Aihe: Kontrabasistit
1 2 3 4 5 6
juhist
28.11.2005 16:07:11
Tuli tuossa mieleen, että miten se juhist pimpauttaa sitä kieltä? ...

Jep, ja kuten oikein arvasittekin soitan sillee sormet 90 astetta kieliin nähden; sormenpäillä.

Joskus testannut tuollaista kokolihatyyliäkin, ja saahan sillä aikaan voimakkaamman äänen. Se ei tainnut vaan olla yhtä nopea.
Pitänee kokeilla taasen.
Teijo K.
28.11.2005 20:53:05

No pikku kysely tähän väliin pikaisesti.

http://www.thomann.de/thoiw3_gewa_b … ss_kolophonium_451320_prodinfo.html

Eli olikos se tämä purkki sitten sitä oikeaa hartsia? Taas tuossa soittelin kokeeksi tuolla viuluhartsilla tärkätyllä jousella ja onhan se pahuksen tarkkaa touhua että saa soimaan jotenkin.
Munsta.
chief
28.11.2005 22:00:11 (muokattu 28.11.2005 22:01:09)
Jep. Tuo juurikin sitä nimenomaista.

Soitin laineella Sibiksen vieressä purkki maksoi jotain 8,50e. Täytyiskin vissiin hakea uusi purkillinen kun tuo edellinen on päässyt kuivumaan aika pahasti. Tai sitten pitää kokeilla rapsuttaa sitä pintaa jotenkin että tulis tuoreempaa kamaa esiin.
"It's the ear, not the gear. "
Teijo K.
28.11.2005 22:06:26

Soitin laineella Sibiksen vieressä purkki maksoi jotain 8,50e. Täytyiskin vissiin hakea uusi purkillinen kun tuo edellinen on päässyt kuivumaan aika pahasti. Tai sitten pitää kokeilla rapsuttaa sitä pintaa jotenkin että tulis tuoreempaa kamaa esiin.

Tarkoitus olisi täällä Jyväskylässä kiertää nuo paikalliset putiikit nyt ensinnä.

Juu, mutta eikähän se tästä vielä iloksi muutu.
Munsta.
absqua
28.11.2005 22:17:03

Lämmittämällä se palautuu taas ennalleen.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
JukkaPena
29.11.2005 00:15:30
Eli olikos se tämä purkki sitten sitä oikeaa hartsia? Taas tuossa soittelin kokeeksi tuolla viuluhartsilla tärkätyllä jousella ja onhan se pahuksen tarkkaa touhua että saa soimaan jotenkin.

Käytä nyt hyvä mies kunnon hartsia! Itse ku soitan noilla opiston ~500 euron kottaraisenpöntöillä, jotka hädin tuskin soi niin en vois kuvitella käyttäväni mitään viuluhartsia.

Toi hartsin "virkistäminen" on aika mielenkiintosta. Mulla se oli aina puhallinorkan harkoissa aika sulaa ku piti soittaa jazz-biisejä mikitetyllä kontrabassolla ja hartsipurkki oli Marshallin päällä...Pehmisi aika kivasti :)

Muuten, jos hartsi on menny paloiks ja sen haluu pistä uudestaan kasaan niin millasessa muotissa se ois hyvä tehdä? Ite kokeilin tinapaperissa ja se hartsi oli sitten siinä...
Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti.
chief
29.11.2005 01:07:03 (muokattu 29.11.2005 01:09:21)
Lämmittämällä se palautuu taas ennalleen.

Niinpä teki, kiitti vinkistä!

Muuten, jos hartsi on menny paloiks ja sen haluu pistä uudestaan kasaan niin millasessa muotissa se ois hyvä tehdä? Ite kokeilin tinapaperissa ja se hartsi oli sitten siinä...

Toimiskohan muffinsipaperi? Toi Pops on ainakin kääritty semmoseen vanhanajan tikkaripaperia muistuttavaan kääröön.
"It's the ear, not the gear. "
Teijo K.
29.11.2005 08:40:32

Käytä nyt hyvä mies kunnon hartsia! Itse ku soitan noilla opiston ~500 euron kottaraisenpöntöillä, jotka hädin tuskin soi niin en vois kuvitella käyttäväni mitään viuluhartsia.

