Aihe: Engl:den erot?
1 2 3
-K-
28.11.2005 10:07:13
Sorry jos hiukka eksyn aiheesta tai kysyn jo sata kertaa kysyttyä asiaa, mutta kun Englien kohdalla näkee usein puhuttavan tosta riipivästä yläpäästä (joka itseänikin hiukka hämää), niin mistä suunnasta sitä ongelmaa kannattaisi lähteä purkamaan? Putkirempalla (tällä hetkellä alkuperäiset), kaiuttimen vaihdolla (niin ikään alkuperäinen), EQ:lla vai jollain muulla?

Niin siis oma laitteeni on Screamer combo.

Ei se hirveän riipivä ole, sanotaan että puskeva ylä-middle. JJ:n putkea etuasteeseen niin tummenee aika kivasti. Ja sen repivyyden saa taas pois jos vaihtaa sovtekin etuset esim. EH:n putkiin, vaikka nyt samalta tehtaalta tulevat niin ne säröytyvät vähemmän tylysti.
Ei suotta elämys.
Dr. Muff
28.11.2005 11:04:05
Ei se hirveän riipivä ole, sanotaan että puskeva ylä-middle. JJ:n putkea etuasteeseen niin tummenee aika kivasti. Ja sen repivyyden saa taas pois jos vaihtaa sovtekin etuset esim. EH:n putkiin, vaikka nyt samalta tehtaalta tulevat niin ne säröytyvät vähemmän tylysti.

Mulla ei sitten taas EHt toimineet V1ssä. Muistaakseni kliini vähän karu ja piikikäs. V2ssa hjyvä. V2ssa ei sitten taas JJ:n ECC83s (?) toiminut, meni säröt mudaksi. Toisinpäin hjyvä. Päättärin putket kannattaa kanssa vaihtaa kunnollisiin. Nyt on öbaut niin hyvä kun takaa avoin 1x12" combo voi olla. Nuppi marsun kaapilla (2x12"/4x12") ei oikein sytyttänyt, ei vaan toiminut. Mesan F-sarjan kaapilla sitten taas nuppi toimi sikahienosti.

Silti tekis mieli myydä pois ja siirtyä käyttämään pelkästään Hiwattia.
Tuumasta toiseen.
Ben63
28.11.2005 12:36:10

Terve kaikki,

Tässä mun mielipiteet eri ENGLeistä.
Thunder: 50w perus rokki styrkkari. 1 "kanava" mutta 3 eri gain tasoa..jotkut laskee näitä eri kanaviksi ja sen on ihan ok mutta kaikissa on sama EQ.Olen saannut Thunder Drive mallista tosi hyvät AC/DC soundit vanhan Marsun kaapin kanssa.

Screamer:50w Monipuolinen rokki styrkkari josta lähtee myös hevimmät soundit.
2 kanavaa joissa molemmissa 2 eri gain astetta. Eniten myyty malli tällä hetkellä.

Sovereign:ENGLin monipuolisin combo jota ei ole myyty Suomeen kuin 1 tai 2 kappaletta (?) 2 kanavaa omilla EQlla ja noise gate. Uusittu alku vuodessa 2005 , EQ muutettu pehmempään suuntaan. Mulle tuli mieleen Savage combossa...100w 2x12" combo lisäkaapilla oli aika moinen positivinen yllätys mulle.Toimii sekä rokkin kun heaviin.

Classic: 50w Just mitä nimi sanookin. Erittäin hyvät puhtaat (mun mielestä ENGLin parhaat!) toimii hyvin TS9 kanssa. Leadkanava enemmän blues tyylinen ja toimii paremmin vähemällä särö määrällä. 2 Masteria ja 1 reverbi säätö per kanava. Kannattaa kokeilla masterit kovalla ja kanavien omat gainit pienemällä niin saa vähän pääte säröäkin.

Fireball: 60w Simppeli heavy nuppi, puhdas ja särö samalla EQlla...gainia riittää...Horst Langer ENGLin pää suunnittelia kertoi että tää oli niiten vastaus 5150 nupille. HUOM! Aika paljon yläpäätä! Kannatta heti ensiksi pistää treble kl. 11 asentoon ja vähentää jos vielä "kiristää".

Powerball: ENGLin vastaus uuden sukupolven metalille. Super tiukka tuhti alapään toisto.Nykyinen Versio 2.0 on parannettu uudella noise gatella ja leadi kanavassa on vähemmän gainiä ( että ei kiertäisi liian helposti!). Treble potikka lead kanavassa on muutettu silleen että siinä on vähemmän yläpäätä kl. 13 asti sen jälkeen se toimii kun vanhassa versiossa. Eniten myyty nuppi.

Blackmore: Mun oma suosikki tällä hetkellä. Helppo käyttöinen hyvä hard rock nuppi josta löytyy hyvä puhdas, ok crunchi, ja 2 eri gain tasoa leadi kanavassa.
Enemmän vintage henkinen kuin "pallot" mutta kyllä tästä hevikin irtoaa!
Ainoa ongelma on että tästä lähtee parhaat soundit kun päätettä vähän avaa ja silloin volume on jo aika helvetin kova :-)

Savage 120 ja SE: Lippulaivat...erittäin monipuoliset 4 kanavan nupit. Savage on ehkä vähän enemmän "rock" ja SEssä taas niin paljon säätö mahdollisuuksia että sen oppimiseen menee vähän aikaa EI ALOITTELIJOILLE! 2 presence säätöä 2 masteria + jokaiselle kanavalle oma volume. SE malli löytyy sekä 6L6 ja EL 34 putkilla. Steve Morse käytää nykyään tätä SE mallia 6L6 putkilla.

