Aihe: Sanojen sovitus biisiin
1
Bentley
29.11.2005 14:43:51

Kertokaapa vähän millä tavalla itse teette tämän homman? Mietittekö Sanoja kirjoittaessanne, että miten istuu riffeihin jos on biisi jo valmiina? Itse olen tähän asti tehnyt ihan erikseen sanat ja biisit minkä jälkeen sitten miettinyt sovitusta..

Olisi kiva tietää mitä tapoja muilla on tai olisiko jollain antaa joitain hyviä vinkkejä jne.

Olen itse miettinyt samanlaista asiaa (ehkä väärä palsta?) että jos on valmis biisi jossa on valmis laulumelodia esim. jollakin instrumentilla tehty ja tämän jälkeen joku tekee siihen sanat niin onko se sovittamista? Eli saako se sanojen tekijä sovitusosuuksiakin sanoitus-krediittien lisäksi?
For those who can't be without the music!
varakeef
29.11.2005 16:46:47
Olen itse miettinyt samanlaista asiaa (ehkä väärä palsta?) että jos on valmis biisi jossa on valmis laulumelodia esim. jollakin instrumentilla tehty ja tämän jälkeen joku tekee siihen sanat niin onko se sovittamista? Eli saako se sanojen tekijä sovitusosuuksiakin sanoitus-krediittien lisäksi?

Ei saa. Se on sanoittamista.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
northern
06.12.2005 16:24:32

Ensin sävellän biisin valmiiks laulumelodioita myöten. Sitten mietin mistä kappale mielestäni voisi kertoa ja keksin sitten sanat jotka sopivat melodiaan. Melodiaan saattaa kyllä tulla joskus pieniä muutoksia että saa kaikki sanat sopimaan.
Kuolemaa kauheampaa ei ole muu kuin elämä.
Sertzo S
08.12.2005 15:20:18
Ensin sävellän biisin valmiiks laulumelodioita myöten. Sitten mietin mistä kappale mielestäni voisi kertoa ja keksin sitten sanat jotka sopivat melodiaan. Melodiaan saattaa kyllä tulla joskus pieniä muutoksia että saa kaikki sanat sopimaan.

Toimin usein samoin. :)
Tietysti Pauligin
19.12.2005 12:33:20

Aika pitkälle näin. Joskin useimmiten se jää siihen pelkkään laulumelodiaan....
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
Johann Onn
19.12.2005 15:44:32
Kertokaapa vähän millä tavalla itse teette tämän homman?

Yleensä tulee kirjoittua sanat ihan erikseen.

Koska ne menee yleensä aina tavuihin, esimerkiks "1-2-1-2-1-2-3" ja jokainen rivi / osa on keskenään identtinen, niin täytyy vaan löytää biisi, johon ne sopii.

Tietenkin, toi rajoittaa sanoja, mitä voi käyttää. Pakko siis välillä kääntää ja vääntää lauseita, ett ne sopii "raameihin". Tossa tapauksessa, yksinään lause ei voinu alkaa "minäpä" tyyppisellä (= 1-2-3) sanalla, jne.

Laulumelodiat tulee keksittyä viimisenä. Monesti suoraan "lennosta".

Eli kun se sopiva biisi löytyy, se soimaan, vedetään pari kertaa sanat "päässä läpi", sitten lauletaan. Jos toimii, saa jäädä. Jos ei toimi, niin ei sitten. Vähän sama kuin kitarasooloissakin, se eka "jotain vaan ja fiiliksellä" juttu, toimii toisinaan huomattavasti paremmin kuin "suunnitellusti ja hienosti" laskelmointi. Ainakin mun tapauksessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)