeen löytyy tilat, välineet ja tarvittavaa teoriaa. Valitettavasti kokemusta ei niin paljoa ole, mutta sitä tässä haetaan. Eli ilman erillistä korvausta masteroin teidän tuotteenne, vastineeksi tahdon vain krediitit siitä, että olen masteroinnin suorittanut ja mahdollisuuksien rajoissa, jos levystä tulee joku julkaisu, niin yhden myyntikappaleen siitä. Lisäksi varaan oikeuden käyttää joistakin raidoista lyhyitä näytteitä työn jäljen tulevaan demoamiseen.

Masteroimani materiaalin käyttäminen on vapaaehtoista, jos annatte materiaalia käyttööni niin mikään ei velvoita teitä käyttämään sitä lopullisessa tuotteessanne. Mikäli olette sitä mieltä ettei työn jälki ollut hyvää, voitte sivuuttaa koko tuotteeni.

Alla olevasta linkistä lisätietoa, esimerkkejä, näytteitä ja muuta vastaavaa. Muun muassa sivulla on joukko esimerkkejä tuotteista jotka olen masteroinut.

http://solar.hamk.fi/~foholmqtu/masterointi.php

Tämmöinen. Olisiko kysyntää? Työtarjouksia tms. alla olevaan sähköpostiin, mielipiteitä ja ajatuksia tähän ketjuun jos jotakin sanottavaa tästä tulee mieleen.

turkka@imperiumi.net

EDIT: jos olet sitä mieltä, että tämä on väärässä paikassa tai tavoittaa täällä huonosti kohdeyleisön, ole hyvä ja osoita parempi paikka tälle.

EDIT: Referenssilista siirretty pelkästään tuonne sivulle, sen ylläpitäminen tähän unohtuu niin pidän siellä. Kattokaa sieltä.
SirElwood
27.11.2005 14:11:40
EDIT: jos olet sitä mieltä, että tämä on väärässä paikassa tai tavoittaa täällä huonosti kohdeyleisön, ole hyvä ja osoita parempi paikka tälle.

http://muusikoiden.net/tori/index.p … id=27&location=all&type=all

Torilla on ainakin tuommoinen osio.
Twinkle
27.11.2005 14:28:54
http://muusikoiden.net/tori/index.p … id=27&location=all&type=all

Torilla on ainakin tuommoinen osio.

Juu, mutta lukeeko tuota kukaan? pistän tässä jossakin vaiheessa sinne tämän saman ilmoituksen.
Zammy
27.11.2005 14:43:16
Kerro ainakin hieman tarkemmin, että millaiset tilat ja mitä välineistöä on käytössä.
Susikoira Roi Orbison
Twinkle
28.11.2005 05:38:01
Kerro ainakin hieman tarkemmin, että millaiset tilat ja mitä välineistöä on käytössä.

Laitteisto vaihtelee, käytössä on sekä oma kotipaja sekä ammattitasoinen projektistudio. Kotona on Firewirella toimiva Mackie Onyx, kaksi BSS DPR 422 -kompressoria, Steinbergin Wavelab ja Wavesin Native -plugin paketit. Kuuntelussa käytetään Behringerin B3031A -monitoreja.

Projektitudiossa on muuten samat, paitsi kuuntelu on Genelecin 8040APM monitoreilla ja 7060A -subwooferilla.

Studiotilat on akustoinniltaan ja tiloiltaan ammattitasoa, kotipajassa akustointi on tällä hetkellä kohtuullinen. Uusien tilojen myötä asiaan saattaa olla tulossa parannusta.

Laitteet on siis riittävät, ammattitaitoa ja osaamista tässä vain haetaan. Yleisesti ottaen ajatus olisi myöhemmin pystyä tarjoamaan alan harrastajille suhteessa laadukasta masterointia pienillä kustannuksilla. Sitä en tiedä päästäänkö tavoitteeseen koskaan, mutta tällä hetkellä ainakin yritetään.
milcoin
28.11.2005 23:40:05
Laitteisto vaihtelee, käytössä on sekä oma kotipaja sekä ammattitasoinen projektistudio. Kotona on Firewirella toimiva Mackie Onyx, kaksi BSS DPR 422 -kompressoria, Steinbergin Wavelab ja Wavesin Native -plugin paketit. Kuuntelussa käytetään Behringerin B3031A -monitoreja.

