Aihe: Lähestymistapasi soolokitaraan ja improvisointiin?
1 2 3
Tanu
10.07.2003 14:38:26 (muokattu 10.07.2003 14:41:10)
Eli kyllähän bluesia soittaa osaa kuka vaan sillainkin, ett tunnistetaan mitä siinä on haettu. Kokonaan toinen juttu onkin sitt soittaa bluesia hyvin.

Osapuilleen tätä minä tarkoitinkin. Teknisesti helppoa, mutta jos homman haluaa tehdä hyvin, tarvitaan hyvä melodiantaju, fiilistä ja tekniikkaa. Verrataan bassoon, niin suututetaan kaikki basistit: helppo oppia alkeet, mutta mestariksi nouseminen on työn ja tuskan takana.

EDIT: Noh, enhän minä sanonutkaan laiskuuttani mitään tuosta syvemmästä oppimisesta alkuperäisessä viestissäni. Tarkoitin kuitenkin sitä, mitä tässä viestissä höpisin.
Se siitä sitten. Saatanan tylsä peruspeelo.
Jucciz
11.07.2003 09:16:18
Ei hitto, aivan loistavasti sanottu! Saako lainata?

"Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua ja jotain sinistä" on perinne, jota on pyritty noudattamaan kun morsiamelle valikoidaan hääpukua, ihan vaan tiedoksenne. Ties kuinka vanha sanonta.
jogo3000
11.07.2003 09:40:45

"Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua ja jotain sinistä" on perinne, jota on pyritty noudattamaan kun morsiamelle valikoidaan hääpukua, ihan vaan tiedoksenne. Ties kuinka vanha sanonta.

Tämä on kyllä tuttua, mutta se sopii meikänkin kitaratyyliin kuin nakutettu. Todella hyvä.
I'm a whiskey rock'n'roller.
yrzi
11.07.2003 21:59:19
Soolon soittaminen tapahtuu minun kohdallani intuitiivisesti. Lähtösävel on kuin jalkapallon aloituspotku, joka määrää lopputuloksen ja pelin tulevaisuuden suunnan; sormet liikkuvat nauhalta toiselle kuin pallo joukkueen sisällä. Joskus tapahtuu ihmeellisiä sattumia, jotka vievät sävelet oikeille paikoilleen kuin jonkin korkeamman voiman johdattamana. Joskus taas tulee kelattua skaalaa edestakaisin haukotellen.
Sävelletyt soolot sopivat tietynlaisiin kappaleisiin, mutta niissä ei tietenkään tapahdu yllämainittuja ilmentymiä.
reijoteppo
11.07.2003 22:14:55 (muokattu 11.07.2003 22:25:42)
Soolon soittaminen tapahtuu minun kohdallani intuitiivisesti. Lähtösävel on kuin jalkapallon aloituspotku, joka määrää lopputuloksen ja pelin tulevaisuuden suunnan; sormet liikkuvat nauhalta toiselle kuin pallo joukkueen sisällä. Joskus tapahtuu ihmeellisiä sattumia, jotka vievät sävelet oikeille paikoilleen kuin jonkin korkeamman voiman johdattamana. Joskus taas tulee kelattua skaalaa edestakaisin haukotellen.
Sävelletyt soolot sopivat tietynlaisiin kappaleisiin, mutta niissä ei tietenkään tapahdu yllämainittuja ilmentymiä.

Minun lähestymistapa on myöskin aikalailla samantyyppinen.Ei kylläkään yhtä intuitiivinen.
Antti1
11.07.2003 22:34:21
Mulla on soolonsoitto vähän semmosta ja tämmöstä.. Siis mä teen vähän millon mitenkin. Jos on oma biisi kyseessä, saatan säveltää puolet ja improta sitten loput, joskus sävellän koko höskän ja joskus (usein) vaan tiluttelen mitä sattuu. Parhaimmat sooloni (onko niitä?) olen tehnyt kepittämällä ihan mitä sattuu ja sitten ajan myötä sieltä on noussut aina joku sellanen licki tai lurautus mikä sopii just siihen kohtaan. Sitten kun niitä on tarpeeksi niin soolo onkin jo valmis. Toisaalta jos on kyseessä joku biisi mitä soittelen levyn perässä ja siinä on vähääkään melodinen soolo, niin yleensä opettelen ihan jokaista nyanssia myöten samanlaiseksi kuin alkuperäinen on, tai ainakin pyrin soittamaan omien taitojeni rajoittamana niin samanlaisesti kuin pystyn. Joku saattaa kysyy että mitä järkee tossa on, ni mä sanon etten mä vaan tiedä, se on hauskaa. Onhan niitä vähemmän melodisia soolojakin aika paljon joita voi hakata levyn mukaan vähän sinne päin. Omissa sooloissani en ainakaan tietoisesti lainaa ketään. Jos kuulostan joltakin niin se on ehkä eniten Paul Gilbert, toisaalta häneltäkään en lickejä ole suoraan koskaan lainannut. Soittotyyli on vaan vähän samanlainen metallivaikutteinen revittelytyyli.

Huoh.. Tulipas kappalejaoton ja tasapaksu teksti. Koittakaa jaksaa.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Vilhelmus
11.07.2003 22:36:08

Tuli mieleen kysyä, että miten te lähestytte tilannetta, jossa tulee soittaa soolo?

Coverbiisit:
Jos on joku legendaarinen melodinen osa, yleensä sen tyylinen juttu vedetään ja muu sonta sitten omaa improa.

Omat biisit:
Puolisävelletty

Jamit:
Impro.
Vichy maistuu tutulle.
Locrian
16.07.2003 08:48:41
Mulla on aika eri lähestymistavat covereihin ja esim. omiin/bändin biiseihin.

Covereissa tulee soolot treenattua aika tarkalleen niinkuin ne on haluttu.Sitten voi ruveta lisäilemään omia juttuja jos siltä tuntuu.Koska soitan tällä hetkellä vähän niinkun sessiona yhdelle hevibändille,tulee niiden biiseihin ihan oikeasti sävellettyä soolot.En halua että keikalla rupee tulemaan jazzia kun taustalla pauhaa 150 bpm panssarivaunu.

Improvisoidut soolot aloitan yleensä jollain likillä joita on kertynyt ihan vaan treenikämpällä yksin treenaillessa.Sitten vaan katotaan mihin mennään sen enempää ajattelematta.Alku on siis enemmän tai vähemmän suunniteltua ja loput onnea/taitoa/iloa/surua/näyttämisenhalua....riippuu vähän.
Tottakai vuosien varrella on tullut tiettyjä tyylejä mitä suosin.Esimerkiksi tritonusten/"ylinousevien" nuottien sekä oktaavien käyttäminen.Yleisesti ottaen oon kuitenkin parempi improvisoimaan riffejä/pohjia kuin sooloja...

Semmosta...
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
Keppi
16.07.2003 13:52:55
Mulla on aika eri lähestymistavat covereihin ja esim. omiin/bändin biiseihin.

Onko olemassa muuta, kun cover-biisejä tai omia/bändin biisejä?;)
Juuup!
mikko1
16.07.2003 15:36:16
minulla toi coveri soolojen kanssa pelaaminen on aika spontaania otetaanpa esim. Sweet Leaf=en jaksanut opetella sooloa improvisoin, Solitude=opettelin soolon enkä edes kokeillut improvisoida ja Patience=opettelin soolon ja nyt mietin osaisinkohan tehdä siihen jonkun hienon jutun improvisoimalla...tällein...tästä nyt apua kellekään...
"We don't care what you say, fuck you!" The Germs - Fuck You
Peter Gunn
16.07.2003 15:38:34

Onko olemassa muuta, kun cover-biisejä tai omia/bändin biisejä?;)

Jonkun ulkopuolisen säveltämä biisi, jota ei ole ennen julkaistu.
R.Cooley
16.07.2003 16:05:49
Jonkun ulkopuolisen säveltämä biisi, jota ei ole ennen julkaistu.

Eikös se sillonkin ole coveri?
Ensin teknisesti huipputasolle sitten musiikillisesti
telecustom
16.07.2003 18:20:21
Itse ajattelen sointukulkua ja melodiaa...skaalat on joskut treenattu lihasmuistiin mutta aika tökeröä se on mun mielestä ajatella sen kummemmin skaaloja..ne on kuitenkin loppujen lopuksi ainoastaan jonkun teorioitsijan tapa selittää musiikkia ja melodioita...
"rock`n`roll is never die" Kirka
Aerodactev
16.07.2003 18:24:06 (muokattu 16.07.2003 18:24:13)
Kunhan räpellän. Yhteen biisiin olen tainut soittaa sävelletyn soolon.
90% tietämyksestäni on MUTUa ja loput 8% on kopioitu kaiken tiedon kirjasta.
Tsekkaa myös Kissapuhelin
Antti1
17.07.2003 03:25:30
Eikös se sillonkin ole coveri?

Laulaako Britney Spears pelkkiä covereita?
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Keppi
17.07.2003 08:10:48

Hyvä pointti! Tavallaanhan se laulaa, vaikka ei sitä ääneen kai sais sanoo. Britneynhän tavallaan osallistuu kappaleen tekoon, koska biisit...kai kertoo hänen elämästään, joka on ollut tosi raskas ja kivikkoinen?!;) Tai näin ainakin meidän on annettu ymmärtää...

No mutta aika rankasti otsikon ohi...
Juuup!
R.Cooley
17.07.2003 12:08:45

Sillon ne on "bändin" biisejä. Koska eiköhän niilläkin ole joku suht tuttu porukka missä kaikki tapahtuu.
Ensin teknisesti huipputasolle sitten musiikillisesti
jogo3000
21.08.2003 15:29:01 (muokattu 21.08.2003 15:29:15)

Aika jännä juttu. Tässä soittelin CCR:n Born on the Bayouta ja se tempaisi ihan väkisellä liidit tuonne mixolydian-puolelle. Yleensä ihan poikkeuksetta soitan pentatonisella.

Ja sellaista sointuhärpätystä myös tuli siihen.
I'm a whiskey rock'n'roller.
Fortune
21.08.2003 15:34:27
Kaikkien biisien kohdalla melkolailla seuraavasti, paitsi jos on hyvä sävelletty soolo olemassa (tyyliin Juicen 3.30):

-ekoilla treenikerroilla hapuillaan jotakin oikeasta sävellajista (joskus väärästäkin, en tiedä vieläkään mistä pirusta se Vaasankin veri vapisee -biisin soolo vedetään, mutta ihan hyvin se jo menee :)
-pikkuhiljaa sinne pesii jotain teemantynkää, kliseisiä fraseerauksia ja aika usein minulla sointuarpeggioita
-useampien treeni- ja keikkavetojen jälkeen biisiin on muotoutunut aika tarkkaan mietitty soolo, joka tulee joka kerta samaan malliin, ihan ajattelematta

Pariin omaan kappaleeseeni olen tosin säveltänyt soolon etukäteen, kun tuli idea jo biisintekovaiheessa.
"Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)