HUOM! Mun mielestä lähes kaikissa ENGLeissä on lian paljon yläpäätä!!
Tämän voi helposti korjata ruuvaamalla treblen kl.9 asentoon ja lead presencen kl. 10 asentoon ja aloittaa säätäminen tästä! Jotkut vaihtaa etuasteen putkia mutta tämä on helpoin tapa.
Olen jutellut pitkään ENGLin kansaa tästä ja Sovereignin sekä Powerballin EQ on jo muutettu pehmeämmäksi erittäin hyvällä lopputuloksella.

Nää on mun omat mielipiteet joten jos joku (varmastikin) on eri mieltä niin se on ihan ok.

t.Beni Granfelt
PS. Sori kaikki kirjoitus virheet :-)
Ben63
28.11.2005 12:49:43

Screameristä tuli vielä mieleen se että Blackmore teki koko viimeisen Rainbow levyn Screamer combolla!

Beni
Godhead s Lament
28.11.2005 14:10:03
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=17&t=109874&o=0&co=0

Tossa on vähän esimerkkiä, miten toi Screamer-combo toimii rokissa. Kaikki kitarat on nauhotettu Screamerillä ja kitarana toimi Fendä Stratocaster w/ hotrails. Lisää näytteitä saa multa vaikka pikaviestein tiedustelemalla.
MikkoPaskavasara
28.11.2005 15:14:01

Otan lyhyesti osaa keskusteluun Thunder-nupin omistajana. Kyseessä on siis edullisin ja ominaisuuksiltaan suppein ENGL:n nuppi, mutta työn laadussa ei ole moitittavaa. Teknisiä ongelmia ei ole ilmennyt neljän kuukauden yhteiselon aikana. Olen ollut melko tyytyväinen ostokseeni, joten seuraavaksi selitys tuohon melko-sanaan.
Tyytymättömyys nuppiin alkuaikoina oli monen asian summa: kitaran mikkeinä olivat silloin EMG-81:set + nupissa vakiona olleet Sovtekin putket sekä suhteellisen kylmäksi jätetty bias + kaapin elementtinä Celestionin V30. Tuosta yhdistelmästä seurasi melkoinen ylämiddlepiikki mikä aiheutti hampaidenkiristystä, osaatte varmaan kuvitella.
Jucciksen vinkistä lähti nuppi Wahvarikellariin putkienvaihtoon (JJ:tä koko setti) sekä biasointiin ja tallamikiksi EMG-85. Lopputulokseen olen ollut todella tyytyväinen. Soundi tummeni ja muuttui aggressiivisemmaksi. Nuppi kuulostaa eri peliltä kuin suoraan tehtaan pahvilaatikosta purettu. Elementti pysyi samana ja nyt V30:n piikki kuulostaa mukavalta "puraisulta" jääpiikin sijasta (vaikea kuvailla, kys. elementin tuntevat ehkä tietävät mitä tarkoitan).
Ylisanoja Thunderista en ala vuodattamaan, sillä maailmassa on varmasti tuhat ja yksi parempaa vahvaria, mutta minun kukkarolleni ja tarpeisiini (clean-hempeily hameväen vokotteluun ja brutaali high-gain tositoimiin) Thunder-nuppi oli lopulta oikein mainio ostos. Gainia nupista löytyy muuten aivan tolkuttomasti, enkä oikeasti tajua mitä hyötyä on vääntää potikkaa yli klo 12. Kyllähän ylivedetty saturaatio peittää virheet, mutta paljon rankemman soundin saa ihme kyllä hillitymmällä säröpolitiikalla.

Tulipas pitkähkö teksti sittenkin, saas nähdä tuleeko fleimausta. Ehkä joku bongasi tuosta tuon vaaranpaikan ENGL:n kieltämättä tiukan ominaissoundin kanssa. Ei muuta kuin rokkenroll vaan ja hyvää talvea!
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
MikkoPaskavasara
28.11.2005 15:15:33 (muokattu 28.11.2005 15:18:00)

Tupla. Musanet polkaisi tyhjää kun lähetin kirjoituksen, pahoitteluni.
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
aleksi
28.11.2005 17:53:38 (muokattu 28.11.2005 17:55:29)
Kyllä ainakin minä pääsen tosta "riipivästä yläpäästä" eroon ihan screamerin omilla säädöillä. Tai itse asiassa kai minä tykkään siitä, kun treblet taitaa olla siellä klo 15:sta nurkilla, kun taas bassot jossain 10-11 paikkeilla. Middlet noin 13:sta. Lead prescenceä sädän kyllä aika konservatiivisesti, yleensä se on jossain tuolla kello kymmenen paikkeilla.

Kaappina on Marshallin 1960 niillä peruselementeillä. Tekisi kyllä mieli vaihtaa vintage-elementteihin, että sais vähän lisää lämpöä etenkin tolle puhtaalle kanavalle.
"open hands to the wind"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)