Juujuu ;) heti kun ehdin kaupassa käymään. Onneksi tuo Kenyn vanha kontra on hyvin soiva peli. Ja eiköhän se tästä lähde sujumaan kun saa vaikeusastetta vähän laskettua.
Munsta.
Teijo K.
02.12.2005 13:22:55 (muokattu 02.12.2005 13:24:32)

http://www.thomann.de/thoiw3_gewa_b … ss_kolophonium_451320_prodinfo.html

No niin, nyt on tuollainen, maksoi lähikaupassa 11.50€ eli hyvä hinta. Äkkisesti kokeiltuna soi aivan huomattavasti helpommin tuo peli, mainiota. Nyt kun tuota mikrotonaliteettia vielä tuota... :)

*Niin, kallis tavallaan mutta ihan ok Jyväskyläläiseksi hinnaksi, kaikki täällä on muutenkin kalliimpaa kuin Helsinkisä.
Munsta.
rattledad
02.12.2005 14:25:14

Nyt kun tuota mikrotonaliteettia vielä tuota... :)

Mulle ja.

E: Unfortunately your search for "mikrotonaliteetti" didn't return any matching products.
Lauell
22.01.2006 15:06:49
Tuota noin. Kun tässä olen tätäkin aihetta lueskellut niin vaikuttaisi siltä, että kaikki kontrabasistit ovat opetelleet jossain opistoissa ja muissa ja suoritettuna 2/3 ja muuta vastaavaa. Tai aloittaneet sbassolla. Itse olen epätoivon vimmalla etsiskellyt musakoulua tai opettjaa kontralle (ilman jousta) (eli tommonen rockabilly -mininki) Mut mut. ei oikein löydy tai sitten vaaditaan aikaisempia suorituksia opinnoissa. Tai pääsykoetta. Tai pitäis olla lapsi (siis itse) Tai asua Kaustisilla. Tai kuulua erityisryhmään (syrjäytynyt, vammainen tmv.) Onko nyt niin että tavallinen vasta-alkaja vanhempi akka ei saa opetusta eteläsuomessa?

Ja varmaan väärässä aiheessa tämäkin mutta ny panee niin vihaks että lähetän tän kirjoituksen vaikka kuuhun
kontrabasisti
22.01.2006 21:59:04
Tuota noin. Kun tässä olen tätäkin aihetta lueskellut niin vaikuttaisi siltä, että kaikki kontrabasistit ovat opetelleet jossain opistoissa ja muissa ja suoritettuna 2/3 ja muuta vastaavaa. Tai aloittaneet sbassolla. Itse olen epätoivon vimmalla etsiskellyt musakoulua tai opettjaa kontralle (ilman jousta) (eli tommonen rockabilly -mininki) Mut mut. ei oikein löydy tai sitten vaaditaan aikaisempia suorituksia opinnoissa. Tai pääsykoetta. Tai pitäis olla lapsi (siis itse) Tai asua Kaustisilla. Tai kuulua erityisryhmään (syrjäytynyt, vammainen tmv.) Onko nyt niin että tavallinen vasta-alkaja vanhempi akka ei saa opetusta eteläsuomessa?

Ja varmaan väärässä aiheessa tämäkin mutta ny panee niin vihaks että lähetän tän kirjoituksen vaikka kuuhun

Ai siis enemmän kevyen musiikin suuntaan? voisit kysyä näiltä jazzibasisteilta, kannattaa soitella paikallisiin pop-jazz konservatorioihin. joskus vois vaikka löytyä sieltä opettaja, joka opettais yksityisesti. tai sitten joku pidemmällä oleva opiskelija, esim. ammattiopiskelija. muuten aika vaikea homma. tämän alan tekijöitä ei joka puolella suomea todella ole! Onnea yritykselle! :)
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
Teijo K.
21.02.2006 18:33:58

No niin, nyt on tuollainen, maksoi lähikaupassa 11.50€ eli hyvä hinta. Äkkisesti kokeiltuna soi aivan huomattavasti helpommin tuo peli, mainiota. Nyt kun tuota mikrotonaliteettia vielä tuota... :)

*Niin, kallis tavallaan mutta ihan ok Jyväskyläläiseksi hinnaksi, kaikki täällä on muutenkin kalliimpaa kuin Helsinkisä.

02.12.2005 Siis sain ostettua tuon oikean hartsin ja nyt on välitilinpäätöksen aika kun ensimmäisen kerran lisäsin hartsia jouhiin. Siis tuon ekan kerran jälkeen. Vajaa 3 kuukautta siis lähes päivittäistä soittelua strokalla, ei tosin mitään hirveän pitkiä sessioita, ja tuossa viikolla alkoi tuntumaan soitto taas jotenkin nihkeämmältä. Pari päivää meni ennenkuin muistin, että voisi sitä hartsia lisäillä, sepä auttoikin heti.

