Tuli tuossa hankittua kitara, jossa on öljytty kaula ja en oikein haullakaan löytänyt mitään relevanttia keskustelua aiheesta.. Joten, vaatiiko tuo jotain erityistä huolenpitoa/käsittelyä? (Ainakin ilmeisesti likaantuu helpommin kuin lakattu, joten kandee varmaan pestä kädet aika hyvin ennen soittosessioiden aloittamista..) |
Mrezzye 28.11.2005 10:03:47 | |
---|
Eipä se ihmeitä vaadi, enkä olisi älyttömän huolissani siitä likaantumisestakaan. Toki se voi ottaa väriä ajan myötä sinne puun huokosiin, mutta ei se sitä kaulaa pilaa. Minulla on ihan käsittelemätön vaahterakaula ja hyvin pelaa ilman sen kummempaa huoltoakin. Jos jossain vaiheessa se liukkaus häviää sen kertyneen lian myötä, niin ei muuta kuin pari pyyhkäisyä jollain erittäin hienolla hiomapaperilla (ehkä teräsvillakin sopii) pitkin kaulaa ja se on hyvä taas. Itse en pidä lakatuista kauloista laisinkaan tahmean olemuksen vuoksi, vaan suosin mieluiten juuri käsittelemätöntä tai korkeintaan öljyttyä kaulaa. |
Vapour 28.11.2005 10:42:11 | |
---|
Tuli tuossa hankittua kitara, jossa on öljytty kaula ja en oikein haullakaan löytänyt mitään relevanttia keskustelua aiheesta.. Joten, vaatiiko tuo jotain erityistä huolenpitoa/käsittelyä? (Ainakin ilmeisesti likaantuu helpommin kuin lakattu, joten kandee varmaan pestä kädet aika hyvin ennen soittosessioiden aloittamista..) Noille taitaa olla omat käsittely- ja putsausaineensa, Dunlopin tms. valikoimissa. kaipa se öljyhoito kerran vuodessa riittää. Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja, mitä menettää. -Allekirjoittanut. |
Skebaristi 28.11.2005 12:10:54 | |
---|
Mulla on ollu puoltoista vuotta tokai, jossa on öljytty kaula, eikä se mitään erityistä huoltamista ole tarvinnut. Hyvin pelaa. |
Les Fender 28.11.2005 17:58:46 | |
---|
Vaihtoehtona voipi kokeilla mehiläisvahalla käsittelyä. Hyvänäpuolena on se että kaulan voi vielä tämän jälkeen halutessaan lakata. Öljy tunkeutuu niin syvällä puuhun ettei sitä sieltä enään pois saa. Mvaha vaati kyllä enämpi uusintakäsittelyjä, mut eipä tuossa kauaa mene kun sen tekee. Itselläni on tuollatavalla käsitelty strato ollut jo pidemmän aikaa käytössä. Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |