Juustonaksu 28.11.2005 21:46:04 (muokattu 28.11.2005 21:47:45) | |
---|
Otsikkokin sen kertoo eli metsästän tuollaista kohtuuhintaista 1x12'' kaappia tänne kotiin tuon nupin kanssa, kun ei treenikämppää ole vielä siunaantunut. :) Ideana olisi saada joku järkevä soundi ulos eli varmaankin tuollaisella Celestion V30:llä varustettu loota olisi hyvä. Hintaa ei saisi olla mitenkään liikaa, sillä 2x12'' saisi jo 300€:llä Suomesta. Kuitenkin taitaa olla näin kotioloihin hieman liikaa tuo 2x12'' ainakin tällähaavaa. Myös yksi asia jäi hieman vaivaamaan. Nupissa (Laney TF-700) on tehoja 120W ja useimmissa kaiutinelementeissä tehonkestoa on yksittäin alle 100W. En tiedä juurikaan näistä tehoista joten mietin, että kuinka tuollainen 120W nuppi sopisi esim 50-90W elementtiin. Äänenvoimakkuus on luonnollisesti hyvinkin matala, mutta en ole varma tuleeko tuo 120W jatkuvana syöttönä vai onko jotenkin suhteessa äänenkovuuteen. Laite siis iskee 120W neljään Ohmiin ja kaapissa on tehonkestoa esimerkiksi 70W niin mitenkä tuo toimii? Käsittääkseni nuppi siitä hajoaa, jos ei ole tarpeeksi tehonkestoa kaapissa. Mieleeni putkahti ajatus jostakin harkitusta etuvastuksesta notta jos se söisi hieman sitä nupin syöttämää tehoa? Keinokuormaa tuskin tarvitsen, sillä en niinkään halua katkoa sieltä sitä volumen määrää, kun on hybridinuppi enkä näin ollen ole säröttämässä päätettä kovilla volumeilla. Muutenkin keikkuu siellä 2-3 kohdilla tuo master, kun säätövaraa on 1-10. 3h yöunien ja koeviikon aiheuttaman väsymyksen johdosta yritän tiivistää tuon kaiken p*skan jotenkin ymmärrettävään muotoon: - 1x12'' kaappi, sopisi hevimpään menoon eli ei ainakaan saisi honottaa, vaikkei nyt täysiä soitetakaan, - Järkevään hintaan mielellään. (luonnollisesti) - 120W nuppi, kuinka paljon elementissä pitää olla tehonkestoa? - Miten saisin pienennettyä tuon nupin iskemän tehon notta ei tavarat hajoilisi? Ei keinokuormaa, sillä en ole siis soittamassa täysillä volumeilla. Jos nyt voi tässä mielentilassa sekavampaa juttua kirjoittaa niin antaa tulla vaan.. Huoh, eli, jos joku nyt tuosta sai jotakin selvää, edes pääkohtia esiin niin kaikkia ehdotuksia otetaan vastaan. Kiittäen "Inhimillisen tiedon huipentuma on ymmärtää kaiken maallisen turhuus" - George Byron - Ja vitut, mä haluan kalliimpaa kamaa |
Volle 28.11.2005 21:47:46 (muokattu 28.11.2005 21:48:21) | |
---|
Se 120 wattia tulee pihalle vasta täysillä, joten himassa voinet melko huoletta käyttää tehonkestoltaan pienempääkin elementtiä. Nam. |
oiva tumpeloinen 28.11.2005 21:52:17 | |
---|
Marshallilta löytyy 150W 1X12" kaappi. Mallinumero taisi olla 1912 tjsp. Välillä näkee käytettynä hintahaarukassa 100-200 euroa. |
gator 28.11.2005 21:54:32 | |
---|
V30 on ihan hyvä kun et täysillä ala luukuttamaan. Himasoittoon passaa mainiosti. |
Se 120 wattia tulee pihalle vasta täysillä, joten himassa voinet melko huoletta käyttää tehonkestoltaan pienempääkin elementtiä. Juu näin ajattelinkin. Mietin vain, että olisiko silti "järkevyyden" nimissä älykästä iskeä siihen etuvastus tms eteen? Ei muuten kuulemma 4x12'' kaapinkaan kanssa keikkatilanteessa mene yli 6 nuo soundit eli tuskin tulee siis huolta siitä 120 watista. Täytynee ilmeisesti taas alkaa selailemaan toria. "Inhimillisen tiedon huipentuma on ymmärtää kaiken maallisen turhuus" - George Byron - Ja vitut, mä haluan kalliimpaa kamaa |
Volle 28.11.2005 22:06:17 | |
---|
Ei muuten kuulemma 4x12'' kaapinkaan kanssa keikkatilanteessa mene yli 6 nuo soundit eli tuskin tulee siis huolta siitä 120 watista. Tota tota. Se 120 wattia tulee kyllä jo volume-napin ollessa jossakin puolen välin tienoilla (riippuen vahvistimesta onko se alle vai yli), jonka jälkeen enää särö lisääntyy (eli trankkuvahvarilla useimpien mielestä saundi menee muusiksi ja pilalle). Mutta en todellakaan usko, että on mitään vaaraa, että vahingossa paskoisit kotona kaiuttimesi ajamalle siihen yli sen tehonkeston verran tavaraa. Esim. se v30 kestää 60 wattia ja silloin on kerrostalossa naapurit aika nopeasti niskassa, koska meteli on silloin melkoinen. Mun pikkustyrkassa on 15 wattia eikä sitä todellakaan ilkeä kovin lujaa kotona soittaa. Nam. |
Juustonaksu 28.11.2005 22:12:10 | |
---|