Projektitudiossa on muuten samat, paitsi kuuntelu on Genelecin 8040APM monitoreilla ja 7060A -subwooferilla.

Studiotilat on akustoinniltaan ja tiloiltaan ammattitasoa, kotipajassa akustointi on tällä hetkellä kohtuullinen. Uusien tilojen myötä asiaan saattaa olla tulossa parannusta.

Laitteet on siis riittävät, ammattitaitoa ja osaamista tässä vain haetaan. Yleisesti ottaen ajatus olisi myöhemmin pystyä tarjoamaan alan harrastajille suhteessa laadukasta masterointia pienillä kustannuksilla. Sitä en tiedä päästäänkö tavoitteeseen koskaan, mutta tällä hetkellä ainakin yritetään.

Aika mopoiselta näyttää tuo laitepuoli. Ei se mitään. Tärkeintä on, että tiedät mitä teet. Mutta älä polje hintoja. Ota vaikka vastapalveluksia yms. muttä älä tee ilmaiseksi. Se kostautuu sulle ja muille pitkällä aikatähtäimellä.

Ok. Kapitalismikohtaus ohi. Onnea yritykselle!
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Mikael
29.11.2005 00:06:36

Aika mopoiselta näyttää tuo laitepuoli.

Toi mullakin kävi mielessä kun puhutaan masteroinnista... mut toisaalta demohommat ja niiden parantelu on tietty oma juttunsa ja jostainhan sitä on ponnistettava. Niin että tsemppistä vaan.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Teijo K.
29.11.2005 09:04:08

Aika mopoiselta näyttää tuo laitepuoli. Ei se mitään. Tärkeintä on, että tiedät mitä teet. Mutta älä polje hintoja. Ota vaikka vastapalveluksia yms. muttä älä tee ilmaiseksi. Se kostautuu sulle ja muille pitkällä aikatähtäimellä.

Ok. Kapitalismikohtaus ohi. Onnea yritykselle!

No tuskin niitä äänitteitä (ts. demoja) joita tulee ilmaiseksi masteroitavaksi tuonne oltaisiin viety mihinkään oikeaan masterointipajaan kuitenkaan.

Voisinpa minäkin luovuttaa tuosta akustista demoa jossain vaiheessa harjoittelumateriaaliksi. Eikä oikeastaan tarvitse väleen edes "lopputuotosta" laittaa tännepäin. Ellei masteroija keksi miten parannella vielä sitä huonoa bassottelua siinä. :)
Munsta.
Twinkle
29.11.2005 09:08:09 (muokattu 29.11.2005 09:10:07)
Tiedossa on että laitteet eivät ole kauniisti sanottuna aivan viimeisen päälle, mutta kuten sanottu niin jostakin on pakko alkaa. Lisäksi hilut ja vimpaimet muuttuu koko ajan riippuen tilanteesta ja senkin puolesta listaaminen oli hieman kyseenalaista.

Mitä tuohon kapitalismihommaan taas tulee, niin hintojen polkemisesta ei voi mielestäni puhua koska yritän tarjota vaihtoehtoa enkä kilpailla suurien myllyjen kanssa. Valtaosa ihmisistä ei edes tajua mitä masterointi on, minun kautta juoksee kuukausittain melkoinen joukko demoja, omakustanteita ja promoja ja tuotannon tasosta riippuen niitä yhdistää tiukasti se, että valtaosassa ei ole masteroinnista mitään tietoakaan. Vaikka tuotannon taso olisi muuten kohdallaan, on viimeisestä vaiheesta oikaistu koska ei tiedetä tai ei ole varaa maksaa.

Tässä onkin oivallinen markkinarako ja kohderyhmä, ne ihmiset joilla ei ole varaa. Se ei ole keneltäkään pois jos harjoittelen hommaa nyt aluksi niille, joilla ei ole aikomustakaan viedä tuotettaan masteroitavaksi sellaiselle taholle joka sen todella osaa. Ehkäpä jossakin vaiheessa lähitulevaisuudessa laitteisto ja ammattitaito on sillä tasolla, että tätä voi tuottaa maksua vastaan mutta tällä hetkellä en uskalla työstä mitään suurempia pyytää.