Nyt tulikin mieleen kysellä, että kuinka tiiviisti työ sitä hartsia lisäilette? Millaisia soittomääriä yleensä pystyy yhdellä hartsaamisella soittamaan?
”Työsuhteiden lyhytaikaisuus ja epävakaisuus” taas oli sosiaalihuollolle oire kuntoutuksen tarpeesta. (1968: B 86 liite 2, 9). Työttömyys siis koettiin edelleen epäluonnollisena tilana, joka indikoi työttömässä yksilössä olevia vikoja tai puutteita, joita
absqua
21.02.2006 18:48:11
02.12.2005 Siis sain ostettua tuon oikean hartsin ja nyt on välitilinpäätöksen aika kun ensimmäisen kerran lisäsin hartsia jouhiin. Siis tuon ekan kerran jälkeen. Vajaa 3 kuukautta siis lähes päivittäistä soittelua strokalla, ei tosin mitään hirveän pitkiä sessioita, ja tuossa viikolla alkoi tuntumaan soitto taas jotenkin nihkeämmältä. Pari päivää meni ennenkuin muistin, että voisi sitä hartsia lisäillä, sepä auttoikin heti.

Nyt tulikin mieleen kysellä, että kuinka tiiviisti työ sitä hartsia lisäilette? Millaisia soittomääriä yleensä pystyy yhdellä hartsaamisella soittamaan?

Kyllä mä olen tavannut ihan joka session alussa lisätä hartsia. Lämmitellessä siinä sitten enimmät hartsit kuluvat pois ja tatsi normalisoituu.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Sir
22.02.2006 13:34:31
Mä lisään kyllä hartsia aina joka kerta ennenkuin alotan soittaan. Eli joka päivä. Yleensä hartsia joutuu myös lisäämään soiton välissäkin, musiikista tietysti riippuen ja siitä soittaako yksin vai bändissä. Yleensä myös pyyhkäsen hartsatusta jousesta ne muruset pois pyyhkellä tai harjalla. Ja sit myös joka soittokerran jälkeen hinkkaan kielet puhtaaks hartsista pyyhkeellä.
Keny
22.02.2006 14:18:46
Kyllä mä olen tavannut ihan joka session alussa lisätä hartsia. Lämmitellessä siinä sitten enimmät hartsit kuluvat pois ja tatsi normalisoituu.

Sama juttu ja ennen joka treeniä.Eli jos treenaa päivittäin niin päivittäin hartsia niin että saa sopivan purennan.Jos rupee liikaa nitisee niin pyyhkäsee vaan kielten päältä ne liiat pois.

Tää siis Arvalle.Sori vaan mut voin kuvitella mitä painia on ollu sun jousella soittaminen jos et oo sitä hartsia käyttäny.
En vaan tajunnu neuvoa siitä kun on itsestään selvyys mulle.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Teijo K.
22.02.2006 14:32:14

Sama juttu ja ennen joka treeniä.Eli jos treenaa päivittäin niin päivittäin hartsia niin että saa sopivan purennan.Jos rupee liikaa nitisee niin pyyhkäsee vaan kielten päältä ne liiat pois.

Tää siis Arvalle.Sori vaan mut voin kuvitella mitä painia on ollu sun jousella soittaminen jos et oo sitä hartsia käyttäny.
En vaan tajunnu neuvoa siitä kun on itsestään selvyys mulle.

Ei hätiä mitiä, eihän tässä jäneksen selässä olla. :) Minullahan on loppuelämä aikaa opetella soittamista.

Onpa tullut edelleen kiinnitettyä aivan erityistä huomiota jousen liikuttamiseen kun pienikin virhe on heti kuulunut skriiksuttamisena.

No jatkossa vain reilummin hartsia sitten. Kiitoksia kaikille neuvoista.
”Työsuhteiden lyhytaikaisuus ja epävakaisuus” taas oli sosiaalihuollolle oire kuntoutuksen tarpeesta. (1968: B 86 liite 2, 9). Työttömyys siis koettiin edelleen epäluonnollisena tilana, joka indikoi työttömässä yksilössä olevia vikoja tai puutteita, joita
Nieby
22.02.2006 15:24:12
juu pojat... ei tossa tei hommassa oo mitään järkee.. xD sähköbasso on kaiken a ja o.. vitsi vitsinä(tai ei)
Teijo K.
22.02.2006 16:02:54

juu pojat... ei tossa tei hommassa oo mitään järkee.. xD sähköbasso on kaiken a ja o.. vitsi vitsinä(tai ei)

No johan mahettoman jutun murjasit.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)