Tota tota. Se 120 wattia tulee kyllä jo volume-napin ollessa jossakin puolen välin tienoilla (riippuen vahvistimesta onko se alle vai yli), jonka jälkeen enää särö lisääntyy (eli trankkuvahvarilla useimpien mielestä saundi menee muusiksi ja pilalle). Mutta en todellakaan usko, että on mitään vaaraa, että vahingossa paskoisit kotona kaiuttimesi ajamalle siihen yli sen tehonkeston verran tavaraa. Esim. se v30 kestää 60 wattia ja silloin on kerrostalossa naapurit aika nopeasti niskassa, koska meteli on silloin melkoinen. Mun pikkustyrkassa on 15 wattia eikä sitä todellakaan ilkeä kovin lujaa kotona soittaa. Ei toki, tähän mennessä olen soitellut noilla stereoilla kytkettyinä nupin kuulokeliitäntään. Ei täällä kerrostalossa viitsi lujaa soittaa, mutta olisi kiva joskus saada kuitenkin ilman kuulokkeita kuulla tuota soundia. On se kuitenkin eri fiilis. ;) Niin ja siksi mietin tuota ihan kunnon kitarakaappia, kun noista stereoista ei tunnu irtoavan kovin "aitoa" soundia eli olen melko varma, että kaappi soundaa paremmalta hyvällä elementillä. Plussana mainittakoon miehekäs bassoboosti millä saa hyvinkin pienillä volumeilla jo alakerran eukon rimputtelemaan ovikelloa. :) "Inhimillisen tiedon huipentuma on ymmärtää kaiken maallisen turhuus" - George Byron - Ja vitut, mä haluan kalliimpaa kamaa |
Billsner 28.11.2005 22:17:13 | |
---|
Tee itse. Uraltonelta tai custom-soundsilta elementti. Puut voi hommata valmiiksi sahattuna oikeaan kokoon ja loput tilpehöörit saat vaikka biltemasta. Ei ole kovin vaikeaa. Chainsaw Surgery |
Juustonaksu 28.11.2005 22:19:06 | |
---|
Tee itse. Uraltonelta tai custom-soundsilta elementti. Puut voi hommata valmiiksi sahattuna oikeaan kokoon ja loput tilpehöörit saat vaikka biltemasta. Ei ole kovin vaikeaa. Juu on käynyt mielessä, mutta en nyt tiedä missä välissä tässä ehtisi katsella noita kaikkia osia. Pitäisi suunnitella ja käydä niin monessa paikassa. Pistän silti korvan taakse tämänkin, mutta täytyy jostakin etsiä vähän rakennusinfoa, notta tietää mitä tekee. :) "Inhimillisen tiedon huipentuma on ymmärtää kaiken maallisen turhuus" - George Byron - Ja vitut, mä haluan kalliimpaa kamaa |
Billsner 28.11.2005 22:26:47 | |
---|
Juu on käynyt mielessä, mutta en nyt tiedä missä välissä tässä ehtisi katsella noita kaikkia osia. Pitäisi suunnitella ja käydä niin monessa paikassa. Pistän silti korvan taakse tämänkin, mutta täytyy jostakin etsiä vähän rakennusinfoa, notta tietää mitä tekee. :) Ei tarvi olla kummoinen insinööri olla kerta minäkin sain 1x12" kaapin tehtyä :) Ainoa juttu missä pitää olla tarkkana on nuo puiden koot, ite kämmäsin etulevyn koon kans. Uraltonelta varmaan saat kaikki tilattua tuollaiseen projektiin, paitsi puut tietenkin. Chainsaw Surgery |
JAM 28.11.2005 22:27:16 (muokattu 28.11.2005 22:32:36) | |
---|
sopivasti oikeanlainen topic sattui kohdalle :D Olen itse ajatellut laittaa räkkisysteemit: jmp-1:n etuasteeksi ja varmaankin rocktron velocity 100:n päätevahvistimeksi. Tarkoituksena olis sitten rakentaa siihen 1x12" kaappi. Eminencen kaiuttimista löytyy esim. the tonker kaiutin 150W ja swamp thang 150W. eikö ne olisi tälläiseen pikkukaappiin optimaallisia? vai mitä kaiuttimia voisi suositella? Pystyykö tuota velocity 100-päättäriä edes ajamaan 1x12"-kaappiin vai pitääkö olla 2x12" tai 4x12"? http://www.thomann.de/thoiw3_rocktr … ?sn=bd43f82058563a346ad96f7e388f950Jotkin päivät elämme... zombeina |
Juustonaksu 29.11.2005 06:36:27 | |
---|
sopivasti oikeanlainen topic sattui kohdalle :D Olen itse ajatellut laittaa räkkisysteemit: jmp-1:n etuasteeksi ja varmaankin rocktron velocity 100:n päätevahvistimeksi. Tarkoituksena olis sitten rakentaa siihen 1x12" kaappi. Eminencen kaiuttimista löytyy esim. the tonker kaiutin 150W ja swamp thang 150W. eikö ne olisi tälläiseen pikkukaappiin optimaallisia? vai mitä kaiuttimia voisi suositella? Pystyykö tuota velocity 100-päättäriä edes ajamaan 1x12"-kaappiin vai pitääkö olla 2x12" tai 4x12"? http://www.thomann.de/thoiw3_rocktr … ?sn=bd43f82058563a346ad96f7e388f950 Eipä kai luulisi sillä kaapin koolla olevan väliä tuosta? Kunhan on nuo ohmit ja watit täyttävä kaiutin. :) Eminenceistä en itse tiedä, soundi ei ehkä ole sitä, mitä kaivataan eli varmaankin tuo Celestion. "Inhimillisen tiedon huipentuma on ymmärtää kaiken maallisen turhuus" - George Byron - Ja vitut, mä haluan kalliimpaa kamaa |