Missään nimessä tätä ei ole tarkoitettu korvaamaan niitä tahoja jotka masterointia yleensä tekevät vaan olemaan vaihtoehto. Masterointi on kovan tason välineurheilua ja rautaista ammattitaitoa vaativa ala ja itse kehtaan kyllä myöntää ettei minulla ole mitään asiaa lähteä kisaamaan tässä lajissa. En edes ajatellut missään vaiheessa ryhtyä kilpailemaan kenenkään kanssa, asiakasryhmät on aika erilaisia tässä tilanteessa.

Suosittelenkin ihmisiä teettämään masterointinsa jossakin varmassa paikassa jos siihen ylipäätänsä aikovat erikseen rahaa käyttää, mutta jos ei, niin toisaalta se ei myöskään ole keneltäkään pois jos annatte minun edes yrittää. Ei ole keltään pois ja loppujen lopuksi jopa kaikkien etu.
milcoin
29.11.2005 09:35:48
Tiedossa on että laitteet eivät ole kauniisti sanottuna aivan viimeisen päälle, mutta kuten sanottu niin jostakin on pakko alkaa. Lisäksi hilut ja vimpaimet muuttuu koko ajan riippuen tilanteesta ja senkin puolesta listaaminen oli hieman kyseenalaista.

Mitä tuohon kapitalismihommaan taas tulee, niin hintojen polkemisesta ei voi mielestäni puhua koska yritän tarjota vaihtoehtoa enkä kilpailla suurien myllyjen kanssa. Valtaosa ihmisistä ei edes tajua mitä masterointi on, minun kautta juoksee kuukausittain melkoinen joukko demoja, omakustanteita ja promoja ja tuotannon tasosta riippuen niitä yhdistää tiukasti se, että valtaosassa ei ole masteroinnista mitään tietoakaan. Vaikka tuotannon taso olisi muuten kohdallaan, on viimeisestä vaiheesta oikaistu koska ei tiedetä tai ei ole varaa maksaa.

Tässä onkin oivallinen markkinarako ja kohderyhmä, ne ihmiset joilla ei ole varaa. Se ei ole keneltäkään pois jos harjoittelen hommaa nyt aluksi niille, joilla ei ole aikomustakaan viedä tuotettaan masteroitavaksi sellaiselle taholle joka sen todella osaa. Ehkäpä jossakin vaiheessa lähitulevaisuudessa laitteisto ja ammattitaito on sillä tasolla, että tätä voi tuottaa maksua vastaan mutta tällä hetkellä en uskalla työstä mitään suurempia pyytää.

Missään nimessä tätä ei ole tarkoitettu korvaamaan niitä tahoja jotka masterointia yleensä tekevät vaan olemaan vaihtoehto. Masterointi on kovan tason välineurheilua ja rautaista ammattitaitoa vaativa ala ja itse kehtaan kyllä myöntää ettei minulla ole mitään asiaa lähteä kisaamaan tässä lajissa. En edes ajatellut missään vaiheessa ryhtyä kilpailemaan kenenkään kanssa, asiakasryhmät on aika erilaisia tässä tilanteessa.

Suosittelenkin ihmisiä teettämään masterointinsa jossakin varmassa paikassa jos siihen ylipäätänsä aikovat erikseen rahaa käyttää, mutta jos ei, niin toisaalta se ei myöskään ole keneltäkään pois jos annatte minun edes yrittää. Ei ole keltään pois ja loppujen lopuksi jopa kaikkien etu.

Tarkoitin sitä että vaikka kalusto olisi vähän puutteellista, on siihen kuitenkin laitettu rahaa. Ja vaikka sulla ei olis ammattitaitoa, sulla menee duunaamiseen kuitenkin aikaa. Maailmassa on paljon työtä johon ei tarvita minkäänlaista koulutusta tai kokemusta josta silti maksetaan palkkaa. Siksi on hyvä ottaa edes jotain "palkaksi". Jos teet paikallisen tason artisteja, voit esim. pyytää nimeä listalle seuraavalle keikalle yms.

On olemassa vanha sanonta:
If you do work for peanuts, people will think you're a monkey.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
hoffe
29.11.2005 10:38:56
Mutta älä polje hintoja.

Eikös tämä ole juuri vapaata markkinataloutta parhaimmillaan?

...olen samaa mieltä, että jokin pieni - edes muodollinen - korvaus kannattaa ottaa, että muusikonalut tajuavat, ettei mikään ole ilmaista.
"Kaikkien kukkien puutarhassa vallitsee rikkaruohojen tyrannia."
kivi
29.11.2005 11:05:35
...olen samaa mieltä, että jokin pieni - edes muodollinen - korvaus kannattaa ottaa, että muusikonalut tajuavat, ettei mikään ole ilmaista.

Juho Juntunen opetti mulle aikoinaan, että jos kunnollisesta rahasta ei pääse puhumaan, kannattaa vaihtaa valuuttayksiköksi (yhden tähden) Jaloviina. 15 euron pullo Jaloviinaa on aivan muuta kuin 15 euroa rahassa, kaksi 15 euron Jaloviinaa on aivan muuta kuin 30 euroa, jne.

Rahana sellaiset summat vain masentaa. 200 euroa on huono palkka useamman päivän työstä, mutta kun kiitollinen bändi tuo koko korin Jaloviinaa, se on kaikkien mielestä tosi hyvin hoidettu homma.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Esp
29.11.2005 16:25:16

Juho Juntunen opetti mulle aikoinaan, että jos kunnollisesta rahasta ei pääse puhumaan, kannattaa vaihtaa valuuttayksiköksi (yhden tähden) Jaloviina. 15 euron pullo Jaloviinaa on aivan muuta kuin 15 euroa rahassa, kaksi 15 euron Jaloviinaa on aivan muuta kuin 30 euroa, jne.

Rahana sellaiset summat vain masentaa. 200 euroa on huono palkka useamman päivän työstä, mutta kun kiitollinen bändi tuo koko korin Jaloviinaa, se on kaikkien mielestä tosi hyvin hoidettu homma.
:-)

Yhden tähden Jallu maksaa muuten vähän vajaa 10 euroa, 0,5 pullo siis.

Olen samaa mieltä, että jotain korvausta kannattaa pyytää, nimi listalle, pullo Jallua tai vaikkapa ilmaista kebabia. Jos opetat bändit siihen, että teet ilmaiseksi, on vaikea yht'äkkiä ruveta pyytämään hintaa. Vaikeaa on myös laitteistoa parantaa, jos ei korvausta hommasta ota.
Täh?!?
varakeef
29.11.2005 16:45:35
Yhden tähden Jallu maksaa muuten vähän vajaa 10 euroa, 0,5 pullo siis.

Sama pirullinen ilmiö noitten kaljakoridiilien kanssa. Kilpailun myötä hinnat ovat laskeneet ja kaljakorin tuominen soittajien iloksi ei enää kirpaise järjestäjää kuten vanhaan hyväään aikaan.

Johtaa väistämättä siihen, että halpaa alkoholia tulee vaatia palkinnoksi entistä enemmän, mikä johtaa alkoholisoitumiseen ja muuhunkin turmellukseen.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
DaKiller
29.11.2005 17:09:07

Mielestäni jos joku tekee tuollaista ilmaiseksi olisi bändin aiheellista ostaa pullo hyväntahdon eleenä ja kiitoksena. Pyytämättä..
Woodoo
29.11.2005 20:01:42 (muokattu 29.11.2005 20:16:55)
Mua rupes sillä tavalla kiinnostamaan että kun tästä saadaan pikkuhiljaa biisejä nauhalle niin voisin kyllä ne masteroitavaksi antaa. Minulla kun ei ole aiheesta pienintäkään hajua. Nettikin vielä helpottaa kun voi lähettää sen välityksellä biisit. Niiden nauhoitus on vielä hiukan suunnittelu asteella, mutta ennen kun inttiin 9.1. lähen ne pitäs kyllä olla nauhoitettuna...

