Aihe: gibson studio - ylävireeseen kun ei soita?
1
PuNkKi
09.07.2003 23:42:11 (muokattu 09.07.2003 23:45:43)
Oon huomannut tässä parin päivän sisällä
että tuo gibson:in les paul studio menee ylävireeseen
kun sillä on soittamatta..?
mistä mahtaa moinen johtua?
yön ajankin kun se vaan on, niin lähes kaikki kielet
on normaali vireestä "korkeammalla"?

ja kun sillä soittaa niin ainakin tähän asti on pysynyt
uskomattoman hyvin vireessä..
mutta ihmetyttää vaan tuo kun lähes joka kerta
kielet "kiristyy itsestään"? ja varsinkin kun sillon
ei edes soita...

ja kaiken lisäksi kitara on nyt ollut joka päivä
samassa lämpötilassa, että sen ei luulisi ainakaan
sitä tekevän...
Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti.
jogo3000
10.07.2003 10:02:33 (muokattu 10.07.2003 10:04:15)

No en osaa sanoa liittyykö tämä aiheeseen, mutta meillä on kotona sellainen tilanne, että kaikki ruuvit hiljalleen löystyy. Tätä on joskus tutkittu ja se johtuu siitä, että koko alue tärisee hiljalleen koko ajan. Jotkut toiset ruuvit taas kiristyy, ja niitä saa löysäillä, ettei ne hajoa.

Jospa olet sellaisella alueella, että on tuota tärinää?

Ostitko muuten sen LP studion mistä kyselit aikaisemmin?

Tuli muuten mieleen, että mikä siellä on sisälämpötila? Jos kielet on herkkiä lämpötilanvaihtelulle, soittaminen saattaa aiheuttaa niille jo riittävää lämpölaajenemista, niin että vire laskee. Kun kielet taas jäähtyy, niin vire nousee.
I'm a whiskey rock'n'roller.
Crackis
13.07.2003 14:31:23
Tuota lämpölaajenemista minäkin veikkaisin. Itsekkin olen huomannut saman jutun, että aina kun ottaa kitaran laukusta esille ja alkaa sitä virittämään niin se on hieman ylävireessä. Sitten kun sen on siinä saanut viritettyä ja vähänaikaa soitellut niin sepä onkin pienessa alavireessä :)
A. Järvinen
13.07.2003 15:55:02
Tuli muuten mieleen, että mikä siellä on sisälämpötila? Jos kielet on herkkiä lämpötilanvaihtelulle, soittaminen saattaa aiheuttaa niille jo riittävää lämpölaajenemista, niin että vire laskee. Kun kielet taas jäähtyy, niin vire nousee.

Jep, ruumiinlämpöhän on normaalisti n. 37 celsiusta. Voi olla mahdollista.
PuNkKi
14.07.2003 00:47:49
en yhtään tiedä paljon täällä sisällä on lämmintä
kun ei mittaria ole... mutta paljon mahdollista tuo
lämpötilan vaihtuminen kyllä aiheuttaa tuon, kummallista
kyllä kun edellisessä kitarassa en tuollaista kyllä huomannut
noh.. eipä kai tuo vakavaakaan ole? :)

mutta miettisin tuossa sitäkin että se johtuukin 99%
varmuudella lämpötilan vaihtumisesta, kitara on nimittäin
ollut nyt nämä pari päivää tuossa sohvalla johon paistaa
päivisin suoraan aurinko... ja iltaisin taas ei...
joten kaipa se siitä... vois kokeilla vaihtaa paikkaa ja katsoo
mitä sitten tapahtuu...

ratkeeko koko kitara liitoksistaan =D
Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti.
Kossu
14.07.2003 08:25:40
Kitaraa ei kannat pitää auringonpaisteessa, ei vain lämpötilan ja suhteellisen kosteuden takia, vaan myös siksi että ultraviolettisäteily kellastuttaa (vihertää)lakan.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
jogo3000
14.07.2003 08:38:56

Kitaraa ei kannat pitää auringonpaisteessa, ei vain lämpötilan ja suhteellisen kosteuden takia, vaan myös siksi että ultraviolettisäteily kellastuttaa (vihertää)lakan.

Ja kitara on epämiellyttävän tuntonen, kun se on maannut koko päivän auringossa. Liian lämmin. Olenkohan ihan terve?
jogo3000
14.07.2003 08:45:16

Hei, tästäkö kehitän uuden vainoharhan itselleni täksi kesäksi. Asun alueella, jossa ruuvit löystyvät itsestään kun niitä ei vartioi!

Tämä on muuten totta, taas sai ruuvailla skitan hihnalukot kiinni, kun oli melkein irti ruuvautuneet itsestään!
Kossu
14.07.2003 15:30:29
Hei, tästäkö kehitän uuden vainoharhan itselleni täksi kesäksi. Asun alueella, jossa ruuvit löystyvät itsestään kun niitä ei vartioi!

Hrrr....

Minä asun alueella jossa ruuvit löystyvät vaikka niitä vartioisi (siis Helsingin Kalliossa).
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
monotone
14.07.2003 17:43:01

Minä asun alueella jossa ruuvit löystyvät vaikka niitä vartioisi (siis Helsingin Kalliossa).

Kalliossa on niin pienet kaapistot asunnoissa, että niissä kutistuu vaatteetkin. Emminätiedä, mun vaatteet ainakin kävi pieniksi kymmenen Kallio-vuoden jälkeen... :-)
"Suurena miehenä tajusin mä sen, että mulla oli aukkoja tiedoissa."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)