...:ois varmaan pitäny laittaa pikaviestinä, mutta olkoot täällä

Sepä piti vielä muuten sanoa että meidän bändimme on sillä tavalla harraste bändi että missään vaiheessa ei olisi aikomustakaan pistää biisejämme masteroitavaksi mihinkään hintavaan firmaan ja varmasti sen jallupullon, jos vain siis maistuu :) tarjoamme pyytämättäkin. Tällaisia bändejä on varmasti paljon ja tuo on hyvä tapa kyllä harjoitella tuota. Itsekkin kaipaisin jotain projekteja että voisi tuota nauhoitusta ja miksausta reenailla, itse kyllä ajattelin sillä tavalla että 30e biisi nauhoitus ja miksaus. Tosin tuokin on siten että ihan kököstä en kehtaisi edes sitä pyytää, koska vaarana on myös että tuhlaan vain muusikoiden aikaa tuottamalla julkaisukelvotonta materiaalia :) Tutustuu ainakin uusiin ihmisiin sitä kautta...
Lukihäiriö ei estä kirjoitusta, mutta kirjaimien painaminen on hieman vähäisempää :)
askomiko
29.11.2005 22:15:25
Itsekkin kaipaisin jotain projekteja että voisi tuota nauhoitusta ja miksausta reenailla, itse kyllä ajattelin sillä tavalla että 30e biisi nauhoitus ja miksaus. Tosin tuokin on siten että ihan kököstä en kehtaisi edes sitä pyytää, koska vaarana on myös että tuhlaan vain muusikoiden aikaa tuottamalla julkaisukelvotonta materiaalia :) Tutustuu ainakin uusiin ihmisiin sitä kautta...

Nii. Mie tarjosin jotain äänityshommaa joskus torilla, ei tullut yhtään yhteydenottoa. Halavalla oisivat suanu tykitystä, mut ei sit. :)
kivi
29.11.2005 22:19:52
Nii. Mie tarjosin jotain äänityshommaa joskus torilla, ei tullut yhtään yhteydenottoa. Halavalla oisivat suanu tykitystä, mut ei sit. :)

Ei ymmärrä. Samoin tarjosi PeteH, ja Hirvoksillakin oli joku kengännarustudio. Eikö Muusikoiden.netin juniorit ja vähän vanhemmatkin oikeasti halua äänitellä, edes oppimistarkoituksessa. Pelkkä kotikone kun ei tee autuaaksi...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Twinkle
29.11.2005 22:39:14
Mua rupes sillä tavalla kiinnostamaan että kun tästä saadaan pikkuhiljaa biisejä nauhalle niin voisin kyllä ne masteroitavaksi antaa. Minulla kun ei ole aiheesta pienintäkään hajua. Nettikin vielä helpottaa kun voi lähettää sen välityksellä biisit. Niiden nauhoitus on vielä hiukan suunnittelu asteella, mutta ennen kun inttiin 9.1. lähen ne pitäs kyllä olla nauhoitettuna..

Juu, netin kautta voi lähetellä niitä raakoja raitoja. Minun täytyy vaan kehitellä jostakin scripti että ihmiset saa uppailla niitä raitojaan tuonne minun serverille. Pistelkää lisää infoa vaikka pikaviestillä sitten kun on enemmän aihetta.

Ei ymmärrä. Samoin tarjosi PeteH, ja Hirvoksillakin oli joku kengännarustudio. Eikö Muusikoiden.netin juniorit ja vähän vanhemmatkin oikeasti halua äänitellä, edes oppimistarkoituksessa. Pelkkä kotikone kun ei tee autuaaksi...

Siinä on vaan se, että on perkeleen vaikea tehdä resurssinsa tunnetuksi. Kukaan sitä torin live/äänityspalvelu -puolta lue, tarttis olla koko aika jonkinlainen tohina päällä että ihmiset tajuaisi että tuommoinen palvelu on tarjolla. Muun muassa tässäkin, kun tämä juttu tässä on suhteellisen tuore niin ihmiset tarttuu tähän näin ja kun tässä jutellaan euron ja jallun pyhästä yhtenäisyydestä niin pysyypähän esillä koko ajan tämäkin.

Tarttis kehitellä resurssi, jonka avulla me äänitystekniikan innokkaat amatöörit voitaisiin saada itsemme näkyviin. Voisi melkein laittaa tuonne laitetestauksen kaveriksi myös "0 budjetin ääniratkaisut, maksu omantunnon mukaan" -systeemin, kävijöitä kun siellä on yllättävän paljon ja yllättävän moni jopa lukee sitä sisältöä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)